Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  0
Viser resultater 1 til 5 av 5

Tråd: mulig CEM eller annen elektronisk feil! ( v70 AWD 04 )

  1. #1
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    31. jan. 2022
    Innlegg
    13
    Antall takk

    Standard mulig CEM eller annen elektronisk feil! ( v70 AWD 04 )

    Godt Nyttår folkens! håper alle har hatt en bra start på det nye året!

    Her kommer ei lita nøtt som det ikke er så mange som skjønner seg på.. Jeg har jo omsider blitt kvitt alle problemer med bilen, å nå går den som ei klokke bortsett fra at elektronikken klikker i blant! Jeg tror det er
    CEM
    , men er VELDIG usikker, så derfor vil jeg høre forslag og tips fra andre som kanskje kan ha vært borti det samma!
    skal gå rett på sak!

    V70
    AWD
    04

    i blant når jeg kjører, gjerne etter lengere tid, så blunker det i kjørelyset mens det kommer det kommer et knepp i fra spaken på venstre side på rattet.
    så går det et par minutter, så skjer det igjen! å sånn gjør det 4-5 ganger før KM nåla og turtalnåa bare stopper.. deretter så nullstiller klokka seg, så tempraturmåleren, så kommer
    ABS
    lampa opp mens det står i displayet: bromsfel, stanna snarast!
    SÅ blir displayet svart ... det merkelige her er at når det skjer, så knepper det og samtidig i girspaken! Jeg er ingen ekspert på detta feltet, men girspaken skal da ikke ha noe med
    CEM
    , rele eller annen elektronikk å gjøre?!
    uansett, så går bilen like fint bortsett fra at det er kun kjørelys, kupelys, spiller, vifter og bremselys øverst bak som virker !
    Da må jeg stoppe bilen å la den stå litt før jeg starter igjen, å da er det borte ! DVS til neste gang det skjer.. det kan være alt i fra flere mnd til bare noen minutter. Har prøvd å se om det er noen sammenheng mellom tempratur og når det skjer, å slik det virker, så er det enten når gradene overstiger 25+, eller når det er ustabil temp ute!.


    når det er sagt, så har jeg prøvd å søke litt på det, å da fikk jeg opp en tråd her inne, og der hadde trådstarter noen like symptomer, mens resten var helt ukjent i forhold til det jeg opplever!
    da var det også en som kommenterte det at 00-05 KUNNE ha problemer med overoppheting av cem, mens noen litt nyere modeller sliter med kondens rundt
    CEM
    ! ( kan noen her bekrefte eller avkrefte det ?

    jeg har vært slapp å ikke gjort så veldig mye feilsøking nå siden i går var det første gang det skjedde siden i sommer som var !
    MEN jeg har i alle fall gått over hovedjord og sjekka der. JEG tror ikke det er den jordinga som kan være årsaken. må sies at jeg har 4 AGM batterier og 270 ampere dynamo, og den lader 14.8 - 15 volt konstant. 15.2 - 15-4( spørs helt på hvor kaldt det er ute )
    dynamoen er lagd for å tåle 15.8 volt!
    jeg er som sagt veldig usikker på hvor jeg skal begynne å feilsøke hen. og behøver problemet å være
    CEM
    ? kan det være et rele et sted, dårlig kontakt i en bryter, dårlig jording en plass, startsperre eller noe lignende ?





    dette ble ganske mye skriving, men håper at det er en eller annen snill sjel som kanskje kan være litt behjelpelig med å eventuelt komme med forslag : )

    på forhånd takk
    Sist endret av railgun; 09/01/23 kl 14:35

  2. #2
    Svirre sin avatar
    Medlem siden
    01. april 2010
    Sted
    Hønefoss-Lunner
    VCCN medlemsnummer
    2802
    Innlegg
    8.130
    Antall takk

    Standard

    Som et lite skudd i fra hofta, napp ut
    DEM
    og se hva som skjer. Det er elektronikken som sitter på
    AWD
    -systemet under bilen. Opplevde en horribel mengde usammenhengende feil når
    DEM
    sluttet å fungere på min
    AWD
    . Riktignok litt brått da det var "innsjø" inne på parkeringa på CC-marten på Gjøvik.

    Hvis det løser problemet, så er det mulig å få overhalt elektronikken. Enten dyrt i Norge eller rimeligere i Sverige. Man kan sikkert bytte direkte fra en donorbil med samme oppsett, men da er man ikke garantert at det vil holde like lenge.
    -> Volvo V90 D3 AWD || x Dodge Ram 5.9d '03 || Volvo V70 D5 AWD '06 || x Volvo V70 D5 '07 || x Volvo V70 D5 AWD '05 || x Volvo V70N 2.4d '07 || x Volvo V70 2,5t AWD '98
    x Volvo V70 2.5D '00 || x Volvo 964 3.0l '91 || x Volvo 855 '95|| x Toyota Hiace '07 || x Volvo 760 TDiC '90 || x Volvo 940 TD '92 || x Hyundai H1 '98 || x Volvo 760 GLE '88

    Det finnes flere biler jeg ikke ønsker å nevne...

  3. #3
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    31. jan. 2022
    Innlegg
    13
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Svirre Vis post
    Som et lite skudd i fra hofta, napp ut
    DEM
    og se hva som skjer. Det er elektronikken som sitter på
    AWD
    -systemet under bilen. Opplevde en horribel mengde usammenhengende feil når
    DEM
    sluttet å fungere på min
    AWD
    . Riktignok litt brått da det var "innsjø" inne på parkeringa på CC-marten på Gjøvik.

    Hvis det løser problemet, så er det mulig å få overhalt elektronikken. Enten dyrt i Norge eller rimeligere i Sverige. Man kan sikkert bytte direkte fra en donorbil med samme oppsett, men da er man ikke garantert at det vil holde like lenge.


    slettes ikke noe svar skudd fra hofta
    takk for svar ! det skal prøves !

  4. #4
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    25. mai 2023
    Innlegg
    1
    Antall takk

    Standard

    Min er sånn ca. Lik det du beskriver. 2.0aut. 2004. Ikke awd.
    Kom du til en løsning?

  5. #5
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    01. mars 2024
    Sted
    Oslo/Kragerø
    Innlegg
    3
    Antall takk

    Standard

    Tips til de som også skulle komme over lignende problematikk:

    På XC70 serien (01-07) (etter min erfaring) er det mulig å koble ut
    DEM
    / Differential Electronic Module / differensialmodul / haldex under venstre baksete.

    1. Løft opp sitteputen og ta bort teppet som er under der.
    2. Finn
    CAN
    -bus pluggen til
    DEM
    , er en gul avlang plugg med 4 stk ledninger og lirk den ut. (Plugg 54/74)
    3. Napp ut strømforsyningen til
    DEM
    / Haldex, en brunlignende plugg fremst. Min hadde en stygg uvane med at pumpa gikk når ingenting regulerte den. (Plugg 54/74B)

    Håper dette er til hjelp for andre som potensielt har feil med
    DEM
    /
    CAN
    bus i diagniostering.
    Volvo XC70 2005 D5244T AW50/51 AWD

Lignende tråder

  1. Svar: 11
    Siste post: 25/09/12, 17:48
  2. En eller annen Volvo med masse lys i :)
    By Daniel V in forum Etterlyst
    Svar: 15
    Siste post: 21/08/10, 23:47

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •