Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  1
Viser resultater 1 til 4 av 4

Tråd: ECM-P155568

  1. #1
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    20. feb. 2021
    Innlegg
    62
    Antall takk

    Standard ECM-P155568

    Hei.
    Får denne koden på appen fra D5T5 som jeg bruker
    til å starte Webastoen på Xc60en fra 2011.
    Den har D3 motor.
    Men får ingen beskjed på skjermen i bilen og ingen
    motor-lampe.
    Motoren går helt fint.
    Noen tips??

  2. #2
    Registrerte brukere jiha1968 sin avatar
    Medlem siden
    04. mars 2018
    Sted
    Bjugn
    Innlegg
    2.266
    Antall takk

    Standard

    Hei, fritt oversatt:
    Motorstyringen (
    ECM
    ) klager over at den ikke liker oppførsel til dyse 4, den responderer ikke som den skal i forhold til motorstyringens algoritmer.
    Mulig årsak er manglende/feil IMA-programmering av dysen(e), og jeg vil legge til: endringer i dysens egenskaper f.eks pga slitasje, forurensning av dyse pga drivstoffkvalitet.
    Avviket er så lite at motorstyringen forventer ingen symptomer i motorens oppførsel.

    Din feilkode og den litt "hardere"
    ECM
    -P02F168 , er kanskje ikke så alarmerende som f.eks
    ECM
    -
    P2
    68F51,
    som kommer når IMA-programmeringen mangler,
    eller
    ECM
    -
    P2
    68F00 om den er helt feil, som f.eks etter hodeløst bytte av dyser mellom sylindre.

    Jeg har ikke vært borti denne feilen selv, men kanskje René Fredriksen har plukket nok gullrøtter under panseret på disse til at han har vært borti problemet?

  3. #3
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    18. juli 2011
    Sted
    Stavanger
    Innlegg
    501
    Antall takk

    Standard

    Hei,

    Har vært borti denne feilmeldingen flere ganger i den forstand at den er relativt vanlig. Det som hjelper er dyse skifte.
    Det som er merkelig med den, er at den stort sett ikke gir noe utslag på verken kjørbarhet eller drivstoff forbruk. Så det er en slik feil kode man pent ligger i kategorien spøkelsekoder.

    Så framt den ikke utgjør et problem på din bil, mtp overnevnte så hadde jeg pent ignorert denne.

    Jeg har forsøkt adaptsjon og programvare uten hell.
    Har å hatt biler som har hatt denne feilmeldingen hvor de i seinere tid har fylt feilt drivstoff ( ikke startet) for så å komme til meg for tapping. Da koblet jeg altid av slangene fra tanken og lot motor svive i 30-45m på et rensemiddel i fra Tunap ( bare rensemiddel ikke diesel) som da rengjør stortsett hva som er å rengjøre i dysene uten at dette hadde noe innvirkning på feilmeldingen.

    Om jeg husker rett nå, så har heller ikke Vida stort og si om denne feilmeldingen, både under symptomer og årsak, men som nevnt over så har jeg hatt biler som har gått ujevnt/hardt med denne feilmeldingen og da forsvinner feilmelding og den harde gangen med dyse skifte..

    Bare for ALL DEL, ikke napp ut kontakten på dysene mens motor går slik man kan gjøre på Euro 4 og eldre. For denne motoren din har Piezo dyser og du kan ende opp med at dysen står i åpen possisjon og hydrolocker cylinderen
    Sist endret av René Fredriksen; 03/02/23 kl 07:24
    Volvo V70 D5 2008 Summum 185hk med det meste krysset av på utstyrs listen
    Volvo XC90 D5 AWD 2009 R-Design
    Volvo <3
    Vision Of Life Very Observe

  4. Takk jiha1968 takket for denne posten
  5. #4
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    20. feb. 2021
    Innlegg
    62
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av René Fredriksen Vis post
    Hei,

    Har vært borti denne feilmeldingen flere ganger i den forstand at den er relativt vanlig. Det som hjelper er dyse skifte.
    Det som er merkelig med den, er at den stort sett ikke gir noe utslag på verken kjørbarhet eller drivstoff forbruk. Så det er en slik feil kode man pent ligger i kategorien spøkelsekoder.

    Så framt den ikke utgjør et problem på din bil, mtp overnevnte så hadde jeg pent ignorert denne.

    Jeg har forsøkt adaptsjon og programvare uten hell.
    Har å hatt biler som har hatt denne feilmeldingen hvor de i seinere tid har fylt feilt drivstoff ( ikke startet) for så å komme til meg for tapping. Da koblet jeg altid av slangene fra tanken og lot motor svive i 30-45m på et rensemiddel i fra Tunap ( bare rensemiddel ikke diesel) som da rengjør stortsett hva som er å rengjøre i dysene uten at dette hadde noe innvirkning på feilmeldingen.

    Om jeg husker rett nå, så har heller ikke Vida stort og si om denne feilmeldingen, både under symptomer og årsak, men som nevnt over så har jeg hatt biler som har gått ujevnt/hardt med denne feilmeldingen og da forsvinner feilmelding og den harde gangen med dyse skifte..

    Bare for ALL DEL, ikke napp ut kontakten på dysene mens motor går slik man kan gjøre på Euro 4 og eldre. For denne motoren din har Piezo dyser og du kan ende opp med at dysen står i åpen possisjon og hydrolocker cylinderen
    Har nå prøvd å slette koden med iCarsoft, men den blir værende.
    Bilen går helt fint, så da følger jeg ditt råd og ser an om det skjer noe mer.
    Takk for gode tips!

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •