Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  0
Viser resultater 1 til 4 av 4

Tråd: Volvo V50 2009 D5 - Motorproblemer

  1. #1
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    11. feb. 2023
    Innlegg
    2
    Antall takk

    Standard Volvo V50 2009 D5 - Motorproblemer

    Hei.

    Jeg har en Volvo V50 D5 (179hk) med motorproblemer.
    Under er kjøretur så mistet jeg all motorkraft på bilen slik at jeg ikke fikk bilen over 2500-3000 rpm, slik kjørte jeg i ca 15-20km før jeg parkerte. Kan ikke si at jeg merket noe før dette.
    Når jeg parkerte bilen så prøvde jeg å starte den igjen for å sjekke om den startet, noe den ikke gjorde. Søkte feilkoder med en Biltemasøker og fikk dette.
    -
    ECM
    -3000. Camshaft position (CMP) sensor /
    ECM
    internal fault.
    -
    ECM
    -6710. EGR regulation flow too low.

    Prøvde da å bytte ut kampossisjonssensor og slettet feilkodene. Fikk startet bilen men fortsatt er det samme problem, får ikke bilen opp i turtall og fikk også startproblem i ettertid da jeg skulle flytte bilen.
    Så mulig det går å slette feilkoder igjen så starte den(?). Etter jeg byttet CMP fikk jeg disse feilene:
    - i displayet på bilen kom opp: Motorsystem service haster (og rød varseltrekant)
    - Fikk opp
    ECM
    -3000: Feilen med CMP igjen
    - Så fikk jeg opp
    ECM
    -1507. Turbo control.

    Så lurer på hva dette er?
    - Har tenkt på om det er dpf som er fullt, men hadde jo da fått et varseltegn tidligere, eller? (det kan jo også forklare hvorfor jeg ikke får den opp i turtall.
    - Turbofeil kan det jo være, men da ville jeg fått den opp turtallet når bilen står i ro?
    - Også tenkt på om det er luftpartikkelsensoren så kan ta å rense denne, kanskje den kan være full av sot.

    Må jeg skaffe en Vida søker kanskje?

    Bilen er jo ikke vert så mye (kanskje 40 000,-), og har heller ikkje plass å skru på da bilen står i Oslo. Så vil prøve å finne ut hva feilen er i stede for å bruke 10-20000 på verksted for å finne ut at det er mer som er galt viss dere skjønner.

    Takk for svar, helsing Roy.

  2. #2
    Registrerte brukere jiha1968 sin avatar
    Medlem siden
    04. mars 2018
    Sted
    Bjugn
    Innlegg
    2.299
    Antall takk

    Standard

    Hei, feilkoder som
    ECM
    -1507 og
    ECM
    -3000 vil som regel begrense effekten fra motor, ikke fullstendig Limp Mode, men turtallsbegrensning uten ladetrykk for å beskytte motor.
    Partikkelfilteret kan du glemme inntil videre, det har egen sensor (og feilkoder) for trykkfall over/tetthet i filteret.

    Konsentrer deg om
    ECM
    -3000 i første omgang:
    Sjekk om kam-sensoren har 5V drivspenning og god jording.
    (Måles med sensoren innkoblet for å belaste strømtilførselen, mål +5V mellom pinne 3 og karosserijord, 0 Volt mellom pinne 1 og karosserijord)
    Sjekk om signalkabelen fra sensoren er hel frem til motorstyringen. (Pinne 2 på sensor til pinne A33 på
    ECM
    )

    Sjekk kontaktene på kam-sensoren og motorstyringen for korrosjon og slappe kontakter.
    Se etter gnagsår på motorens kabelstamme.

  3. #3
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    11. feb. 2023
    Innlegg
    2
    Antall takk

    Standard

    Takk, jeg skal ta en titt på det, byttet jo sensor men er ikke sikkert det er sensoren slik som du sier.
    Må bilen gå for å måle dette eller holder det å ha på tenninga?

  4. #4
    Registrerte brukere jiha1968 sin avatar
    Medlem siden
    04. mars 2018
    Sted
    Bjugn
    Innlegg
    2.299
    Antall takk

    Standard

    Ved måling av spenning/jording på kam-sensor: Tenning på, motor av.
    Det kan være kjekt å ha tilgang til strømforsyning/batterilader.

    Om du skal sjekke at signal-ledningen mellom kam-sensor og motorstyring er hel,
    bør batteriet kobles ut (ta av jordingskabelen fra batteriet) før du løsner kontaktene på motorstyringen.

    Måler alt ok, se om bilen starter, og eventuelt hvilke feilkoder som dukker opp igjen.

Lignende tråder

  1. Motorproblemer V70XC
    By Nasse in forum S60 / V70N / S80 / XC70 / XC90
    Svar: 6
    Siste post: 20/10/16, 08:32
  2. Motorproblemer på 850 2.0 t5
    By 850SlEEPER in forum 850 / x70 -serien
    Svar: 5
    Siste post: 23/01/14, 01:07
  3. Motorproblemer
    By Janajoh in forum S60 / V70N / S80 / XC70 / XC90
    Svar: 2
    Siste post: 30/12/13, 01:55
  4. Motorproblemer 98 V70 2.0
    By bZerk in forum 850 / x70 -serien
    Svar: 1
    Siste post: 27/07/11, 13:05

Tagger for denne tråden

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •