Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  1
Viser resultater 1 til 17 av 17

Tråd: Føljetongen om mine xenonlykter.

  1. #1
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    28. april 2012
    Innlegg
    178
    Antall takk

    Standard Føljetongen om mine xenonlykter.

    Har da en 2007 D5 med xenonlykter, kjøpte bilen i vinter og da lyste lyktene rett ned, noe jeg oppdaget senere da jeg ikke lengre kjører så mye når det er mørkt og bruker Volvoen for det meste til frakt og lange turer, blir lite brukt med andre ord.
    Fikk etter råd her inne tak i 2 brukte lykter da det ser ut til at det er noe galt med en microbryter eller noe på de orginale, de jeg fikk tak i er fra en 2004 mod. Tokk ikke lange tiden før de og lyste rett ned, prøvde og feilsøke og lese feilkoder men finner ingen feil som lar seg løse uten Vida så tokk bilen til Volvo, fik da beskjed om at det er feilmelding ( spenningsfeil) på høydesensoren , synes det er rart da den flytter lyktene opp og ned og jeg styrer armen bak manuelt, men de på Volvo kan mer enn meg om dette. Bestiller da ny sensor på Eurodel , monterer den og leser av feilkoder igjen, får da " trenger kalibrering" som feilkode og tenker at da er det snart løst, drar til Volvo igjen for kalibrering men etter å ha prøvd trekker mekanikeren på skulderen og sier at Vida ikke klarer kalibrere lyktene, på spørsmål fra meg på hvorfor de ikke klarer det sier han at Vide sier ikke det så da vet ikke han men jeg får feilsøke ledninger og cpu. og her står jeg med nye spørsmål.
    På feilsøking nå får jeg kode 8F13 posisjonssensor xenonlys kalibreringsfeil.

    1. Betyr det at jeg burde kjøpe original sensor bare for å prøve det?

    2. Betyr det at de på Volvo ikke vil ta i feilsøking på dette siden han ikke en gang forslo det?

    3. Burde jeg da kanskje prøve med de originale lyktene og se om jeg får samme feilkoder da siden jeg nå har en annen sensor?

    Har liksom lyst til å kunne bruke bilen i mørket noe som er vanskelig nå som det blir mørkere for hver dag.

    Edit: har nå justert de høyest mulig med motoren så får vi se hva sin skjer med de etterhvert, hadde hvert fint å fått fiksa de, skall jo på eu-kontroll i Mars så.
    Sist endret av årnes; 07/08/22 kl 12:21

  2. #2
    Registrerte brukere jiha1968 sin avatar
    Medlem siden
    04. mars 2018
    Sted
    Bjugn
    Innlegg
    2.294
    Antall takk

    Standard

    Du bør sjekke spenningsverdien fra de to sensorene bak (på pluggene under baksetet) , er avviket for stort pga en sensor som er utenfor spesifikasjon, vil det forhindre kalibrering.
    Mulig du bør kalibrere
    SUM
    (Four-C) på din bil først? Tror også at du ikke kan ha feilkoder relatert til lykter/4C for å kunne kalibrere.
    Regner med at du mener at lyktene er produsert i 2004, fremfor at de er fra en 2004 bil?

    EDIT: At det går an TS har da ikke Four-C, lurer på hvor i all verden jeg hadde det fra. Jaja, kan ikke gjøre annet enn å be dere se bort i fra alt relatert til Four-C / 4C understell i denne tråden.
    Sist endret av jiha1968; 12/08/22 kl 10:36

  3. #3
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    28. april 2012
    Innlegg
    178
    Antall takk

    Standard

    Lyktene er fra en 2004 bil, Koden jeg har er kun på sensoren bak, som er uoriginal men ny. På de originale lyktene fikk jeg feilmelding "8F15: Tilstand: Ingen. Xenonlampe venstre, signalfeil" og de ble da byttet ut, men de nye og lyser rett ned, altså nødmodus, men de har ingen feilkode på seg. Jeg får prøve måle om det er utgjør forskjell på kontaktene bak når jeg beveger armen på sensoren om ikke får jeg finne et verksted som kan feilsøke dette for meg. Kjøpte bilen og det var mye feil på den men eneste som gjenstår nå ( bank i bordet) er lysene og en tempføler inne i bilen, utenom det er det bar kosmetiske utfordringer som jeg ikke tar så nøye, en 15 år gammel bil har ofte en liten bulk her og der. Du mente det mest sannsynlig var microbryter i de orginale lysene som hadde gitt seg ( http://forum.vccn.no/showthread.php?...-n%C3%A5r-kald ) så da håpet vi på de nye skulle funke. Måler litt, eventuelt leverer bil på Volvo for feilsøking hjelper ikke det får jeg se hva jeg finner på eventuelt får jeg åpne de originale lyktene og se om jeg finner feil på de.

  4. #4
    Registrerte brukere jiha1968 sin avatar
    Medlem siden
    04. mars 2018
    Sted
    Bjugn
    Innlegg
    2.294
    Antall takk

    Standard

    Hvis lyktene virkelig er fra en 2004-modell (ikke 05 registrert i 04) så er det tilsynelatende feil lykter til en Facelift-bil (2005 og opp)
    Ser lyktene helt like ut? Mener: Har dine "nye" 2004-lykter runde blinklys, oransje markeringslys/refleks ytterst på siden, og parklys på siden av nærlysreflektoren, eller er parklyset i samme avdeling som blinklyset?
    Hvis lyktene er helt like, så var donorbilen en 2005-modell registrert i 2004, altså 2005 (facelift) lykter.

    En annen ting er at det ser ut til at Ballasten (drivermodulen) skiller på tidlig/sen 2005-modell, om dette har betydning for signalene som
    CEM
    forventer å se fra lykta vet jeg ikke.
    I tillegg er 2007-modellen ulik 2005-2006 på flere områder i EL-systemet, men har ikke studert om det gjelder lyktene. (heldigvis kan jeg ikke se noe som tyder på det i delelistene)

    Begynner å få lyst til å sjekke de originale lyktene for feil, de har neppe samme feil begge to, så det burde være mulig å finne ut årsaken til den opprinnelige lyktefeilen. (mikrobryter?)
    Og gudene vet om lyktekontrollen i
    CEM
    egentlig er ok etter tidligere koblinger med parklys til ekstralys osv, men... nå har du ikke feilkoder på lyktene lenger, kun på sensoren bak, så det er lett å bli fristet til å si at lyktene og
    CEM
    er ok, men jeg kjenner meg ikke helt sikker på det ennå

    PS: hvis spenningen fra nivåsensoren bak er for langt unna "normalen" vil neppe kalibrering av 4C/lyktesensor fungere, selv om lyktene eventuelt reagerer normalt på endring av "høyde på bilen" bak.

  5. #5
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    28. april 2012
    Innlegg
    178
    Antall takk

    Standard

    Balastene er ikke like nei, store på 2004 lyktene. Lyktene funka ikke før ekstralyktene kom på og parklysene var ikke montert på feil kabel, men når jeg koblet på 2004 lyktene første gangen så gikk de litt opp og ned før de gikk i nødmodus så jeg trudde da at parklyskoblingen var grunnen til det. Lyktene ser helt like ut, att de kommer far en 2004 har jeg kun selgers ord for.
    Jeg får starte med å måle kontaktene under setet å se hva de sier for noe, kobler på de originale lyktene og se hvilke feilmeldinger som kommer nå med litt flaks har det hele tiden hvert sensoren bak som har tulla om ikke noe av det funker monterer jeg de originale lyktene og sender bilen til Volvo for en titt om de klarer lese noe i Vida. Enig i at det er rart begge lyktene konker ut med feil i eventuelt microbryter og jeg har prøvd bytte om ballaster de i mellom uten at det forandret noe, men som du sier, når jeg etter bytte av sensor ikke har feilmeldinger på lyktene så virker det jo som feilen enten er i de orginale lyktene selv eller i forbindelse med sensor, får prøve etterpå i dag å koble de originale lyktene inn å se hva slags koder jeg får opp da.

  6. #6
    Registrerte brukere jiha1968 sin avatar
    Medlem siden
    04. mars 2018
    Sted
    Bjugn
    Innlegg
    2.294
    Antall takk

    Standard

    Så vidt jeg vet har ikke 2004 facelift-lykter, men når de allikevel er av facelift-typen så er ikke det så interessant. Men ulikhetene i Balast kan jo lage trøbbel.
    (jeg vet ikke om de er kompatible)

    Ved feil i én av lyktene eller sensorene, vil hele systemet gå i "nødmodus" da bilen ikke vet hvor lysene peker, og kjører dem ned i bakken pga blendingsfaren. Tenkte mer på at du har èn original-lykt som mest sannsynlig er ok og kan brukes som referanse med direkte måling på den andre original-lykta når den ligger på arbeidsbenken.
    Sist endret av jiha1968; 09/08/22 kl 08:26

  7. #7
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    28. april 2012
    Innlegg
    178
    Antall takk

    Standard

    Da har jeg byttet til de gamle lyktene, eller, jeg har koblet de på og får nå ingen feimeldinger på lyktene men får fremdeles på kalibreringsfeil, så da er muligheten 1. At det var sensoren som hele tiden har tullet men uten å få feilmelding nå før jeg byttet sensor og at den da istede har gitt feilmelding på lyktene som da ikke får riktig signaler fra sensoren. Eller 2. at feilmeldingene på lyktene ikke kommer fordi ( den nye)sensoren ikke gir signaler pga ikke kalibrert? Leste på et engelsk forum at bilen resetter seg på enkelte områder om du har av batteripolen en times tid så nå prøves det.
    Nå er jeg som nevnt tidligere ingen racer på el-feilsøking, er mer på håndfaste deler du kan lytte, kjenne og se at her må ting gjøres noe med, klarer og måle litt her og der men etter at bilprodusentene begynte med canbuss og styr så har jeg falt helt av lasset når det gjelder elektronikk gitt.
    Så jeg tenker at jeg måler under setet å ser hvilke verdier jeg får der, monterer tilbake de gamle lyktene og bestiller time på Volvo, gir de et par timer på å finne ut hva som er feil og klarer de det så bytter jeg det som må byttes, klarer de ikke så får jeg se hva jeg gjør, de skal være proffe på Volvo så de burde klarer finne ut hva som er feil vel?

  8. #8
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    28. april 2012
    Innlegg
    178
    Antall takk

    Standard

    Monterte tilbake orginalsensoren og ingen ny feilmelding så det ser ut til at "sensor feil trenger kalibrering" overstyrer det meste ang lyktene så da står jeg fast og må levere på volvo å se hva de finner ut. Tenker jeg da monterer original lyktene før det å ser om de finner ut noe mer om de da.
    Sist endret av årnes; 11/08/22 kl 18:29

  9. #9
    Registrerte brukere jiha1968 sin avatar
    Medlem siden
    04. mars 2018
    Sted
    Bjugn
    Innlegg
    2.294
    Antall takk

    Standard

    Hei, ser at måle-infoen din forsvant, men tillater meg å svare litt på den allikevel:
    Fargene dine stemte ikke med mitt 2007-skjema, men det er ikke så farlig såfremt det er sensorene og ikke noe annet som blir målt.
    Hver høydesensor bak skal ha en jordledning med maks noen få millivolt spenning, en fast 5 Volt og en spenning som varierer med høyden på bilen innenfor 0,5-4,5V (Normalt er det rundt 2,5V avhengig av last/fjærer/sensortoleranse)

    EDIT: Dette her var feilinformasjon, pga uvanlig plassering av komponenter i skjema og dårlig husk: Det er verdt å nevne at høydesensoren på Venstre bak deler 5V drivspenning med de fem G-målerne på bilen , og om en av disse får (delvis) kortslutning vil den dra ned 5-volten til høydemåleren, og det settes feilkode på høydemåler/urimelig verdi der. (Høyre bak har egen 5-Volt merkelig nok, burde være omvendt)

    Det riktige skal være at høyre sensor bak deler 5Volt med G-målerne, og kan bli tatt med i dragsuget om en av de fem G-sensorene tar kveld. Venstre sensor har egen 5V så vidt jeg kan se når begge øyne er åpne


    Så forsikre deg at begge sensorer har fast 5 Volt, god jording og en "høydespenning" som er i live. (rundt 2,5V +/-0,5V eller noe lavere på R-biler).
    Hvis avviket mellom høyre og venstre sensor er for stort, får du ikke kalibrert, samme resultat om verdien er for høy/lav, selv om den er noenlunde lik H/V.
    (Har ikke info på hvor grensene for kalibreringsnekt ligger)
    Ved ukjent årsak til kalibreringstrøbbel på 4C, prøv uten tente hovedlys.


    EDIT: At det går an TS har da ikke Four-C, lurer på hvor i all verden jeg hadde det fra. Jaja, kan ikke gjøre annet enn å be dere se bort i fra alt relatert til Four-C / 4C understell i denne tråden.
    Sist endret av jiha1968; 12/08/22 kl 10:36

  10. #10
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    28. april 2012
    Innlegg
    178
    Antall takk

    Standard

    Takk, igjen :-) Grunnen til at jeg fjernet de var at når jeg skulle prøve igjen så fikk jeg ikke de verdiene og alt ble egentlig bare rotete. Nå blir det ikke så mye volvo i en periode fremover, skal inn å operere å blir da ca 8 uker uten å få lov til å løfte noe eller belaste magemuskler så jeg får se mer på det etter det men regner med det blir volvo som får gleden av å feilsøke her, så får vi se hva som skjer, men igjen, takk for hjelpen :-)
    Sist endret av årnes; 11/08/22 kl 21:37

  11. #11
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    28. april 2012
    Innlegg
    178
    Antall takk

    Standard

    Sist endret av årnes; 11/08/22 kl 21:51

  12. #12
    Registrerte brukere jiha1968 sin avatar
    Medlem siden
    04. mars 2018
    Sted
    Bjugn
    Innlegg
    2.294
    Antall takk

    Standard

    Lykke til med prosjektene...!

    Skulle det bli umulig å motstå fristelsen:
    Sensorene finner du på en 10-pinns grå kontakt under venstre sittepute/baksete.
    Pinne 3 felles jord, Grå (bilsiden) til 2stk Grå (Sensorsiden)
    Pinne 4 Signal Høyre, Gul til Gul
    Pinne 5 +5Volt Høyre, Rød til Rosa
    Pinne 7 Signal Venstre, Gul-Rød til Gul-Rød
    Pinne 6 +5Volt Venstre, Rød-Hvit til Rød hvit

    PS: det er høyre høydesensor bak som har felles 5-Volt med resten av 4C sensorene, ikke venstre heldigvis. (har rettet tidligere feilinfo i posten over)

    EDIT: At det går an TS har da ikke Four-C, lurer på hvor i all verden jeg hadde det fra. Jaja, kan ikke gjøre annet enn å be dere se bort i fra alt relatert til Four-C / 4C understell i denne tråden.
    Sist endret av jiha1968; 12/08/22 kl 10:37

  13. #13
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    28. april 2012
    Innlegg
    178
    Antall takk

    Standard

    Har bare en høydesensor på bilen, v-bak :-)

  14. #14
    Registrerte brukere jiha1968 sin avatar
    Medlem siden
    04. mars 2018
    Sted
    Bjugn
    Innlegg
    2.294
    Antall takk

    Standard

    ohhh, det var en skikkelig blemme av meg, aner ikke hvor jeg hadde Four-C understell ifra

  15. #15
    Registrerte brukere jiha1968 sin avatar
    Medlem siden
    04. mars 2018
    Sted
    Bjugn
    Innlegg
    2.294
    Antall takk

    Standard

    Da blir det nok litt mer forståelig med en 3-pinns kontakt under venstre baksete...

    Du har nok allerede dette klart, men for eventuelle andre :

    pinne 1 Drivspenning +5 Volt på Grøn-Rød ledning (bilside) til Blå-Rød (Sensorsiden)
    Pinne 2 Signal på Grå (bil) fra Grå-Hvit (sensor)
    Pinne3 Jording på Brun-hvit til Brun

  16. #16
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    18. juli 2011
    Sted
    Stavanger
    Innlegg
    501
    Antall takk

    Standard

    Gammel tråd, fant du ut av dette? Om bilen er senket vil ikke kalibreringen gå igjennom til tider da alle sensorer blir uten for grenseområdet de opprinnelig skal jobbe innom. Dette kunne volvo mekanikeren din ha kontrollert når han hadde den koblet til Vida om han hadde vist litt godvilje. Trikse da er å jekke den opp på de siden sensorene er til den er innenfor, kalibrere. sette den ned og justere lyktene manuelt etterpå med egnet utstyr.

    men ja, nå vet jeg ikke om bil er senket, bare så at @Jiiha1968 hadde foreslått det meste utenom det
    Volvo V70 D5 2008 Summum 185hk med det meste krysset av på utstyrs listen
    Volvo XC90 D5 AWD 2009 R-Design
    Volvo <3
    Vision Of Life Very Observe

  17. Takk jiha1968 takket for denne posten
  18. #17
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    28. april 2012
    Innlegg
    178
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av René Fredriksen Vis post
    Gammel tråd, fant du ut av dette? Om bilen er senket vil ikke kalibreringen gå igjennom til tider da alle sensorer blir uten for grenseområdet de opprinnelig skal jobbe innom. Dette kunne volvo mekanikeren din ha kontrollert når han hadde den koblet til Vida om han hadde vist litt godvilje. Trikse da er å jekke den opp på de siden sensorene er til den er innenfor, kalibrere. sette den ned og justere lyktene manuelt etterpå med egnet utstyr.

    men ja, nå vet jeg ikke om bil er senket, bare så at @Jiiha1968 hadde foreslått det meste utenom det
    Ikke senket nei. Har på en måte gitt F i hele greia nå, juster lyktene manuelt så de lyser ca der de skal, tar den på eukontroll til våren og ser da, får jeg feil på de så tar jeg den til volvo for feilsøking om de ikke sier noe så kjører jeg med de slik de er.

Lignende tråder

  1. Bytta til xenonlykter 03-mod.
    By Øygard in forum S60 / V70N / S80 / XC70 / XC90
    Svar: 13
    Siste post: 08/10/21, 08:37
  2. Forsøk på å montere automatisk justering av xenonlykter - trenger innspill
    By aarnes in forum S60 / V70N / S80 / XC70 / XC90
    Svar: 49
    Siste post: 20/06/14, 20:28
  3. Kan jeg kjøre med felgene mine??
    By 9nicolai in forum Dekk, felg, chassi og bremser
    Svar: 4
    Siste post: 26/07/13, 13:33
  4. Mine innlegg?
    By M.Engelsen in forum Forslagskassen
    Svar: 2
    Siste post: 06/01/12, 08:50

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •