Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  1

Vis meningsmålingsresultat: Hva er riktig moment?

Velgere
0. Du kan ikke stemme i denne meningsmålingen
  • Ja, først 28Nm, så 90 grader

    0 0%
  • Noe annet

    0 0%
Flervalgsmeningsmåling.
Viser resultater 1 til 9 av 9

Tråd: Moment tennplugg

  1. #1

    Medlem siden
    14. aug. 2010
    Sted
    2729
    Innlegg
    114
    Antall takk

    Standard Moment tennplugg

    Heisann,

    jeg skal bytte tennplugger og trenger å forstå momentet helt riktig. På pluggene (Bosch Platinum) står det 28Nm og 90 grader.

    Betyr det i praksis at pluggene først skal strammes med 28Nm og deretter vinkeldras med 90 grader?


    Børge

  2. #2
    Registrerte brukere jiha1968 sin avatar
    Medlem siden
    04. mars 2018
    Sted
    Bjugn
    Innlegg
    2.299
    Antall takk

    Standard

    Hei, Volvo ønsker at du skal dra 30Nm (ingen vinkeltrekking) på
    P2
    -chassiets bensinmotorer, både 5 og 6-sylinders utgaver.
    (På senere P3-chassis mener jeg det er: 25Nm på 5-syl., 28Nm på 6-syl. og 15Nm på 4-syl, men det er strengt tatt unødvendig info i denne forumavdelingen)
    Sist endret av jiha1968; 16/07/22 kl 19:28

  3. Takk borges takket for denne posten
  4. #3

    Medlem siden
    14. aug. 2010
    Sted
    2729
    Innlegg
    114
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av jiha1968 Vis post
    Hei, Volvo ønsker at du skal dra 30Nm (ingen vinkeltrekking) på
    P2
    -chassiets bensinmotorer, både 5 og 6-sylinders utgaver.
    (På senere P3-chassis mener jeg det er: 25Nm på 5-syl., 28Nm på 6-syl. og 15Nm på 4-syl, men det er strengt tatt unødvendig info i denne forumavdelingen)
    Takk for god info! Jeg har 5-syl 2.0L i min.

    En utfordring er at et pluggskifte for veldig lenge siden ble gjort med for lavt moment. Pluggene ristet løs (!) ca. 10.000 km etter det. Den skaden ble reparert med helicoil på to sylindere. Siden det har bilen gått 200.000 helt problemfritt. Nå begynner 2. sett longlife-plugger etter det å si at det er på tide med en utsiftning. Nye platina-plugger er allerede anskaffet.

    Så er det én ting jeg vil gjøre etter boka på bilen er det akkurat dette :-)

    Børge

  5. #4

    Medlem siden
    14. aug. 2010
    Sted
    2729
    Innlegg
    114
    Antall takk

    Standard

    Plugger sikftet. Skrujobben gikk helt fint. 30Nm føltes litt vel mye ut, så jeg endte opp med å regne om til kg-m, dele på lengden til momentnøkkelen og kalibrere med 6.8kg vannflasker :-)

  6. #5
    Registrerte brukere jiha1968 sin avatar
    Medlem siden
    04. mars 2018
    Sted
    Bjugn
    Innlegg
    2.299
    Antall takk

    Standard

    Verdt å notere seg at 30Nm kun gjelder med tørre og rene gjenger, både på motor og tennplugg.

    De fleste gjør nok dette med erfarings-kalibrert albue fremfor momentnøkkel etter hvert, og kjenner etter tegnene som forteller hvor mye tettningsringen komprimeres.
    Så kjennes det feil ut med momentnøkkelen, gjør gjerne en grovsjekk med vekter, fiske/bagasje-vekt alá det du gjorde, men "vekten" kalkuleres etter midten på handtaket på nøkkelen, ikke helt på enden.
    Brukes det lodd fremfor fiskevekt så må M. nøkkelens handtak være vannrett

    Er du i tvil så ta en sjekk etter noen runder med oppvarming og avkjøling av motor for sikkerhets skyld.

  7. #6

    Medlem siden
    14. aug. 2010
    Sted
    2729
    Innlegg
    114
    Antall takk

    Standard

    De forrige som brukte erfarings-kalibrering bommet grovt og satte ikke pluggene godt nok fast. Derav behovet for å reparere to av pluggene med helicoils. Den reparasjonen har nå klart seg helt fint og er på sitt 3. sett plugger.

    Min egen erfaring sa at 30Nm føltes mye ut. Det var derfor jeg kalibrerte. Først regnet jeg om 30Nm til 3.06 kg-m. 1m fra senter av rotasjonsaksen ville 3.06kg vært riktig vekt å kalibrere med. Nøkkelen min har et hakk på 45cm der det var lett å henge en bærepose med vannflasker. 3.06/0.45 = 6.8, og den vekten var enkel å veie opp med kjøkkenvekt og fem halvannenlitersflasker med vann.

    Satte en 15mm fastnøkkel fast i arbeidsbenken og la momentnøkkelen helt vannrett med posen i enden. Da kunne jeg trigge den med en helt minimal kraft med lillefingeren.

    Jeg kunne gjerne ha gjort det på midten av nøkkelen også, men for å få samme kraft x arm måtte jeg da ha doblet vekten.


    Børge


    Sitat Opprinnelig postet av jiha1968 Vis post
    Verdt å notere seg at 30Nm kun gjelder med tørre og rene gjenger, både på motor og tennplugg.

    De fleste gjør nok dette med erfarings-kalibrert albue fremfor momentnøkkel etter hvert, og kjenner etter tegnene som forteller hvor mye tettningsringen komprimeres.
    Så kjennes det feil ut med momentnøkkelen, gjør gjerne en grovsjekk med vekter, fiske/bagasje-vekt alá det du gjorde, men "vekten" kalkuleres etter midten på handtaket på nøkkelen, ikke helt på enden.
    Brukes det lodd fremfor fiskevekt så må M. nøkkelens handtak være vannrett

    Er du i tvil så ta en sjekk etter noen runder med oppvarming og avkjøling av motor for sikkerhets skyld.

  8. #7
    Registrerte brukere jiha1968 sin avatar
    Medlem siden
    04. mars 2018
    Sted
    Bjugn
    Innlegg
    2.299
    Antall takk

    Standard

    Det var ikke ment som kritikk, og prøver å la være å flisespikke her, (men gjør det allikevel) så ved bruk av momentnøkkel så skal kraften tilføres midt på selve handtaket (fordelt utover midten med hånden), dette er i følge de fleste produsenter av momentnøkler så vidt jeg vet.
    Det er jo ikke helt logisk at det skulle ha noen betydning akkurat, men det har med oppbygningen av verktøyet å gjøre. (jeg vet ikke nok om det til å utdype det)
    Hvis dette ikke hadde betydning ville vi ikke hatt utfordringene med at momentet ofte blir ulikt ved forskjellige arbeidsteknikker med momentnøkler.
    Når man henger på vekt for "kalibrering" så blir det litt annerledes, da er det kun kraft x arm som teller i øyeblikket, men da må man benytte samme punkt på nøkkelen til å dra i etterpå, fremdeles pga oppbygningen av verktøyet, ellers vil en slik kalibrering gi feil resultat til slutt.
    Men uansett så er nok resultatet temmelig nære, slik at eventuell differanse i dette tilfellet blir uinteressant. (noen få Nm +/- vil neppe være katastrofalt for tennplugger/topp)

    Gratulerer med alle tennplugger på plass og akkurat passe hardt fastskrudd

  9. #8

    Medlem siden
    14. aug. 2010
    Sted
    2729
    Innlegg
    114
    Antall takk

    Standard

    Både hvor jeg påfrer kraft i bruk og hvor jeg påfører kraft for kalibrering kan velges ganske fritt. Halv avstand - dobbel kraft.

    Min momentnøkkel er av klikk-typen med et håndtak på enden. Den har ingen åpenbare gripeflater på midten.

    Jeg har ikke typen med gradeskive og fjærende stang.



    Børge

  10. #9
    Registrerte brukere jiha1968 sin avatar
    Medlem siden
    04. mars 2018
    Sted
    Bjugn
    Innlegg
    2.299
    Antall takk

    Standard

    Hold tak i nøkkelen med handa plassert midt på det handtaket du har i enden av momentnøkkelen, noen tar tak med handa helt ytterst i enden av handtaket på m.nøkkelen, eller lengre inn på stammen, dette påvirker merkelig nok momentet/utløsningen av nøkkelen, ikke bare kraften du selv må bruke for å oppnå utløsning av nøkkelen.
    (du finner mer utdypende info på dette om du leter litt, enn det jeg kan gi deg, om du er i tvil)

Lignende tråder

  1. Tennplugg fyller seg med olje.
    By dronsmoen in forum 850 / x70 -serien
    Svar: 22
    Siste post: 22/07/16, 08:02
  2. Tennplugg til S80 2.0t (B5204T4)
    By Mikael in forum S60 / V70N / S80 / XC70 / XC90
    Svar: 2
    Siste post: 22/04/13, 21:18
  3. tennplugg til 2,5 10v.. fra skruvat.no
    By vegarols1 in forum 850 / x70 -serien
    Svar: 10
    Siste post: 15/08/12, 15:11
  4. Tennplugg nummer 3 blir våt av olje...
    By René Fredriksen in forum 850 / x70 -serien
    Svar: 8
    Siste post: 21/01/12, 15:02
  5. Tennplugg problemer på b230f
    By sikaflex in forum 700 / 900 / x90 -serien
    Svar: 9
    Siste post: 30/01/11, 18:42

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •