Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  6
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 25 av 28

Tråd: Ujevn turtall på tomgang v70 2002

  1. #1
    Registrerte brukere digitalkamran sin avatar
    Medlem siden
    15. des. 2022
    Sted
    Oslo
    VCCN medlemsnummer
    2785
    Innlegg
    13
    Antall takk

    Standard Ujevn turtall på tomgang v70 2002

    Har nylig fått byttet coil og glødeplugger på bilen. Dette ble gjort da selger mente det var galt med ene coilen ifølge verksted i Sverige hvor dette var sjekket.
    Motoren fikk derfor nye coil, plugger og en dyse som var gåen.
    Problemet er der fortsatt og en kan se at interiør lyset blinker litt på grunn av dette.
    Bilen kjører forøvrig utrolig bra, har god drag og girer når den skal.
    Har noen en pekepinn på hva dette kan være? Litt sånn putrete lyd når den står stille og motoren går. Bensinforbruket er ganske høyt, og mistenker at det skyldes dette det også.
    Verkstedet mente det kunne være topp pakningen(!) mens en annen at det kunne være en sylinder eller armen inni motoren(?)
    All forslag er velkomne, for en som ikke har noe peil og kun vil finne en løsning og fix på dette, uten å drukne i utgiften...
    V70 AWD 2002 2.4T

  2. #2
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    09. mai 2015
    Innlegg
    162
    Antall takk

    Standard

    Spjeldhus som begynner å slite er en vanlig årsak til ujevn tomgang.

    Er det noe historikk på speldhuset på din bil?
    Hvor langt har bilen kjørt?

    Du mener vel tennplugger og ikke glødeplugger(?).
    Sist endret av vict0r; 21/12/22 kl 15:48

  3. #3
    Registrerte brukere digitalkamran sin avatar
    Medlem siden
    15. des. 2022
    Sted
    Oslo
    VCCN medlemsnummer
    2785
    Innlegg
    13
    Antall takk

    Standard

    Tennplugger ja, litt fort i farta når små stressa😅
    Usikker på spjeldhus historikk, kan sjekke med forrige eier. Er det en dyr kostnad?
    Bilen har kjørt 287k
    V70 AWD 2002 2.4T

  4. #4
    Moderator Børge Vikebø sin avatar
    Medlem siden
    15. des. 2009
    Sted
    Nordhordland, Norway
    VCCN medlemsnummer
    438
    Innlegg
    2.572
    Antall takk

    Standard

    Sjekk om det er Bosch eller Magneti Marelli. Er skifte på 2002 på hvilken prordusent som brukes.
    Er det Magneti så er de kjent for svakhet.


    Sent from my iPhone using Tapatalk
    '17 V90 D4
    '18 VW Caravelle T6
    X - '11 V70D3
    X - '03 XC90 2,5T AWD
    '79 245 L
    '18 Adrian Adora 573PT

  5. #5
    Registrerte brukere digitalkamran sin avatar
    Medlem siden
    15. des. 2022
    Sted
    Oslo
    VCCN medlemsnummer
    2785
    Innlegg
    13
    Antall takk

    Standard

    Forrige eier visste heller ikke hva dyret (spjeldhus) var x-D
    Søker litt på nett for å se hvor og hva den er, takk for svar hittil
    V70 AWD 2002 2.4T

  6. #6
    FroBe sin avatar
    Medlem siden
    18. aug. 2011
    Sted
    Rogaland (Ryfylke)
    VCCN medlemsnummer
    1544
    Innlegg
    2.046
    Antall takk

    Standard

    Om det er en MM
    ETM
    finner man en utførlig feilsøkingsguide her:
    https://xemodex.com/us/etm-diagnosti...v70-non-turbo/

    Selv valgte jeg å kjøpe nye sensorer og oppgradere min egen
    ETM
    , men det krever litt mekking:
    http://forum.vccn.no/showthread.php?...modifisert-
    ETM
    X Volvo 240 B230F manuell 1989
    X Volvo 850 2.5i 10V manuell 1995
    X Volvo V70 2.0T 2004
    X Volvo XC70 2.4T (US) 2001
    X V70 2.5T AWD 4-C Polestar 240hk - solgt
    XC70 D5 4-C Inscription 230hk 2012, Leaf Tekna 40kWh 2019

  7. Takk digitalkamran takket for denne posten
  8. #7
    Registrerte brukere digitalkamran sin avatar
    Medlem siden
    15. des. 2022
    Sted
    Oslo
    VCCN medlemsnummer
    2785
    Innlegg
    13
    Antall takk

    Standard

    Takker for link til tråd, mekking blir dessverre litt vanskelig uten garasje eller tilgang til verksted og nada verktøy. Tar og kikker under panseret når det lysner litt på morningen og se om jeg finner en løsning da. Begynt å lyse oransj motorlampe også nå så dette liker den huet mitt dårlig :/
    Trodde coil og de andre greiene var det hele som skulle til før den var hel...
    V70 AWD 2002 2.4T

  9. #8
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    09. mai 2015
    Innlegg
    162
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av digitalkamran Vis post
    Begynt å lyse oransj motorlampe også nå
    Har du ikke mulighet til å lese av feilkoder?

  10. #9
    Registrerte brukere digitalkamran sin avatar
    Medlem siden
    15. des. 2022
    Sted
    Oslo
    VCCN medlemsnummer
    2785
    Innlegg
    13
    Antall takk

    Standard

    Tenker du i displayet i bilen eller ved hjelp av diagnose verktøy?
    Displayet helt til venstre i dash står det ingenting, og å kunne lese av via apparat får jeg ikke gjort da jeg ikke har diagnose verktøy
    V70 AWD 2002 2.4T

  11. #10
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    09. mai 2015
    Innlegg
    162
    Antall takk

    Standard

    vha diagnoseverktøy

  12. #11
    Registrerte brukere jiha1968 sin avatar
    Medlem siden
    04. mars 2018
    Sted
    Bjugn
    Innlegg
    2.301
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av digitalkamran Vis post
    Takker for link til tråd, mekking blir dessverre litt vanskelig uten garasje eller tilgang til verksted og nada verktøy. Tar og kikker under panseret når det lysner litt på morningen og se om jeg finner en løsning da. Begynt å lyse oransj motorlampe også nå så dette liker den huet mitt dårlig :/
    Trodde coil og de andre greiene var det hele som skulle til før den var hel...
    Spoler tilbake litt: har bilen tomgangsturtall som jager/varier veldig, slik at motoren nesten stopper før den øker turtallet igjen, eller er det mer som at den går urent, halter i takten ? (prøver å konkretisere om det er feil i turtallsregulering eller utfall av en sylinder)

    NÃ¥r var siste gang motoren fungerte som den skal?


    Vet ikke hvor du bor, (EDIT: overså at du hadde skrevet bosted i profilen) men det burde kanskje la seg gjøre å finne noen (her inne?) som holder til i nærheten og kan lese av feilkoder mot en "pizza & cola"
    Sist endret av jiha1968; 22/12/22 kl 19:24

  13. #12
    Registrerte brukere digitalkamran sin avatar
    Medlem siden
    15. des. 2022
    Sted
    Oslo
    VCCN medlemsnummer
    2785
    Innlegg
    13
    Antall takk

    Standard

    Går urent, halter i takten når den står stille. Før bytte av coil og plugger virket det som om den ble kvalt, dendelen er nå borte. Turtallsnåla er omtrent på samme sted nå når dette er blitt sett på av undertegnede.
    Bilen har vært slik i mitt eie, og ble kjøpt for par uker siden med forsikring om at kun coil måtte byttes. Og når disse er byttet samt plugger, og den fortsatt er sånn, da...
    Holder til i Oslo, pizza og brus kan jeg spandere, langt verre er det med mere verkstedutgifter, der er budsjettet nesten tom, derav smålig panikk om dette muligens var bomkjøp og hittil kanskje bortkasta penger på det som er byttet.
    V70 AWD 2002 2.4T

  14. #13
    Registrerte brukere jiha1968 sin avatar
    Medlem siden
    04. mars 2018
    Sted
    Bjugn
    Innlegg
    2.301
    Antall takk

    Standard

    OK, neppe noen feil med gasspjeldet (
    ETM
    /
    ETA
    ) men det skader ikke å rense spjeldet ved en annen anledning når temperaturen er bedre og du har tilgang til litt verktøy. (det sitter under innsugsmanifolden)

    Så til feilsøkingen, som vil kreve noe verktøy:
    Fjern dekslene over tennpluggene, start motoren, ta ut pluggen til en coil om gangen, om en av coilene ikke gir like mye respons ved utkobling, misstenkes det feil på den sylinderen.
    om du har fått lokalisert en dårlig sylinder/coil, bytt coil og tennplugg med en annen sylinder, og gjør utkoblingstesten på ny for å se om feilen har flyttet seg med coilen/pluggen.
    Er feilen fremdeles på samme sylinder, har du feil på injektor/kompresjon i sylinderen.

    Vurder å bytt injektoren fra "den dårlige sylinderen" med en av de andre for å se om feilen flytter seg.

    Du kan eventuelt ta ut sikring 6 (15A) i motorrommets sikringsboks (avstengt motor) , slik at injektorene mister spenningen og ikke kan sprøyte inn bensin, kjør startmotoren og lytt etter ujevn rotasjon: at hastigheten på startmotoren øker på en av sylindertaktene ( =ikke reduseres like mye som på de andre fire) , misstenker dårlig kompresjon på en sylinder.

    Det finnes selvfølgelig flere årsaker til symptomet, men jeg må dessverre si at jeg misstenker at om denne feilen kunne ordnes med ny coil, så hadde nok selger gjort dette før salg...

    Bilen bør kjøres minst mulig pga faren for skade på katalysatoren. (uforbrent bensin)

  15. Takk digitalkamran takket for denne posten
  16. #14
    Registrerte brukere digitalkamran sin avatar
    Medlem siden
    15. des. 2022
    Sted
    Oslo
    VCCN medlemsnummer
    2785
    Innlegg
    13
    Antall takk

    Standard

    Dette forklarer mye, takker

    Skal jeg fortsatt gjøre denne testen selvom alle 5coil og like mange plugger ble byttet igår? Kunne vært tydeligere skrevet av meg(sorry) En Injektor dyse ble også byttet
    Hva er løsningen på dårlig kompresjon, evnt bytte av sylinder? Og er det en dyr kostnad?
    Sist endret av digitalkamran; 22/12/22 kl 10:36
    V70 AWD 2002 2.4T

  17. #15
    Registrerte brukere jiha1968 sin avatar
    Medlem siden
    04. mars 2018
    Sted
    Bjugn
    Innlegg
    2.301
    Antall takk

    Standard

    Du kan godt gjøre utkoblingstest på hver enkelt coil for å finne ut hvilken sylinder som ikke bidrar.

    Det at en ting er ny, betyr bare at ingen vet om den virker ennå
    Forøvrig er det sjelden at dysene på disse bensinmotorene tar kveld på egen hånd.

    Hvis du skulle være så uheldig at det er for dårlig kompresjon på én sylinder, misstenkes brente ventiler i første omgang,
    men du bør få bekreftet eventuell kompresjonsfeil før du lader geværet.
    Selv om eventuell årsak til lav kompresjon kan undersøkes med f.eks sylinderlekkasjetester, er årsaken vanligvis uinteressant, da de fleste vil velge å bytte motor eller bil fremfor overhaling når bilene begynner å dra såpass på årene.

  18. Takk digitalkamran takket for denne posten
  19. #16
    Registrerte brukere digitalkamran sin avatar
    Medlem siden
    15. des. 2022
    Sted
    Oslo
    VCCN medlemsnummer
    2785
    Innlegg
    13
    Antall takk

    Standard

    Fcuk...
    Jaja, så lenge varte "nybil" gleden🤣😭
    V70 AWD 2002 2.4T

  20. #17
    Registrerte brukere jiha1968 sin avatar
    Medlem siden
    04. mars 2018
    Sted
    Bjugn
    Innlegg
    2.301
    Antall takk

    Standard

    Det finnes flere årsaker til symptomet enn mangel på kompresjon, så feilsøk først, så får vi se hva resultatet forteller, og hva neste steg blir.

    En annen ting å tenke på er hvis selgeren hadde opplyst om at det kun er coil som er årsak til symptomet, og ikke tatt andre forbehold, så peker det mot en reklamasjonssak mot selger.
    Var derimot prisen veeeldig lav i forhold til en "feilfri" bil av samme type/stand, slik at prisavslaget ikke står i samsvar med kostnad for reparasjon av feilen, tyder det på at årsak kanskje ikke var helt ukjent for selger.

    Men som sagt, du trenger å finne ut hva som forårsaker symptomet... (eller reklamere mot selger siden coiler, tennplugger og dyse ikke løste problemet)
    Sist endret av jiha1968; 22/12/22 kl 20:56

  21. Takk digitalkamran takket for denne posten
  22. #18
    Registrerte brukere digitalkamran sin avatar
    Medlem siden
    15. des. 2022
    Sted
    Oslo
    VCCN medlemsnummer
    2785
    Innlegg
    13
    Antall takk

    Standard

    Dette er sakset fra annonsen, mulig jeg var litt "blind" og ikke så helheten:

    "Det har vært en fantastisk bil for meg, men det oppsto et problem med coil på fjerde sylinder. Nå går den bare på fire sylindre. Om du kan kjøre med den? Ja, den brukes daglig, men med uren gange, og spesielt under 2000 omdreininger. Jeg har hatt den til Volvo på sjekk på grunn av dette: "Bilen kan brukes, men den vil ha en uren gange inntil det blir selvtenning på sylinderen. Dette bør ordnes for å få full effekt".

    Prisen var 20k ferdig registrert... Og11k i verksted og deler siden kjøp.

    Finner noen med diagnoseverktøy på finn og tar det derfra. (Hvis ikke noen rundt Oslo kan være behjelpelig mot en pizza og brus)

    Tusen takk for all hjelp til nå, da føles dette "litt" mindre håpløst
    Sist endret av digitalkamran; 22/12/22 kl 21:29
    V70 AWD 2002 2.4T

  23. #19
    Registrerte brukere jiha1968 sin avatar
    Medlem siden
    04. mars 2018
    Sted
    Bjugn
    Innlegg
    2.301
    Antall takk

    Standard

    Det ser ikke helt lyst ut for motoren da nei, men ta gjerne en diagnose og det er fint om du kommer tilbake med resultatet her.
    (les av feilkoder, noter/ta bilde, deretter slett dem, kjør en liten tur rundt kvartalet, inkl 30 sek. tomgang, stans motoren, gjenta kjøringen, les av feilkoder på nytt)

    Lykke til
    Sist endret av jiha1968; 22/12/22 kl 21:47

  24. #20
    Registrerte brukere jiha1968 sin avatar
    Medlem siden
    04. mars 2018
    Sted
    Bjugn
    Innlegg
    2.301
    Antall takk

    Standard

    PS: jeg ville nok ha vurdert en prat med selger, mye henger på hva selger sa/eventuelt skrev i kontrakt om hva som skulle til for å få bilen til å gå normalt.
    (det fremgår jo ikke av annonseteksten hva som virkelig forårsaker problemet med sylinder 4, men utifra symptomet tipper jeg kompresjonsproblem, og forøvrig er selvtenning en Dieselting, det vil du ikke ha på en bensinmotor)

    Om ikke feilkodeavlesningen/feilsøkingen bringer nye svar, ville jeg forsøkt å heve kjøpet mot tilbakebetaling av kjøpesum, og tatt verkstedutgiftene på egen kappe som en lærepenge.
    For om mine antagelser på hva som feiler motoren er riktige, tror jeg ikke du kommer unna med mindre enn ytterligere 10-15.000kr i ekstra utgifter for å reparere/bytte motor, adskillig mere om du ikke finner et "bakgårdsverksted". (for den som har mulighet til å bytte/overhale motor selv, blir utgiften selvfølgelig mye lavere)
    Sist endret av jiha1968; 22/12/22 kl 22:43

  25. #21
    Registrerte brukere digitalkamran sin avatar
    Medlem siden
    15. des. 2022
    Sted
    Oslo
    VCCN medlemsnummer
    2785
    Innlegg
    13
    Antall takk

    Standard

    Hadde en samtale med selger igår etter at jeg hentet bilen fra verkstedet når jeg hadde fått byttet ovenfornevnte deler.
    Han virket litt unnvikende og ikke helt overrasket, følte jeg, med tanke på spørsmål om han visste om det var noe annet feil enn det nevnt i annonsen og som verkstedet kan ha nevnt til ham, men fikk kun nei. Problemet med coil skal visst ha vært der i par uker før jeg kjøpte bilen, antar siden begynnelsen av november i år, og det er det eneste han visste om som var galt. Fikk noen forslag til verksteder i Sverige og evnt sjekke på forum på nett/youtube.
    Pengene han fikk for bilen var allerede brukt i forbindelse med juleting, uten at han ble spurt om dette.
    Nevnte ikke noe om heving av kjøp til ham, ville sjekke her om det var noe håp.
    Men etter diagnose, så går det mot heving av kjøp, da med litt tyngde og noe som viser bilens egentlige stand...

    Har sendt finn.no melding og etterlyst litt råd derfra også. Dette fordi annonsen til selger er blitt redigert/endret ca.2 uker etter jeg kjøpte bilen, noe som er litt spesielt, og for å høre om fremgangsmåte uten å involvere advokat, det siste blir kanskje litt overkill.
    Verksted utgifter til nå må jeg nok ta som et lærepenge ja... Jævlig kjipt, men sånn er det dessverre iblant.
    V70 AWD 2002 2.4T

  26. #22
    Registrerte brukere jiha1968 sin avatar
    Medlem siden
    04. mars 2018
    Sted
    Bjugn
    Innlegg
    2.301
    Antall takk

    Standard

    Hadde ditt verksted noen formening om hva som er feil på motoren?
    (Ville tro de tok en komp/sylinderlekkasje-test når bilen ikke gikk rent, i det minste etter delebytte, om ikke avtalen med deg utelukket det)

    En kopi av feilsøkingen selgerens verksted utførte, hadde jo vært gull verdt å få tak på...
    (ville ikke tro at et normalt verksted tar feil av defekt coil og ev. manglende komp. feilsøkingen er for enkel til det)

    Hvis du har planer om å reklamere mot selger, gjør det snarest mulig etter du har sanket nok bevis, og gjør det skriftlig, der du kan se/få beskjed om at han har mottatt kravet, send gjerne via flere kommunikasjonskanaler om ikke selger bekrefter mottaket.
    Selger kan påberope seg retten til å reparere bilen for egen regning fremfor å heve kjøpet, men det er vel knapt lønnsomt for selgeren i dette tilfellet.
    Advokat kan du tenke på om selger avslår reklamasjon, og noen advokater tilbyr gratis vurdering på om det er verdt å gå til sak. (det kommer jo noen kostnader)

    Høyst interessant at annonsen endres etter bilen er solgt, det lukter litt der ja...

  27. #23
    Registrerte brukere digitalkamran sin avatar
    Medlem siden
    15. des. 2022
    Sted
    Oslo
    VCCN medlemsnummer
    2785
    Innlegg
    13
    Antall takk

    Standard

    Verkstedet mistenkte topp pakning, ventil(?) eller lignende, og jeg ble bedt om å kontakte selger, og ikke fått noe diagnose fra de.

    Selger er kontaktet idag skriftlig, og en kopi av diagnose på de som informerte ham om feilen er bedt om, hvis sånt finnes. Og all videre kommunikasjon oss imellom er bedt om skal skje skriftlig.
    Han var på veien og skulle svare litt senere...
    V70 AWD 2002 2.4T

  28. #24
    Registrerte brukere jiha1968 sin avatar
    Medlem siden
    04. mars 2018
    Sted
    Bjugn
    Innlegg
    2.301
    Antall takk

    Standard

    Da ser det dessverre ut til at jeg hadde rett i antagelsen om dårlig kompresjon.
    Toppakning har jeg mindre tro på, setter pengene på ventilene pga tidligere eier har trolig kjørt med feil på coil/injector en god stund, men det er rimelig enkelt å finne ut av dette for et verksted med sylinderlekkasjetester. (det kobles regulert trykkluft på sylinderen via tennplugghullet, så kan lekkasjen bekreftes med målt/forventet trykkfall, og man kan lytte etter "luftlekkasjen" i innsug/eksos/bunnpanne og nabosylindrene når tennpluggene fjernes fra disse også)

    Håper du får en snarlig løsning på saken

  29. #25
    Registrerte brukere digitalkamran sin avatar
    Medlem siden
    15. des. 2022
    Sted
    Oslo
    VCCN medlemsnummer
    2785
    Innlegg
    13
    Antall takk

    Standard

    Vil noe slikt komme frem av en diagnose test også, eller er besøk hos et verksted og fysisk test beste veien å gå?
    Håper på en snarlig løsning selv ja, da dette suger litt mer energi enn nødvendig, og utflukter er nå satt på vent :(
    V70 AWD 2002 2.4T

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Lignende tråder

  1. mister turtall, delvis ujevn tomgang og hakke kjøring
    By Ben in forum 700 / 900 / x90 -serien
    Svar: 9
    Siste post: 28/03/14, 15:16
  2. 850 2.0 t5, ujevn tomgang +++
    By 850SlEEPER in forum 850 / x70 -serien
    Svar: 18
    Siste post: 27/01/14, 00:21
  3. Ujevn tomgang ++ på -95 960
    By Lars'ern in forum 700 / 900 / x90 -serien
    Svar: 4
    Siste post: 15/07/11, 23:37
  4. ujevn turtall
    By the man in forum S60 / V70N / S80 / XC70 / XC90
    Svar: 13
    Siste post: 14/12/10, 14:38
  5. Ujevn tomgang
    By neris in forum S60 / V70N / S80 / XC70 / XC90
    Svar: 7
    Siste post: 04/11/10, 22:23

Tagger for denne tråden

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye trÃ¥der
  • Du kan ikke svare pÃ¥ innlegg / trÃ¥der
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •