Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  11
Viser resultater 1 til 17 av 17

Tråd: Ulyd i AC

  1. #1
    Registrerte brukere PetterDale sin avatar
    Medlem siden
    27. april 2010
    Innlegg
    218
    Antall takk

    Standard Ulyd i AC

    V70 04 2.0t. Har fått en ulyd i AC. Bilen har stått på bukker på passasjersiden i ca. 2 uker mens reg. reim, pakninger, simringer og annet relatert har vært bytta. Har flyttet og dratt litt i hovedledningen på passasjersiden som ligger i veien for VVT for å komme til, og koblet ut og (forhåpentligvis) tilbake en del kontakter på førersiden i forbindelse med fjerning av luftfilterboksen. Har også fjernet motorfestet på passasjersiden og jekket motor opp noen cm for å komme til VVT bedre. Da jeg startet motoren igjen har det kommet en høyfrekvent, ganske lav ulyd som høres bedre om man legger øret inntil lufteventilene i dashbordet. Etter litt feilsøking har jeg kommet frem til at

    • Lyden IKKE følger turtallet
    • Lyden blir borte når jeg skrur av AC i bilen (fader ut ila. 2-3 sek)
    • Klarer ikke høre lyden fra motorrommet, bare inne i bilen (kan være fordi det er mye lyd fra motor)
    • Lyden er IKKE avhengig av kupevifta (som jeg byttet i helga da jeg hørte ulyden)

    I tillegg har det kommet en feilmelding på en spjeldmotor som jeg ikke har fått før:

    https://i.postimg.cc/FsBsJdmq/ac-feilmelding.jpg
    CCM
    -0017 Direction control, damper motor. Signal too low.


    Det er litt vanskelig å beskrive lyden, det kan høres både ut som en "visle-lyd" eller noe som skraper/ligger inntil. Lyden er som sagt høyfrekvent og ikke så veldig høy. Jeg har eid bilen i ca. 8 år, og har aldri hatt service på AC. Tidligere har jeg byttet magnetclutchen på pumpa.

    Noen som kan tenke seg hva det kan være? Krysser fingra på at jeg ikke må grave ut hele dashbordet og bytte fordamper eller annet som ligger bak der.

  2. #2
    Registrerte brukere jiha1968 sin avatar
    Medlem siden
    04. mars 2018
    Sted
    Bjugn
    Innlegg
    2.299
    Antall takk

    Standard

    Klikk på "Delivery-fanen" istedenfor "Initial State" og se om du ikke har flere koder for spjeldmotor(ene)
    Feilkoden (og lyden) skyldes mest sannsynlig en defekt spjeldmotor, men feilkoden du viser til kommer sjelden alene.


    Utover det, vurder å koble tilbake
    TCV
    -solenoiden,
    EDIT: litt travelt i svingene, det er neppe
    TCV
    -solenoiden, men sjekk TMAP-sensors spenning, jording og sammenlign MAP-trykkverdi med Baro-verdi (tenning på, motor av).

    Sjekk syreskadet sirene, og skift lyspære i antenneringen (lys rundt tenningslås.
    AQS
    -sensoren for auto-resirk. hopper vi som regel over pga forholdet mellom pris og nytte er dårlig.
    Sist endret av jiha1968; 30/05/23 kl 23:42

  3. Takk PetterDale takket for denne posten
  4. #3
    Registrerte brukere PetterDale sin avatar
    Medlem siden
    27. april 2010
    Innlegg
    218
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av jiha1968 Vis post
    Klikk på "Delivery-fanen" istedenfor "Initial State" og se om du ikke har flere koder for spjeldmotor(ene)
    Feilkoden (og lyden) skyldes mest sannsynlig en defekt spjeldmotor, men feilkoden du viser til kommer sjelden alene.


    Utover det, vurder å koble tilbake
    TCV
    -solenoiden, sjekke syreskadet sirene, og skifte lyspære i antenneringen (lys rundt tenningslås.
    AQS
    -sensoren for auto-resirk. hopper vi som regel over pga forholdet mellom pris og nytte er dårlig.
    Takk igjen jiha. Liten update: Kobla til
    VIDA
    på nytt i dag, og da var flere feilkoder borte, inkl. den knyttet til spjeldet.

    I tillegg gikk jeg over mutterne på AC-røra, og oppdaget at mutteren som sitter under servooljetanken var løs nok til at jeg kunne skru den med fingrene. Kan fort være jeg har vært bortpå den når jeg jobba med reg. reima... I tillegg tror jeg ikke acen blåser kaldt, har blitt litt lurt av at lufta føles kald fordi den er i bevegelse. Spm. er om lyden kan komme av at det er tomt for gass? I såfall må jeg vel kjøre den på AC service -- jeg har forstått det sånn at man trenger spesialutstyr til alt som har med acen å gjøre..
    Sist endret av PetterDale; 30/05/23 kl 20:01

  5. #4
    Registrerte brukere jiha1968 sin avatar
    Medlem siden
    04. mars 2018
    Sted
    Bjugn
    Innlegg
    2.299
    Antall takk

    Standard

    Hvis det er alt for lite gass(trykk) vil ikke kompressoren starte, så hvis clutchen på kompressoren slår inn så er det iallfall litt gass, men etter 8-10år så kan man vel forvente at det har sveket ut en del, så ta gjerne turen til noen med med utstyr for å evakuere restene av gassen, vakuumisere anlegget og fylle på med riktig mengde gass, så blir det nok kaldluft i massevis, og hvis ikke så er AC-anlegget ganske greit å feilsøke på for en "kjøletekniker" med litt erfaring. ("Gjør Det Selv- AC-service" blir nok litt trøblete uten rett utstyr og gass ja)
    Ulyden, tja, siden spjeldmotoren* har begynt å virke igjen, så kan lyden f.eks komme fra TXV ventilen (sitter der AC-rørene er koblet til torpedoveggen) men det blir bare spekulasjon, og det er ikke akkurat vanlig med feil der. (AC er ikke lydløst selv om alt er i orden)

    *prøv å endre på luftfordelingen mellom Rute, gulv og "friskluftdysene" på dashbordet, for å se om feilkoden holder seg borte.
    Sist endret av jiha1968; 02/06/23 kl 08:32

  6. Takk PetterDale takket for denne posten
  7. #5
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    18. juli 2011
    Sted
    Stavanger
    Innlegg
    501
    Antall takk

    Standard

    Ikke noe unormalt at du hører suse lyder og andre arbeidslyder fra ac-rør om det er minket gass, mangler det ca fra 200 gram av så begynner det og lage lyder ( ikke farlige), har vært bortig AC systemer som skal ha 820g som har virket selvom det bare har vært mulig å få ut 260 gram. Riktignok mye arbeidslyd i fra systemet.

    Denne arbeidslyden hører du bare inne i kupén.

    Ta og fyll/kontroller systemet ditt, ikke gjør noe hjemme løsninger her. Få den levert inn til noen som har utstyr til det, skjeldent denne gleden koster mer enn rundt om 2 bananer
    Volvo V70 D5 2008 Summum 185hk med det meste krysset av på utstyrs listen
    Volvo XC90 D5 AWD 2009 R-Design
    Volvo <3
    Vision Of Life Very Observe

  8. Takk PetterDale takket for denne posten
  9. #6
    Registrerte brukere PetterDale sin avatar
    Medlem siden
    27. april 2010
    Innlegg
    218
    Antall takk

    Standard

    Hvis noen skulle ha samme problem og komme over denne posten ved en senere anledning: Var i dag på AC-service hos svendsen eksos. Der konkluderte de med at det var lite gass. De kjørte vakumtest og trykktest uten å finne noe lekkasjer. De fylte på ny gass, og da var kjølingen tilbake og lyden borte. De kunne ikke garantere at det ikke er en lekkasje, men den er i så fall så liten at de ikke kan oppdage den.

    Takk for god hjelp, jiha1968 og René Fredriksen

  10. Takk jiha1968 takket for denne posten
  11. #7
    Registrerte brukere jiha1968 sin avatar
    Medlem siden
    04. mars 2018
    Sted
    Bjugn
    Innlegg
    2.299
    Antall takk

    Standard

    Gratulerer med velfungerende kjøleboks!
    Da er det bare å håpe på en sommer som virkelig tyner AC-anlegget, for så langt her i Trøndelag har det stort sett bare vært behov for luft-avfuktning

  12. Takk PetterDale takket for denne posten
  13. #8
    Registrerte brukere PetterDale sin avatar
    Medlem siden
    27. april 2010
    Innlegg
    218
    Antall takk

    Standard

    Fikk syretesten i dag med opp mot 30 grader og sol i drammensområdet, og det ser ut til at dette fortsetter ei uke til bra timing mao.

  14. #9
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    18. juli 2011
    Sted
    Stavanger
    Innlegg
    501
    Antall takk

    Standard

    Kjempe alltid flott når der løser seg
    Jeg derimot er på camping i Larvik området med XC90’en og en Ac som fungerer utmerket så lenge den ikke er aktiv i mer enn 30 min…

    Mistenker noe mystefistiskt med kjøleviften til motor, den sviver. Men gir ikke skikkelig gass, nappet ut strøm kontakten og der var det fullt i eir, pluss lilla kabel full i rust. Uten og ha sett over koblingskjema eller lest feilmeldinger så regner jeg med denne er en del av
    LIN
    nettet til viften eller styring for pwm eller lignende som skal trigge viften til og gi gass om nødvendig.

    Viften sviver, men ikke noe særlig futt i den.

    Det som er merkelig er at mår kompressor først har slått seg av, så hjelper det ikke å ligge i 110km/t, så det kommer greit med luft over kondenser. Eneste som hjelper er å stenge bilen for så gå inn på kjøpe seg en is og komme ut å starte den igjen. Da virker det i ca 30 min igjen

    Hadde vært flott og sett på noen parameter, har dice i bilen. Og en laptop som er full i Urge… jepp brusen Urge.. er en Pappa (meg) som ikke er så j***** blid på 5 åringen her.. 15 bananer ut vinduet.. godt man har forsikring heh

    Har fyllt gass for et par uker siden, plenty med gass og det manglet ikke mer enm 20-30g så systemet er tett..

    Nei blir og fikse kabelmatte og gjerne klakke nedi en ny kompressor.

    Så om noen har en dele bil her nede jeg kan klippe av litt av kabel nettet på hadde det vært fantastisk heheh..
    jaja, kjerringen får kle av seg om hun blir for varm.. bare værre med de på 1 og 5 år i baksetet
    Sist endret av René Fredriksen; 07/06/23 kl 23:01
    Volvo V70 D5 2008 Summum 185hk med det meste krysset av på utstyrs listen
    Volvo XC90 D5 AWD 2009 R-Design
    Volvo <3
    Vision Of Life Very Observe

  15. Takk PetterDale takket for denne posten
  16. #10
    Registrerte brukere jiha1968 sin avatar
    Medlem siden
    04. mars 2018
    Sted
    Bjugn
    Innlegg
    2.299
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av René Fredriksen Vis post
    Kjempe alltid flott når der løser seg
    Jeg derimot er på camping i Larvik området med XC90’en og en Ac som fungerer utmerket så lenge den ikke er aktiv i mer enn 30 min…
    Kjøleviften er PWM-styrt med den Lilla ledningen fra
    ECM
    ja.

    Om det viser seg at det ikke er kjøleviften som er årsaken til AC-utfall,
    hvordan ligger det an med klaringen på AC-clutchen? om den er drøy så blir det lett problem når det blir varmt.
    En liten hjemmesnekret prøvelampe på ledningen til clutchen burde gi en indikasjon på om det er
    ECM
    som ikke vil aktivere, eller solenoiden som ikke klarer.
    Eller bruk f.eks et kosteskaft (med forsiktighet) til å klemme inn clutchen når den ikke vil, for å se om den vil koble inn da.

    (joda, jeg vet at du vet dette... Men det kan være andre med lignende AC og Kjølevifte-symptom som finner tråden )


    Blir vel ikke noe mere is, pølse og brus i resten av ferien for 5-åringen nå, bare vann og brød
    Sist endret av jiha1968; 08/06/23 kl 08:09

  17. Takk PetterDale takket for denne posten
  18. #11
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    18. juli 2011
    Sted
    Stavanger
    Innlegg
    501
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av jiha1968 Vis post
    Blir vel ikke noe mere is, pølse og brus i resten av ferien for 5-åringen nå, bare vann og brød
    Nei det minker brått i den leveransen
    Neida, det var et uhell og jeg skulle vell passet bedre på..

    Sånn, clutch gap messig ser det greit ut sånn på øye mål
    Må ut med kompressor uansett da denne må skiftes, er en lager lyd inni den ( ikke fri hjulet, det å har lager lyd )

    Blir å bare få skiftet hele dritten tenker jeg så stikker jeg på Volvo når jeg kommer hjem og kjøper nye kontakter til viften så blir det nok bra

    Stakk på ferie uten verktøy da både bil og takboks er smikk full i telt og what not.
    Ble en akutt tur innom Biltema for noen små filer og en elektronikkrens for en nødrep på kontakten så det ikke blir verre og at motoren finner på at den å skal bli varm , viften spinner raskerer men ac’en er like håpløs så er nok clutchen, pytt pytt
    Volvo V70 D5 2008 Summum 185hk med det meste krysset av på utstyrs listen
    Volvo XC90 D5 AWD 2009 R-Design
    Volvo <3
    Vision Of Life Very Observe

  19. #12
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    18. juli 2011
    Sted
    Stavanger
    Innlegg
    501
    Antall takk

    Standard

    Jiha1968
    Kjørte hjem fra ferie, ac funket relativt greit på turen hjem, men med engang jeg kom i lave hastigheter dabbet den av, kom aldri så langt og ta en test av strøm aktivering av magnet kobling.
    Men fant fram kosteskaftet ( som nå mangler 10cm ) og presset litt på clutchen når denne var av og jaggu gav den gass og tok med litt av skaftet i samme slengen

    Bestilt ny kompressor nå da det uansett er intern ulyd i den.

    Tenkte jeg skulle oppdatere deg i det minste
    Volvo V70 D5 2008 Summum 185hk med det meste krysset av på utstyrs listen
    Volvo XC90 D5 AWD 2009 R-Design
    Volvo <3
    Vision Of Life Very Observe

  20. Takk jiha1968, PetterDale takket for denne posten
  21. #13
    Registrerte brukere jiha1968 sin avatar
    Medlem siden
    04. mars 2018
    Sted
    Bjugn
    Innlegg
    2.299
    Antall takk

    Standard

    Da håper jeg at de fleste kroppsdeler fortsatt er intakte
    (det går fort galt på egen hånd, når man har vent seg til at fruen styrer kosteskaftet )

    Råd til andre modige sjeler som ønsker å sjekke en slapp clutch på egen hånd; tenk over rotasjonsretningen, gjør et bestemt dytt på clutchen med en kjapp og kontrollert bevegelse, for å se om clutchen henger seg fast. (betinger at clutch-solenoiden får tilført spenning i øyeblikket, sjekkes med en enkel prøvelampe)
    Testverktøyet er ikke egnet til å tvangskjøre kompressoren i lengre tid, da det er fare for plutselige protester på behandlingen...

    Ut av symptomet på tur hjem og ulydsbeskrivelsen, så misstenker jeg naturlig nok en kompressor som er sliten, eller for mye gass, begge deler blir uansett rettet på ved det planlagte kompressorbytte, så det er neppe noen grunn til å feilsøke med å sjekke trykk/trykkdifferanse i systemet før den tid. Og jeg går ut ifra at kondensoren ikke er igjengrodd, da det gjerne gir andre motorrelaterte symptomer i tillegg.

    Takker for oppdatering!
    Sist endret av jiha1968; 14/06/23 kl 00:07

  22. Takk René Fredriksen takket for denne posten
  23. #14
    Registrerte brukere PetterDale sin avatar
    Medlem siden
    27. april 2010
    Innlegg
    218
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av jiha1968 Vis post
    Klikk på "Delivery-fanen" istedenfor "Initial State" og se om du ikke har flere koder for spjeldmotor(ene)
    Feilkoden (og lyden) skyldes mest sannsynlig en defekt spjeldmotor, men feilkoden du viser til kommer sjelden alene.


    Utover det, vurder å koble tilbake
    TCV
    -solenoiden,
    EDIT: litt travelt i svingene, det er neppe
    TCV
    -solenoiden, men sjekk TMAP-sensors spenning, jording og sammenlign MAP-trykkverdi med Baro-verdi (tenning på, motor av).

    Sjekk syreskadet sirene, og skift lyspære i antenneringen (lys rundt tenningslås.
    AQS
    -sensoren for auto-resirk. hopper vi som regel over pga forholdet mellom pris og nytte er dårlig.
    Fikk ordnet opp i feilmeldingen på boost pressure sensoren. Byttet først turbotrykkssolenoiden med en jeg hadde på delemotoren uten hell. Denne byttet jeg forøverig i 2014 da jeg kjøpte bilen. Hadde en intercooler liggende fra et radiatorkjøp, og her fikk jeg med sensoren også. Rengjorde og byttet, og feilmelding borte.

    Forstod ikke helt hva du mente med å måle TMAP spenning og jording, og MAP-trykkverdi og sammenligne med barometer-verdi. Gjør jeg alt dette i
    VIDA
    ? Jeg fant ambient air pressure og boost pressure i vehicle communication...


  24. #15
    Registrerte brukere jiha1968 sin avatar
    Medlem siden
    04. mars 2018
    Sted
    Bjugn
    Innlegg
    2.299
    Antall takk

    Standard

    Sammenligne T-MAP og Baro, gjøres akkurat slik du gjorde i Vida:
    Ambient air pressure i Vida er "Baro" (Barometertrykk) og i ditt tilfelle er det for øyeblikket 975hpa i omgivelseslufttrykk mot MAP-sensorens 970hpa (etter bytte vil jeg tro) og det avviket mener jeg er innenfor toleransene. De to skal i teorien ha identiske verdier som også stemmer med lufttrykket på det aktuelle stedet (høyde over havet) og været for øyeblikket, med avslått motor.
    For stort avvik mellom Baro og T-MAP tyder på feil i sensor (vanligvis T-MAP) eller feil i kablingen til sensor, og det er ved f.eks tilnærmet død sensor/veldig store avvik/misstanke om simulert verdi (sjekkes i
    OBD
    -modus) at det vil bli behov for å måle spenning direkte på T-MAP-sensorens kontakt med voltmeter for å se hva sensoren gjør ved trykkendringer og om den har skikkelig jording/spenningstilførsel.

    Nå fikset du jo dette med bare en kort strofe av delebyttebaletten fremfor feilsøking, som er ganske naturlig når mistanken er stor og delen ligger klar i hylla
    Sist endret av jiha1968; 28/06/23 kl 22:15

  25. Takk PetterDale takket for denne posten
  26. #16
    cortinaterje sin avatar
    Medlem siden
    03. mars 2010
    Sted
    Kristiansand
    VCCN medlemsnummer
    1885
    Innlegg
    557
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av René Fredriksen Vis post
    Kjempe alltid flott når der løser seg
    Jeg derimot er på camping i Larvik området med XC90’en og en Ac som fungerer utmerket så lenge den ikke er aktiv i mer enn 30 min…

    Mistenker noe mystefistiskt med kjøleviften til motor, den sviver. Men gir ikke skikkelig gass, nappet ut strøm kontakten og der var det fullt i eir, pluss lilla kabel full i rust. Uten og ha sett over koblingskjema eller lest feilmeldinger så regner jeg med denne er en del av
    LIN
    nettet til viften eller styring for pwm eller lignende som skal trigge viften til og gi gass om nødvendig.

    Viften sviver, men ikke noe særlig futt i den.

    Det som er merkelig er at mår kompressor først har slått seg av, så hjelper det ikke å ligge i 110km/t, så det kommer greit med luft over kondenser. Eneste som hjelper er å stenge bilen for så gå inn på kjøpe seg en is og komme ut å starte den igjen. Da virker det i ca 30 min igjen

    Hadde vært flott og sett på noen parameter, har dice i bilen. Og en laptop som er full i Urge… jepp brusen Urge.. er en Pappa (meg) som ikke er så j***** blid på 5 åringen her.. 15 bananer ut vinduet.. godt man har forsikring heh

    Har fyllt gass for et par uker siden, plenty med gass og det manglet ikke mer enm 20-30g så systemet er tett..

    Nei blir og fikse kabelmatte og gjerne klakke nedi en ny kompressor.

    Så om noen har en dele bil her nede jeg kan klippe av litt av kabel nettet på hadde det vært fantastisk heheh..
    jaja, kjerringen får kle av seg om hun blir for varm.. bare værre med de på 1 og 5 år i baksetet
    Sett denne: https://www.matthewsvolvosite.com/fo...ic.php?t=86426
    ct

    Det er ikke bare Volvo som ruller
    V70 D5 2002

  27. #17
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    18. juli 2011
    Sted
    Stavanger
    Innlegg
    501
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av cortinaterje Vis post
    Det er mer om du har motsatt problem av meg :P
    typisk feil med temp sensoren til fordamperen er at ac rørene fryser ned pga den ikke klarer og regulere korrekt.

    Hos meg er problemet at det ikke slo inn pga for stor klaring på clutch når kompressor ble varm.

    Jeg orket ikke og fikse det da jeg hadde internt lagerlyd i selve kompressoren å så jeg har skiftet kompressor og alt fungerer i sjønneste orden hos meg nå

    Egentlig grunnen til jeg postet her var slik at det ble litt mer input rundt dette slik at andre folk kan finne lærdom i det Jeg viste noelunde hva som var problemet, menså meg litt blindt på eiren i vifte kontakten. Som sagt jeg var på ferie og heten tok livet av denne Bergenseren som er vant til fuktige og kjølige omgivelser. Ikke 28 grader i skyggen som jeg hadde i Larvik området xD
    Sist endret av René Fredriksen; 11/07/23 kl 13:31
    Volvo V70 D5 2008 Summum 185hk med det meste krysset av på utstyrs listen
    Volvo XC90 D5 AWD 2009 R-Design
    Volvo <3
    Vision Of Life Very Observe

Lignende tråder

  1. Ulyd V70 2002
    By jeg_ruller in forum S60 / V70N / S80 / XC70 / XC90
    Svar: 16
    Siste post: 31/01/15, 16:32
  2. Ulyd i D5 motor.
    By Dieselsmoke in forum S60 / V70N / S80 / XC70 / XC90
    Svar: 14
    Siste post: 25/11/14, 01:08
  3. m90 ulyd i 5.gir?
    By Oddwar in forum Motor og gir
    Svar: 1
    Siste post: 19/02/13, 21:30
  4. Ulyd i forstilling
    By Lassie in forum S60 / V70N / S80 / XC70 / XC90
    Svar: 7
    Siste post: 21/10/12, 22:05
  5. ulyd i s60
    By sveimyrv in forum S60 / V70N / S80 / XC70 / XC90
    Svar: 9
    Siste post: 22/02/12, 14:59

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •