hei
har kikket på multireim er forskjellige lengder fra 1121 1125 1130 ? hvem stemmer
og hva tidsintervallet på register reima på D3 VOLVO V70 ?
hei
har kikket på multireim er forskjellige lengder fra 1121 1125 1130 ? hvem stemmer
og hva tidsintervallet på register reima på D3 VOLVO V70 ?
Aggregatreimen (ikke strekkreimen) på alle D5xxx motorer i P3-chassiset skal være Volvo pn: 31330870 (altså 5PK1121) , gjerne i en "Extra utgave" for best mulig holdbarhet. (Conti/INA)
Men tipper at 1120-1123 er ok, og 1125-1130 er for lange.
Reg.reim intervall er senest ved 180.000km/10år. (Bruk Conti/INA/Dayco, eller Volvo Original som er produsert av disse tre merkene)
Som regel er det jo ikke reg.reimen som ryker på D5xxx motorene, men heller at aggregatreim eller skrekkreim frynses opp og blir nøstet inn i registerreimen med påfølgende ventilsalat.
Reim_5PK121_3133870.jpg
Sist endret av jiha1968; 26/05/26 kl 20:38
Bilrelaterte spørsmål stilles, besvares og kommenteres i Forumet slik at alle kan bidra eller bruke informasjonen, vennligst ikke send PM/Mail for dette.
Da bør du kanskje lese litt her: http://forum.vccn.no/showthread.php?...im-og-drivreim
Det har vært problemer med SKF-settene, der hovedsaklig vannpumpen har ført til motorhavari når lagret i pumpen har sviktet og reima hoppet av. Dette er riktig nok noen få år siden, og forhåpentligvis har SKF byttet leverandør av vannpumpen i settene sine nå men siden det ikke ser ut til å finnes noe bekreftet info på det så velger jeg heller AISIN-vannpumpe (=Volvo orig.) og Conti eller INA reimsett for best mulig kvalitet.
AISIN vannpumpene holder glatt to reimskift, hadde ikke tatt sjansen på det med noen annen produsent.
SKF er gode på kulelager men de lager ikke vannpumper så vidt jeg vet, og garantert ikke registerreimer, og de kjøper også div komplette hjullager-nav fra andre produsenter istedenfor å lage dem selv, da økonomisk gevinst ser ut til å være viktigere enn sitt eget rykte, iallfall i den bilrelaterte delen av SKF. (symptomet er ikke unikt for SKF)
Selve registerreimen i SKF-settene antas å være produsert av Gates.
Sist endret av jiha1968; 26/05/26 kl 21:29
Bilrelaterte spørsmål stilles, besvares og kommenteres i Forumet slik at alle kan bidra eller bruke informasjonen, vennligst ikke send PM/Mail for dette.
Gates har gode reimer, men metalldelene får man som regel i bedre kvalitet fra de andre store produsentene. (Gates er en reimprodusent så vidt jeg vet)
Sist endret av jiha1968; 27/05/26 kl 21:32
Bilrelaterte spørsmål stilles, besvares og kommenteres i Forumet slik at alle kan bidra eller bruke informasjonen, vennligst ikke send PM/Mail for dette.
Hvordan finner jeg ut hvilken vannpumpe som står på min XC70 - 2016 ?? Skal snart skifte regreim og blitt anbefalt av Frydenbø å skifte vannpumpen i samme slengen. Koster ca 5K ekstra.
Er det slik å forstå at hvis det er det en AISIN pumpe fra 2016 som står på min bil nå så slipper jeg unna kostnaden med å bytte den for den kan stå til neste reim bytte ?? (som ikke blir i mitt eierskap)
XC 70 - 2016 D4 (BSR Steg 1+)
Hei, hvis dette er første gang det skal byttes reim (bilen har ikke rullet mer enn 160-180.000km) så har bilen mest trolig fremdeles original vannpumpe (Aisin), og du kan "hoppe over" bytte denne gang. (selvfølgelig på eget ansvar)
Hvis bilen skal ha sitt andre reim-bytte nå så skal pumpen byttes, unntatt om det ble byttet til Aisin-pumpe forrige gang.
Du kan be verkstedet sjekke tilstand og produsent av pumpen når de demonterer reimen.
PS: En ofte oversett fordel med pumpebytte er at kjølevæsken blir byttet samtidig.
2.PS: Hvis bilen har rullet lite og reimen byttes pga 10-årsgrense, så er det enda mindre grunn til å bytte pumpen.
Sist endret av jiha1968; 30/05/26 kl 13:17
Bilrelaterte spørsmål stilles, besvares og kommenteres i Forumet slik at alle kan bidra eller bruke informasjonen, vennligst ikke send PM/Mail for dette.
FQTV takket for denne posten
Bilrelaterte spørsmål stilles, besvares og kommenteres i Forumet slik at alle kan bidra eller bruke informasjonen, vennligst ikke send PM/Mail for dette.
FQTV takket for denne posten
Snakket med 3 verksted og fått 3 forskjellige svar ang behov for bytte av vannpumpen.
Bilen skal inn på mandag (Bilia Gol) og de var villig til å bytte registerreim og ikke vannpumpen men da sa jeg fra meg Garanti muligheten om vannpumpa begynner å lekke i ettertid siden deres råd var å bytte vannpumpen.
Livets harde valg
XC 70 - 2016 D4 (BSR Steg 1+)
Vannpumpen står ikke nevnt på vedlikeholdsplan for noen som helst B/D5xxx motor, den er heller ikke pakket i Volvos registerreimsett for disse motorene så vidt jeg har sett.
Skulle du velge å bytte vannpumpen, husk for all del å bytt absolutt alle kjølevannslanger, termostathus, radiator og varmeapparatregister så du får minimert sjansen for en eventuell kjølevannslekkasje, kanskje du burde vurdere å bytte toppakning også, for den kan jo begynne å lekke har jeg hørt.
Litt mer seriøst: det eneste negative med å bytte vannpumpen ved drøyt 1/3 av antatt kilometer-levetid er vel kostnaden, og heldigvis er det dine penger, ikke mine
De fleste andre bytter disse pumpene ved 360000km/20år, og da er de som regel fremdeles i god stand. (såfremt det er en Aisin-pumpe)
Sist endret av jiha1968; I går kl 14:27
Bilrelaterte spørsmål stilles, besvares og kommenteres i Forumet slik at alle kan bidra eller bruke informasjonen, vennligst ikke send PM/Mail for dette.
XC 70 - 2016 D4 (BSR Steg 1+)
Det skal ikke være noe problem for verkstedet å gi garanti på delene i reimbytte og eventuelle skader som disse delene og jobben verkstedet gjør måtte forårsake, såfremt de tar forbehold om at skader forårsaket av vannpumpen eller skader i/på denne ikke dekkes, noe annet ville være merkelig.
Skulle de fremdeles være vanskelige får du be dem vise deg serviceinformasjonen fra Volvo som sier at vannpumpen skal byttes samtidig med registerreimsett på disse motorene i tilfelle jeg har gått glipp av dette.
Bilrelaterte spørsmål stilles, besvares og kommenteres i Forumet slik at alle kan bidra eller bruke informasjonen, vennligst ikke send PM/Mail for dette.
FQTV takket for denne posten