Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  0
Viser resultater 1 til 6 av 6

Tråd: V40 2013 Sumnun D3 - En del problemer

  1. #1
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    08. des. 2022
    Innlegg
    3
    Antall takk

    Standard V40 2013 Sumnun D3 - En del problemer

    Jeg har prøvd å få svar på disse spørsmålene i facebookgrupper, til og med hatt den på Volvo-verksted flere ganger.

    1. Jeg får ikke starte dieselvarmeren, med feilmelding lavt batteri. Den setter seg i standby nesten med en gang. Jeg har fått skiftet batteri hos volvo som var svindyrt (batteri fra biltema passet ikke, pga en sikringsboks på toppen...). Hva i alle dager kan være feil, og hvordan feilsøke dette? Jeg har ikke kunne bruke dieselvarmeren på flere år, selv etter batteriskifte pga. den feilmeldingen

    2. Bilen har tilhengerassistanse, og jeg får valgt den når jeg IKKE har tilhenger tilkoblet. Kobler jeg tilhenger til bilen forsvinner assistanse-opsjonen. Det er jo helt idiotisk. Noen som vet om dette er en bug Volvo ikke gidder å fikse eller må en ha en spesiell tilhenger?

    3. Nå begynner displayet å bli ganske gammelt, og får ikke mer navigasjon. Jeg har sett sånne ettermonteringsett som gir apple carplay og andrioid auto (bruker apple, men greit å ha begge). Er det noen som har prøvd disse settene som settes inn der displayet står og får de faktisk integrert? Hadde jo vært veldig greit med google navigasjon på bilen.

    Bilen har så vidt gått 80k på Oslos motorveier så det er masse liv igjen i denne bilen, så vil ha bort disse irritasjonsmomentene, men når INGEN offisielle Volvo-verksteder kan hjelpe meg forstår jeg ikke dette.

  2. #2
    Registrerte brukere jiha1968 sin avatar
    Medlem siden
    04. mars 2018
    Sted
    Bjugn
    Innlegg
    2.299
    Antall takk

    Standard

    Er det mulig å bruke varmeren under kjøring? Hvis ikke må det sjekkes jording og strømtilførsel direkte på varmeren.

    De programmerte verdiene for maks/min. tillatt batterispenning kan leses av fra CPM (Dieselvarmerens El-modul) med riktig diagnoseutstyr.
    Så bør det sjekkes aktuelle spenningsverdier fra CPM,
    CEM
    (hoved El-sentral) og
    ECM
    (motorstyringen) for å se om verdiene samsvarer med virkelig batterispenning, og hvordan de ligger an mot de grenseverdiene for batterispenning som er programmert i CPM.

    Det er viktig at bilen har blitt fortalt at den har fått nytt batteri når det ble byttet (vil tro enhver mekaniker som sysler med annet enn veteranbiler er klar over det i dag) og det bør utføres en automatisk batteritest for BMS-systemet (BatteriMonitor).
    BMS-systemet er også avhengig av at bilen låses helt, og forblir urørt "over natten" for at systemet skal kunne kalibrere verdiene for batteritilstand. (ingen feilkoder relatert til dører eller alarm)

    Videre i feilsøkingen ville jeg ha koblet til en variabel strømforsyning, og testet hvor høy spenning som må til for at varmeren kan startes, deretter trolig fått lastet inn ny eller omlastet programvaren til CPM,
    ECM
    , og
    CEM
    .

    Hvis det fremdeles er problemer med å starte varmeren (feilmelding på lav batterispenning) kan det være en ide å sjekke spenningsnivåer med oscilloskop for å fange mikro-korte spenningsfall i EL-systemet.

    PS: Hvis bilen brukes mye til småkjøring (under 1 times kjøring) bør batteriet vedlikeholdslades minst ukentlig, men laderen må ikke kobles direkte til minuspol på batteriet, kun til "chassis" for å unngå feil i BMS.


    Skal ikke skryte på meg så mye erfaring med TSA, men så vidt jeg vet kan du ikke slå av tilhengerstabiliseringen i meny, men du kan slå den for de tilfellene at hengeren ikke blir gjenkjent av bilens
    TRM
    -modul (tilhengermodulen) Ref. automatisk lys-sjekk av tilhenger.
    Joda du kan slå av tilhenger-stabiliseringen indirekte med å sette bilen "sport-modus" ("deaktivere" ESC)
    TSA er ikke avhengig av ekstrautstyr på tilhengeren, det er bare en funksjon som måler og korrigerer uønskede pendelbevegelser i bilen.
    Systemet slutter å korrigere om du selv forsøker å "ratte inn" pendlingen med heftige rattbevegelser.


    Navigasjon? Monter holder til telefonen din, eller et lite nettbrett... (det er jo "moderne" med et nettbrett midt oppe på dashbordet på en del biler)
    Nei, har ingen direkte erfaring med div. androidbaserte systemer for å erstatte original-skjermen på din biltype, men alt tyder på at de fleste noname kina-enheter er ganske så ustabile/buggete i lengden.

  3. #3
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    08. des. 2022
    Innlegg
    3
    Antall takk

    Standard

    Takk for detaljert svar. Ingen av servicene var over natten, bare ut og inn på samme dag. Jeg sjekket i dag, og varmeren starter opp når jeg kjører. Jeg bor en plass hvor det ikke er mulig å lade hver uke, så det er problematisk. Jeg bruker bare ca 10 minutter til jobb, så blir mye småkjøring vs da jeg bodde i Oslo og kjørte 1-1,5t time jobb. Er det noen ladere som er bedre enn andre på å lade slike batterier, eller er det samme hvilke lader en bruker?

  4. #4
    Registrerte brukere jiha1968 sin avatar
    Medlem siden
    04. mars 2018
    Sted
    Bjugn
    Innlegg
    2.299
    Antall takk

    Standard

    Varmeren burde kunne ha startet når batteriet var nymontert, uansett tilstand på BMS-systemet.
    Så vidt jeg vet sjekker varmeren batterispenningen, ikke ladetilstand i BMS-systemet, men ladingen overvåkes jo av BMS og påvirker batterispenningen etter hvert...

    Så jeg mener varmeren burde ha vært mulig å starte på Timer de første dagene etter batteribytte, men etter hvert som ladetilstand/batterispenning synker pga kort kjørelengde, så vil varmeren nekte å starte, for å sikre at det vil være mulig å starte bilen. (hjelper lite med varm bil, om den ikke kan kjøres)

    Det er muligheter for at "lav spenning" -problemt skyldes flere ting enn bare de korte kjøreturene, så en test med variabel strømforsyning for å finne ut hvor mye spenning batteriet må ha får varmeren starter, bør nok utføres.

    Om det ikke finnes fornuftige lademuligheter, så får man kanskje prøve å få tatt en lengre kjøretur eller to i løpet av uka, gjerne der bilen kan holde jevn høy fart over lengre tid, slik at du får regenerert partikkelfiltret og ladet på batteriet litt. (Dagens dieselbiler er ikke akkurat egnet til småkjøring)

    Batterilader er avhengig av batteritypen bilen din har, AGM-batteri bør ha spesiallader beregnet for den type batteri, mens vanlige batterier er mer altetende, størrelsen/ladestyrken på laderen kan gjerne være et sted mellom 5 og 10% av batteriets Amperetime-verdi .
    Det anbefales "smartladere", f.eks fra CTEK eller DEFA.

    Nødløsning kan være en litt avansert batteribooster med eget batteri, og gjerne med mulighet for uttak av "12V driftstrøm" (helst 12,8-13,5V) som du kan koble inn ved behov når varmeren skal kjøres, ikke det mest lettvinte men...

  5. #5
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    08. des. 2022
    Innlegg
    3
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av jiha1968 Vis post
    Varmeren burde kunne ha startet når batteriet var nymontert, uansett tilstand på BMS-systemet.
    Så vidt jeg vet sjekker varmeren batterispenningen, ikke ladetilstand i BMS-systemet, men ladingen overvåkes jo av BMS og påvirker batterispenningen etter hvert...

    Så jeg mener varmeren burde ha vært mulig å starte på Timer de første dagene etter batteribytte, men etter hvert som ladetilstand/batterispenning synker pga kort kjørelengde, så vil varmeren nekte å starte, for å sikre at det vil være mulig å starte bilen. (hjelper lite med varm bil, om den ikke kan kjøres)

    Det er muligheter for at "lav spenning" -problemt skyldes flere ting enn bare de korte kjøreturene, så en test med variabel strømforsyning for å finne ut hvor mye spenning batteriet må ha får varmeren starter, bør nok utføres.

    Om det ikke finnes fornuftige lademuligheter, så får man kanskje prøve å få tatt en lengre kjøretur eller to i løpet av uka, gjerne der bilen kan holde jevn høy fart over lengre tid, slik at du får regenerert partikkelfiltret og ladet på batteriet litt. (Dagens dieselbiler er ikke akkurat egnet til småkjøring)

    Batterilader er avhengig av batteritypen bilen din har, AGM-batteri bør ha spesiallader beregnet for den type batteri, mens vanlige batterier er mer altetende, størrelsen/ladestyrken på laderen kan gjerne være et sted mellom 5 og 10% av batteriets Amperetime-verdi .
    Det anbefales "smartladere", f.eks fra CTEK eller DEFA.

    Nødløsning kan være en litt avansert batteribooster med eget batteri, og gjerne med mulighet for uttak av "12V driftstrøm" (helst 12,8-13,5V) som du kan koble inn ved behov når varmeren skal kjøres, ikke det mest lettvinte men...
    Jeg kjøpte en DEFA lader https://www.bildeler.no/defa-smartcharge/v/87850 men det går ikke ann å lade når jeg kobler negativ til karroseriet. Prøvde på et par plasser, den "kalibrerer" så viser den feiltrekant. Kobler jeg direkte til negativ fungerer den. Noe forslag om hvor på karrosoriet den har god kontant med negativ?

  6. #6
    Registrerte brukere jiha1968 sin avatar
    Medlem siden
    04. mars 2018
    Sted
    Bjugn
    Innlegg
    2.299
    Antall takk

    Standard

    Støtdempertårnet på førersiden har noen jordingsskruer du kan bruke, eller så burde girkasse/motorblokk få laderen til å ombestemme seg

Lignende tråder

  1. V60 2013 kjørelys
    By Aarseth1999 in forum S60 / V60 / V60CC / XC60II
    Svar: 1
    Siste post: 07/06/20, 17:18
  2. XC70 2013 problemer med AWD?
    By stigern in forum x60 / V70II / XC70II / S80II
    Svar: 10
    Siste post: 19/10/16, 17:57
  3. Svar: 322
    Siste post: 26/08/13, 21:26
  4. Dingleträffen 31 Aug 2013
    By blue shadow in forum Arkiv
    Svar: 0
    Siste post: 11/05/13, 10:01

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •