Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  5
Viser resultater 1 til 16 av 16

Tråd: Skade på oljepumpe

  1. #1
    Registrerte brukere PetterDale sin avatar
    Medlem siden
    27. april 2010
    Innlegg
    218
    Antall takk

    Standard Skade på oljepumpe

    Klarte å skade oljepumpa da jeg skulle fjerne simringen på veivakselen. Var idiot nok til å bruke drill til å skru inn skrue i simringen, og traff pumpa i bakkant uten at jeg merket det.


    Vil dette kunne føre til lekkasje? Ingen skader på siden, det er vel her simringen tetter? Jeg har en delemotor stående, så har en oljepumpe til som jeg tror skal være grei.

  2. #2
    Registrerte brukere jiha1968 sin avatar
    Medlem siden
    04. mars 2018
    Sted
    Bjugn
    Innlegg
    2.299
    Antall takk

    Standard

    Ingen fare såfremt veivaksel ikke har fått riper, og glatter du ut ripen(?) like under timingmerket så er alt i orden.

  3. #3
    Registrerte brukere PetterDale sin avatar
    Medlem siden
    27. april 2010
    Innlegg
    218
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av jiha1968 Vis post
    Ingen fare såfremt veivaksel ikke har fått riper, og glatter du ut ripen(?) like under timingmerket så er alt i orden.
    Takk, du hadde rett, det var en ripe under timingmerket. Jeg tok like så greit å byttet til den andre pumpa jeg hadde da den var uten skader.

    Nå til noe jeg ikke trodde skulle bli et problem: Den gamle pakningen på vannpumpe -- den har fusjonert med blokka. Hvordan kan jeg få fjernet denne uten å bruke 30 timer? Jeg har prøvd med plastskrape og forsiktig med barberblad, men det er håpløst. Tips?? Er ganske kronglete å komme til også.

  4. #4
    Registrerte brukere jiha1968 sin avatar
    Medlem siden
    04. mars 2018
    Sted
    Bjugn
    Innlegg
    2.299
    Antall takk

    Standard

    Du får kjøpt pakningsfjerner på sprayboks hos de fleste bilrekvisitaforretningene, som hjelper til å løsne opp restene, men de må skrapes bort ja.
    (du kan jo prøve det du har av spraybokser/kjemikalier i garasjen og se om noen av dem biter på pakningen)
    Pakningsskrapen bør være hard, men ikke for skarp/tynn egg for å unngå dype riper, og hvis du ikke finner noe mer egnet verktøy enn barberbladet, rett opp bladet og skrap, fremfor å legge legge det ned flatt for skjæring, når du nærer deg metallet i blokka.
    En Scotch-Brite/3M pad Grå (eller rød i verste fall) kan brukes til "finpussen" på de hardeste restene.
    Sist endret av jiha1968; 03/05/23 kl 19:49

  5. Takk PetterDale takket for denne posten
  6. #5
    Registrerte brukere PetterDale sin avatar
    Medlem siden
    27. april 2010
    Innlegg
    218
    Antall takk

    Standard

    Hva med en sånn skrape man bruker på platetoppen? Har denne liggende:
    https://www.biltema.no/hjem/rengjori...-cm-2000048128
    Evt. denne?
    https://www.bildeler.no/pakning-og-s...erktoy/v/73038

  7. #6
    Registrerte brukere jiha1968 sin avatar
    Medlem siden
    04. mars 2018
    Sted
    Bjugn
    Innlegg
    2.299
    Antall takk

    Standard

    Nja, ovnsskrapen er beregnet til glass, og er kort og godt et barberblad med holder, og er litt stor/bred.
    Pakningsskrapen fra Bildeler er vel beregnet til grovere saker, som f.eks flensen på en LandRover diff, og blir stor om motoren står i bil iallfall.

    Jeg foretrekker å bruke noe som ligner på denne , og brukes med forsiktighet,
    men det meste fungerer, f.eks "knekk-sidene" på et Olfa brytbart tapetknivblad (ikke de minste) eller bladet fra en malingsskrape osv.
    Prøv først med pakningsfjerner på boks og de verktøyene du har, og se om det ikke går lettere enn til nå.

  8. Takk PetterDale takket for denne posten
  9. #7
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    18. juli 2011
    Sted
    Stavanger
    Innlegg
    501
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av PetterDale Vis post
    Nå til noe jeg ikke trodde skulle bli et problem: Den gamle pakningen på vannpumpe -- den har fusjonert med blokka. Hvordan kan jeg få fjernet denne uten å bruke 30 timer? Jeg har prøvd med plastskrape og forsiktig med barberblad, men det er håpløst. Tips?? Er ganske kronglete å komme til også.
    Enkelt og greit https://industrivarer.no/3m-h%C3%A5n...waAnZmEALw_wcB Dette har jeg brukt i alle mine år som mekaniker. Knall bra til slike ting. Litt pussing blir det for all del, men resultatet blir fabelaktig.
    for grov fjerning av pakningrester bruker man bare blad fra tapet kniv eller noe man knekker til korrekt størrelse for stedet.
    Bare pass på at du ikke lager dype striper eller noe med bladet. spesielt striper som går innen i fra og ut slik at det ikke blir en kanal for vannet til og lure seg under pakningen
    Volvo V70 D5 2008 Summum 185hk med det meste krysset av på utstyrs listen
    Volvo XC90 D5 AWD 2009 R-Design
    Volvo <3
    Vision Of Life Very Observe

  10. Takk PetterDale takket for denne posten
  11. #8
    Registrerte brukere PetterDale sin avatar
    Medlem siden
    27. april 2010
    Innlegg
    218
    Antall takk

    Standard

    Takker for tips, da er ny vannpumpe på plass. Ble en kombinasjon av forskjellige skraper, pakningsløser fra BT og 3M pussepadsa som René tipset om.

    Jeg jobber meg oppover på regreima, og skal nå bytte simring på VVT. Jeg har både vida og haynes, så tror jeg skal få det til. Jeg har sett noen på YouTube snakke om at man skal sjekke at VVTen er «springloaded», altså at den går tilbake til utgangsposisjon hvis man roterer på tannhjulet når reima er av (at hvis den ikke gjør det er den defekt). Jeg trodde disse VVTene var hydrauliske, og da må det vel være oljetrykk for at det skal være noe motstand her? Jeg har 2 VVTer, og ingen av dem er fjærbelastet, begge vandrer fritt frem og tilbake ca 30 grader.

  12. #9
    Registrerte brukere jiha1968 sin avatar
    Medlem siden
    04. mars 2018
    Sted
    Bjugn
    Innlegg
    2.299
    Antall takk

    Standard

    Tidlig generasjon VVT har hjelpefjær, men dine er nok akkurat som de skal være.
    Her har du et dokument som er den beste forklaringen jeg har sett på VVT-bytte.

  13. #10
    Registrerte brukere PetterDale sin avatar
    Medlem siden
    27. april 2010
    Innlegg
    218
    Antall takk

    Standard

    Satte alt opp etter boka, men fikk ikke strammet senterbolten. Hadde momentnøkkelen på 120nm, og dro nok ganske nærme 120, men merket etter hvert at den ble lettere å dra. Skrudde ut bolten fordi jeg var redd den skulle ryke, og det var helt tydelig at bolten hadde strukket seg.

    Prøvde igjen med en annen bolt som stod på delemotoren, men samme problem (ga meg før på denne). Flaks at den ikke røyk, men spm. er om jeg gjør noe galt? Smurte inn boltene med olje slik det står i
    VIDA
    og Haynes, men i dokument ovenfor står det "Clean the T55 center hub locking bolts to make sure they are free of oil/grease etc.". I så fall -- skal man fjerne olje inne i gjengene på kamakselen med bremserens også (er olje her også siden jeg smurte opp de to tidligere boltene)? Har kjøpt ny bolt fra Volvo.

  14. #11
    Registrerte brukere jiha1968 sin avatar
    Medlem siden
    04. mars 2018
    Sted
    Bjugn
    Innlegg
    2.299
    Antall takk

    Standard

    Sikker på at du ikke har forvekslet Nm og ft/lbs-skalaene på momentnøkkelen?
    For min del monter jeg skruene tørt, bortsett fra en liten dråpe WD40 under skruehodet

  15. #12
    Registrerte brukere PetterDale sin avatar
    Medlem siden
    27. april 2010
    Innlegg
    218
    Antall takk

    Standard

    Det er jeg ganske sikker på ja! Han her sier han røyk bolten forrige gang han bytta VVT, og kjøpte derfor ny bolt: https://youtu.be/k0O5O6myGPg?t=2261

  16. #13
    Registrerte brukere jiha1968 sin avatar
    Medlem siden
    04. mars 2018
    Sted
    Bjugn
    Innlegg
    2.299
    Antall takk

    Standard

    Litt av årsaken til at jeg ikke stoler helt på teksten i Vida og sauser inn denne bolten i olje er at dette er en fingjenget M12 klasse 10.9 bolt, som vanligvis er spesifisert til ca 130Nm maks dreiemoment, og om man oljer inn denne med vanlig motorolje så tåler/trenger samme bolten ca 35% mindre moment før den oppnår samme strekk-krefter som ved tørre gjenger.
    Med andre ord så holder det ikke med 10.9 styrkeklasse om denne M12 bolten er godt innoljet med tykk olje og skal trekkes til 120Nm, når 130Nm-grensen blir til 85Nm pga oljens friksjonsreduksjon, og enda verre om du bruker en skikkelig god grease, da tåler bolten under halvparten av "tørr" momentverdi.
    Så det ser ut til at oljen din er av god kvalitet


    PS: den anbefalte grensen på 130Nm for M12 10.9 tror jeg er satt med 15-20% reservekapasitet før varig strekk, så med en skikkelig tynn/dårlig olje kan det gå sånn akkurat å olje denne skruen ved montering, men da må oljen ha egenskaper mer lik diesel enn smøreolje vil jeg tro. (WD40?)
    Sist endret av jiha1968; 24/05/23 kl 18:11

  17. Takk PetterDale takket for denne posten
  18. #14
    Registrerte brukere PetterDale sin avatar
    Medlem siden
    27. april 2010
    Innlegg
    218
    Antall takk

    Standard

    brukte oljen til rs4en til far, så er nok god kvalitet da prøver jeg tørr bolt og gjør reint i gjengene i kamakselen og prøver på nytt.

  19. #15
    Registrerte brukere PetterDale sin avatar
    Medlem siden
    27. april 2010
    Innlegg
    218
    Antall takk

    Standard

    Da har jeg fått på vvt og reg. reim. Blir dog ikke klok på hvordan reimstrammeren skal settes opp riktig:
    -
    VIDA
    sier at umbraconøkkeln skal skrus CLOCKWISE
    - Stefan skrur CLOCKWISE https://youtu.be/k0O5O6myGPg?t=2576 (tror han bruker
    VIDA
    )
    - Haynes ber meg skru ANTI-CLOCKWISE
    - TRQ skrur ANTI-CLOCKWISE https://youtu.be/P2A73W3JxsY?t=1480

    Ikke lett å bli klok på. Har dette settet fra VPARTS: https://vparts.se/no/volvo-v70/v70-0...-15091407.html

    EDIT: Fant denne forklaringen på sweedespeed som virket overbevisende:
    https://www.matthewsvolvosite.com/fo...ic.php?t=66874 posten til cn90



    Sist endret av PetterDale; 25/05/23 kl 11:00

  20. #16
    Registrerte brukere jiha1968 sin avatar
    Medlem siden
    04. mars 2018
    Sted
    Bjugn
    Innlegg
    2.299
    Antall takk

    Standard

    Reimstrammeren strammes CCW (mot klokka) til indikatoren passerer midtpunktet, så skal den slakkes av CW til indikatoren står i midten (ved 20'C motortemp) ,
    kommer indikatoren for langt på den slakke siden (venstre) , start på nytt.
    Sjekk reimstramming etter å ha dreid veievaksel to runder. (veivakselen må ikke dreie baklengs når du slipper verktøyet)

    Skulle bruksanvisningen for registerreimsettet/strammehjulet vise noe annet, følg bruksanvisningen.

    EDIT: så ikke at du hadde funnet en veiledning på sweedspeed før det var for sent

    EDIT2: Sjekk at indikatoren på reimstrammeren kan bevege seg fritt ved å skyve på reima et sted mellom veivaksel og eksoskamaksel, på vannpumpesiden, etter at justering er utført og skruen for reimstrammeren er festet med riktig momentverdi.
    Sist endret av jiha1968; 25/05/23 kl 19:31

  21. Takk PetterDale takket for denne posten

Lignende tråder

  1. oljepumpe?
    By fordlife in forum x40 / 66 / 300 / 400 / -serien
    Svar: 2
    Siste post: 20/05/13, 19:24
  2. oljepumpe
    By b23f in forum Motor og gir
    Svar: 1
    Siste post: 17/06/12, 21:57
  3. oljepumpe? til 850 t5
    By rayaas in forum 850 / x70 -serien
    Svar: 9
    Siste post: 22/05/12, 23:03
  4. Oljepumpe
    By jolsvik in forum S60 / V70N / S80 / XC70 / XC90
    Svar: 2
    Siste post: 12/04/11, 11:24
  5. Skade på kam.
    By Ekren in forum Motor og gir
    Svar: 27
    Siste post: 31/01/11, 21:46

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •