Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  1
Viser resultater 1 til 4 av 4

Tråd: Spørsmål rundt olje og filter bytte.

  1. #1
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    01. nov. 2022
    Innlegg
    36
    Antall takk

    Standard Spørsmål rundt olje og filter bytte.

    Volvo v50 2.0d 2005 modell.

    Etter hva jeg har funnet av info på nett så er det 5-30w A5 som er ønsket spesifikasjon? Også går det på rundt 5l?
    Antar oljehuset/filterhuset sitter under motordekselet, skal dette bare dras av med makt?

  2. #2
    Registrerte brukere jiha1968 sin avatar
    Medlem siden
    04. mars 2018
    Sted
    Bjugn
    Innlegg
    2.303
    Antall takk

    Standard

    Bruk 0w30 A5/B5 , eventuelt 5w30 A5/B5 ,
    0W30 anbefales av Volvo for ugunstige kjørefold som f.eks mange korte turer.
    Det er B-spesifikasjonen som er viktig for en Dieselmotor, A er for bensinmotorer, og den oljen som dukker opp på Castrols "oljefinner" (Magnatec) er merket med bare A5, men er en A5/B5 olje.
    Den oljen er så vidt jeg vet ikke den aller beste til din motor, du bør vurdere å heller velge Castrol Edge 0W30 A5/B5 eller tilsvarende fra en renomert produsent, som f.eks Mobil med Mobil 1 ESP LV 0W-30 , men det er viktigere at du gjør oljebyttene med riktig oljespesifikasjon og ofte nok, enn med akkurat den mest fancy oljen.

    Bytt gjerne med tettere intervall enn det bilen varsler, om du vil ha den lenge.

    Ikke fyll til full-streken på peilepinnen, maks 3/4 på disse motorene, tilsvarer vel 4,8 Liter. (pga faren for "Diesel Runaway")

    Oljefilterhuset sitter nede på motorblokka, mellom innsugsrør og Dieselfilter, bruk en lang forlenger til 27mm koppnøkkel til å skru det opp.
    (helst med 6-kantet koppnøkkel fremfor 12-kantet, og for de femsylindrede motorene er koppstørrelsen 36mm)

    Pass på å ikke lag riper i lokket når du bytter O-ringen! (skal ikke rare ripen til i O-ringsporet før det svetter ut olje)

    Ikke skru filterlokket like hardt som hjulmutrene, det er O-ringen som tetter, ikke hvor hardt du trekker lokket.
    Det hender at lokket kan sitte veldig godt, ofte avhengig av hvor lange armer forrige oljebytter hadde, derav behovet for 6-kantet koppnøkkel.
    Mener momentet er 25Nm, står på lokket...
    (38Nm på bunnplugg, som tilsvarer ca "15Kg" på 25cm langt handtak, og 25Nm tilsvarer "10kg" på 25cm langt handtak)

    Lykke til med prosjektet
    Sist endret av jiha1968; 07/05/23 kl 09:17

  3. Takk Nitrius takket for denne posten
  4. #3
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    01. nov. 2022
    Innlegg
    36
    Antall takk

    Standard

    Tusen takk for god info nok en gang

    Var i utgangspunktet Magnatec fra Castrol 5w-30 jeg tittet på ja, og planen er å bytte noe oftere enn hva intervallet som er satt tilsier, har hørt at man burde bytte på rundt 10000km på disse motorene, så er litt på overskudd nå.

    Ser biltema fører noe ukjent olje, men der får man 0w-30 olje med A5/B5 spesifikasjonen til en billigere pris, derimot aldri brukt biltema olje før, og søk på nett viser en del diskusjon både for og i mot. Castrol Edge er dyrere igjen ser jeg. Uvisst hva som er i bilen for øyeblikket da dette blir første oljebytte i vårt eie.

  5. #4
    Registrerte brukere jiha1968 sin avatar
    Medlem siden
    04. mars 2018
    Sted
    Bjugn
    Innlegg
    2.303
    Antall takk

    Standard

    Bare hyggelig, og hvis du er på jakt etter noname billig-olje, så vil jeg rette litt på anbefalingen min:
    for da bør du kanskje heller følge spesifikasjonskravet fra Ford for motoren din: WSS-M2C913-B så er du sikker på at oljen er av god nok/rett kvalitet, som f.eks Biltemas 34-8650 som er en 5W30-olje som oppfyller kravet til nevnte Ford-spesifikasjon. (Motoren din er et samarbeidsprosjekt mellom Ford, Peugeot og Volvo)

    Biltema lager selvfølgelig ikke oljen selv, de kjøper inn på anbud, der jeg vil tro det er billigste leverandør som vinner, samme som med andre "noname" oljer.
    Du kan nok være sikker på at oljen holder spesifikasjonene, men du får neppe noe utover det. Hverken ekstra lurium eller skrytekanne...

Lignende tråder

  1. HowTo: Bytte AOC-pumpe på AWD (Haldex 3), samt olje og filter
    By mrstfu in forum S60 / V70N / S80 / XC -serien
    Svar: 1
    Siste post: 09/01/18, 22:33
  2. Bunnpanne/Olje filter, ligger utsatt til på V70
    By Arne94 in forum 850 / x70 -serien
    Svar: 8
    Siste post: 20/02/14, 18:09
  3. Svar: 2
    Siste post: 30/03/12, 18:19
  4. Svar: 2
    Siste post: 15/01/10, 15:39

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •