Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  1
Viser resultater 1 til 11 av 11

Tråd: Svak bremsevirkning XC90 2007

  1. #1

    Medlem siden
    24. april 2022
    VCCN medlemsnummer
    2718
    Innlegg
    23
    Antall takk

    Question Svak bremsevirkning XC90 2007

    Har en Volvo XC90 2007 modell som har fått nye skiver og klosser rundt om. Bilen fungerte greit før byttet, men dårlig etterpå. Bytta først framme, opna ingen bremseslanger eller nippler. Kun påfyllingslokket i mottorrommet tilfelle overtykk ved litt stempelsammenklemming. Kjørte inn litt skivene slik at malinga på ATE skivene var borte, men ingen bedring.

    Bytta så bakskiver og klosser i merket ATE. Lufta samtidig og flusha gjennom 800ml volvo bremsevæske. Brukte enmannspakken med lufttrykk frå vinterdekk. Opna hb, vb, hf, vf som eg ser i ettertid er feil i følge intruksjonen, men det kan vel ikkje ha så mykje å seie? Det kom minimalt med bobler kun litt bak der eg også bytta calipper. Bremsene oppførte seg likt som etter frambremseskiftet, altså dårlig.

    Har ein V70 2002 2,0t som fikk ei god bremseoverhaling i 2018 med skiver, klosser, bremseslanger og calippere. Den har hatt harde og presise bremser sida det. XC90en har "alltid" (sidan 2018 då eg kjøpte den) hatt mindre kontante bremser, men no er noko gale.

    Trykker inn bremsene med motor avslått. Då er det hardt med det samme, rundt 3-5 cm vandring i pedal tenkjer eg. Pedalen siger ikkje. Slår på motoren med pedal inntrykt og den siger lett inn ett stykke. Men ved meir trykk siger den vidare uten å gi ein hard slutt. Pedalen er fortsatt et stykke unna gulvet.

    Merker problemet spesielt ved lett bremsing inn mot kryss, at det er bort i mot null bremsevikrning på den vanlige pedalvandringa og med tidligare utført press. Klamper eg foten i bremsen kjapt og med kraft, stopper bilen greit kjapt. I lav fart under 5 km/t merker ein ikkje problemet. Det er også mykje meir bremsevirkning enn avslått bil.

    Kan nevne at eg har bytta alle motorfester nylig også det f. og b. som er vacumstyrt, uten at den litt for merkbare tomgangsvibreringa har gitt seg. Eg klarer heller ikkje høre noko sammenhengande luftlyd ved padalen. Det er kun pustelyd når ein trykker inn bremsepedalen, men den er lik V70en..

    Alt for langt skrevet, men håper nokon har eit innpel?

  2. #2
    Registrerte brukere jiha1968 sin avatar
    Medlem siden
    04. mars 2018
    Sted
    Bjugn
    Innlegg
    2.304
    Antall takk

    Standard

    Hvis du med rolig forbevegelse trykker normalt hardt på bremsepedalen under kjøring, får en svært dårlig bremsevirkning da, mens den er ok ved kjapp fotbevegelse på pedalen, så mener jeg du har en defekt bremseservo.
    Vanligvis er det mulig å høre at bremseservoen puster og peser mer enn normalt i slike tilfeller, men...

    Hvis pedalen synker sakte mot bunn med å holde normalt bremsetrykk i flere sekunder med foten, misstenkes det lekkasje i hovedsylinder (forsvinner det bremsevæske, så er lekkasjen mest trolig i en caliper eller bremserør, og vil gi søl etter hvert.

    Eventuell lav pedal etter bremsebytte bruker å gi seg etter en lengre tur (eller noen få dager med matpakkekjøring) med mye bremsing, gjerne på dårlig vei, slik at caliper får ristet seg på plass, stempelpakningene har kommet i rett stilling, og innkjøringsbelegget på klossene er slitt bort

    XC90-en tipper jeg har
    DSTC
    , mens V70-en vil jeg tro kun har
    STC
    , og det betyr isåfall ulike bremseservoer,
    Det er også ulike bremsecalipere, bremseslangelengder og kjøretøyvekt, som kan forklare noen av de normalt opplevde bremse-ulikhetene mellom bilene.

    Det er jo litt pussig at symptomet dukket opp samtidig med bremseservicen,men det kan selvfølgelig være tilfeldigheter.
    Det skader sikkert ikke å bytte bremseslanger om de er gamle, i det minste ta en visuell kontroll av dem mens noen trykker godt på bremsepedalen, og gjerne samtidig ta en trippelsjekk på at arbeidet man har gjort er riktig utført, ingen tvinnede bremseslanger, alle skruer og klips sitter som de skal, og ikke forvekslet indre og ytre bremsekloss framme.

  3. #3

    Medlem siden
    24. april 2022
    VCCN medlemsnummer
    2718
    Innlegg
    23
    Antall takk

    Standard

    Takk for tips. Ja kan nok ikkje forvente like snerten bremse på den tunge bilen med
    DSTC
    vs
    STC
    ja. Bestiller opp bremseslanger, rep sett med stempel til calipper framme og hovedsylinder. Men har du trua på at det kan være manglande trykk til bremseservoen frå vacumpumpa? Lurer på å bytte vacumpumpa om det andre ikkje hjelper. Ser det er en del meir jobb å bytte bremsekraftforsterkeren (håper det ikkje er den) ? Skulle gjerne feilsøkt meir men har kun få dager å fikse bilen før langturen starter og må ta til takke med den litt slitne v70en

  4. #4
    Registrerte brukere jiha1968 sin avatar
    Medlem siden
    04. mars 2018
    Sted
    Bjugn
    Innlegg
    2.304
    Antall takk

    Standard

    Tror ikke du har feil med "tilførsel" av vakuum fra pumpen på motoren, siden bremsene er ok når du er kjapp på labben, men heller får dårlig bremsevirkning med rolig pedalbevegelse, det er et klassisk tegn på feil i bremseservo (bremsekraftforsterker)
    Enklere å bytte bremseservo på XC90 enn V70 i det minste, men litt yoga-øvelser må man regne med ja.

    Men det er viktig å skille mellom lav og litt myk pedal (lang vandring) og tungtrådd hard pedal, da årsaken til disse symptomene ikke er den samme.

    Ta bilen på en aggressiv lengre kjøretur (eller spre det over flere dager), gjerne med litt hullete asfalt, eller dårlig grusvei, kjør som om du har stjålet bilen, og se om ikke ting bedrer seg, har vært borti at bremsene kan være myke med lang pedalvandring i starten for så å bli normale når bilen er kjørt noen dager. (og så langt bare med den calipertypen som er på XC90 og V70 T5/Politi av en eller annen grunn, uten at det har blitt funnet noe egentlig galt som f.eks klossestørrelse, klemmer og klips på avveie eller lignende)
    Sist endret av jiha1968; 20/07/22 kl 20:47

  5. #5

    Medlem siden
    24. april 2022
    VCCN medlemsnummer
    2718
    Innlegg
    23
    Antall takk

    Standard

    Kan meddele at problemet med svak bremsevirkning er løyst! Problemet var flaut nok berre luft.

    Ei erfaring rikare: den gode gamle måte å lufte bremser på med ein kamerat, får ut mykje meir luft enn det einmannspakken med luftslange frå vinterdekk kobla på bremsevæskebehaldaren. Spylte gjennom ca 800 ml med den og fekk tydeligvis ikkje ut all lufta. Nytt forsøk med trykking på brems, åpne - lukke luftenippel, i 3 runde rundt bilen og nye 800 ml så fekk vi ut lufta (luft i systemet var det siste eg tenkte på sidan problemet oppstod så plutselig uten å opne bremsesystemet.)

  6. #6
    Registrerte brukere jiha1968 sin avatar
    Medlem siden
    04. mars 2018
    Sted
    Bjugn
    Innlegg
    2.304
    Antall takk

    Standard

    Mnja, godt mulig du har hatt luft i bremsesystemet også, men jeg misstenker like godt at all pumpingen har fått unna rusket som hadde lagt seg mellom stempel og membran inne i bremseservoen. (ikke i master, men inne i vakuumklokka) Så av og til er det enkleste best, og gratuler med godt fullført jobb
    Sist endret av jiha1968; 20/07/22 kl 20:44

  7. #7
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    18. juli 2011
    Sted
    Stavanger
    Innlegg
    501
    Antall takk

    Standard

    Om disse problemene kom med engang etter bremse skifte å du ikke har hatt kretsen åpen ( løsnet nippel eller slange), så skal det i den perfekte verden ikke ha kommet luft inn i systemet. Men det jeg har bevitnet gang på gang når jeg jobbet som volvo mekaniker er at kunde klager på myk bremsepedal etter skifte av bremser selv, når jeg da tar inn bilen så har det vist seg gjentatte ganger at klossene som er framme er blitt byttet ut med feil størrelse, altså for små helst da. Så er du sikker på at klossene som er blitt montert er korrekte? sammenlignet du de sisde om side med de gamle? Dekker de hele bremseskiven? Om alt er ok, så er det jo litt merkelig da, men kan jo evt forsøke og gi den en omgang med bremselufter.
    Volvo V70 D5 2008 Summum 185hk med det meste krysset av på utstyrs listen
    Volvo XC90 D5 AWD 2009 R-Design
    Volvo <3
    Vision Of Life Very Observe

  8. Takk jiha1968 takket for denne posten
  9. #8

    Medlem siden
    24. april 2022
    VCCN medlemsnummer
    2718
    Innlegg
    23
    Antall takk

    Standard

    Mange takk for tips. Litt vanskelig å seie kva som gjorde susen til slutt for bremsene. Har prøvd tipsa om å kjøre som en tulling på avsides lukka grusplass. Pumpe mykje på bremsepedalen. Bremselufter og tomanns bremselufting. Bremseklosser og skiver skal vere rette og tek heile høgda på skiva. Har kjørt ca 600 km no og bremsene er topp

  10. #9
    Æresmedlem gaupe sin avatar
    Medlem siden
    10. des. 2009
    Sted
    Ørsta, Norway
    VCCN medlemsnummer
    1
    Innlegg
    10.732
    Antall takk

    Standard

    Har gått motsett veg av deg, eg hadde topp bremser, men no har eg fått skjelv og relativt dårleg virkning. Virkininga er der, men ein må bruke meir kraft.

    Er ganske sikker på at dette er skivene bak som trøblar. Dreia ned desse tidlegare på året, for å ta noko rust, men dette har heilt sikkert kome tilbake. Har liggande nye skiver og klossar, så får bytte og sjå.
    2006 V70R AWD sonicama, 2007 XC90 Executive D5, 1992 244 Classic++
    x: 1992 244 Classic, 1982 244 Turbo, 2004 S80 AWD, 1983 245 tic, 92 240 classic, 2 x V70R AWD -00, 90 760 TIC , 78 245L

  11. #10

    Medlem siden
    24. april 2022
    VCCN medlemsnummer
    2718
    Innlegg
    23
    Antall takk

    Standard

    Kjedelig at det har blitt dårlegare bremser for deg. Håper det løyser seg med nye skiver og klossar. Så passar det kanskje å bytte bremsevæske og lufte godt etterpå

    Må skyte inn at opplevd bremsevirkning løfta seg betrakteleg med nye støtdemparar framme. Slik at ikkje bilen først stuper før den begynner å bremser.

  12. #11
    Æresmedlem gaupe sin avatar
    Medlem siden
    10. des. 2009
    Sted
    Ørsta, Norway
    VCCN medlemsnummer
    1
    Innlegg
    10.732
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Øyehaug Vis post
    Kjedelig at det har blitt dårlegare bremser for deg. Håper det løyser seg med nye skiver og klossar. Så passar det kanskje å bytte bremsevæske og lufte godt etterpå

    Må skyte inn at opplevd bremsevirkning løfta seg betrakteleg med nye støtdemparar framme. Slik at ikkje bilen først stuper før den begynner å bremser.
    Er nyleg bytta bremsevæske, så den skal vere fin, men desse XC90ane er ein rar pedalfølelse på. Det er nok klart for nye demperar her også, og det har heilt klart litt å bety på effekta.
    2006 V70R AWD sonicama, 2007 XC90 Executive D5, 1992 244 Classic++
    x: 1992 244 Classic, 1982 244 Turbo, 2004 S80 AWD, 1983 245 tic, 92 240 classic, 2 x V70R AWD -00, 90 760 TIC , 78 245L

Lignende tråder

  1. Ryggekamera xc90 2007
    By tor.ulfsnes in forum Bilstereo og Multimedia
    Svar: 0
    Siste post: 10/06/16, 08:39
  2. XC90 2,5T svak trekkraft, hva kan være årsaken.[LØST]
    By Børge Vikebø in forum S60 / V70N / S80 / XC70 / XC90
    Svar: 27
    Siste post: 07/04/16, 17:04
  3. XC90 pre og post 2007
    By Morgis in forum S60 / V70N / S80 / XC70 / XC90
    Svar: 4
    Siste post: 18/11/15, 19:26
  4. Hjullager XC90 2007
    By janto in forum S60 / V70N / S80 / XC70 / XC90
    Svar: 2
    Siste post: 01/05/12, 12:03

Tagger for denne tråden

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •