Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  0
Viser resultater 1 til 7 av 7

Tråd: B230FK i 240, vil plutselig ikke gå

  1. #1
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    29. okt. 2012
    Innlegg
    148
    Antall takk

    Standard B230FK i 240, vil plutselig ikke gå

    Jeg har en B230FK, montert i en 1978-modell 240. Motoren kom fra en skolebenk, og ble montert med alt av tilhørende elektronikk separert fra resten av nettet, kun med strømtilførsel fra tenningen. Sommeren 2021 ble motoren startet for første gang i karosseriet, og fungerte knirkefritt.

    Nå, to år etter, har både bil og motor stått en stund, mens karosseri og andre detaljer har fått seg en liten overhaling innimellom jobb, bryllup, hus og unger, og tanken var å få bilen på veien i sommer. Og her kommer problemet: Ut av det blå vil ikke bilen gå!

    Motoren ble testet i benken før kjøp. Den ble testet i bilen sommeren 2021. Og nå vil den ikke gå.

    Den starter, men stopper etter få sekunder på tomgang. Den stopper umiddelbart om jeg gir gass.

    Den startet først lettere med LMM'en koblet fra, men etter å ha tappet bensinen fra tanken og erstattet den med ny, fungerer den best med LMM innkoblet. Den fungerer likevel ikke lenge nok til at jeg får kommet meg fra førersetet og ned i motorrommet og testet om motoren drar falskluft noe sted. Tanken var å leke litt med startgass for å se om turtallet øker, men jeg kommer ikke så langt før motoren stopper.

    Motoren er forøvrig klin original, med turbo, hjerner og det hele.

    Jeg får selvsagt heller ingen feilkoder, i følge elektronikken selv er alt i tipp-topp stand.

    Jeg har altså bensin, gnist og kompresjon - men motoren vil ikke gå mer enn et par sekunder.

    Motoren er forøvrig som en ny motor å regne. Den hadde riktignok eksistert i 20 år før jeg fikk fatt i den, men den ble kun brukt til oljeskift på yrkesskolen den levde på, siden de syntes den var alt for fin for å la elevene lære å skru på den - de fikk heller skru på en eldre B21A i samme lokale Så alt av tomgangsventiler, releer og annet er i praksis nytt, men med noe lagringstid.

    Hvor er det mest hensiktsmessig å begynne å lete etter feilen? Har LH2.4 noen typiske komponenter som kan forårsake slike symptomer?

  2. #2
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.317
    Antall takk

    Standard

    Det enkleste er å dra en ledning fra coil + til batteri +, og en ledning fra bensinpumpe + til batteri + og se om det har betydning.

    Så kan du ta slagen av fra BTR retur og måle hvor lang tid det tar å fylle en 1,5L flaske med returmengden når bensinpumpen går for fullt.
    Sist endret av Batland; 12/05/23 kl 13:57

  3. #3
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.317
    Antall takk

    Standard

    ,,,,

  4. #4
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    29. okt. 2012
    Innlegg
    148
    Antall takk

    Standard

    Da har jeg koblet, og sjekket, og her kommer resultatene:

    Når jeg drar en direkteledning fra batteriet til både coil og pumpe, starter pumpen naturligvis umiddelbart. Når jeg så drar motoren på starteren, nekter den å gå. Fjerner jeg ledningene starter den som normal, og går et par sekunder på tomgang før den stopper. Kobler jeg tilbake ledningen fra coilen til batteriet mens motoren går, stopper den. Kobler jeg tilbake ledningen fra pumpen til batteriet har det ingen endring.

    Når jeg derimot prøver å måle hvor lang tid det tar å fylle en flaske fra retursiden av bensintrykksregulatoren, så er det helt tørt! Ikke en dråpe kommer ut. Når jeg tømte tanken benyttet jeg selvsagt tilførselssiden av fuel-railen, og der strømmer det fritt - uten at jeg tok tiden på det hverken i går eller i dag. Men på retursiden kommer det ikke en dråpe.

    Nærmer vi oss en mulig synder i bensintrykksregulatoren kanskje?

  5. #5
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.317
    Antall takk

    Standard

    Akkurat.
    Da er sannsynligvis bensinpumpen klar for å byttes ut, men det kan også være filteret som er tett.
    Så lenge bensinpumpen går skal det alltid fosse bensin ut av returen på BTR - også når du kjører trykkluft tilsvarende maks ladetrykk inn på BTR.

  6. #6
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    29. okt. 2012
    Innlegg
    148
    Antall takk

    Standard

    Så problemet er rett og slett at pumpen såvidt leverer bensin, og når ladetrykket kommer inn - slik det gjør med bittelitt turtall - så strupes tilførselen til nærmest null. Den var ny for meg

    Da er i det minste en enkel fiks, jeg får røske ut filteret over helgen, og bestille både pumpe og filter, med mindre filteret helt åpenbart er fullt av dritt.

  7. #7
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.317
    Antall takk

    Standard

    Pumpen leverer mengde, men den er formentlig såpass slitt og skadet i pumpehuset at stor lekkasje innvendig gjør at den ikke klarer å pumpe bensinen frem når BTR struper flødet i ett forsøker på å øke bensintrykket til korrekt nivå.

Lignende tråder

  1. Plutselig horribel afr B230FK
    By Kjapp1 in forum Motor og gir
    Svar: 13
    Siste post: 24/05/19, 16:48
  2. B230fk Mistet plutselig oljetrykk
    By kresle in forum 700 / 900 / x90 -serien
    Svar: 6
    Siste post: 25/01/19, 13:41
  3. 940 B230fk døde plutselig
    By themyrvold in forum 700 / 900 / x90 -serien
    Svar: 4
    Siste post: 14/10/13, 04:34
  4. 940 b230fk starter plutselig ikke [LØST]
    By Instruktionsbok in forum 700 / 900 / x90 -serien
    Svar: 33
    Siste post: 15/06/12, 23:51
  5. B230fk starter plutselig ikke innimellom.hva er galt?
    By Volvo144 in forum 700 / 900 / x90 -serien
    Svar: 6
    Siste post: 25/10/10, 23:29

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •