Brukere som er tagget i denne tråden

Viser resultater 1 til 13 av 13

Tråd: Bytte clutch V60

  1. #1
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    29. mai 2022
    Innlegg
    14
    Antall takk

    Standard Bytte clutch V60

    Hei!
    Jeg har en 2014 V60 D2 der jeg mistenker at slavesylinderen er dårlig. Enkelte ganger etter mye clutching mister clutchen litt trykk. Clutchen tar lengre inne og pedalen returnerer ikke av seg selv. Siden girkassa allikevel må ut, bytter jeg clutchen samtidig. Det ser litt trangt ut mellom girkassa og travers. Slipper jeg unna å demontere traversen? Og om jeg må slippe den ned, må den demonteres helt, eller kan den henge i de bakre boltene? Setter pris på alle tips og innspill!

  2. #2
    Medlem 2026 jiha1968 sin avatar
    Medlem siden
    04. mars 2018
    Sted
    Bjugn
    Innlegg
    2.914
    Antall takk

    Standard

    Hmm, om symptomene skulle skyldes slavesylinderen, burde den ha vansker med å holde tett slik at det drypper bremsevæske ut av clutch-huset, så uten lekkasje der vil jeg heller peke på hovedsylinderen ved clutchpedalen (intern lekkasje).

    Skulle det allikevel bli clutchbytte, så bruker man å løsne hele traversen inkl bærearmer og tannstang, mens fjærbein og hjulspindel står igjen.
    Det er ganske mye som må løsnes rundt D2-motoren får å få byttet clutch, dette er ikke en to-timers jobb...

    Ved bytte av hovedsylinder må rattstamme og pedalboks/feste frigjøres fra bilen.
    Pass på at ingen ledninger kommer i klem ved montering av pedalboksen...

  3. #3
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    29. mai 2022
    Innlegg
    14
    Antall takk

    Standard

    Jeg kunne ikke se noen aktiv lekkasje mellom motor og girkasse i går, og det var helt fullt med bremsevæske i reservoaret. Et kjapt googlesøk viser at det er flere som har problemer med slaven, så jeg konkluderte bare kjapt med det. Er det mulig med indre lekkasje i slaven?

    Pleier travers bare å løsnes eller må den helt ut?

  4. #4
    Medlem 2026 jiha1968 sin avatar
    Medlem siden
    04. mars 2018
    Sted
    Bjugn
    Innlegg
    2.914
    Antall takk

    Standard

    Som tidligere nevnt så løsner man hele traversen inkl tannstag. (fjernes fra bilen i sin helhet)

    Det er vanligere med defekt slave enn hovedsylinder, men slaven har væske på kun en side av "stempelet" i sylinderen og kan ikke* ha intern lekkasje, mens hovedsylinderen har væske på begge sider av "stempelet" slik at væsken kan lekke forbi stempelet og tilbake til reservoaret, slik at pedalen blir lavere eller ikke vil returnere pga "returtrykket" fra clutchen/slaven har forsvunnet/lekket forbi.

    * Jo, man kan ha "intern" lekkasje i slaven en liten stund hvis støvbelgen på slaven klarer å holde på bremsevæsken, men det varer ikke så lenge før det er fult i belgen og væsken renner ut. Det vil selvsagt også minske med væske i reservoaret i denne hypotesen.



    Litt forenklet så ser en vanlig hydraulikkclutch slik ut:
    slave.jpg
    Sist endret av jiha1968; 20/06/25 kl 07:48

  5. #5
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    29. mai 2022
    Innlegg
    14
    Antall takk

    Standard

    Takk for god info. Jeg kjøper forklaringen på indre lekkasje på mastersylinderen, så mulig jeg prøver å bytte den først. Hvordan er det å lufte disse clutchene? Jeg har kun erfaring med å lufte BMW-clutcher, der det eneste som har fungert, har vært å pumpe bremsevæske fra slaven til masteren. Vurderer å kjøpe utstyr for å kunne sette trykk på reservoaret, hvis dette kan gjøre luftingen lettere.

    Jeg har nå luftet clutchen og kjørt to lange turer, uten problemer. Regner med at problemet dukker opp igjen, men mulig dette kan peke på enten master eller slave?

  6. #6
    Medlem 2026 jiha1968 sin avatar
    Medlem siden
    04. mars 2018
    Sted
    Bjugn
    Innlegg
    2.914
    Antall takk

    Standard

    Det at luftingen hjalp gir ikke noen entydig diagnose dessverre, bortsett ifra at det var luft der...
    De fleste clutcher er like morsomme å lufte, og hvis man lufter på tradisjonell måte, så må hastighet og varighet på pumpingen/trykkluftingen klare å få ut bremsevæske adskillig raskere enn luftboblene stiger opp mot hovedsylinderen.
    Reverslufting med å pumpe bremsevæske fra luftenippel opp til hovedsylinder er en fin måte til å unngå "luftbobleheng".
    Sist endret av jiha1968; 21/06/25 kl 21:00

  7. #7
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    29. mai 2022
    Innlegg
    14
    Antall takk

    Standard

    Hei, igjen!
    Jeg kom aldri så langt at mastercylinderen ble byttet før ferien, men nå er delen kjøpt inn og jeg planlegger å skru denne uka. Det er dessverre veldig lite info om akkurat dette på nettet, men noen mener at en del av torpedoveggen må fjernes. Er dette virkelig nødvendig?

    Jiha1968, ser du skriver at rattstamme og pedalboks må frigjøres. Når det gjelder rattstammen så regner jeg med at det holder å løsne rattstammen fra rammen under dashbordet, uten å løsne den helt fra tannstaget?
    Må jeg regne med å fjerne mye av plasten rundt dashbordet, evt. instumentpanelet?

    Edit: har sett en video av en som bytter mastercylinder på en P3 V70. Der ble rattstammen kun løsnet fra tannstaget ved pedalboksen, så jeg regner med at dette er veien fremover på min V60 også. Derimot bøyer han på braketten til clutchpedalsensoren for å få pedalboksen inn og ut av bilen. Dette ønsker jeg helst å unngå. Er det noe som kan demonteres for å unngå dette?
    Sist endret av wSax; 04/08/25 kl 21:03

  8. #8
    Medlem 2026 jiha1968 sin avatar
    Medlem siden
    04. mars 2018
    Sted
    Bjugn
    Innlegg
    2.914
    Antall takk

    Standard

    Se om ikke denne videoen kan hjelpe deg nærmere målet:
    (Videoen gjelder en V70, men det er stort sett samme konstruksjon og fremgangsmåte.)
    Bilrelaterte spørsmål stilles, besvares og kommenteres i Forumet slik at alle kan bidra eller bruke informasjonen, vennligst ikke send PM/Mail for dette.

  9. #9
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    29. mai 2022
    Innlegg
    14
    Antall takk

    Standard

    Takker! Ser jeg redigerte mitt innlegg i det du postet videoen. Var den jeg siktet til. Får håpe det er bittelitt bedre plass på V60, men ellers så det greit ut.

  10. #10
    Medlem 2026 jiha1968 sin avatar
    Medlem siden
    04. mars 2018
    Sted
    Bjugn
    Innlegg
    2.914
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av wSax Vis post
    Edit: har sett en video av en som bytter mastercylinder på en P3 V70. Der ble rattstammen kun løsnet fra tannstaget ved pedalboksen, så jeg regner med at dette er veien fremover på min V60 også. Derimot bøyer han på braketten til clutchpedalsensoren for å få pedalboksen inn og ut av bilen. Dette ønsker jeg helst å unngå. Er det noe som kan demonteres for å unngå dette?
    Hvis du ikke vil bøye på braketten mener jeg du må ta rattstammen helt ut av dashbordet komplett for å få litt mer plass til å bevege på clutchpedalboksen. (løsne deksler fra og ledninger fra rattstamme, 4 festeskruer + klemskruen på rattakselkrysset)

    Noen biler har også en kollisjonsvarsel-modul til venstre for clutchpedalen som er i veien for å løsne pedalboksen. Modulen skrues løs via gavel-lokket på dashbord og under dashbord.

    Alt ser enkelt ut på video, men dette er tidkrevende, trangt og ubekvemt, og det vil være en større fordel med et par gener fra Ål enn fra BlåHval.
    I tillegg er vel ikke V60 akkurat større enn V70

    Lykke til med prosjektet, fortell oss gjerne hvordan det går
    Sist endret av jiha1968; 05/08/25 kl 00:12
    Bilrelaterte spørsmål stilles, besvares og kommenteres i Forumet slik at alle kan bidra eller bruke informasjonen, vennligst ikke send PM/Mail for dette.

  11. #11
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    29. mai 2022
    Innlegg
    14
    Antall takk

    Standard

    Takk for god veiledning! Jeg får se hvor mye demontering og knot det blir. Skal komme med oppdatering.

  12. #12
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    29. mai 2022
    Innlegg
    14
    Antall takk

    Standard

    Mastercylinderen er nå byttet. Det tok drøye to timer fra bilen ble rygget inn i garasjen til den ble kjørt ut igjen. Selve jobben er ganske rett frem, og egentlig lik det som vises i videoen. Jeg trengte ikke å bøye braketten til clutchsensoren, til tross for at rattstammen kun ble løsnet ved torpedoveggen. Sensoren satt også på pedalboksen ved montering/demontering. Dette kan jo tyde på at det er mer plass under dashbordet på V60 enn V70.
    Takker så mye for all hjelp, jiha1968!

  13. Takk jiha1968 takket for denne posten
  14. #13
    Medlem 2026 jiha1968 sin avatar
    Medlem siden
    04. mars 2018
    Sted
    Bjugn
    Innlegg
    2.914
    Antall takk

    Standard

    Gratulerer med godt utført jobb!
    Bilrelaterte spørsmål stilles, besvares og kommenteres i Forumet slik at alle kan bidra eller bruke informasjonen, vennligst ikke send PM/Mail for dette.

  15. Takk wSax takket for denne posten

Lignende tråder

  1. Bytte clutch på 08 S60 2,4d
    By V7OII in forum S60 / V70N / S80 / XC70 / XC90
    Svar: 5
    Siste post: 26/08/23, 08:35
  2. (LØST) Bytte av clutch på D5 - M66 clutch på M56
    By aarnes in forum S60 / V70N / S80 / XC70 / XC90
    Svar: 33
    Siste post: 07/03/18, 22:17
  3. Svar: 1
    Siste post: 14/06/13, 15:40
  4. Svar: 10
    Siste post: 23/11/11, 17:04
  5. Clutch bytte 850 `95 2,5-20
    By F86 in forum 850 / x70 -serien
    Svar: 4
    Siste post: 12/09/10, 19:34

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •