Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  20
Side 2 av 2 FørstFørst 1 2
Viser resultater 26 til 40 av 40

Tråd: PetterDale's V70S 04

  1. #26
    Registrerte brukere PetterDale sin avatar
    Medlem siden
    27. april 2010
    Innlegg
    218
    Antall takk

    Standard

    Blir mye spm her nå. Pga. manglende erfaring sliter jeg med de små vurderingene hele veien. Burde kanskje bare gå for magefølelsen, men ganske mye bortkasta jobb hvis man gjør noe feil. Hva ville dere gjort her? Dette er under plastlistene som går langs med ytterkanten av bilen. Er det noe poeng å prøve å pusse ned og bruke corroless, eller skaper jeg bare masse arbeid som ikke kommer til å bli bra? Vanskelig å komme til også, spesielt på bilde 2. Bare kjøre på med litt stålbørste og FF? FF vil jo krype inn i mellom de to platene også, mens corrolessen vil ikke klare å ta det som ligger i mellom platene? Evt. pusse og corroless der jeg kommer til, og FF på resten? Hvis jeg kjører corroless uten skikkelig forarbeid vil det vel bare flasse av uansett?

    Sist endret av PetterDale; 14/11/22 kl 11:48

  2. #27
    Øygard sin avatar
    Medlem siden
    20. april 2011
    Sted
    Holmefjord, Fusa
    VCCN medlemsnummer
    832
    Innlegg
    4.863
    Antall takk

    Standard

    Den kanten ned på bilde 1 er vel ganske utsett for sprut frå hjula, so sauefettet vil forsvinna ganske fort og må smørast på nytt ganske ofte. Det ser jo ikkje ut som grov rust, so eg trur eg ville prøvd å få til nåke meir permanent der, slipa og so ferrobet osv. Det som blir skjult av plasdeksela er det sikkert heilt flitt å bruka sauefett på, der varer det lenge.

    Bildd 2, er det litt framfor venstre bakhjül eller ser eg feil? Sauefett der vil nok vara ei stund før du må påføra meir. Gjer du det når det trengs (minst ein gong i året) vil eg tru du kan halda rusten bra i sjakk. Eg foretrekker vanlegvis andre ting enn sauefett, men det krever ein del meir arbeid for å få godt resultat og det er det kanskje ikkje verdt når litt sauefett egentlig gjer samme nytten.
    77 Volvo 242L
    93 Volvo 940se
    79 Volvo 244 DL
    89 Volvo 245
    03 Volvo S60
    90 Toyota CarinaII
    85 Volvo 245 GL
    95 Volvo 855
    87 Toyota Hiace
    71 Massey Ferguson 135

  3. Takk PetterDale takket for denne posten
  4. #28
    Registrerte brukere PetterDale sin avatar
    Medlem siden
    27. april 2010
    Innlegg
    218
    Antall takk

    Standard

    Takk igjen Øygard. Jeg har slipt kanten på bilde 1 nå. Sterkt observert -- bilde 2 er rett fremfor bakhjula. Jeg går for ferrobet langs denne kanten, men da dukker det opp et nytt spm. jeg har lurt på en stund... hva gjør jeg i skillet mellom den gamle gummibaserte behandlingen(?)/seam sealer og området som er slipt ned? Se bildene under.
    Her må jeg jo på en eller annen måte få til en overgang mellom ferrobet/primer og det gamle belegget? Kan jeg pensle dette med en overlapp oppå litt av det gamle belegget, eller vil det ikke sette seg/flasse av og lage masse krøll? Det er jo ikke gjennomførbart og slipe ned all den gamle behandlingen på hele understellet...
    Sist endret av PetterDale; 18/11/22 kl 11:55

  5. #29
    Registrerte brukere PetterDale sin avatar
    Medlem siden
    27. april 2010
    Innlegg
    218
    Antall takk

    Standard

    Ser ingen annen løsningen enn å gjøre godt rent og bruke primer/epoxy fra stålet og over på gammelt belegg. Gjorde en test, og ser ut som ferrobet henger greit på belegget.

    Har etter hvert fått demontert drivstofftanken, men sliter med å få løs en siste slange fra tanken som går over i en "boks" jeg ikke har peiling på hva er. Har det noe med lufting å gjøre? Har prøvd å få løs slangekoblingen på første bildet under ved å både presse inn og brekke forsktig ut de to "flappene" på koblingen uten hell. Er også livredd for å ødelegge den da alt er i plastikk.






    EDIT: Problemet var at det var mye møkk bak klippas. Blåste rent med trykkluft og brukte en tang til å presse inn klippsa, så kom den.
    Sist endret av PetterDale; 03/12/22 kl 10:10

  6. #30
    Øygard sin avatar
    Medlem siden
    20. april 2011
    Sted
    Holmefjord, Fusa
    VCCN medlemsnummer
    832
    Innlegg
    4.863
    Antall takk

    Standard

    Funkar fint med maling/grunning/lakk oppå detta belegget ja, berre det er reint og det ikkje ser ut som det er rust inn under belegget Du går grundig til verks, bør halda mange år denne bilen no
    Sist endret av Øygard; 06/12/22 kl 12:17
    77 Volvo 242L
    93 Volvo 940se
    79 Volvo 244 DL
    89 Volvo 245
    03 Volvo S60
    90 Toyota CarinaII
    85 Volvo 245 GL
    95 Volvo 855
    87 Toyota Hiace
    71 Massey Ferguson 135

  7. Takk PetterDale takket for denne posten
  8. #31
    Registrerte brukere PetterDale sin avatar
    Medlem siden
    27. april 2010
    Innlegg
    218
    Antall takk

    Standard

    Har bestemt meg for å ikke sveise i den kanalen som går oppe i hjulbuene foran. Det sitter en plastkomponent inne i kanalen rett bak der jeg må sveise, denne kommer til å smelte og utgjør en brannrisiko jeg ikke vil ta.


    Hvilken funksjon har denne kanalen? Har den en viktig strukturell funksjon mtp. kollisjon? Tenker å lime her med karosserilim, men holder det med et lim som ikke er beregnet til strukturelle reperasjoner som f. eks J-B weld? https://gasolin.no/jb-weld.html
    Eller må jeg bruke strukturelt lim? Isåfall blir det veldig dyrt https://lakkspesialisten.no/product/...3m-7100273723/
    Det jeg har skåret hadde ingen bærende funksjon i utgangspunktet da det var rustet igjennom.

  9. #32
    Øygard sin avatar
    Medlem siden
    20. april 2011
    Sted
    Holmefjord, Fusa
    VCCN medlemsnummer
    832
    Innlegg
    4.863
    Antall takk

    Standard

    Det er sikkert ikkje heilt forskriftsmessig å lima det, men eg trur heller ikke det har kjempestor betydning i praksis.
    77 Volvo 242L
    93 Volvo 940se
    79 Volvo 244 DL
    89 Volvo 245
    03 Volvo S60
    90 Toyota CarinaII
    85 Volvo 245 GL
    95 Volvo 855
    87 Toyota Hiace
    71 Massey Ferguson 135

  10. Takk PetterDale takket for denne posten
  11. #33
    Registrerte brukere PetterDale sin avatar
    Medlem siden
    27. april 2010
    Innlegg
    218
    Antall takk

    Standard

    Hva ville man gjort på verksted bytta hele kanalen?

  12. #34
    Øygard sin avatar
    Medlem siden
    20. april 2011
    Sted
    Holmefjord, Fusa
    VCCN medlemsnummer
    832
    Innlegg
    4.863
    Antall takk

    Standard

    Eg trur eg hadde punkta på ei plata med minst mulig varme og kjølt godt etter kvart punkt, deretter behandla med grunning som vanleg og tetta glipene mellom punkta med fugemasse. Kan jo evt bora eit litt stort hol attmed som du kan tetta med ein propp etterpå og so ha eit skumapparat eller ein hageslange liggande klar sånn at du kan spyla inn holet. Det skal nok litt til for at det blir ein stor og dramatisk brann, men er sjølvsagt ikkje verdt å risikera.
    77 Volvo 242L
    93 Volvo 940se
    79 Volvo 244 DL
    89 Volvo 245
    03 Volvo S60
    90 Toyota CarinaII
    85 Volvo 245 GL
    95 Volvo 855
    87 Toyota Hiace
    71 Massey Ferguson 135

  13. Takk PetterDale takket for denne posten
  14. #35
    Registrerte brukere PetterDale sin avatar
    Medlem siden
    27. april 2010
    Innlegg
    218
    Antall takk

    Standard

    Fy faen å trangt dette er. Har fått sveiset de største hullene ferdig. Noen ble bra, andre ble så som så. Har begynt å få litt teken på å sveise, f. eks. ganske fornøyd med denne:

    Sveisen på bildet nedenfor derimoet ser ikke ut. Jeg klarer ikke bedre når det er så sjukt trangt. Er nok uansett vesentlig bedre integritet i kanalen nå sammenlignet med da den var rusten.



    Apropos trangt. De resterende, mindre hullene i kanalene vet jeg rett og slett ikke om jeg klarer å sveise. Slet med å få skåret ut, selv med dremmel. Er ikke plass til å få hodet opp så man får sett. Med sveisehjelm er det bare å glemme. MIG-pistolen er også så stor at det er veldig vanskelig å få en god vinkel. Har 3 hull på str. med bildet nedenfor igjen, 1 på høyre side og 2 på venstre side. Råd? Noen i Drammens-området som vil ha en utfordring?

    Sist endret av PetterDale; 15/01/23 kl 19:52

  15. #36
    Øygard sin avatar
    Medlem siden
    20. april 2011
    Sted
    Holmefjord, Fusa
    VCCN medlemsnummer
    832
    Innlegg
    4.863
    Antall takk

    Standard

    Det nest siste bildet der ser ut som dempartårn?

    Dei minste hola betyr sikkert ikkje all verdens for bereevna, det viktigaste er jo å få tetta holet og hindra vidare utvikling av rust.
    77 Volvo 242L
    93 Volvo 940se
    79 Volvo 244 DL
    89 Volvo 245
    03 Volvo S60
    90 Toyota CarinaII
    85 Volvo 245 GL
    95 Volvo 855
    87 Toyota Hiace
    71 Massey Ferguson 135

  16. #37
    Registrerte brukere PetterDale sin avatar
    Medlem siden
    27. april 2010
    Innlegg
    218
    Antall takk

    Standard

    Nest siste og siste bilde er samme, har bare zoomet inn på siste. Bildet er tatt gjennom dempertårnet siden det er der man får best innsyn, men hullet er på den kanalen som går på innsiden av hjulbuen. Altså samme kanalen som bilde 2, bare helt bakerst i hjulbuen.

    Kommer så vidt til med sveisepistolen fra oversiden gjennom dempertårnet, men det er ekstremt kronglete. Undersiden byr på problemer med å få sett hva man holder på med. Har kjøpt en pakke med J-B weld... kanskje jeg må bite i det sure eple og lime...? evt. først lime og så popnagle etterpå.
    Sist endret av PetterDale; 15/01/23 kl 21:02

  17. #38
    Registrerte brukere PetterDale sin avatar
    Medlem siden
    27. april 2010
    Innlegg
    218
    Antall takk

    Standard Oppdatering rustprosjekt

    Rustjobben ble fullført en gang i mars, så her kommer en oppsummering av hvordan det gikk.

    Corroless ble malt på områder med synlig rust (etter at løs rust ble fjernet med vinkelsliper/rondell). Der det har rust igjennom har jeg skåret ut og satt inn nytt stål. Her har jeg i utgangspunktet hatt som mål å sveise, men det ble også en del nagling og karosserilim pga. jeg ikke klarte å sveise i de trangeste områdene i hjulbuen (da måtte jeg ha skåret med utover). I et forsøk på å forhindre at det blir kondens og ruster opp igjen, har jeg behandla med corroless og karosseritetning fra utsiden, og brukt rikelig med fluidfilm på baksiden der det er sveiset/naglet. Det blir spennende å se om fluidfilmen har klart å krype godt inn i luftlommene i skjøtene fra baksiden.







    Etter corroless brukte jeg en epoxy fra hagmanns (stålplast):




    Deretter brukte jeg et ikke-selvpolerende bunnstoff for å få "emalje-effekten" (2 lag):


    Til slutt la jeg 2 lag med tectyl:



    Videre behandlet jeg alle hulrom og kanaler med fluidfilm. Understellet behandlet jeg også med samme protokoll som i hjulbuene, men her ble det "flekking" på det verste områdene. Tanken var å behandle de mest graverende stedene opp fra bunnen, og bruke fluidfilm på områdene med mindre rustangrep. Dette viste seg å være en tabbe, fordi fluidfilm løser opp tectyl. 2 uker etter at jeg hadde behandlet deler av understellet med tectyl, la jeg fluidfilm på hele understellet. I løpet av noen timer hadde fluildfilmen myknet opp tectylen (som var herdet) så mye at den kunne skrapes av helt ned til bunnstoffet med en plastikkskrape. Det jeg endte med å gjøre, var å tørke og skrape vekk tectylen som var blitt helt myk (så langt det lot seg gjøre), og i stedet smøre på fluildfilm GEL BN (den tykkeste varianten som er veldig slitesterk). Det jeg nok skulle gjort, var å bruke GEL BN fremfor tectyl som øverste lag på understellet der jeg behandlet opp fra bunn, og ikke forsøkt å kombinere tectyl og fluidfilm. I hjulbuene gikk det fint med tectyl, siden det ikke var behov for fluidfilm i områdene rundt.

    I tillegg til understellet, gjennomførte jeg en livredningsaksjon på hele tilhengerfestet. Her pusset jeg/sandblåste ned all rust på de ulike delene, og behandlet opp med samme protokoll som hjulbuene. På innsiden av den tverrgående stålbjelken brukte jeg fluidfilm.





    I tillegg til rustjobben, gjorde jeg en reparasjon på radiatoren. Etter at overvannstappen knakk i sommer har overvannet gått gjennom plastrøret til en kulepenn. Jeg håper at løsningen jeg kom opp med nå blir en permanent løsning. Her brukte jeg en NPT gjengetapp (konet) fra biltema, en 8mm nippel med gjenger i plast, samt JB-weld lim. Plastnippelen måtte jeg bestille fra Kina da jeg ikke fikk tak i den i Norge. Grunnen til at jeg tok meg bryet med å få tak i en nippel i plast, og ikke lett tilgjengelige messingnippler, er for å få så lik termisk ekspansjon mellom nippel og radiator som mulig. Messing og plast vil utvide seg ulikt ved økende temperatur, og vil (i teorien) ikke være en holdbar løsning.





    Det viste seg å bli mye mer jobb enn jeg hadde sett for meg. I utgangspunktet skulle jeg bare pusse litt rust i hjulbuene og lakkere, men jobben vokste seg gradvis større ettersom jeg oppdaget mer og mer rust. Mtp. tid og energi som ble lagt ned, var det nok aldri verdt jobben sett fra et økonomisk perpektiv. Det rasjonelle ville kanskje ha vært å kaste inn håndklet og skaffa seg en ny bil, men det sitter langt inne når man har lagt ned så mye blod og svette i bilen med tiden. Uansett har jeg lært masse -- alt fra å sveise, enkelt platearbeid, ulike strategier til rustbehandling, lakkering, demontering av drivstofftank og eksosanlegg m.m.. Også har man kanskje lært av alle tabbene man har gjort. Takk til Øygard og Børge Vikebø for hjelp underveis
    Sist endret av PetterDale; 08/04/23 kl 09:54

  18. Takk Bergstaden takket for denne posten
  19. #39
    Registrerte brukere PetterDale sin avatar
    Medlem siden
    27. april 2010
    Innlegg
    218
    Antall takk

    Standard

    Da ble bilen EU-godkjent på første forsøk.

    Mekanikeren ga meg noen tips til ting jeg burde vurdere å se på:
    - Fjærene er lave (pga. gamle), noe som gjør at dekket skraper i hjulbuen ved rattutslag (?). Har et polert område i hjulbuen, så antar det er dette han henviser til
    - Eksosrøret ligger nedpå metallavstiveren midt under bilen. Han mente dette var fordi gummiopphengene var såpass slitene. Han foreslå å bytte alle gummioppheng og evt. bøye avstiveren slik at eksosanlegget ikke hviler på denne.
    - Flexrøret på eksosen ved motoren var porøst.

    Ellers sa han at bilen var i meget god stand, og kommenterte ingenting på rust!

    Får se hva jeg gjør med dette; noen som har noen tanker?

  20. #40
    Registrerte brukere PetterDale sin avatar
    Medlem siden
    27. april 2010
    Innlegg
    218
    Antall takk

    Standard

    Har for øvrig også gjort en større registerreimjobb i våres, noe som var veldig lærerikt. Byttet reg. reim og vannpumpe, samt alle 4 simringer på kamakslene (inkl. vvt-hub), simring på veiva og o-ring og pakning på oljepumpe. Mon tro hva denne jobben hadde kostet på verksted? Tok ikke noe særlig med bilder, men her er beviset på at reg reima var av:

Side 2 av 2 FørstFørst 1 2

Tagger for denne tråden

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •