Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  0
Viser resultater 1 til 8 av 8

Tråd: Manglende tenning - konsekvens - beskytte katalysator?

  1. #1

    Medlem siden
    14. aug. 2010
    Sted
    2729
    Innlegg
    114
    Antall takk

    Standard Manglende tenning - konsekvens - beskytte katalysator?

    På ferietur på kontinentet i sommer endte jeg opp med å miste tenning på én sylinder. Forsøkte å få det reparert underveis, men merkeverkstedet turte ikke ta risikoen. (Lang historie, blir kanskje en annen tråd.)

    Nå er både plugger og en coil byttet ut. Motoren går helt fint og forbruket er som forventet.

    Men siden det dessverre måtte bli en del km på 4 av 5 sylindere, frykter jeg for katalysatoren og andre følgefeil.

    Er det noe jeg kan gjøre for å beskytte, teste, rense katalysatoren? Jeg kommer til å følge med på den med diagnose-apparat - https://www.biltema.no/bil---mc/verk...lvo-2000046392

    Bilen trenger ny reg-reim etc. nå. Det hadde jeg tenkt å bytte til høsten. Men hvis det kommer på et katalysator-bytte på toppen av det hele, må jeg ta totalkosten opp til ny vurdering.


    Børge

  2. #2
    Æresmedlem gaupe sin avatar
    Medlem siden
    10. des. 2009
    Sted
    Ørsta, Norway
    VCCN medlemsnummer
    1
    Innlegg
    10.732
    Antall takk

    Standard

    Kva bil er dette?
    2006 V70R AWD sonicama, 2007 XC90 Executive D5, 1992 244 Classic++
    x: 1992 244 Classic, 1982 244 Turbo, 2004 S80 AWD, 1983 245 tic, 92 240 classic, 2 x V70R AWD -00, 90 760 TIC , 78 245L

  3. #3
    Registrerte brukere jiha1968 sin avatar
    Medlem siden
    04. mars 2018
    Sted
    Bjugn
    Innlegg
    2.267
    Antall takk

    Standard

    Ut av TS sine tidligere tråder ser det ut til å være en 2004 V70 2.0T .

    Hvis katalysatoren har blitt nevneverdig skadet, så kommer
    ECM
    til å sette feilkode på Katalysatoreffiktivitet.
    Utfordringen er at bilen bruker 250-500km på å måle dette. (koden ligger som "Pending" lenge før den varsles i
    DIM
    med tekst og motorlampe)

    Jeg ville ikke ha bekymret meg nevneverdig over dette, det finnes måter å redusere følsomheten på systemet om man ikke vil blø med ny Kat. når den tiden kommer (Normalt sett 350-450.000km)

  4. #4

    Medlem siden
    14. aug. 2010
    Sted
    2729
    Innlegg
    114
    Antall takk

    Standard

    Stemmer at det er 2.0T, ja!

    Hva ville du gjort for å spare kat? Er det forskjell på 98 og 95 oktan? På tur trivdes den tydelig bedre med høyere oktan.

    Jeg byttet en coil, og da kom det en kat-melding (
    ECM
    -4801). Den lot seg slette og kom ikke tilbake. Jeg kommer til å følge med på den.

    Børge

  5. #5
    Registrerte brukere jiha1968 sin avatar
    Medlem siden
    04. mars 2018
    Sted
    Bjugn
    Innlegg
    2.267
    Antall takk

    Standard

    Bilen din er sprekere med god 98-oktan enn utspedd 95, da
    ECM
    kan stille litt mer fortenning på 98, ett fett for katalysatoren så vidt jeg vet,
    den trenger veksling mellom fet og mager blanding av luft/bensin for å fungere som ønsket.
    Finns sikkert noe lurium på flaske som tilsynelatende skal kunne gjøre underverker, men... (det kan du vente med til koden er tilbake)
    OK, du fikk effektivitetsfeilmelding på kat'en mens tennpluggen var død, så det trenger ikke være full katastrofe, du får se etter hvert som milene ruller. (den vil dukke opp som "pending" etter noen få kjøreturer om det er fare på ferde)

  6. #6

    Medlem siden
    14. aug. 2010
    Sted
    2729
    Innlegg
    114
    Antall takk

    Standard

    Ok, takk!

    Sitat Opprinnelig postet av jiha1968 Vis post
    Bilen din er sprekere med god 98-oktan enn utspedd 95, da
    ECM
    kan stille litt mer fortenning på 98, ett fett for katalysatoren så vidt jeg vet,
    den trenger veksling mellom fet og mager blanding av luft/bensin for å fungere som ønsket.
    Finns sikkert noe lurium på flaske som tilsynelatende skal kunne gjøre underverker, men... (det kan du vente med til koden er tilbake)
    OK, du fikk effektivitetsfeilmelding på kat'en mens tennpluggen var død, så det trenger ikke være full katastrofe, du får se etter hvert som milene ruller. (den vil dukke opp som "pending" etter noen få kjøreturer om det er fare på ferde)

  7. #7
    Registrerte brukere jiha1968 sin avatar
    Medlem siden
    04. mars 2018
    Sted
    Bjugn
    Innlegg
    2.267
    Antall takk

    Standard

    Til en annen gang den kun går på 4 og du ikke har andre muligheter:

    ta av kontakten til injektoren på samme sylinder (du hører om du tar feil injektor) så skal du kunne kjøre uten at katalysatoren blir rødglødende og smelter...
    Motoren vil riktig nok få fetere blanding på resterende sylindre pga kompensasjon for gjennompumping av uforbrent luft,
    men det er mindre skadelig for ventiler og stempeltopper enn at de går for magert når den ene ikke antenner bensinen sin.

    Neste gang du skal på langtur igjen, legg en coil inkl nødvendig verktøy i bagasjerommet... (du er hverken den første eller siste til å vinne i dette lotteriet)
    Sist endret av jiha1968; 23/07/22 kl 18:52

  8. #8

    Medlem siden
    14. aug. 2010
    Sted
    2729
    Innlegg
    114
    Antall takk

    Standard

    Bra tips!

    Sitat Opprinnelig postet av jiha1968 Vis post
    Til en annen gang den kun går på 4 og du ikke har andre muligheter:

    ta av kontakten til injektoren på samme sylinder (du hører om du tar feil injektor) så skal du kunne kjøre uten at katalysatoren blir rødglødende og smelter...
    Motoren vil riktig nok få fetere blanding på resterende sylindre pga kompensasjon for gjennompumping av uforbrent luft,
    men det er mindre skadelig for ventiler og stempeltopper enn at de går for magert når den ene ikke antenner bensinen sin.

    Neste gang du skal på langtur igjen, legg en coil inkl nødvendig verktøy i bagasjerommet... (du er hverken den første eller siste til å vinne i dette lotteriet)

Lignende tråder

  1. Beskytte bolter mm i understellet mot korrosjon?
    By Haug in forum Dekk, felg, chassi og bremser
    Svar: 6
    Siste post: 21/10/13, 18:50
  2. bytte fra elektrisk tenning til stift tenning trenger litt hjelp
    By 1987_Turbo745 in forum 700 / 900 / x90 -serien
    Svar: 5
    Siste post: 29/07/13, 13:02
  3. Hvordan best beskytte pluggkabler fra grenrør/downpipe?
    By eMTea in forum Avansert trimming
    Svar: 6
    Siste post: 08/02/12, 02:03
  4. Svar: 37
    Siste post: 09/03/11, 15:14

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •