Brukere som er tagget i denne tråden

Viser resultater 1 til 14 av 14

Tråd: multireim og registerreim volvo v70 2011 d3

  1. #1
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    07. juni 2010
    Innlegg
    184
    Antall takk

    Standard multireim og registerreim volvo v70 2011 d3

    hei
    har kikket på multireim er forskjellige lengder fra 1121 1125 1130 ? hvem stemmer
    og hva tidsintervallet på register reima på D3 VOLVO V70 ?

  2. #2
    Medlem 2026 jiha1968 sin avatar
    Medlem siden
    04. mars 2018
    Sted
    Bjugn
    Innlegg
    2.912
    Antall takk

    Standard

    Aggregatreimen (ikke strekkreimen) på alle D5xxx motorer i P3-chassiset skal være Volvo pn: 31330870 (altså 5PK1121) , gjerne i en "Extra utgave" for best mulig holdbarhet. (Conti/INA)
    Men tipper at 1120-1123 er ok, og 1125-1130 er for lange.

    Reg.reim intervall er senest ved 180.000km/10år. (Bruk Conti/INA/Dayco, eller Volvo Original som er produsert av disse tre merkene)
    Som regel er det jo ikke reg.reimen som ryker på D5xxx motorene, men heller at aggregatreim eller skrekkreim frynses opp og blir nøstet inn i registerreimen med påfølgende ventilsalat.


    Reim_5PK121_3133870.jpg
    Sist endret av jiha1968; 26/05/26 kl 20:38
    Bilrelaterte spørsmål stilles, besvares og kommenteres i Forumet slik at alle kan bidra eller bruke informasjonen, vennligst ikke send PM/Mail for dette.

  3. #3
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    07. juni 2010
    Innlegg
    184
    Antall takk

    Standard

    hei har kikket på SKF ?

  4. #4
    Medlem 2026 jiha1968 sin avatar
    Medlem siden
    04. mars 2018
    Sted
    Bjugn
    Innlegg
    2.912
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av acer Vis post
    hei har kikket på SKF ?
    Da bør du kanskje lese litt her: http://forum.vccn.no/showthread.php?...im-og-drivreim

    Det har vært problemer med SKF-settene, der hovedsaklig vannpumpen har ført til motorhavari når lagret i pumpen har sviktet og reima hoppet av. Dette er riktig nok noen få år siden, og forhåpentligvis har SKF byttet leverandør av vannpumpen i settene sine nå men siden det ikke ser ut til å finnes noe bekreftet info på det så velger jeg heller AISIN-vannpumpe (=Volvo orig.) og Conti eller INA reimsett for best mulig kvalitet.
    AISIN vannpumpene holder glatt to reimskift, hadde ikke tatt sjansen på det med noen annen produsent.

    SKF er gode på kulelager men de lager ikke vannpumper så vidt jeg vet, og garantert ikke registerreimer, og de kjøper også div komplette hjullager-nav fra andre produsenter istedenfor å lage dem selv, da økonomisk gevinst ser ut til å være viktigere enn sitt eget rykte, iallfall i den bilrelaterte delen av SKF. (symptomet er ikke unikt for SKF)
    Selve registerreimen i SKF-settene antas å være produsert av Gates.
    Sist endret av jiha1968; 26/05/26 kl 21:29
    Bilrelaterte spørsmål stilles, besvares og kommenteres i Forumet slik at alle kan bidra eller bruke informasjonen, vennligst ikke send PM/Mail for dette.

  5. #5
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    07. juni 2010
    Innlegg
    184
    Antall takk

    Standard

    hvordan er Gates

  6. #6
    Medlem 2026 jiha1968 sin avatar
    Medlem siden
    04. mars 2018
    Sted
    Bjugn
    Innlegg
    2.912
    Antall takk

    Standard

    Gates har gode reimer, men metalldelene får man som regel i bedre kvalitet fra de andre store produsentene. (Gates er en reimprodusent så vidt jeg vet)
    Sist endret av jiha1968; 27/05/26 kl 21:32
    Bilrelaterte spørsmål stilles, besvares og kommenteres i Forumet slik at alle kan bidra eller bruke informasjonen, vennligst ikke send PM/Mail for dette.

  7. #7
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    06. okt. 2022
    Sted
    Bergen
    Innlegg
    17
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av jiha1968 Vis post
    Da bør du kanskje lese litt her: http://forum.vccn.no/showthread.php?...im-og-drivreim

    AISIN vannpumpene holder glatt to reimskift, hadde ikke tatt sjansen på det med noen annen produsent.
    Hvordan finner jeg ut hvilken vannpumpe som står på min XC70 - 2016 ?? Skal snart skifte regreim og blitt anbefalt av Frydenbø å skifte vannpumpen i samme slengen. Koster ca 5K ekstra.
    Er det slik å forstå at hvis det er det en AISIN pumpe fra 2016 som står på min bil nå så slipper jeg unna kostnaden med å bytte den for den kan stå til neste reim bytte ?? (som ikke blir i mitt eierskap)
    XC 70 - 2016 D4 (BSR Steg 1+)

  8. #8
    Medlem 2026 jiha1968 sin avatar
    Medlem siden
    04. mars 2018
    Sted
    Bjugn
    Innlegg
    2.912
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av FQTV Vis post
    Hvordan finner jeg ut hvilken vannpumpe som står på min XC70 - 2016 ?? Skal snart skifte regreim og blitt anbefalt av Frydenbø å skifte vannpumpen i samme slengen. Koster ca 5K ekstra.
    Er det slik å forstå at hvis det er det en AISIN pumpe fra 2016 som står på min bil nå så slipper jeg unna kostnaden med å bytte den for den kan stå til neste reim bytte ?? (som ikke blir i mitt eierskap)
    Hei, hvis dette er første gang det skal byttes reim (bilen har ikke rullet mer enn 160-180.000km) så har bilen mest trolig fremdeles original vannpumpe (Aisin), og du kan "hoppe over" bytte denne gang. (selvfølgelig på eget ansvar)
    Hvis bilen skal ha sitt andre reim-bytte nå så skal pumpen byttes, unntatt om det ble byttet til Aisin-pumpe forrige gang.

    Du kan be verkstedet sjekke tilstand og produsent av pumpen når de demonterer reimen.

    PS: En ofte oversett fordel med pumpebytte er at kjølevæsken blir byttet samtidig.

    2.PS: Hvis bilen har rullet lite og reimen byttes pga 10-årsgrense, så er det enda mindre grunn til å bytte pumpen.
    Sist endret av jiha1968; 30/05/26 kl 13:17
    Bilrelaterte spørsmål stilles, besvares og kommenteres i Forumet slik at alle kan bidra eller bruke informasjonen, vennligst ikke send PM/Mail for dette.

  9. Takk FQTV takket for denne posten
  10. #9
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    06. okt. 2022
    Sted
    Bergen
    Innlegg
    17
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av jiha1968 Vis post
    Hei, hvis dette er første gang det skal byttes reim (bilen har ikke rullet mer enn 160-180.000km) så har bilen mest trolig fremdeles original vannpumpe (Aisin), og du kan "hoppe over" bytte denne gang. (selvfølgelig på eget ansvar)
    Hvis bilen skal ha sitt andre reim-bytte nå så skal pumpen byttes, unntatt om det ble byttet til Aisin-pumpe forrige gang.

    Du kan be verkstedet sjekke tilstand og produsent av pumpen når de demonterer reimen.

    PS: En ofte oversett fordel med pumpebytte er at kjølevæsken blir byttet samtidig.

    2.PS: Hvis bilen har rullet lite og reimen byttes pga 10-årsgrense, så er det enda mindre grunn til å bytte pumpen.
    Nettopp passeret 139' km og 10 års dagen for bilen er i dag, 3/6
    XC 70 - 2016 D4 (BSR Steg 1+)

  11. #10
    Medlem 2026 jiha1968 sin avatar
    Medlem siden
    04. mars 2018
    Sted
    Bjugn
    Innlegg
    2.912
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av FQTV Vis post
    Nettopp passeret 139' km og 10 års dagen for bilen er i dag, 3/6
    Du får hilse Gratulerer med dagen

    Ingen grunn til å bytte vannpumpen.
    Be allikevel verkstedet om å se etter Aisin/Volvo-merke for sikkerhets skyld, og få testet kvaliteten på, eller byttet kjølevæsken da den begynner å dra på årene. (Redusert korrosjonsbeskyttelse)
    Bilrelaterte spørsmål stilles, besvares og kommenteres i Forumet slik at alle kan bidra eller bruke informasjonen, vennligst ikke send PM/Mail for dette.

  12. Takk FQTV takket for denne posten
  13. #11
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    06. okt. 2022
    Sted
    Bergen
    Innlegg
    17
    Antall takk

    Question

    Sitat Opprinnelig postet av jiha1968 Vis post
    Du får hilse Gratulerer med dagen

    Ingen grunn til å bytte vannpumpen.
    Be allikevel verkstedet om å se etter Aisin/Volvo-merke for sikkerhets skyld, og få testet kvaliteten på, eller byttet kjølevæsken da den begynner å dra på årene. (Redusert korrosjonsbeskyttelse)
    Snakket med 3 verksted og fått 3 forskjellige svar ang behov for bytte av vannpumpen.

    Bilen skal inn på mandag (Bilia Gol) og de var villig til å bytte registerreim og ikke vannpumpen men da sa jeg fra meg Garanti muligheten om vannpumpa begynner å lekke i ettertid siden deres råd var å bytte vannpumpen.

    Livets harde valg
    XC 70 - 2016 D4 (BSR Steg 1+)

  14. #12
    Medlem 2026 jiha1968 sin avatar
    Medlem siden
    04. mars 2018
    Sted
    Bjugn
    Innlegg
    2.912
    Antall takk

    Standard

    Vannpumpen står ikke nevnt på vedlikeholdsplan for noen som helst B/D5xxx motor, den er heller ikke pakket i Volvos registerreimsett for disse motorene så vidt jeg har sett.

    Skulle du velge å bytte vannpumpen, husk for all del å bytt absolutt alle kjølevannslanger, termostathus, radiator og varmeapparatregister så du får minimert sjansen for en eventuell kjølevannslekkasje, kanskje du burde vurdere å bytte toppakning også, for den kan jo begynne å lekke har jeg hørt.

    Litt mer seriøst: det eneste negative med å bytte vannpumpen ved drøyt 1/3 av antatt kilometer-levetid er vel kostnaden, og heldigvis er det dine penger, ikke mine
    De fleste andre bytter disse pumpene ved 360000km/20år, og da er de som regel fremdeles i god stand. (såfremt det er en Aisin-pumpe)
    Sist endret av jiha1968; I går kl 14:27
    Bilrelaterte spørsmål stilles, besvares og kommenteres i Forumet slik at alle kan bidra eller bruke informasjonen, vennligst ikke send PM/Mail for dette.

  15. #13
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    06. okt. 2022
    Sted
    Bergen
    Innlegg
    17
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av jiha1968 Vis post
    Vannpumpen står ikke nevnt på vedlikeholdsplan for noen som helst B/D5xxx motor, den er heller ikke pakket i Volvos registerreimsett for disse motorene så vidt jeg har sett.

    Skulle du velge å bytte vannpumpen, husk for all del å bytt absolutt alle kjølevannslanger, termostathus, radiator og varmeapparatregister så du får minimert sjansen for en eventuell kjølevannslekkasje, kanskje du burde vurdere å bytte toppakning også, for den kan jo begynne å lekke har jeg hørt.

    Litt mer seriøst: det eneste negative med å bytte vannpumpen ved drøyt 1/3 av antatt kilometer-levetid er vel kostnaden, og heldigvis er det dine penger, ikke mine
    De fleste andre bytter disse pumpene ved 360000km/20år, og da er de som regel fremdeles i god stand. (såfremt det er en Aisin-pumpe)
    Jeg har booket time for registerreim uten bytte av vannpumpe.
    Skal «kverulere» litt med dette ang garanti på utført arbeid for det høres litt merkelig ut, men det taes på mandag.

    Er mest happy for å få time på kortvarsel kontra Frydenbø sine 6 uker venting
    XC 70 - 2016 D4 (BSR Steg 1+)

  16. #14
    Medlem 2026 jiha1968 sin avatar
    Medlem siden
    04. mars 2018
    Sted
    Bjugn
    Innlegg
    2.912
    Antall takk

    Standard

    Det skal ikke være noe problem for verkstedet å gi garanti på delene i reimbytte og eventuelle skader som disse delene og jobben verkstedet gjør måtte forårsake, såfremt de tar forbehold om at skader forårsaket av vannpumpen eller skader i/på denne ikke dekkes, noe annet ville være merkelig.

    Skulle de fremdeles være vanskelige får du be dem vise deg serviceinformasjonen fra Volvo som sier at vannpumpen skal byttes samtidig med registerreimsett på disse motorene i tilfelle jeg har gått glipp av dette.
    Bilrelaterte spørsmål stilles, besvares og kommenteres i Forumet slik at alle kan bidra eller bruke informasjonen, vennligst ikke send PM/Mail for dette.

  17. Takk FQTV takket for denne posten

Lignende tråder

  1. multireim volvo v70 2011
    By acer in forum x60 / V70II / XC70II / S80II
    Svar: 1
    Siste post: 26/12/19, 22:23
  2. Volvo 940 med rykt registerreim
    By Odd.B in forum 700 / 900 / x90 -serien
    Svar: 19
    Siste post: 31/07/15, 19:49
  3. Volvo 740 registerreim har røket
    By NeBuR in forum 700 / 900 / x90 -serien
    Svar: 6
    Siste post: 03/12/12, 20:48
  4. registerreim 16v volvo
    By turbohaugen in forum Avansert trimming
    Svar: 1
    Siste post: 25/06/12, 00:51
  5. Bytte registerreim Volvo 850
    By Steel64 in forum 850 / x70 -serien
    Svar: 2
    Siste post: 26/01/11, 21:36

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •