Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  0
Viser resultater 1 til 3 av 3

Tråd: Abc og lys stilling.

  1. #1
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    05. mai 2023
    Innlegg
    2
    Antall takk

    Standard Abc og lys stilling.

    Hei alle flinke Volvo eiere.
    Har en S80 2007 modell, som har feil på
    ABS
    og Lysstabilisator.
    Før dypdykking av diagnose ble det byttet sensor på venstre fremme, da dette ble indikert.
    Men det hjalp ikke, vi har videre sjekket at sensorledningen er OK. Det indikere at det er en elektrisk feil. Men så kommer det store. En kar som hadde litt peiling forteller at så lenge det er feil på lysreguleringen er det heller ikke styringsboksen som er defekt.
    Noen som har ide til videre feilsøking?

  2. #2
    Registrerte brukere jiha1968 sin avatar
    Medlem siden
    04. mars 2018
    Sted
    Bjugn
    Innlegg
    2.301
    Antall takk

    Standard

    Hei, ser ut til at du har parkert i feil forumavdeling
    Tror bilen din hører hjemme i "denne forumavdelingen", da jeg går utifra at din bil har utenpåliggende dørhandtak, tenningsnøkkel som trekkes inn i dashbordet, og mangler både kjølevæske-temperaturmåler og handtak til parkeringsbrems, altså en S80II.
    (såkalt P3-chassis, en modifisert Ford Mondeo)
    Skulle du derimot ha innfelte dørhandtak utvendig, normal tenningslås osv, så har du en "overligger" og er i riktig forum...

    Men så til problemet:
    Om det ikke allerede er gjort, så trenger du å få lest av bilens feilkoder med Volvotilpasset diagnoseutstyr, og så skrive opp feilkodene her.

    Vet ikke helt hva "smartingen din" tenker på her, det er ingen ting felles mellom
    ABS
    (
    BCM
    : Brake Control Module) og
    HCM
    (Headlight Control Module) som kontrollerer høydejusteringen av lyktene, bortsett fra at begge er tilkoblet bilens
    CAN
    -bus (datakommunikasjonslinjer) , men
    CAN
    -bus relaterte feil gir helt andre symptomer og feilkoder.
    (På
    P2
    -chassis styres lyshøyden av
    CEM
    (Central Electronic Module) )

    Skal jeg tippe så har bilen feil i høyre høydesensor foran/bak.
    Biler med høydesensorer på venstre side (førerside) har 4C-understell med aktive støtdempere, og får feilkoder relatert til dette i tillegg.
    ABS
    -feilen kan like godt være defekt magnet/tone-ring i hjullageret som en sensor, men det vil som regel feilkoden fortelle mer nøyaktig.
    Og har du byttet til en "noname Kina"
    ABS
    -sensor, fremfor Bosch/Volvo så kan fremdeles feilen ligge i sensoren, pass på å skrap skikkelig rent der sensoren sitter, og sjekk at det ikke ligger rustflak på hjullagrets magnet/tonering.

    Chassistypen (P3) på din bil har også en gjengangerfeil med kabelstammen som går under (og eventuelt på siden av) batterikassen, så ved diffuse elektriske feil, sjekk denne kabelstammen for gnagsår og grønn korrosjon.

    Men vi trenger feilkodene for å kunne hjelpe deg bedre!
    Sist endret av jiha1968; 10/05/23 kl 23:33

  3. #3
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    05. mai 2023
    Innlegg
    2
    Antall takk

    Red face

    Hei.
    Tusen hjertelig takk for et veldig godt og utfyllende svar.
    Hel rett i at dette er med nøkkel som settes inn i dashbordet.
    Jeg vil ta dette gode svaret til medhjelperen min og videre frilsøking.
    Helt rett at sensoren er en Thansen variant. Jeg tror jeg begynner her og sjekker videre ut kabelkkemmen. Men ledningen tik sensor er allerede sjekket ut, men uansett tusen hhertelig takk for et veldig utfyllende svar.




    Sitat Opprinnelig postet av jiha1968 Vis post
    Hei, ser ut til at du har parkert i feil forumavdeling
    Tror bilen din hører hjemme i "denne forumavdelingen", da jeg går utifra at din bil har utenpåliggende dørhandtak, tenningsnøkkel som trekkes inn i dashbordet, og mangler både kjølevæske-temperaturmåler og handtak til parkeringsbrems, altså en S80II.
    (såkalt P3-chassis, en modifisert Ford Mondeo)
    Skulle du derimot ha innfelte dørhandtak utvendig, normal tenningslås osv, så har du en "overligger" og er i riktig forum...

    Men så til problemet:
    Om det ikke allerede er gjort, så trenger du å få lest av bilens feilkoder med Volvotilpasset diagnoseutstyr, og så skrive opp feilkodene her.

    Vet ikke helt hva "smartingen din" tenker på her, det er ingen ting felles mellom
    ABS
    (
    BCM
    : Brake Control Module) og
    HCM
    (Headlight Control Module) som kontrollerer høydejusteringen av lyktene, bortsett fra at begge er tilkoblet bilens
    CAN
    -bus (datakommunikasjonslinjer) , men
    CAN
    -bus relaterte feil gir helt andre symptomer og feilkoder.
    (På
    P2
    -chassis styres lyshøyden av
    CEM
    (Central Electronic Module) )

    Skal jeg tippe så har bilen feil i høyre høydesensor foran/bak.
    Biler med høydesensorer på venstre side (førerside) har 4C-understell med aktive støtdempere, og får feilkoder relatert til dette i tillegg.
    ABS
    -feilen kan like godt være defekt magnet/tone-ring i hjullageret som en sensor, men det vil som regel feilkoden fortelle mer nøyaktig.
    Og har du byttet til en "noname Kina"
    ABS
    -sensor, fremfor Bosch/Volvo så kan fremdeles feilen ligge i sensoren, pass på å skrap skikkelig rent der sensoren sitter, og sjekk at det ikke ligger rustflak på hjullagrets magnet/tonering.

    Chassistypen (P3) på din bil har også en gjengangerfeil med kabelstammen som går under (og eventuelt på siden av) batterikassen, så ved diffuse elektriske feil, sjekk denne kabelstammen for gnagsår og grønn korrosjon.

    Men vi trenger feilkodene for å kunne hjelpe deg bedre!

Lignende tråder

  1. hvordan lagre stilling på el sete ?
    By tennpluggen in forum 850 / x70 -serien
    Svar: 5
    Siste post: 15/05/13, 20:58
  2. rett stilling av b230..
    By melby in forum Motor og gir
    Svar: 4
    Siste post: 27/10/11, 20:40

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •