Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  0
Viser resultater 1 til 5 av 5

Tråd: Bytte ABS-ringer - verksted som kan ta hjulstillingskontroll

  1. #1

    Medlem siden
    14. aug. 2010
    Sted
    2729
    Innlegg
    114
    Antall takk

    Standard Bytte ABS-ringer - verksted som kan ta hjulstillingskontroll

    Jeg trenger å bytte
    ABS
    -ringene foran.

    Jobben ser forsåvidt ikke veldig vanskelig ut, men etter det jeg forstår må fjernbeinet av hjullagerhuset. Og det betyr jo at man helst bør gjøre en hjulstillingskontroll.

    Da er det kanskje like greit å la et verksted gjøre begge to i samme slengen.

    Volvo på Fornebu har ikke tid før 16. mai. Noen tips til verksteder i Oslo-Bærum-Asker-Drammen som kan ta en slik jobb litt før det?


    Børge

  2. #2
    Registrerte brukere jiha1968 sin avatar
    Medlem siden
    04. mars 2018
    Sted
    Bjugn
    Innlegg
    2.266
    Antall takk

    Standard

    For å unngå nødvendigheten av hjulstillingskontroll, kan du måle avstand mellom baksiden av støtdemperen (fjærbeinet) og spindelen på framsiden med et skyvelære før demontering, og justere inn samme avstand ved monteringen (tren på å få jevne målinger), eller bruke en Cambermåler for å justere til samme vinkel ved montering som før demontering.
    Alternativt, løsne opphengskula fra bærearmen, trekk ned bærearmen og vipp ut hele fjærbeinet inkl spindel i ett grep.
    (På noen biler er det utfordrende å få tvingt bærearmen lang nok ned, pga type/posisjon på den bakre bærearmsforingen, uansett så vil en talje gjøre denne jobben enklere)

  3. #3

    Medlem siden
    14. aug. 2010
    Sted
    2729
    Innlegg
    114
    Antall takk

    Standard

    Den cambermåleren var ny for meg. Takk for tipset!

    Jeg har byttet bærekule på denne bilen et par ganger. Den siste har holdt såpass lenge at jeg frykter enhver mekanisk operasjon vil involvere vinkelsliper.... Enten må jeg ha løs den pressede delen eller løsne en rusten mutter på en bolt som holdes igjen med torx/umbraco. Da frister cambermåler eller betalt hjulstillingskontroll veldig mye mer.

    Børge



    Sitat Opprinnelig postet av jiha1968 Vis post
    For å unngå nødvendigheten av hjulstillingskontroll, kan du måle avstand mellom baksiden av støtdemperen (fjærbeinet) og spindelen på framsiden med et skyvelære før demontering, og justere inn samme avstand ved monteringen (tren på å få jevne målinger), eller bruke en Cambermåler for å justere til samme vinkel ved montering som før demontering.
    Alternativt, løsne opphengskula fra bærearmen, trekk ned bærearmen og vipp ut hele fjærbeinet inkl spindel i ett grep.
    (På noen biler er det utfordrende å få tvingt bærearmen lang nok ned, pga type/posisjon på den bakre bærearmsforingen, uansett så vil en talje gjøre denne jobben enklere)

  4. #4
    Registrerte brukere jiha1968 sin avatar
    Medlem siden
    04. mars 2018
    Sted
    Bjugn
    Innlegg
    2.266
    Antall takk

    Standard

    Vil ikke anbefale å prøve på å løsne opphengskula fra spindelen, såfremt den ikke skal byttes. (det vil bli utfordrende å få den på plass igjen)
    For den som har tilgang til et digitalt Vater så kan det brukes på samme måte som Cambermåleren, forsåvidt også et vanlig vater med passende mellomlegg for å "nulle ut" Vateret, men magneten på Cambermåleren gjør jobben adskillig enklere.
    Lykke til med prosjektet

    PS: for den som lurer på hva jekk/spak-taljen kan brukes til i denne sammenhengen, så spennes den opp mellom fjærbeina for å tvinge dem nedover. Men det finnes flere løsninger for det, alt fra stokk og en stump tau, til lignende ting som denne.
    For den som vil måle "camber" med skyvelære, så gjør man den målingen i høyde med den øvre bolten av de to som fester støtdemperen til spindelen.
    Sist endret av jiha1968; 02/04/23 kl 09:57

  5. #5

    Medlem siden
    14. aug. 2010
    Sted
    2729
    Innlegg
    114
    Antall takk

    Standard

    Takk! Jeg tenkte å la den bærekula være i fred, ja!

    Digitalt vater på telefonen har oppløsning på 1 grad, så det er vel neppe nøyaktig nok. Men det slo meg at jeg kan bruke laservateret mitt mot bremseskiva og sette ut en plate der jeg krysser av hvor det peker

    Sitat Opprinnelig postet av jiha1968 Vis post
    Vil ikke anbefale å prøve på å løsne opphengskula fra spindelen, såfremt den ikke skal byttes. (det vil bli utfordrende å få den på plass igjen)
    For den som har tilgang til et digitalt Vater så kan det brukes på samme måte som Cambermåleren, forsåvidt også et vanlig vater med passende mellomlegg for å "nulle ut" Vateret, men magneten på Cambermåleren gjør jobben adskillig enklere.
    Lykke til med prosjektet

    PS: for den som lurer på hva jekk/spak-taljen kan brukes til i denne sammenhengen, så spennes den opp mellom fjærbeina for å tvinge dem nedover. Men det finnes flere løsninger for det, alt fra stokk og en stump tau, til lignende ting som denne.
    For den som vil måle "camber" med skyvelære, så gjør man den målingen i høyde med den øvre bolten av de to som fester støtdemperen til spindelen.

Lignende tråder

  1. Trøbbel etter bytte av fjærer i front på verksted.
    By Torsen67 in forum S60 / V70N / S80 / XC70 / XC90
    Svar: 39
    Siste post: 18/06/20, 12:35
  2. Fjerne sot fra stempel, skal bytte ringer.
    By Lite in forum Motor og gir
    Svar: 3
    Siste post: 09/04/11, 21:44
  3. Bytte ringer på et eller alle stemplene?
    By Lite in forum Motor og gir
    Svar: 8
    Siste post: 17/03/11, 11:06
  4. bytte pakninger og ringer etc b230f
    By jan_m in forum Motor og gir
    Svar: 0
    Siste post: 25/02/11, 18:33

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •