Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  0
Viser resultater 1 til 3 av 3

Tråd: Er det så nøye hvilken olje man bruker da

  1. #1
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    28. april 2012
    Innlegg
    178
    Antall takk

    Standard Er det så nøye hvilken olje man bruker da

    Alle bilmerker har sin olje nå og i følge "ekspertene" så er det bare å si hade til motoren om du velger feil bokstaver på oljen, holder ikke med 0-30 her for her skal det fores på med vitaminer som heter Acea eller Api og du må virkelig passe på at du tar C2 og ikke C3. Men hvordan gjør egentlig verkstedene det? Har du et verksted hvor du har mange forskjellige biler innom for oljeskift i løpet av en mnd så har de vel ikke alle typer olje med alle slags bokstav og tall kombinasjoner på lager? Selv følger jeg både tall og bokstaver når jeg bytter olje, kjøper ikke den billigste men heller ikke den dyreste, bilen er stross alt 15 år nå, bare ble litt nysherig på hva verkstedene gjør ang dette "kaoset" av ulike typer olje.

  2. #2
    Moderator Børge Vikebø sin avatar
    Medlem siden
    15. des. 2009
    Sted
    Nordhordland, Norway
    VCCN medlemsnummer
    438
    Innlegg
    2.572
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av årnes Vis post
    Alle bilmerker har sin olje nå og i følge "ekspertene" så er det bare å si hade til motoren om du velger feil bokstaver på oljen, holder ikke med 0-30 her for her skal det fores på med vitaminer som heter Acea eller Api og du må virkelig passe på at du tar C2 og ikke C3. Men hvordan gjør egentlig verkstedene det? Har du et verksted hvor du har mange forskjellige biler innom for oljeskift i løpet av en mnd så har de vel ikke alle typer olje med alle slags bokstav og tall kombinasjoner på lager? Selv følger jeg både tall og bokstaver når jeg bytter olje, kjøper ikke den billigste men heller ikke den dyreste, bilen er stross alt 15 år nå, bare ble litt nysherig på hva verkstedene gjør ang dette "kaoset" av ulike typer olje.
    Verkstedene bestiller inn til hver enkelt bil. Merkeforhandler har som regel olje på bulk (tank med tappeapparat) for de mest vanlige oljene, og bestiller inn 4/5-litersdunker til andre biler.


    Sent from my iPhone using Tapatalk
    '17 V90 D4
    '18 VW Caravelle T6
    X - '11 V70D3
    X - '03 XC90 2,5T AWD
    '79 245 L
    '18 Adrian Adora 573PT

  3. #3
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    26. juli 2023
    Sted
    Hammerfest
    Innlegg
    7
    Antall takk

    Standard

    Gammel tråd, men her kan jeg svare litt angående oljespesifikasjon.
    For motoren i seg selv, er ikke oljespesifikasjonen så utrolig viktig. Her er viskositeten det viktigste. Noen motorer er rett og slett laget med veldig tighte toleranser som gjør at dersom oljemolekylene er for store, kommer de ikke til fort nok. Der hvor oljespesifikasjonen er viktig(C1,C2,C3 osv) er for etterbehandlingen, dvs DPF,GPF og katalysator. Forskjellene mellom C1 og C2 er mengden (sulfat)aske i oljen. Aske er det produktet som blir igjen etter at alt organisk materiell er forbrent og blir brukt som antifriksjon tilsetning. For mye aske i oljen vil havne i eksosen før eller senere og er gift for partikkelfilteret og katalysator.

Lignende tråder

  1. Bruker olje
    By i686 in forum S60 / V70N / S80 / XC70 / XC90
    Svar: 4
    Siste post: 15/08/15, 14:52
  2. Hvilken Olje bruker dere ? Har en V50 1.8 bensin som har rullet 170.000km, bruker olje...
    By bjornloseth in forum C30 / V40II / V40II CC / S40II / V50 / C70II
    Svar: 4
    Siste post: 29/09/13, 14:49
  3. 850 T5 bruker en god del olje
    By PerMarius in forum 850 / x70 -serien
    Svar: 2
    Siste post: 13/09/13, 12:30
  4. Svar: 3
    Siste post: 27/02/13, 20:09

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •