Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  0
Viser resultater 1 til 2 av 2

Tråd: Gløde plugg rele jakt problem

  1. #1
    Registrerte brukere 850freak sin avatar
    Medlem siden
    27. feb. 2011
    Sted
    Østfold/Sarpsborg
    Innlegg
    345
    Antall takk

    Standard Gløde plugg rele jakt problem

    Hei. Jeg har en volvo v70 2002 mod, 2.4 diesel stv. Jeg har fått et problem med strøm til gløde pluggene og mistenker at gløde plugg releet (styringen) har gått i stykker. Jeg har kjøpt et nytt et, det er avlangt og det er også et lite øre på der du kan bruke en skrue. Det lille glødeplugg releet som sitter i sikringsboksen har jeg testet så det virker som det skal. Men det avlange releet finner jeg ikke. Jeg har sett på tegninger og det viser at det skal stå i front på fører side, ved lykten der. men det gjør det ikke. Jeg har prøvd å følge kabler med er ikke lett siden de er pakket inn i ei tykk strømpe. Jeg har lett omtrent overalt i motor rommet etter dette releet men klarer altså ikke finne det.

    Er det noen her inne som vet hvor jeg finner dette hen på denne bilen ? Jeg skjønner ikke noe fordi tegningen viser hvor det er men det er ikke der det skal være i følge tegningen over 2002 modellen.


    Tusen takk for all hjelp.
    Tommy Aleksandersen

  2. #2
    Registrerte brukere jiha1968 sin avatar
    Medlem siden
    04. mars 2018
    Sted
    Bjugn
    Innlegg
    2.268
    Antall takk

    Standard

    Hei, du har tilsynelatende parkert bilen din i feil forumavdeling denne gang, bilene her inne har elektrisk P-brems, utenpåliggende dørhåndtak, og en hel masse FoMoCo-deler fra Ford Mondeo.

    Så til utfordringen din, såfremt du har en 2002 med Volvos egen 2.4D (D5244T_) så har den bare ett gløderelé, og det er relé FMA3 i motorrommets sikringsboks. (Ikke det lille FMI 3 som er til spyleren)
    Det er først en gang i 2006-2007 at det er et større hel-elektronisk "relé" på
    P2
    -chassis.

    Så dra ut relé FMA3 og bytt det med f.eks relé FMA4 rett bakenfor, som er til starteren, og se om starteren virker etterpå.

    Om starteren fremdeles virker ok, så var glødereléet ok. (virker ikke starteren, så har du funnet feilen)

    Dra ut reléet som nå står i sokkelen for FMA3 og sjekk at du har forbindelse ut til hver enkelt glødeplugg fra reléets pinne 87 (kontakten/sokkelen).
    Test forbindelsen med f.eks en løs hovedlyspære på ledninger mellom batteri-ladepolen og kontakten for reléets pinne nr 87)
    Vil du sjekke hver enkelt glødeplugg kobler du kun inn en glødeplugg om gangen, mens du ser på pærens lysstyrke/måler spenningen på "glødeplugg-siden av pæra.

    Sjekk deretter at du har konstant spenning på kontakten/sokkelen for reléets pinne nr 30 (kommer via sikring-A1 60Amp. nede i motorrommets sikringsboks)
    (Sjekkes med samme løse hovedlyspære med ledninger, nå mellom karosserijord og kontakt 30 for glødereléet)

    Deretter sjekk at kontakten for reléets pinne 86 har tenningsstyrt strøm (kommer via sikring 11) Sjekk gjerne med en parklys-pære med ledninger, mellom karosserijord og relékontakt 86.

    Til slutt sjekk at motorstyringen jorder reléets kontakt/pinne 85 i noen få sekunder når tenningen settes i stilling II. (kald motor)
    Sjekk gjerne med en parklyspære med ledninger mellom kontakt 85 og 86 i relésokkelen, eller mellom batteri-ladepolen og relékontakt 85
    Mangler denne "jordingen", feilsøk brudd på brun-hvit ledning fra reléets pinne 85 til motorstyringens B-kontakt pinne 50, +eventuelt sjekk med diagnoseutstyr at kjølevæsketemp-sensor gir normal/forventet verdi. (glødereléet ligger "dødt" ved lunken/varm motor)

    Håper dette hjelper deg videre, spør om noe er uforståelig, og fortell oss hvordan det går
    Sist endret av jiha1968; 27/12/22 kl 23:18

Lignende tråder

  1. volvo v70 gløde plugger
    By acer in forum x60 / V70II / XC70II / S80II
    Svar: 0
    Siste post: 10/12/22, 18:36
  2. 1,6d Gløde plugger og rele spørsmål
    By Trønder karen in forum C30 / V40II / V40II CC / S40II / V50 / C70II
    Svar: 98
    Siste post: 26/05/22, 07:55
  3. plugg lednings problem ??
    By Phillip1 in forum Elektronikk og Strøm
    Svar: 1
    Siste post: 05/07/13, 16:21

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •