Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  0
Viser resultater 1 til 10 av 10

Tråd: Hvor sitter kamakselsensoren på en XC60?

  1. #1
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    20. mai 2022
    Innlegg
    5
    Antall takk

    Standard Hvor sitter kamakselsensoren på en XC60?

    Hei! :-)

    Er det noen som vet hvor kamakselsensoren sitter på en Volvo XC60 2009-mod diesel? Motorkode D5244T5. Om noen har bilder av hvor den er, er det jo ekstra snasent!
    Kan man enkelt bytte den selv, eller?

    Forrige eier har vært på Volvo-verksted og tatt diagnose fordi bilen er vanskelig å starte til tider. Den har blitt verre nå. Og jeg har kjøpt nytt batteri, uten at det hjalp. Så nå må jeg få byttet den sensoren. Men jeg aner ikke hvor den er, og klarer ikke å google meg frem til det heller.
    Så om noen vet hvor den er og vet om det er ganske rettfrem å bytte selv eller om man må på verksted, så blir jeg hoppende glad :-D

  2. #2
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    09. mai 2015
    Innlegg
    163
    Antall takk

    Standard

    Hvorfor er kamakselsensoren synderen?

    Her er en tegning:

    Sist endret av vict0r; 16/10/22 kl 22:48

  3. #3
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    09. mai 2015
    Innlegg
    163
    Antall takk

    Standard

    Bilde:


  4. #4
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    20. mai 2022
    Innlegg
    5
    Antall takk

    Standard

    Hei!

    Tusen takk for superdupre bilder! :-)
    Nå har jeg kjøpt sensor og skal bytte i morgen. Den ser jo ut til å være veldig enkel å komme til.

    Hvorfor kamakselsensoren er synderen, det vet ikke jeg annet enn at de har funnet det ut på Volvo.

    Da jeg la om til vinterdekk på det lokale verkstedet her, så spurte jeg samtidig om de startproblemene. Jeg hadde levert bilen dagen før, og de hadde prøvd å starte 5 ganger før de fikk fart på den og kjørt den inn til dekkskift. To mekanikere spratt ut og gransket bilen, og de mente det var startmotoren som er kaputt og må byttes.

    Så da fant vi ut at jeg skulle bestille verkstedtime til å bytte både startmotoren og kamakselsensor. Problemet var at startmotoren kostet 6500. Så de anbefalte at jeg bestilte delen selv og tok med. Og kamakselsensoren fant de ikke i datasystemet. Men jeg fant den da jeg kom hjem, og den kostet 2100. Svindyrt! Og akkurat samme Bosch-sensor får man på Skruvat til 499,-. Men jeg har kjøpt en billig en på Thansen, bare fordi at det var den eneste jeg fant som jeg kunne få umiddelbart. Skulle helst hatt en Bosch, men har ikke tålmodighet til å bestille og vente i evigheter.

    Så jeg tenkte å ta det enkleste først, å få byttet kamakselsensoren i og med at feilsøkingen på merkeverkstedet hadde vist at det er er noe feil med den. Og det var det jeg fikk beskjed om da jeg kjøpte bilen, at den kunne være vanskelig å starte noen ganger og at jeg måtte bytte sensor for å få skikk på det, og i mellomtiden bare trå inn bremsa ekstra hardt og prøve å starte flere ganger. Og det har vært lite startproblemer, så derfor har jeg ikke knøvlet meg til å gjøre noe. Men det har gradvis blitt verre, og plutselig her om dagen så nektet bilen fullstendig å starte. Fikk liv i den etterhvert da.

    Det kan selvfølgelig være andre sensorer eller andre ting som skaper startproblemer. Og bytte av batteri løste ikke problemet. Antakeligvis har det blitt litt bedre enn det var, batteriet var litt dårlig, men jeg har ikke fått testet bilen nok etter batteribytte til å si noe om det foreløpig.

    Jeg har egentlig tro på at jeg må få byttet startmotoren, i og med at de to mekanikerne mente den hadde streiket.

  5. #5
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    09. mai 2015
    Innlegg
    163
    Antall takk

    Standard

    Her er det noe som skurrer.

    Hvorfor mente de at startmotoren må byttes? Virker den svak?

    Kan du beskrive problemet?

  6. #6
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    18. juli 2011
    Sted
    Stavanger
    Innlegg
    501
    Antall takk

    Standard

    Helt enig, noe som skurrer her med denne feilsøkingen i fra Volvo.
    Her hadde jeg enten fått en annen mekanikers mening på Volvo, eller gått et annet sted.
    For all del, kan være kam sensoren din som er dårlig. men har i alle mine år på Volvo aldri skiftet en
    Kabelbrudd mellom motor og batteri som kan gi feilmeldinger på den derimot, DET har det vært mye av, samme med slitne dyser som resulterer i treg oppstart.
    Volvo V70 D5 2008 Summum 185hk med det meste krysset av på utstyrs listen
    Volvo XC90 D5 AWD 2009 R-Design
    Volvo <3
    Vision Of Life Very Observe

  7. #7
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    20. mai 2022
    Innlegg
    5
    Antall takk

    Standard

    Beklager sent svar.
    Men nå har jeg skiftet kamakselsensor. Det var jo gjort på 1 minutt. Og bilen er presis den samme. Ikke noe forbedring. Så da er det utelukket. Heldigvis at det var en billig kamakselsensor til kun 349,-.

    Hva gjør man med slitne dyser? Jeg har kjøpt STP Diesel Injector Cleaner, men har ikke fått tømt det på tanken ennå. Men regner med at det ikke er korrekt prosedyre for slitne dyser.

    Mekanikerne på Mekonomen mente at startmotoren måtte byttes fordi de prøvde å starte og hørte lyder som tydet på dårlig startmotor. De mente at det mest sannsynlig ikke var kamakselsensoren.

    Jeg fant denne videoen, og her hører dere hva som skjer når jeg skal starte bilen (spol frem til 2.40):
    https://www.youtube.com/watch?v=nednzv5S1Uk

  8. #8
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    20. mai 2022
    Innlegg
    5
    Antall takk

    Standard

    I tillegg til feilkoden på kamakselsensoren hadde Volvo også skrevet "Bør også kontrollere innstillinger på register"

  9. #9
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    09. mai 2015
    Innlegg
    163
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av RuneTh Vis post
    Jeg fant denne videoen, og her hører dere hva som skjer når jeg skal starte bilen (spol frem til 2.40):
    Javel? Er det kun dette symptomet som har vært problemet?
    Sist endret av vict0r; 19/10/22 kl 20:37

  10. #10
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    20. mai 2022
    Innlegg
    5
    Antall takk

    Standard

    Tja, jeg har vel egentlig ikke merket så mye annet med bilen. Den kjører helt fint, går fint på tomgang og akselererer fint. Men jeg har kun hatt bilen siden slutten av mai, så det kan jo være ting jeg ikke har rukket å legge merke til ennå.

    Jeg fikk en til å prøve å starte bilen i dag mens jeg prøvde å høre på startmotoren. Og det skraper og herjer tulling, så den er nok kaputt. Og nå er den såpass kaputt at bilen ikke starter i det hele tatt, selv etter gjentatte forsøk. Måtte frem med hammeren og slå startmotoren helseløs, først da funket den. Så jeg har kjøpt en ny og bestilt time på verksted til å få den byttet.

Lignende tråder

  1. Hvor sitter Egr
    By inge in forum S60 / V70N / S80 / XC70 / XC90
    Svar: 1
    Siste post: 13/12/17, 19:26
  2. hvor sitter sikringen?
    By vikry in forum S60 / V70N / S80 / XC70 / XC90
    Svar: 3
    Siste post: 21/08/13, 13:57
  3. Hvor sitter Drifstoffreele på 760?
    By Eskil95 in forum 700 / 900 / x90 -serien
    Svar: 3
    Siste post: 28/08/12, 00:55
  4. Hvor sitter
    By banarn in forum 700 / 900 / x90 -serien
    Svar: 8
    Siste post: 11/09/11, 21:45
  5. Hvor sitter OD-relleet på 240?
    By volvo2før in forum 100 / 200 -serien
    Svar: 3
    Siste post: 19/02/10, 00:28

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •