Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  5
Viser resultater 1 til 9 av 9

Tråd: Xc60 2011 Turbo/supercharger boost sensor A

  1. #1
    Registrerte brukere Tor-Erik sin avatar
    Medlem siden
    05. aug. 2012
    Sted
    Osterøy, 4 mil fra Bergen
    Innlegg
    277
    Antall takk

    Standard Xc60 2011 Turbo/supercharger boost sensor A

    Hei jeg får opp service erfordes på dasjbordet
    Da jeg leser av feilkoder med min foxwell diagnose leser så få jeg følgende feil:
    PO 23600 Turbo/supercharger bost sensor A circuit range/performance,general fault inforrmasjon sub-type informasjon

    PO29900 Turbo/supercharger A underboost condition ,general fault informasjon. No sub-type information

    Finner også
    ECU
    serial number 137500140179

    Når jeg sletter kode så går det som oftest en stund før feil er tilbake, noen ganger går det raskere. Må nevnes at motor ikke går i nødmodus s kan kjøre helt som normalt.

    Mitt spørsmål er da, kan denne sensor gjøres ren eller må den skiftes?


    Mvh. Tor Erik
    Toremann

    Bruksbil Volvo XC60 2011

    Ingen ting er umulig, det umulige tar bare litt lenger tid!

  2. #2
    Registrerte brukere jiha1968 sin avatar
    Medlem siden
    04. mars 2018
    Sted
    Bjugn
    Innlegg
    2.266
    Antall takk

    Standard

    Hei, mange ulike motorutgaver i disse bilene, fint om du forteller hvilken motor din bil har.

    Om mulig, sjekk og sammenlign bilens to eller tre lufttrykksverdier (Baro/ladetrykk) de bør vise så og si identisk trykk ved stillestående motor. Om en av sensorene avviker nevneverdig kan du bytte den.

    Men nå peker ofte en feilkode bare på hvor symptomet dukker opp, ikke hva som forårsaker symptomet, litt som om når hjernen forteller deg at du har litt vondt i hodet, så er det ikke sikkert at du trenger nytt hode, kan jo hende årsaken er dehydrering...
    Så om Baro-verdier er ok, sjekk også tilstanden på ladeluftslanger, gnagsår og løse slangeklemmer, sprekk i rør. Dårlig kontakt på en av ladetrykssensorene, skade på kabelmatte +Funksjonalitet på turbo/spjeld-regulatorer.
    ECM
    -P029900 feilkoden kan til forvirring dukke opp på dårlig dieselfilter også...
    Sist endret av jiha1968; 04/02/23 kl 19:40

  3. Takk Tor-Erik takket for denne posten
  4. #3
    Registrerte brukere Tor-Erik sin avatar
    Medlem siden
    05. aug. 2012
    Sted
    Osterøy, 4 mil fra Bergen
    Innlegg
    277
    Antall takk

    Standard

    Hei og Takk! for raskt svar. Dette er en D3 163 hk. Vist det sier forteller noe mer?
    Toremann

    Bruksbil Volvo XC60 2011

    Ingen ting er umulig, det umulige tar bare litt lenger tid!

  5. #4
    Registrerte brukere jiha1968 sin avatar
    Medlem siden
    04. mars 2018
    Sted
    Bjugn
    Innlegg
    2.266
    Antall takk

    Standard

    Det forteller at det er en D5204T2, singelturbo med vakuumstyrt VNT, uten virvelspjeld.

    Og det forteller at du fremdeles må sjekke trykket som hver enkelt MAP/TMAP sensor rapporterer, sett opp mot barometrisk trykk for motorstyringen.
    Feilkoden
    ECM
    -P023600 betinger at det er min. 200hpa (0,2Bar) avvik mellom (T)MAP og Baro ved tenning på motor av, og feilen medfører at motorstyringen vil simulere ladetrykksverdi.
    Sjekk trykk i
    OBD
    -modus, ikke kun i produsenttilpasset modus, da motorstyringen som sagt kan "lyve" om trykket, slik at selv om du drar av ledningen til sensoren, så vises det fortsatt en fornuftig trykkverdi...

    Så, sjekk trykket mellom de ulike trykkmålerne i
    OBD
    -modus, er det ingen feil, er det mest sannsynlig en periodisk El-feil mellom en av MAP-sensorene og motorstyringen. (den misstenkte sensoren sitter på førersiden av innsugsmanifolden, kontakt med 4 ledninger.)
    Måling av sensorens spenning med tenning på og motor av, under fysisk manipulasjon ev ledningsnett og kontakter, vil være en fornuftig feilsøkingsmetode da.

    Feilkoden
    ECM
    -P029900 måles ved turrtall over 1500rpm, og kan komme av, luftlekkasjer, vakuumlekkasjer, treg VNT-mekanisme i turbo, feil på styring av VNT, feil på EGR-bypass, Feil på EGR, defekt Turbo, tett eksosanlegg og tett dieselfilter... Så visuell sjekk at ladeslanger/rør, vakuumslanger og bytte av dieselfilter kan være et sted å starte.
    Sist endret av jiha1968; 04/02/23 kl 20:04

  6. Takk Tor-Erik takket for denne posten
  7. #5
    Registrerte brukere Tor-Erik sin avatar
    Medlem siden
    05. aug. 2012
    Sted
    Osterøy, 4 mil fra Bergen
    Innlegg
    277
    Antall takk

    Standard

    Høres veldig avansert ut dette du forklarer her.

    Jeg bor på Osterøy. Tenker du eller noen kan hjelpe meg som ikke bor så veldig langt herfra?
    Toremann

    Bruksbil Volvo XC60 2011

    Ingen ting er umulig, det umulige tar bare litt lenger tid!

  8. #6
    Registrerte brukere jiha1968 sin avatar
    Medlem siden
    04. mars 2018
    Sted
    Bjugn
    Innlegg
    2.266
    Antall takk

    Standard

    For min del så er jeg rundt 90 mil unna (Trøndelag) så vi får håpe det er noen litt nærmere...

    Dette trenger i utgangspunktet ikke være så mye mer avansert enn at du trenger noe som kan lese av
    OBD
    -verdier fra bilen, jeg kjenner ikke feilkodeleseren din og hva den kan, men om den ikke kan lese "live data" fra bilen, trenger du f.eks en billig kina-bluetooth
    OBD
    modul+Torque-app på telefonen, Volvotilpasset feilkodeleser fra Biltema/Jula, iCarsoft Vol, eller lignende. Alle disse kan lese nødvendige live datastrømmer fra bilen.

    Når du har sjekket at du kan lese datastrømmer (f.eks ladetrykk og turtall) så trenger du å sammenligne trykkverdiene fra bilens to MAP-sensorer mot hva motorstyringen rapporterer som Barometrisk trykk. De tre verdiene skal være så nær identisk som mulig. (med avslått motor, tenning på)
    Er avviket ekstremt stort, så kan det være El-feil på/til en av MAP-sensorene, og da blir det litt mer komplekst, men man vil komme langt med et billig multimeter og noen tynne ledninger fra f.eks en gammel nettverkskabel fra routeren hjemme til å lage tynne "måleprober" med. (til "back-probing" av sensor-kontakter)
    Det er også fornuftig å se om alle temperatursensorene til motoren viser forventede verdier.

  9. Takk Tor-Erik takket for denne posten
  10. #7
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    18. juli 2011
    Sted
    Stavanger
    Innlegg
    501
    Antall takk

    Standard

    Underboost pleier som regen og bli forårsaket av en lekkasje ( merk Vanligvis) alt som er nevnt over av Jiha er korrekt.
    Jeg ville startet hele feilsøkingen med og kontrollere alle turbo slangene, spesielt ut i fra intercooler på førersiden og helt opp til gassspjeldet da disse har en tedens med tidens tann og ryke, spesielt den som går ut av intercooler da den ligger så lavt at den som oftest ligger og bader i olje og ryker av den grunn.

    Beste hadde egentlig vært om du hadde hatt muligheten til og røyk teste hele luft systemet på den.
    Merk, det er veldig vanlig med T-map sensor å på disse, Men den gir somregel feilmelding i andre enden av skalaen, Turbocharger overboost, men igjen, som nevnt av Jiha bør du ta opp 2 verdier, boost pressure og desired boost pressure, disse må sammenlignes.

    Får dessverre ikke hjulpet det jeg heller da jeg holder til i Stavanger så 25 mil unna.
    Sist endret av René Fredriksen; 06/02/23 kl 07:49
    Volvo V70 D5 2008 Summum 185hk med det meste krysset av på utstyrs listen
    Volvo XC90 D5 AWD 2009 R-Design
    Volvo <3
    Vision Of Life Very Observe

  11. Takk Tor-Erik takket for denne posten
  12. #8
    Registrerte brukere Tor-Erik sin avatar
    Medlem siden
    05. aug. 2012
    Sted
    Osterøy, 4 mil fra Bergen
    Innlegg
    277
    Antall takk

    Standard

    Håper en eller annen som bor nærmere kan forbarme seg over meg :-)

    Alt dette med å skjønne verdier så virker det gresk for meg. (Bare helt ærlig )
    Toremann

    Bruksbil Volvo XC60 2011

    Ingen ting er umulig, det umulige tar bare litt lenger tid!

  13. #9
    Registrerte brukere jiha1968 sin avatar
    Medlem siden
    04. mars 2018
    Sted
    Bjugn
    Innlegg
    2.266
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Tor-Erik Vis post
    Håper en eller annen som bor nærmere kan forbarme seg over meg :-)
    Alt dette med å skjønne verdier så virker det gresk for meg. (Bare helt ærlig )
    Det er en ærlig sak, men imens du venter på at noen kan hjelpe deg, så kan vi prøve å bryte ned dette til noe som kanskje er håndterbart:

    Om du har mulighet, prøv å lokaliser den store slangen René forteller om, den går fra området mellom grillen og lykten på førersiden, nede i motorrommet og opp på framsiden av motoren litt nede på førersiden, klem, vri, bøy og tøy, se ovenfra og nedenifra, få noen til å "power-bremse" (P-brems på, en fot godt plantet på bremsepedalen, og gi gass med girkassa i D) eller pump gasspedalen for å bygge litt ladetrykk, kjenn og hør etter luftlekkasjer (susing/hvesing). Girkassa blir fort varm av dette, så ikke overdriv.

    Hvis slangene ser ut til å være hele:

    Det sitter en sensor på toppen av motoren (under "pyntedekslet") den har en plugg med 4 tynne ledninger, og sitter på fremre hjørne av motoren, på førersiden.
    Se nøye på ledningene til denne, er de hele? (så langt du kan følge dem, se etter gnagsår og synlige kobbertråder)
    Vurder å gå til innkjøp av denne sensoren, ny eller brukt, helst en som er produsert av Bosch om mulig. (mener både Volvo-delenummer og Bosch nummer står på sensoren) Bytt sensoren med å klips løs kontakten og skru løs skruen.
    (du trenger en torx-nøkkel T25?, og ikke kast den gamle sensoren før du er sikker på at den nye er ok)

    Mest sannsynlig vil dette nulle ut feilkode
    ECM
    -P023600 som var den koden som sa at "trykkverdien fra denne sensor A er for lav allerede før motoren er startet", men siden vi nå har hoppet bukk over all feilsøking er det selvfølgelig en risiko at vi har byttet sensoren unødvendig. (finnes flere "verksteder" som jobber på denne måten uten feilsøking, så du er ikke alene)

    Er ikke dette gjennomførbart eller om det ikke fører til ønsket løsning, se om du finner et verkstedet med tålig bra renomé i nærheten, av og til må man kjøpe seg fri

  14. Takk Tor-Erik takket for denne posten

Lignende tråder

  1. Parkeringsvarmer XC60 2011
    By bimmerv8 in forum S60 / V60 / V60CC / XC60II
    Svar: 1
    Siste post: 15/01/24, 20:44
  2. Strømtyv 2011 XC60
    By THolandsli in forum x60 / V70II / XC70II / S80II
    Svar: 17
    Siste post: 19/06/20, 20:28
  3. V50 D2 feilmeling P0237 Manifoild pressure/Boost sensor: Signal too low
    By BullFire in forum C30 / V40II / V40II CC / S40II / V50 / C70II
    Svar: 0
    Siste post: 21/06/18, 10:03
  4. Motor til soltak XC60 2011
    By rohauge in forum x60 / V70II / XC70II / S80II
    Svar: 2
    Siste post: 10/02/14, 21:54
  5. Svar: 2
    Siste post: 04/02/14, 20:35

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •