Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  1
Viser resultater 1 til 5 av 5

Tråd: XC70 2003 D5 - Snodig oppførsel på vindusspyler fremme etter skifte av bakvisker

  1. #1
    4-trekkeren sin avatar
    Medlem siden
    11. mars 2010
    VCCN medlemsnummer
    802
    Innlegg
    68
    Antall takk

    Question XC70 2003 D5 - Snodig oppførsel på vindusspyler fremme etter skifte av bakvisker

    Hei. Opplever noe snodig med spyling på frontruta etter at jeg bytta bakvisker her forleden. Når jeg starter spyling på frontruta, så skjer det ingen ting. Jeg har funnet ut at jeg må starte spylingen på bakviskeren først, for deretter å starte spylingen fremme. Da virker det en liten stund, men det er små mengder som kommer ut før tilsynelatende at pumpa stopper opp(?) Det er også litt lite trøkk i spylingen bak. Har nettopp vært inne i bakluka og sjekket at ikke noe av slanger ligger i klem eller at noen kontakter ikke stoff skikkelig i uten å finne noe avvik der. Er det noen som har en ide om hvor jeg går videre nå? Tilsynelatende så virker jo pumpa selv om det er litt lite trøkk, men det virker som om den stopper opp etter å ha spilt fremme noen sekunder. Er det noe filter i tank eller pumpe på denne modellen? På forhånd 1000 takk for alle gode tips.
    --------------------------------------
    4-trekkeren

    --------------------------------------
    XC70 2003 D5 awd

  2. #2
    Registrerte brukere jiha1968 sin avatar
    Medlem siden
    04. mars 2018
    Sted
    Bjugn
    Innlegg
    2.268
    Antall takk

    Standard

    Hei, det er et felles jordingspunkt for begge spylerpumpene oppe på høyre innerskjerm, 2-3 skruer rett ved boksen for motorstyringen/servo-oljetanken, kan være verdt å sjekke om den jordingen er i orden...
    (hvis denne jordingen er defekt, vil den ene pumpen jordes gjennom den andre på grunn av stopp-funksjonen i spyler-reléene, med halv spenning over hver pumpe som resultat, der den ene pumpen går riktig vei og den andre i revers, begge i lav hastighet)

    Utover det ville jeg demontert frontfangeren og feilsøkt pumpene og strømtilførselen.
    Ratthendelen for viskerne vil neppe stå på misstenktlisten, da den i praksis bare er en digital signalgiver til
    CEM
    (hoved El-sentral) via
    SWM
    (Rattmodulen)

    PS: på 2004 og opp er det felles pumpe/relé for front og bakrute, der pumpen snur retning etter hvilken rute som skal spyles. (tidlige 2004-utgaver har 2 pumper som før)

  3. Takk 4-trekkeren takket for denne posten
  4. #3
    4-trekkeren sin avatar
    Medlem siden
    11. mars 2010
    VCCN medlemsnummer
    802
    Innlegg
    68
    Antall takk

    Standard

    Ny oppdatering... Har sjekka jording og satt inn 2 nye pumper, og det kommer ingenting ut i dysene. Slangene og dysene er sjekket og blåst gjennom. Pumpene er sjekket i balje, og de suger opp og pumper tilsynelatende ut slik de skal. Setter det sammen igjen, hører at pumpene starter ved bruk av hendel men det kommer ingenting ut til dysene. Får tom for ideer. Noen som har flere tips her?
    --------------------------------------
    4-trekkeren

    --------------------------------------
    XC70 2003 D5 awd

  5. #4
    Registrerte brukere jiha1968 sin avatar
    Medlem siden
    04. mars 2018
    Sted
    Bjugn
    Innlegg
    2.268
    Antall takk

    Standard

    Hvis du trekker av pluggen på en av pumpene, starter den andre som normalt ved spyling da?
    Hvis den tilkoblede pumpen ikke vil starte da, så er det fremdeles jordingsfeil.

    Hvis den ene fremdeles kan startes med den andre utkoblet, lokaliser pumpen for frontrutespyling, ordne deg med et par ledninger fra batteri og jording, sett disse direkte på pumpen for å kjøre den manuelt, og hør om farten er annerledes enn ved normal spyling.
    Går pumpen omtrentlig like fort, kan du sette tilbake pluggen, går den adskillig hurtigere rundt, feilsøk dårlig strømtilførsel/jording.


    Hvis det fremdeles ikke kommer spylervæske ut av spylerdysene, åpne panseret, ta bort eventuelle deksel for dysen på passasjersiden, fisk ut og ta av slangen som kommer fra pumpen og inn på Y-leddet ved spylerdysen på passasjersiden, spyl og sjekk om det kommer spylervæske.
    Spyler den bra ut av slangen nå, feilsøk i retning spylerdysene fra Y-leddet.
    Spyler den ikke/veldig dårlig ut av den åpne slangen, feilsøk tett/klemt slange mellom Y-ledd og spylermotor.
    Sist endret av jiha1968; 07/12/22 kl 23:50

  6. #5
    4-trekkeren sin avatar
    Medlem siden
    11. mars 2010
    VCCN medlemsnummer
    802
    Innlegg
    68
    Antall takk

    Standard

    Beklager manglende tilbakemelding på denne tråden som nå er løst. Det viste seg å være jordingsfeil. Høyst sannsynlig etter at jeg fikk montert en LED-bar i fronten. Det er da stjålet strøm fra en plass som tydeligvis har kødda til jordingen. La opp ny jording... og vips så hadde jeg fullt trøkk i dysene
    --------------------------------------
    4-trekkeren

    --------------------------------------
    XC70 2003 D5 awd

Lignende tråder

  1. SKIFTE 4 C DEMPERE FREMME.
    By lars otto skiftesvik in forum S60 / V70N / S80 / XC70 / XC90
    Svar: 6
    Siste post: 26/06/20, 08:46
  2. Rar oppførsel etter punktering.
    By Torsen67 in forum S60 / V70N / S80 / XC70 / XC90
    Svar: 1
    Siste post: 25/12/17, 14:54
  3. XC70(04) rar oppførsel ved rask aksling
    By SirOlsen in forum S60 / V70N / S80 / XC70 / XC90
    Svar: 7
    Siste post: 22/06/17, 10:27
  4. Skifte fjærer fremme 2008 V70
    By Tassen in forum x60 / V70II / XC70II / S80II
    Svar: 3
    Siste post: 04/04/16, 09:31
  5. Merkelig oppførsel etter automatflushing xc70 d5 2005
    By TommyG in forum S60 / V70N / S80 / XC70 / XC90
    Svar: 5
    Siste post: 20/11/13, 21:20

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •