Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  0
Viser resultater 1 til 6 av 6

Tråd: B20A med doble Fajs45 dcoe som ruse seg opp til 2500omd

  1. #1
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    18. sep. 2014
    VCCN medlemsnummer
    2333
    Innlegg
    25
    Antall takk

    Standard B20A med doble Fajs45 dcoe som ruse seg opp til 2500omd

    Hei,

    Har akkurat satt saman ein b20a med doble 45fajs dcoe(weber kopi), og har køyrd motor ein del på tomgang for å få justert gasserane, men so no her om dagen so ruste motoren seg sakte opp mot 2500omd, og når motoren e varm so legg an seg momentant på 2500omd ved start. Når motoren e kald igjen so gjeng da vel 30sek før an byrjar å på an igjen.

    Har akkurat bytt toppakning og ventiltettningar, justert ventilar, ved dan misstankjen at da kom olja ned ventiltettningane, noko som e fiksa no, men so ved oppstart no so gjekk motoren rett opp på 1400omd også steig an gradvis opp mot 2500omd igjen.

    Har prøvd å justera ne adle 4 tomgangsskruene, men ved lite og ingen endring i oppførsel. Som får meg til å tru at motoren framleis supa i seg litt olja.

    Da nesta på agendaen no e vel endten sprekksøking og/edle byta stempelringar..?

    Info om motorbygget;
    Org innmat i blokk og topp
    ALT av pakkningar e bytt no(for utan stempelringar)
    1-2-3 fordelar
    Btr 0,28bar (trykket ligg stabilt og fint)
    Flamethrower coil
    Doble 45 fajs dcoe
    Org vaccumpumpa - bensin
    Foreløpig null filter på traktene mtp at da e framleis ikkje ferdig justert.

    Nokon som har vert borti sama problemet og kan komma med nokon gode tips/idear?

  2. #2
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.321
    Antall takk

    Standard

    Vil du ha ett kort svar eller ett langt svar?

  3. #3
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    18. sep. 2014
    VCCN medlemsnummer
    2333
    Innlegg
    25
    Antall takk

    Standard

    Tar gjerna eit langt svar :-)

  4. #4
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.321
    Antall takk

    Standard

    Javisst, jeg har vært borti nøyaktig det samme med en lokal B230 som var trimmet med heftig kam osv osv. Denne ville ikke gå på tomgang under ca. 4000 - 4500 o/min. før vi begynte.

    Det man med fordel alltid kan huske på at det som driver en motor er LUFT. Det neste er at man alltid justerer tomgangshastigheten på driftsvarm motor fordi det er da friksjonen er lavest og motoren løper lettest. Hvis det fører til at turtallet blir for lavt på kald motor, så får man leve med det inntil videre, men også det lar seg løse.

    Det aktuelle drivstoffet som man blander med denne luften, enten det er bensin, diesel, E85, parafin eller motorolje, tilsettes utelukkende for at LUFTEN skal kunne oppvarmes slik at den ekspanderer til ca. 130 BAR lufttrykk som da presser stempelet nedover i sylinderen.
    Ved feilsøkning må man derfor alltid begynne med å fokusere på hva motoren gjør i forhold til luften.

    Når tomgangsturtallet på driftsvarm motor er 2500 o/min., så betyr det utelukkende at motoren får tak i nok luft til å kunne gå på 2500 o/min. Bare skru ut tomgangshastighets skruen som vanligvis står mellom forgasserene og se hva som skjer når gasspjeldene er helt lukket.
    Alternativt er det tomgangshastighetsskruer på siden av forgasserene og disse stopper bevegelsen på en arm som er festet på gasspjeldeakslingen.

    De 4 blandingsskruene har kun potensiale til å bestemme CO på tomgang og har ikke noe med tomgangsturtallet å gjøre.

    Videre er tenningskurven viktig og til B20 er 085 tenningskurven gustig. Det samme er nok Volvo Penta kurven med stor sannsynlighet.
    Hvis du har gitt motoren alt for lite fortenning på tomgang så må gasspjeldene åpnes kunstig mye for å kompensere for feilen. Når turtallet øker så øker tenningen og da øker også turtallet videre oppover pga at gasspjeldene står overdrevet mye åpen for å kompensere for overdrevet lav tenning på tomgang.

    123 tenningen er gode greier, men de er designet som stifte-fordeler-erstattere og har sine begrensninger. Jeg håper at coilen din har høy nok Ohm til at du ikke brenner elektronikken i fordeleren.

    Jeg håper at planen din videre er K&N filtre, en høvlet og portet topp samt en KG6-kam, grenrør og 2,5" eksosanlegg med Apple-racing potter, for hvis ikke har alt dette bare vært bortkastede penger.
    Sist endret av Batland; 11/09/22 kl 11:04

  5. #5
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    18. sep. 2014
    VCCN medlemsnummer
    2333
    Innlegg
    25
    Antall takk

    Standard

    Hei og takk fø flott svar!

    Tomgangsskruene står utskrudde og e då ikkje i kontakt med armane t gasspjeldene. Har og kobla av stagene ifrå gasspedalen og heilt ne t forgasserane for å fjerna alt som kan ha noko å sei på gasspjeldene. Og utan at tomgangsskruene e justert på so starte ikkje motoren, men ved ørliten justering av tomgangsskruene so startar motoren og sama opplegget byrjar på nytt, turtallet aukar, motoren starta på 1800 og auka sakte men sikkert.

    Feilsøkte rondt gasserane om dei sugde falsk loft, men alt ser veldig bra ut.

    Coilen e 3-Ohms so den skal vera gunstig t fordelaren.

    Filtersokkar til traktene ligge klart til motoren e oppe å går, 2.5" eksos e ferdig sveisa og montert :-)

  6. #6
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.321
    Antall takk

    Standard

    Hei og værsågod.

    Man skulle jo tro at gasspjeldene er 100% lukket når tomgangshastighetsskruene er helt utskrudde, men dette kan man aldri ta som en selvfølge. Dette må kontrolleres og i ditt tilfelle sannsynligvis korrigeres for det er 100% sikkert at på ett eller annet vis så klarer innsugskanalene dine å få tak i mer luft enn det du ønsker i forhold til tomgangsturtallet.

    Flott, da varer 123 fordeleren "til evig tid. "

    For mange, mange år siden var jeg på ett bilcross stevne. Der fikk jeg se den mest korrekte bruken av filtersokker som jeg noensinne har sett. De var tredd ned på noen gjerdestolper.

    Det er K&N filter som er det rette valget til enhver sugemotor. Aller helst ett stort felles filter, men to stk filtre, dvs. ett stk. pr. forgasser, er også en MEGET god løsning.
    Kun ett lite filter pr. gasspjeld begrenser filterarealet pr. innsugspuls og det er den dårligste løsningen man kan velge, selv når man bruker de fantastiske K&N filtrene.
    Sist endret av Batland; 13/09/22 kl 08:00

Lignende tråder

  1. Trenger litt fajs (weber) 45 dcoe hjelp
    By poteten72 in forum Motor og gir
    Svar: 6
    Siste post: 26/02/18, 18:42
  2. DCOE overgang til slange?
    By TomX95 in forum Motor og gir
    Svar: 0
    Siste post: 10/12/14, 20:29
  3. 2x weber 45 DCOE ønskes kjøpt.
    By Ole96 in forum K: 100 / 200 -serien
    Svar: 3
    Siste post: 26/11/12, 15:28
  4. Spørsmål ang. Weber DCOE
    By Austin Van Man in forum Motor og gir
    Svar: 4
    Siste post: 06/08/12, 16:21
  5. Bensinsystem med dobble weber dcoe.
    By matrosen in forum Motor og gir
    Svar: 0
    Siste post: 28/04/12, 22:03

Tagger for denne tråden

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •