Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  1
Viser resultater 1 til 11 av 11

Tråd: XC70, Fargeforskjell på pynte-hjulbuer , noen erfaringer ?

  1. #1
    kospaang sin avatar
    Medlem siden
    28. mai 2012
    Sted
    Haugesund
    VCCN medlemsnummer
    2374
    Innlegg
    251
    Antall takk

    Standard XC70, Fargeforskjell på pynte-hjulbuer , noen erfaringer ?

    Hei,

    på sist service løsnet mekanikker fremre enden av høyre hjul-bue framme. Jeg så det med en gang når jeg kom hjem og skulle sette på de låsbare hjulboltene igjen at buen 'glipet med 4-5 mm mot skjerm' - og dro straks tilbake til merkeverkstedet. Mekanikker vedkjente seg 'GSG-operasjonen' umiddelbart og bestilte ny bue for vederlagsfritt bytte.

    Disse buene kan som kjent løsne om limingen er dårlig i dobbeltsidig tape-flaten, og lar seg ikke lett feste igjen etterpå slik mekanikker trodde.
    Jeg fikk tidligere byttet alle fire buer på garantien før bilen var to år. Og måtte senere bytte en av disse igjen på jobbgaranti, så jeg kjenner rutinen.

    Ny pynte-hjulbue ankom, og ble skiftet, sist fredag. So far, so good.

    Men, når jeg kom hjem med bilen, i godt dagslys, ser jeg plutselig en markant fargeforskjell i.f.t. øvrig 'pynteplast'. Det har alltid vært ganske likt tidligere minus litt falming-forskjell. Nå så det ut til at den nye plasten er 'blå-sort'.

    Så, returnerte verkstedet i dag, mandag, og mekanikker måtte si seg enig i fargeforskjellen. Det virket som om plastfargeblandingen kom fra en annen årsmodell, eller noe.

    Men, oppslag på deleterminal kunne ikke påvise forskjellige alternativer til sort plast på XC70 II seriene

    Legger ved et par bilder jeg håper viser fargeforskjellen.

    Noen som kan bekrefte at det kun er en sort-plast farge i modell-rekken ?

    Noen erfaringer med avvik på nye deler ?

    mvh /

    Bue-side.jpg
    Bue-front.jpg
    XC70 II D3 Polestar #1487 AWD SUMMUM AUT.
    XC70 '12 <-- V70 '98 <-- 245 GL '87 <-- 245 L '76 <-- 144 GL Aut. '73

  2. #2
    Registrerte brukere jiha1968 sin avatar
    Medlem siden
    04. mars 2018
    Sted
    Bjugn
    Innlegg
    2.294
    Antall takk

    Standard

    hmm, dette så jo ikke akkurat riktig ut... (forskjellen burde i det minste ha vært omvendt)

    Synes ellers at "original-plasten" på bilen din ser veldig mørk (og fin) ut i forhold til "normalen", den er ikke behandlet med noe fancy stoff?

    Finner bare ett gyldig delenummer på den skjermbuen : 31283105, men den har erstattet en gamlere variant: 30678573 (uvisst hva som er endret, kanskje produsent eller teip)
    Så jeg kan ikke se at det er flere farge-utgaver, som det var til
    P2
    -chassiet.

  3. Takk kospaang takket for denne posten
  4. #3
    kospaang sin avatar
    Medlem siden
    28. mai 2012
    Sted
    Haugesund
    VCCN medlemsnummer
    2374
    Innlegg
    251
    Antall takk

    Standard

    Takk for innspill jiha,

    - som bekrefter det verksted kunne se ... Og, stemmer dette så er det vel feil fargeblanding på produktet for tiden - eller denne spesifikke leveransen/batchen. Ville tro andre også ville reagere på det i så fall - skjønt, det gjorde ikke verkstedet heller da før det ble påpekt.

    Verkstedet har nå lagt inn bestillingen på nytt, for å se hva som kommer. Men, er det fra samme hyllene - så vil vel resultatet bli det samme er jeg redd. For, i dag er det vel fra et og samme lager alt...

    "ref. Original-plasten", - er nok behandlet med "Chemical GUYS, G6 Hyper Coat" - men det endrer ikke fargen. Det benytter jeg alltid når ny plast byttes inn, for å viske ut 'falmeforskjeller' , eller før polering.
    Merk .at tidligere bytter av hjulbuer har G6 Hyper Coat omtrent visket ut ny/gammel forskjell.

    /mvh
    XC70 II D3 Polestar #1487 AWD SUMMUM AUT.
    XC70 '12 <-- V70 '98 <-- 245 GL '87 <-- 245 L '76 <-- 144 GL Aut. '73

  5. #4
    kospaang sin avatar
    Medlem siden
    28. mai 2012
    Sted
    Haugesund
    VCCN medlemsnummer
    2374
    Innlegg
    251
    Antall takk

    Standard

    Nå får vi se i morgen da, delen er ankommet.

    Ps. Stemmer det, som verkstedet påstår, at skjermbuen må løsnes i fremre ende for å komme til ved bytte av reimer og strammehjul på 100.000 service ?
    Hva sier jobb-beskrivelsen ?
    Sist endret av kospaang; 13/07/22 kl 21:38
    XC70 II D3 Polestar #1487 AWD SUMMUM AUT.
    XC70 '12 <-- V70 '98 <-- 245 GL '87 <-- 245 L '76 <-- 144 GL Aut. '73

  6. #5
    Registrerte brukere jiha1968 sin avatar
    Medlem siden
    04. mars 2018
    Sted
    Bjugn
    Innlegg
    2.294
    Antall takk

    Standard

    Man løsner innfestingen til skjermbuen der den henger sammen med innerskjermen.
    (noen felles skruer, men det er kun innerskjermen som skal fjernes/vries unna)
    Hvis skjermbuen sitter dårlig i teipen mot framskjermen vil den gjerne løsne da, for man må bøye litt på skjermbuen for å få løs innerskjerm, men det bruker å gå uten det uhellet i de fleste tilfellene.

    EDIT: skjermbuen skal ikke løsnes fra bilen der den er teipet fast, kun der det er skrudd innfesting, for å få løs innerskjerm.
    Sist endret av jiha1968; 13/07/22 kl 22:51

  7. #6
    kospaang sin avatar
    Medlem siden
    28. mai 2012
    Sted
    Haugesund
    VCCN medlemsnummer
    2374
    Innlegg
    251
    Antall takk

    Standard

    Takk, skjønner nå.

    Slik så det ut når jeg kom hjem og gikk rundt bilen for å installere låsemuttere igjen. Hadde det ikke vært for det, så hadde jeg ikke sett det før neste vask (ALLTID for hånd) - og da neppe koblet de opp mot en motorservice !

    Så det er hendelig uhell...

    Men, litt betenkelig at ikke dette ble påpekt, om ikke annet som resultat av en kvalitets-sikring av eget arbeid for å ikke dele ut overraskelser til kunder. Men GSG gjelder vel her også (Går det så går det).

    /mvh

    bue-løs.jpg
    Sjekk her etter 100.000 service -> Høyre fremre skjerm.
    XC70 II D3 Polestar #1487 AWD SUMMUM AUT.
    XC70 '12 <-- V70 '98 <-- 245 GL '87 <-- 245 L '76 <-- 144 GL Aut. '73

  8. #7
    kospaang sin avatar
    Medlem siden
    28. mai 2012
    Sted
    Haugesund
    VCCN medlemsnummer
    2374
    Innlegg
    251
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av kospaang Vis post
    Verkstedet har nå lagt inn bestillingen på nytt, for å se hva som kommer. Men, er det fra samme hyllene - så vil vel resultatet bli det samme er jeg redd. For, i dag er det vel fra et og samme lager alt...
    Som forventet, nyankommet del har samme (feil) plastfarge.

    Jeg kjørte opp på siden av en bruktbil, XC70 2015, utenfor forhandler - også den hadde riktig sort plastikk.

    Spørsmålet er nå sendt delelageransvarlige - så får vi se om det går videre til Volvo Norge da...

    Med så graverende fargeforskjell skulle en nesten tro at ikke mange har fått erstatningsbuen hittil...
    XC70 II D3 Polestar #1487 AWD SUMMUM AUT.
    XC70 '12 <-- V70 '98 <-- 245 GL '87 <-- 245 L '76 <-- 144 GL Aut. '73

  9. #8
    Registrerte brukere jiha1968 sin avatar
    Medlem siden
    04. mars 2018
    Sted
    Bjugn
    Innlegg
    2.294
    Antall takk

    Standard

    Hmm, mulig jeg tyder bildet feil, men det ser ut som at skjermbuen hadde løsnet langt fra enden.
    Dette ligner mest på en skjermbue som har begynt å "slå seg" og bli "vindskjev", og løsnet i feil øyeblikk, den burde heller ha løsnet i ytterst i endene ved uvøren demontering av innerskjerm, om ikke tekniker har strevd skikkelig med å få ordnet med innerskjermen, eller den har blitt stående i press mot skjermbuen ved delvis fjerning.
    Men min spekulasjonen er egentlig uinteressant nå, verkstedet har tatt på seg ansvaret, og problemet ligger i fargedifferansen.

    Så selv om saken er kjedelig for alle parter, så er den iallfall interessant.
    (ikke akkurat første gang XC70 slipper løs en skjermbue, men fargedifferansen var overraskende)

  10. #9
    kospaang sin avatar
    Medlem siden
    28. mai 2012
    Sted
    Haugesund
    VCCN medlemsnummer
    2374
    Innlegg
    251
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av jiha1968 Vis post
    Så selv om saken er kjedelig for alle parter, så er den iallfall interessant.
    (ikke akkurat første gang XC70 slipper løs en skjermbue, men fargedifferansen var overraskende)
    Hva som løsnet først/sist vet ikke jeg, men mekanikker innrømmet med en gang at tapen åpenbart ikke hadde 're-heftet' i det hele tatt under tilbakemontering. Den kan ha sett bedre ut før bilen kom på veien. Så - greit å få det fastslått.

    Ja, interessant hvordan Forhandlers Delelager tar tak i en slik kvalitets-svikt. Fargeforskjellen altså. Det skal ennå løsne 100-vis av disse fremover ;-)

    /mvh
    XC70 II D3 Polestar #1487 AWD SUMMUM AUT.
    XC70 '12 <-- V70 '98 <-- 245 GL '87 <-- 245 L '76 <-- 144 GL Aut. '73

  11. #10
    kospaang sin avatar
    Medlem siden
    28. mai 2012
    Sted
    Haugesund
    VCCN medlemsnummer
    2374
    Innlegg
    251
    Antall takk

    Thumbs down

    Etter gjentatte forespørsler (ved fysisk oppmøte) hos mekanikker på verkstedsgulvet, etter like mange løfter om tilbakemeldinger på SMS (som ikke kom) - sier han nå endelig at deres lokale delelagerfolk kun henviser til at det ikke finnes alternative delenummer å velge fra ... Ende. De går altså ikke sentralt og forhører seg.

    Vedkommende mekanikker sier seg enig i at det ikke er i nærheten av å se rett ut, men kommer ikke videre med løsning på fargefeilen.

    Merkelig om dette ikke er opplevd også andre steder...
    XC70 II D3 Polestar #1487 AWD SUMMUM AUT.
    XC70 '12 <-- V70 '98 <-- 245 GL '87 <-- 245 L '76 <-- 144 GL Aut. '73

  12. #11
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    09. mai 2015
    Innlegg
    161
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av kospaang Vis post
    Nå så det ut til at den nye plasten er 'blå-sort'.
    Sitat Opprinnelig postet av kospaang Vis post
    Noen som kan bekrefte at det kun er en sort-plast farge i modell-rekken ?
    Ojsann, her har "noe" gått galt.

    Blå-plast har jeg sett en gang på en bil. Jeg mener den lå til salgs på finn. Den var bruktimportert fra USA. Det var ikke spesielt pent.

Lignende tråder

  1. Forskjell Ocean Race "pynte" emblem på kanal? -02/-06
    By Larssin in forum S60 / V70N / S80 / XC70 / XC90
    Svar: 6
    Siste post: 07/08/17, 09:02
  2. Erfaringer volvo xc70
    By Tonyd5 in forum S60 / V70N / S80 / XC70 / XC90
    Svar: 2
    Siste post: 07/05/14, 20:35
  3. hei er det noen her som har noen erfaringer med kms datasprut?
    By romlingen in forum Avansert trimming
    Svar: 8
    Siste post: 01/12/13, 00:19
  4. Noen erfaringer med XC 90.....???
    By jatsen in forum x60 / V70II / XC70II / S80II
    Svar: 29
    Siste post: 02/09/13, 15:25
  5. Ønsker erfaringer/+- med xc70
    By Lynvinge in forum S60 / V70N / S80 / XC70 / XC90
    Svar: 7
    Siste post: 02/05/11, 19:42

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •