Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  0
Viser resultater 1 til 4 av 4

Tråd: Tenkte ta tak i dieselvarmeren igjen.

  1. #1
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    28. april 2012
    Innlegg
    178
    Antall takk

    Standard Tenkte ta tak i dieselvarmeren igjen.

    Tokk den ut av bilen i høst da den røykla hele nabolaget og har ikke tenkt så mye på den etter det men ser at den er savnet de gangene jeg bruker bilen nå, bruker godt med tid før den begynner å blåse noe som kan minne om lunk.
    Søker rundt og ser at hovedgrunnen til at de ryker mye er membraen på trykkutgjevneren har sprekt, hvordan sjekke det på en enkelt måte? prøvd å blåse forsiktig med munn i gjennom og klarer blåse i gjennom men føler det er motstand, leste et sted at mann skal prøve blåse diesel igjen og se om det kommer ut andre steder enn fra utløpet? Men hvor mye skal komme ut? Dråper eller en sky som fra en injektor nesten?
    Ser du kan bestille den til litt over 1300kr rundt om, men ser og at du kan få komplett brenneenhet til under 5500kr, frister å bestille komplett å da slippe å bestille ting som ikke fikser problemet.
    Om problemet ikke er varmeveksleren da, selve kammeret kan og ha problemer på disse leser jeg, så hvordan feilsøke den? fylle med vann å se om det forsvinner?

    Vil jo som de fleste andre bruke minst mulig penger på dette men vil og gjerne ha en dieselvarmer som fungerer.

  2. #2
    cortinaterje sin avatar
    Medlem siden
    03. mars 2010
    Sted
    Kristiansand
    VCCN medlemsnummer
    1885
    Innlegg
    557
    Antall takk

    Standard

    Om det bare var mye røyk så virker jo varmeren. Jeg ville prøvd en full demontering, sjekk og rens, og prøvd den igjen.

    - Sjekk trykkutjevneren ved å blåse i den. Smør litt zalo rundt den hvite knappen i senter og langs falsen rundt. Det skal ikke boble noe sted. I enden av utløpsrøret skal det sitte en dyse. Ser ut som en liten kule som er loddet på. Denne kan ha falt av. Poffing mens brenner går kommer mange ganger av at trykkutjevneren er defekt. Jeg har sett det lekke rundt den lille hvite knappen i senter.

    - Vifta må løpe lett slik at varmeren får luft. Går vifta tregt kan det bety for lite luft og dermed røyk. Jeg har byttet lagrene i disse motorene flere ganger med hell. Lagrene blir seige og går tregt. De er billige å kjøpe nye. Beskrivelse av bytte ligger et annet sted på forumet her. Sjekk også at kullbørstene ikke går tregt.

    - Rotoren/sprederen kan ha løsnet eller ramlet av. Dette er en vanlig feil som løses med litt loctite om ikke sprederen eller tilhørende skiv/kopp er skadet for mye og må byttes. Ved sammen montering er det viktig at strålen fra trykkutjevneren treffer på sprederen/rotoren.

    - Stålslangene til innsug og eksos må ikke være blokkert eller klemt flate.

    Samtidig som alt er i molekyler sjekk også at vannpumpa løper lett, men ikke prøv å demontere den. Det har jeg ikke hatt noe suksè med. Som regel er skruene så rustet at de ryker av når du prøver å løsne dem.

    ☺lykke til
    ct

    Det er ikke bare Volvo som ruller
    V70 D5 2002

  3. #3
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    28. april 2012
    Innlegg
    178
    Antall takk

    Standard

    Kom inn fra garasjen nå, mer forvirret enn på lenge.
    Blåste i trykkutjevneren samtidig som jeg holdt for utgangen, helt tett på den ene jeg har, den som satt i var langt i fra tett. rensa litt, plystra litt å tenkte at dette blir bra mens jeg monterte sammen varmeren, lagere er uten lyd og går lett, glødepluggen er testet og gir tegn til liv så dette ser bra ut. Får etter noe om og menn plassert den sånn ca der den skal sitte, koblet til alt som skal på setter meg inn i bilen for å starte den, monsteret lever men ryker en del enda, mye MYE mindre enn før men noe røyk er det, diesel røyk, og en litt høy lyd, grov høy lyd som jeg ikke kan huske å ha hørt før. Men den varmer, ryker en del men håper det vil gå seg til etter en time eller to med oppvarming. Finner ut etter ca 5-10 minutter at jeg skal starte bilen og kanskje kjøre den en tur og da kommer forvirringen, stressa litt så vrei nøkkelen litt for fort så hadde bare glødet et sekund eller to, motoren startet etter noen sekunder men har fått en rar stygg lyd på tomgang og varsel som sier "SOTFILTER FULLT SE MANUAL". La meg på ca 1300rpm noen sekunder og lyden er borte men varselet er der, om det hadde skjedd i går hadde det hvert noe annet men det skjer når varmeren er montert... Tilfeldighet? nja, vi får se. Sette på feilsøkeren i mårra etter jobb å se hva den sier, bilen mener tydeligvis at partikkelfilteret er fullt, bare rart den mener det med en gang jeg prøver starte den etter å ha montert varmeren. Bilen var helt ok å kjøre, merket ikke noe forskjell på den.

  4. #4
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    28. april 2012
    Innlegg
    178
    Antall takk

    Standard

    Da ryker det ikke lengere, så lenge det varer.
    Kjørte brenneren i to omganger i går på ca 1 time vær, tenkte gjøre det samme i dag men når jeg startet opp brenneren var det ikke tegn til noe røyk, så det er jo bra.
    Da er det bare å håpe det holder seg sånn :-)
    ( blir egen tråd om pertikelfilteret)

Lignende tråder

  1. Fjærnstyring til dieselvarmeren; fakta eller myte?
    By morrun in forum S60 / V70N / S80 / XC70 / XC90
    Svar: 19
    Siste post: 30/01/20, 00:39
  2. dieselvarmeren igjen
    By vikry in forum S60 / V70N / S80 / XC70 / XC90
    Svar: 12
    Siste post: 15/02/19, 11:10
  3. Dieselvarmeren igjen!
    By vikry in forum S60 / V70N / S80 / XC70 / XC90
    Svar: 98
    Siste post: 17/03/13, 14:05
  4. Svar: 9
    Siste post: 14/01/13, 22:53
  5. OBX eksosanlegg, tenkte å tipse resten av folket om dette!
    By PyrionZ in forum 850 / x70 -serien
    Svar: 13
    Siste post: 03/12/11, 20:43

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •