Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  16
Side 2 av 4 FørstFørst 1 2 3 4 SisteSiste
Viser resultater 26 til 50 av 92

Tråd: Bygging av turbomotor til Volvo 240

Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Antall takk

Standard

Sitat Opprinnelig postet av xcbolt Vis post
    Dette med bensintilførsel, nå har jeg ei Bosch 044 kopi pumpe som skal bort, og i tanken står det ei originalpumpe. Går det å kjøre med ei kraftig pumpe i tank eller bør jeg ha 2 pumper?
    Flott.
    Kopidritet fra kina er ofte ubrukelig og det er ett kjempeproblem vi alle sliter med. Egoistiske selgere driter i kundene sin og selger skrotet som originalvare, men til mistenkelig til lav pris. :(
    Vi testet flødet på noen slike kopipumper og det var ganske nøyaktig 50% av det en genuin BOSCH 044 pumpe leverte på høyt bensintykk.
    Bosch har nå erstattet "044" pumpen med "200" pumpen.

Jeg fikk fölgende melding fra en som nylig kjøpte seg en "oppgradert" Volvo.
    Sitter en Biltema 044 pumpe i bilen nå. Og etter den ble montert slet forrige eier alltid med bensin problemer.
    Det er to stk. løsninger som er gode.
    1. Har man en bil med forpumpe i tanken og hovedpumpen under bilen, da oppgraderer man pumpen under bilen til en genuin BOSCH200 eller Walbro GSL396 pumpe.
    Sørg uansett for seriøs strømforsyning og seriøs jording da et voltmeter koblet rett til kontaktene til pumpen må vise 13,5V på peak motoreffekt.
    https://walbrofuelpumps.com/walbro-g...0lph-pump.html

2. Har man hovedpumpen i tanken så oppgraderer man den med ett av alternativene i BSRT-oppsett tråden. Sørg for seriøs strømforsyning og seriøs jording - HELE veien ned til pumpen. De originale ledningene inne i tanken er en vits.
    Dette er den moderne og stillegående løsningen som på mange måter er å foretrekke. Hvis kapasiteten skulle vise seg å blir litt knapp, så er den enkel å øke med en voltage booster som slår inn ved behov.
    http://forum.vccn.no/showthread.php?...=1#post1098357

https://walbrofuelpumps.com/walbro-f...ve-tcd470.html
    Sist endret av Batland; 23/11/24 kl 13:49

2. Takk Bergstaden takket for denne posten

Medlem siden
    24. mars 2020
    Sted
    Sunndal
    Antall takk

Standard

Takk! Da går jeg for Bosch 200 pumpa og original tank pumpe, så legger jeg opp nye ledninger til begge pumpene så er jeg sikkert. Så blir det catch tank også, men det kjenner jeg at jeg venter med til motoren står i bilen

Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Antall takk

Standard

Det er ett godt fundament å bygge suksess på det.

Medlem siden
    24. mars 2020
    Sted
    Sunndal
    Antall takk

Standard

Toppers! Hva tenker du foresten er grei størrelse på turbo tur? For enkelhetens skyld var planen å kjøre an slange pga adapteret linket under da jeg ikke har original turbo blokk. Da får jeg både tur og oljetrykksføler i hullet fra det originale oljetrykkshullet. Tenkte først på an4, men burde jeg kanskje gå for an6 istedet?

https://www.speeding.no/p/drivstoff-...TSdRCT2XU5khdr

Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Antall takk

Standard

Det er ikke rare greiene som skal til.
    En kulelagerturbo har en restriktor med ett knøttlite hull da kulelagrene bare skal unngå å gå tørre.
    Ser du på en original Volvo AT/ R-sport eller Cosworth oljenippel til turboen så er lysåpningen i dem større enn på en kulelagerturbo, men heller ikke her er det rare greiene.
    Svenske Dragracere kjører kun 1,5 mm hull i nippelen på glidelager Holset turboene de bruker for å forbedre spool up.
    AN4 holder lenge.

Medlem siden
    24. mars 2020
    Sted
    Sunndal
    Antall takk

Standard

1,5 mm var ikke store greiene, da går jeg AN4 Takk

Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Antall takk

Standard

Sitat Opprinnelig postet av xcbolt Vis post
    1,5 mm var ikke store greiene, da går jeg AN4 Takk
    Til Dragracing er det ok, men 1,5 mm blir noe for smått til en gatebil.
    På den annen side er full oljekapasitet hentet fra oljegalleriet i blokken ALT for mye for en turbo, både i trykk og i fløde.
    Her Cosworth.
    https://www.fordclubsweden.se/forum/...ic.php?t=42597

Noen har etterhvert begynt å ta utfordringen på alvor.
    https://racesystems.no/produkt/oljet...ure-regulator/
    https://turbosource.com/products/oil...t40-40psi-blue
    Sist endret av Batland; 29/11/24 kl 10:16

9. Takk Bergstaden takket for denne posten

Medlem siden
    24. mars 2020
    Sted
    Sunndal
    Antall takk

Standard

Riktig. Det ble AN 4 adapter og slange. Jeg regner med at oljepumpe, bensinpumpe og reg drev kommer til uka, så da må jeg bare få tak i ei bunnpanne og sveise i mutter til oljetempføler så er bunndelen ferdig. Tenker jeg skal høre med Tore Topplokk (Østhus) om han tar på seg å sette i større ventiler og ta ut 4-6cc. Har hørt at han skal være veldig flink og billigere en Cylmo, men det blir nok ikke før etter jul.

Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Antall takk

Standard

Den er god.
    Relativt enkelt å sette medium størrelse ventiler i disse toppene (46/38). Interessant å høre om han vil gjøre dette uten å etterporte toppen i tillegg.
    Har du gjort denne testen slik den er nå?

Sist endret av Batland; 10/12/24 kl 22:47

Medlem siden
    24. mars 2020
    Sted
    Sunndal
    Antall takk

Standard

Har prøvd den originale eksosventilen ja, den går akkurat ikke gjennom. Burde det kanskje tas litt mer i innsugskanaler? Skal oppdatere deg etter jeg har snakket med han og han har sagt hva han mener.

Fikk forøvrig delene fra söta bror i dag. Oljepumpa var levert i Volvo forpakning og laget i Kina, den hadde derimot ingen Volvo logo på pumpe huset. Sammenlignet den originale FB pumpa med den nye både før og etter jeg fylte den med olje, den gamle hadde nok olje i seg fra før, så er kanskje ikke helt rettferdig da jeg ikke testet begge tørr. Etter den fikk smøring kjennes den ganske grei ut, men kjenner liksom hver tann når jeg drar den rundt (mulig det bare er et godt tegn?) og den surkler mer. Den gamle går mye jevnere rundt når den dras rundt for hånd. Hva tror du? Hadde du turt å kjøre denne pumpa eller hadde du kjørt original pumpa fra 90 tallet?

Bilder og videoer her
    https://drive.google.com/drive/folde...AY?usp=sharing

Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Antall takk

Standard

Takk for at du sjekket!
    Har nøyaktig samme erfaring selv så dette ER tydeligvis ett genuint BSRT tricks.
    35 mm kanal / 46 mm ventil er bare 76% og såpass synes jeg at man bør/ skal / må ha, selv når kanalen er nydelig snorbein, rett og fin som i en 530 topp.
    Vi har jo sett at folk realiserer 160+ hp målt på NAV fra "den teoretiske sugemotoren" og drar godt med turtall med kombinasjonen BSRT5+ kam og en 530 topp portet etter kjent oppskrift, så vi vet hvordan det virker.
    Det gir eierne potensiale til 320+ hpNAV med 1,0 BAR ladetrykk, 400 hpNAV med 1,5 BAR ladetrykk og 480 hpNAV med 2 BAR ladetrykk på bensin, IKKE E85.

Her, for over 12 år siden:
    http://forum.vccn.no/showthread.php?...l=1#post637964

http://forum.vccn.no/showthread.php?...=1#post1093580

http://forum.vccn.no/showthread.php?...=1#post1109812

Det er ikke sikkert at andre kamakslinger har bruk for dette trickset siden ingen andre gjør det?? IDK.
    Du får høre med mannen hva han mener.

Ang oljepumpen:
    Når alle idiotene og mødrene realiserte finanskrisen i 2008 så gikk det meste av kvalitet rett i toalettet sammenlignet med 2007. Covid svindelen i 2019 gjorde vondt værre.
    Poenget er at jo nyere delene er jo dårligere kvalitet kan du anta at de har. Det er derfor eldgamle rødmotorer er tingen, ikke sant?

Nei, jeg hadde ikke byttet ut fungerende gamle høykvalitet Volvo originaldeler med noe piratgreier fra kina, djevelens egen bakgård.
    Sist endret av Batland; 12/12/24 kl 13:22

Medlem siden
    24. mars 2020
    Sted
    Sunndal
    Antall takk

Standard

Da prøver jeg bare å videreselge den nye pumpa, surt dette kjenner jeg da ho tross alt kostet over 2000kr. Å åpne den Bosch 200 bensinpumpa var en helt annen opplevelse, alt fra selve pumpa til brukermanualen og innpakning gav et inntrykk av kvalitet tvers gjennom. På jobb har vi nettop fått 2 nye hjullastere av typen Volvo L90H. Og alt virker veldig billig og jeg synes personlig ikke de er så gode å kjøre som eldre Volvo. Mange er uenig med meg der, men jeg velger heller den eldste L90E som vi har. Den er fra 2006 og har gått over 50000 timer (ja det er rett antall nuller), starter like lett i 10 minus som 25 plussgrader, slitt ja, men hydraulikk, oversikt og kvalitet er 1000 ganger bedre enn de nye tross timetallet. OG, motor har ikke vært åpnet ifølge de som har jobbet der siden den kom. Og den oljepumpa der styrker ikke akkurat min tiltro til Volvo slik de driver idag.

Burde jeg måle klaringer i originalpumpa før jeg monterer ho? Har vært oppe med den for å se at det ikke er noen fremmedelementer i den, men målte ikke instrument eller følerblad. Hva burde jeg isåfall måle? Boltene som holder sammen pumpa strammes vell med sunn fornuft?

Skal høre med han hva han mener angående topp, men jeg tenker litt som så at når du har en kam som fungerer bra med en topp portet på den måten, så vil jeg gå for det. Det er jo bevist at det oppsettet gir godt resultat. Kjenner at jeg ikke orker å eksperimentere så mye med denne nå. Vil at den skal bli bra når den skrudd sammen slik at jeg slipper å demontere halve motoren igjen senere

Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Antall takk

Standard

Dette gir mye mening det.
    En kjenning som nylig har kjøp seg bruktbil hadde akkurat bilen sin på Eu kontroll. En 2007 modell kjørt 200 +++ km.
    Èn stk. bærekule var utslitt og dett var dett.

I forhold til å besvare denne type spm. i offentligheten så; " Ja, det er en selvfølge".
    Minner om Sloppymechanic; Du må ALDRI se på kamlagrene i en V8 motor, hvis du ser på dem er de ødelagte, hvis du ikke ser på dem er de "MINT"

Hvor mange rødmotorer i drosjer med 1/2 mill. km og båtmotorer har vi hørt som har mistet oljetrykket som følge av en defekt Volvo original oljepumpe. Jeg nevner i fleng; null.
    Haynes manualen har det meste av info. :9

Ja, det er det, så du vet med stor sannsynlighet nøyaktig hvilket resultat du får.

Medlem siden
    24. mars 2020
    Sted
    Sunndal
    Antall takk

Standard

Bra det ikke er bare meg som har inntrykk av at ting var bedre før. Havner av og til i diskusjoner rundt akkurat det, men får som regel bevist at jeg har rett når noe går sund og det kommer frem hvor mye arbeid det er å ordne det som er "nytt og bra"

Jeg målte klaring mellom tannhjulene til 0.35mm som er det høyeste godtatt ifølge Haynes manualen. Klaring mellom tannhjul og andre delen av pumpa var også i høyeste laget, men akkurat innafor. Det er jo som du sier at de fleste Volvoer som har gått langt og lenge sliter jo sjeldent eller aldri med oljetrykk. Blokka med den oljepumpa har vært kjørt av ei gammel dame helt til motoren ble plukket ut av bilen for et par år siden. Mener den hadde rullet rett under 300k, men slitekanten var så minimal at etter 2-3 drag med flexhone var den helt borte. Da ser jeg for meg at den pumpa også holder i mange år til

Nettopp, det er jo akkurat det resultatet jeg vil ha
    Sist endret av xcbolt; 14/12/24 kl 01:34

Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Antall takk

Standard

Har identisk erfaring.

En oljepumpe er en såkaldt "positive displacement" pumpe og kapasiteten økes i samme takt som turtallet. En motor sitt behov for olje øker absolutt ikke i samme grad og derfor har alle oljepumper i praksis ALT for høy kapasitet i forhold til behovet når motorturtallet er over ca. 2500 - 3000 o/min. For å korrigere problemet har alle oljepumper derfor en avlastningsventil / "wastegate" som sender oljen fra trykksiden og i retur til sugesiden av oljepumpen.
    En lokal helt blokkerte denne og sprengte oljefilteret.
    Alle oljepumper er derfor egentlig kun dimensjonert for å gi høyt nok oljetrykk på tomgang hvor den kun har ca. 1/6 av kapasiteten som den har når motoren har 6000 o/min., men selv med glidelagerturbo og 4 stk. konstant åpne Ford stempelkjøledyser i en B21A rødblokk har dette gått HELT fint så lenge røret mellom oljepumpen og blokken er dunket inn i blokken.
    I praksis er derfor en original Volvopumpe som bare er velbrukt og kjørt langt ikke ett problem.

Du er på den rette vei.
    File opp stempelringene til godt med endeklaring og oppstart på og innkjøring med genuin innkjøringsolje bør prioriteres så høyt at det blir gjennomført i praksis.
    Sist endret av Batland; 14/12/24 kl 14:59

18. Takk Bergstaden takket for denne posten

Medlem siden
    24. mars 2020
    Sted
    Sunndal
    Antall takk

Standard

Riktig, har kakket godt på røret som går i blokka så det skal sitte godt på plass. Ringene er gapet til 0.6 og 0.65 som du anbefalte. Fikk kjøpt meg ei bunnpanne av en på facebook, så jeg håper den kommer på mandag. Må jo selvsagt gnikke litt og lakke den også siden blokka er så rød og fin. Men da er bunndelen egentlig ferdig.

Skal kjøpe skikkelig innkjøringsolje ja. Er så billig i forhold til alle delene og arbeid som er gjort Men hvordan blir det med innkjøring når motor skal startes med et datasprut som må mappes. Jeg kommer jo til å kjøpe et nytt Max ecu sprut, greier en kompetent mapper å justere det slik at den kan startes opp og kjøres inn uten problemer, for så å justere nøyere etterpå?

Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Antall takk

Standard

Den er god og da er jo alt på stell der.

Hovedordet her er "kompetent".

Den optimale oppstarten foregår på dette viset og så rett opp på ca. 2500 o/min. i 10. min. : https://www.youtube.com/watch?v=7Dz--qjbC3w Nedkjøling over natten og så gjentas øvelsen dagen derpå og etterfølges av en ny nedkjøling til helt kald.
    Dette er av hensyn til de nye ventilfjærene.

Hvis det nye datasprutet er korrekt montert, korrekt koblet opp og korrekt justert, så skal det kunne klare akkurat det samme.

Hvis det derimot i praksis IKKE klarer en oppstart som vist, da kan det sammenlignes med å ta en nyfødt baby rett ut av mor, slippe den i gulvet og miste den ned i trappene.

Det går "sikkert bra", men det er jo ikke optimalt for noen.
    Sist endret av Batland; 14/12/24 kl 22:49

21. Takk Bergstaden takket for denne posten

Medlem siden
    24. mars 2020
    Sted
    Sunndal
    Antall takk

Standard

Skjønner, blir jo dyrt om jeg skal ha bilen stående hos en "mapper" et par dager. Kunne det vært en ide å bare hivd på en forgasser "feks gultopp pierburg" bare for å kjøre inn? Eller skal det være mulig for en amatør som meg å justere datasprutet slik at det duger for å kjøre inn motoren?

Var foresten på biltema idag å kjøpte et par ruller med 6mm kabel som blir til bensinpumper. Ser de er noe overdimensjonert i forhold til kabelskoene som fulgte med Bosch pumpa, så bestilte nye kabelsko ista. Da er hvertfall ikke kablene for tynne.

Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Antall takk

Standard

Ja, det skal vi fort bli enig om.
    Det fleste er svært lite åpen og ærlig om hva som er den reelle totalkostanden med ett datasprut når ALT er sagt å gjort.
    Hva blir det til slutt med innkjøp av sprut, komplettering med bensinpumper, dyser, tenningsanlegg, osv, osv, montering, mapping, feilsøking, oppgradering og ettermapping til ett korrekt og avansert tenningskart osv.? "Ingen" vil inntrømme det, spesielt ikke dem som selger på dette til kunder som ikke har mulighet til å gjøre det aller meste selv og som bare seg frem til den neste økonomiske Diddy voldtekten.

Hovedfordelene med ett datasprut er potensialet for å ta frem ett så komplett og så avansert 3D tenningsmap som det motorene faktisk vil ha i enhver driftstilstand.
    Dette tar mye tid og jeg ser at mange kommer igjen fra mappedudene sine med tenningskart som er like enkle som det man klarer med en 1-2-3 fordeler eller til og med en B21A fordeler med stor vakumklokke. Det er virkelig ille for da er realgevinsten med kostbart datasprut, montering + andre oppgraderinger osv egentlig borte.

Det vi har fått bekreftet i den lokale dynapacken er dette med utforusette problemer. Det er maks 2 stk. biler som har vært til mapping hvor det ikke har dukket opp noe uforutsett som må korrigeres eller repareres / oppgraderes.

En velfungerende A-forgasser på orginalinnsug, tilpasset den 530 toppen som brukes, vil aldri svikte. Med en sprøyte fyller man bensin inn i ventilasjonshullet som er ca. kl 1 sett fra luftfltersiden og da er det i orden.

Blokkmontert stiftefordeler med stiftecoil som er satt slik at du ser den gnisten som kommer fra stiftene når de åpner når du vrir fordeleren frem og tilbake når veiven står på 12 - 15 grader før ØD er garantert å fungere. En ledning mellom batteri + og stiftecoil + samt en ledning mellom fordeleren og stiftecoil minus er alt som trengs.

Dette kan ikke svikte og har derfor heller aldri sviktet noen.

Eller skal det være mulig for en amatør som meg å justere datasprutet slik at det duger for å kjøre inn motoren?
    Ingenting er umulig og folk vinner fremdeles i Lotto, men dette med uforutsette problemer er reelt og noe som de alle fleste opplever å må forholde seg til.
    Hvis oppkoblingen er korrekt og du får tak i ett godt basemap eller tilsvarende, så skal det kunne gå.

Det er alltid så kjekt å se når dette tas på alvor.
    99% av alle mister bensintrykk (dvs. bensintrykk - manifoldtrykk) på maks effekt sammenlignet med hva de har på tomgang fordi bensinpumpen(e) ikke klarer å følge opp godt nok. Ett optimalt bensinsystem er voldsomme greier.

Ellers er det jo slik at dersom man har en bil med B230F motor som starter å går, løfter motoren ut og setter en annen nedi, så skal den starte å gå.
    Sist endret av Batland; 15/12/24 kl 12:12

Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Antall takk

Medlem siden
    24. mars 2020
    Sted
    Sunndal
    Antall takk

Standard

Ja, jeg hadde jo datasprut på den B23ET'n som sto i bilen, så wasted spark, mat føler, lambda sonde osv har jeg liggende. Sprutet koster jo fort 12k pluss kabelstrømer, kabelsko og og diverse her og der. Bensintilførselen skal være grei nå. Skal dra 2 6mm kabler fra batteriet og til relet som styrer pumpene, slik at begge pumpene for 6mm kabel hele veien, bortsett fra nedi tank armaturet da, men vil tro at det er dimensjonert rett i forhold til at det er ei original Volvo pumpe nedi der.

Det var desverre B230K i denne originalt, så må isåfall få tak i et LH2.4 nett og klippe/koble opp det da. Da blir det kanskje enklere med forgasser og stiftfordeler. Gjorde det når jeg satte sammen B23ET'n, fyra med en gang og gikk fint.

Er jo litt skeptisk på å få noen til å mappe den, er et par rundt her som folk sier er bra, men jeg vet jo ikke om de setter opp bra tenningskart osv, jeg er jo helt blank på akkurat dette. Det som er litt surt er at det er 10 timer til Bergen herfra, blir ganske langt i Patrol 160 med bilhenger det hehe Det er vell ikke mulig å korrigere på mappet uten å ha bilen fysisk i benken heller sikkert? Tenkte med feks teamviewer.

Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Antall takk

Standard

Det er nok en god avgjørelse det.

Da er det jo bare å gjøre akkurat det samme som du gjorde med B23ET motoren.

Du får bare starte en dialog med dem og høre hva de har å si.

Neida, det er massevis av muligheter til å korrigere mappet om det skulle være behov for det.

Medlem siden
    24. mars 2020
    Sted
    Sunndal
    Antall takk

Standard

Strålende, da bygger jeg bare ferdig og kjører inn med forgasser på den måten du sa. Så tar jeg av forgasseren og kobler opp sprutet, for så å levere den til mapping. Så får vi se hvordan "mapper" setter det opp Grunnen til at jeg spør og graver så mye er fordi den ET motoren var ikke helt optimal, 9,1 i komp, strekkbolter i topp osv. Det var da jeg fant ut at jeg ville begynne på nytt. Så jeg må virkelig takke deg for at du tar deg til tid å svare på alle dumme spørsmål jeg kommer med.

28. Takk Bergstaden takket for denne posten
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Antall takk

Standard

Det er en god plan.

Det er akkurat det der som er skrekkresultatet. Man står på å gjør så godt man kan og så blir sluttresultatet bare feil og uten potensiale for å kunne gi ett godt resultat.
    Dette har vi sett "alt for mange ganger allerede" og det er av liten interesse, så derfor er det å bidra til at vi få se bedre resultater av større interesse.

30. Takk Bergstaden takket for denne posten

Medlem siden
    24. mars 2020
    Sted
    Sunndal
    Antall takk

Standard

Hadde nok spart mye tid og penger på å ikke bygd den ET'n ja, men erfaringa er jo gull verd da. Men nå SKAL det bli bedre resultater.

Side 2 av 4 FørstFørst 1 2 3 4 SisteSiste

Lignende tråder

1. tåler volvo 240 automatkassa turbomotor ?
    By Grøftekanten-Racing in forum Motor og gir
    Svar: 17
    Siste post: 03/04/14, 11:34
  2. bygging av anlegg i volvo 850.
    By xvegard91 in forum Bilstereo og Multimedia
    Svar: 15
    Siste post: 30/10/11, 12:49
  3. Volvo 240 bygging
    By dokken in forum 200 -serien
    Svar: 1
    Siste post: 30/10/11, 00:38
  4. Den første Turbomotor fra Volvo.. 1978?
    By fotonet in forum Motor og gir
    Svar: 0
    Siste post: 06/01/11, 12:37
  5. godkjenning av turbomotor volvo 145?
    By duffern91 in forum 100 / 200 -serien
    Svar: 1
    Siste post: 22/10/10, 17:13

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine