Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  2
Viser resultater 1 til 11 av 11

Tråd: V70N D5 :: Lekker motorolje som ei sil etter clutchskifte

  1. #1
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    11. april 2018
    Sted
    Trondheim
    Innlegg
    56
    Antall takk

    Exclamation V70N D5 :: Lekker motorolje som ei sil etter clutchskifte

    Hei folkens!

    Fikk omsider skiftet clutch og svinghjul på doningen. Lang historie kort: Det var som å få ny bil! Det var nesten 4cm dødgang i det gamle svinghjulet(rotasjon), mens det nye beveget seg veldig lite.

    MEN: Fikk verkstedet til å skifte sim-ringen rundt veiva, samt core-pluggen. Jeg kjøpte originaldeler fra Volvo til dette - for å være sikker på at alt skulle passe. På vei hjem fra verkstedet, vel inne i garasjen, så jeg at bilen hadde blødd over hele gårdsplassen, og det var ganske enkelt å se hvor den hadde kjørt.. det lekker noen dråper hele tiden.

    Tok bilen tilbake til verkstedet, og fortalte at den lekker olje. De skulle se på det, noe de har gjort, og her er dilemmaet:

    - Verkstedet mener at simringen lekker, og at den ikke passer. Siden jeg har skaffet delen selv, er det jeg som er ansvarlig.
    - Pratet med Volvo, som mer eller mindre kunne garantere at denne passet, og at de aldri hadde vært ute for at den ikke gjør det.
    - Verkstedet mener også at de har montert ringen korrekt.
    - Verkstedet mener at jeg må betale for alt arbeidet de må gjøre ekstra.

    Så nå er jeg virkelig up shit creek her. Jeg mener jo at dette er deres ansvar - siden de må kunne stå inne for at jobben er gjort riktig, og at de dobbeltsjekker at ting passer, og er tett, før de leverer bilen tilbake til kunden.

    Det jeg lurer på:

    - Tar jeg feil? Er dette virkelig mitt ansvar?
    - Har noen vært borti dette før - at simringer fra Vovlo ikke passer / lekker fordi de er dårlige?
    - Er det noen synlige tegn jeg bør se etter, som eventuelt kan avdekke feilaktig installasjon?

    Dyr lærepenge dette.. som er: Hvis du vil ha noe gjort, gjør det selv!
    V70 2.4D 124 HK 2007 190 000km.
    Batteritralle - E-Golf 2016

  2. #2
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    11. april 2018
    Sted
    Trondheim
    Innlegg
    56
    Antall takk

    Standard

    Jeg svarer på min egen tråd

    Jeg fikk noen bilder fra verkstedet, som helt klart viser at det lekker fra simringen.

    https://www.jottacloud.com/share/8uhrg9p24v62

    Inspiserte arbeidet selv, og det ser ikke ut til at den er feilmontert, dog det er veldig vanskelig å bevise. Mekanikeren viste den gamle ringen, som klart viser at den er annerledes, og at den har den klassiske "fjæra" på innsiden. Den nye her har ikke det.

    Har sjekket med Volvo, som mener at delenummer 9458178 er riktig delenummer.

    Sjekket delenummer 9458178 mot Skandix, og fikk opp samme del, men: Der står årsmodeller fra 2008 og nyere V70 - dvs V70II, og ikke N. Det ser ut til at det finnes to forskjellige ringer, men den "gamle" er discontinued på Skandix. Det er litt foruroligende.. Det står også en hel del om montering av den nye typen teflon/PTFE varianten ring, og hvordan montere denne. Det har uansett ikke verkstedet fulgt - det står blant annet at bilen skal stå i 8 timer etter at ringen er montert osv.

    Så her står jeg da - uten bil, og med en potensielt astronomisk regning for noe som ikke burde være en sak i det hele tatt..

    Noen som har noen erfaringer med dette? Er i beit etter "gode" argumenter - orker ikke drittslenging.
    Sist endret av kristolz; 30/06/22 kl 18:13 Begrunnelse: Embedded bilde funket ikke, så la til link
    V70 2.4D 124 HK 2007 190 000km.
    Batteritralle - E-Golf 2016

  3. #3
    Registrerte brukere jiha1968 sin avatar
    Medlem siden
    04. mars 2018
    Sted
    Bjugn
    Innlegg
    2.266
    Antall takk

    Standard

    hmm, denne er ikke enkel.
    Som du sikkert har lest nå så skal ikke PTFE og standard SIM-ring (
    FPM
    ?) byttes om hverandre, men Volvo påstår indirekte at det kan de, siden at deres tabeller viser at 9458178 er riktig til en motor som egentlig skal ha 6842274.

    Verkstedet har også litt å svare for, da de har sett at Simringen er av annen type, og som fagfolk burde de vite forskjellen på ulike sim-ring materialer, og hvordan de skal behandles, men allikevel valgte de (trolig) å benytte standard monteringsprosedyre.
    (altså kline på med monteringsfett på aksel og simring, som er fyfy med PTFE, der aksel og tetningsring må være gullende ren for fett og annet materiale for at PTFE-materialet skal kunne sette seg/smitte over på akselen for å bedre friksjon/tetning)

    Har ikke sjekket om Volvo har egenepesifisert hviletid etter montering av PTFE-simring, eller spesielle rengjøringsprosedyrer for bytte fra "gammeldags" til PTFE-simring, men i denne saken tror jeg du burde få en uttalelse fra Volvo på dette, det kan kanskje hjelpe deg litt med krav mot verkstedet.

    Alternativ sim-ring: 15510087B



    Treningsvideo til verkstedet:

    Sist endret av jiha1968; 04/07/22 kl 19:17

  4. Takk kristolz, locked takket for denne posten
  5. #4
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    11. april 2018
    Sted
    Trondheim
    Innlegg
    56
    Antall takk

    Standard

    Takk Jiha - dette gjorde det enda klarere.

    Dette blir et skikkelig dilemma, som jeg antar vil ende opp i et krav. Utfordringen er at:


    1. Volvo har gitt meg feil del. De burde ha solgt en annen en, men så lenge det ikke står noe om dette i
    VIDA
    , er det lite delelageret hos Nardo Bil i Trondheim kan gjøre.
    2. Verkstedet har montert sim-ringen feil. Mekanikeren påpekte at delene var ulike, og at den nye ikke hadde fjær. Jeg argumenterte for at den nye er av nyere type, spesifisert av Volvo som riktig. Prøvde forklare at PTFE-ringer krever annerledes montering, men ble møtt med " er du mekaniker?" argumentet.

    Så - begge har rett, og begge har feil. Jeg mener ansvaret egentlig ligger på begge sider her, men siden jeg har stått for delene, er det mitt ansvar - i følge dem.

    Skal prøve få noen på verkstedet hos Volvo i tale, om hva de mener er riktig, og hva de gjør på tilsvarende biler. Dette kan umulig være første gang dette skjer - dersom det er en feil i
    VIDA
    ..
    V70 2.4D 124 HK 2007 190 000km.
    Batteritralle - E-Golf 2016

  6. #5
    Registrerte brukere jiha1968 sin avatar
    Medlem siden
    04. mars 2018
    Sted
    Bjugn
    Innlegg
    2.266
    Antall takk

    Standard

    Volvo har ingen annen Simring lengre, den gamle 6842274 er erstattet med 9458178 (PTFE), og verkstedet har ikke fulgt riktig monteringsprosedyre for den type Simring.

    Som verkstedet sier, "du er ingen mekaniker", så det er ikke opp til deg å forklare verkstedet på forhånd hvordan ting skal monteres, det skal de ha kontroll på selv, eller skaffe seg den informasjonen når nye/ukjente deler dukker opp.
    Hadde verkstedet kjøpt inn originaldeler fra Volvo ville det endt opp med samme resultat, lekk simring pga feil montasjeprosedyre.
    (produsentene "garanterer" lekkasje om prosedyrene ikke følges)

    Verkstedet er (så langt jeg kan se) den eneste parten i denne saken som har gjort feil, og de burde stå for den.
    Det ville ha vært annerledes om Simringen var beviselig defekt fra fabrikk, da hadde det økonomiske ansvaret ligget på deg. (og Volvo )

    Verkstedet bør kanskje vurdere å endre sin policy til å opplyse kunde på forhånd at de "tar ikke ansvar for eventuelle feil og skader ved montering av medbrakte deler", til en annen anledning...
    Sist endret av jiha1968; 04/07/22 kl 19:27

  7. #6
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    11. april 2018
    Sted
    Trondheim
    Innlegg
    56
    Antall takk

    Standard

    Takk for oppløftende ord nok en gang jiha!

    Verkstedet fikk ordnet bilen på fredag, med ny simring fra Meca - tilsvarende "gammel type", som passet perfekt - naturlig nok. De vil ha meg til å betale 8000kr for arbeidet - nok en gang.

    Spurte verkstedet om hvordan de hadde montert den originale simringen jeg ga dem, og de fortalte at de hadde brukt en spesiell simring-silikon for å montere den. Hadde sendt dem link til videoen du linket til tidligere, og spurte om de hadde sett den. Det hadde de ikke. De hevder hardnakket at pakningen er feil, og at den er feilprodusert, siden den hverken har fjær eller "spor" for å dytte olje tilbake i motoren, slik andre simringer har. Det er helt åpenbart at de ikke vet forskjell på disse typene ringer.

    Slik jeg ser det, er dette helt og holdent verkstedets ansvar:

    1. De har innrømmet at de var usikre på simringen under installasjon. I stedet for å sjekke, har de gjort jobben, vel vitende om hvor vanskelig det er å rette denne feilen i etterkant.
    2. De vet ikke forskjellen på sim-ringer, og har følgelig montert simringen feil, som resulterte i lekkasje.

    Det er et annet anliggende her jeg ikke klarer få et klart svar på - og det omhandler Volvos originaldel: Ville et Volvoverksted fått denne delen til å passe / fungere etter hensikten?
    V70 2.4D 124 HK 2007 190 000km.
    Batteritralle - E-Golf 2016

  8. #7
    Registrerte brukere jiha1968 sin avatar
    Medlem siden
    04. mars 2018
    Sted
    Bjugn
    Innlegg
    2.266
    Antall takk

    Standard

    Prøv å få en uttalelse fra Volvo på monteringsprosedyre, og at simringen var riktig del til din motor.
    (referer til VIN, motornummer og delenummer)
    Prøv gjerne å få sammenlignet din "nye defekte" simring med en ny 9458178, i tilfelle feilpakk.
    Vil ikke det lokale Volvo-verkstedet/delelageret uttale seg, prøv å kontakte Volvo sentralt, eller et av de større Volvoverkstedene.

    Ingen vil jobbe gratis, så det er klart at verkstedet vil nekte skyld inntil det foreligger klare bevis. (de har iallfall bekreftet feil monteringsmåte så langt)
    De kan jo selvfølgelig fortsette å nekte da også, siden det ikke var "deres" deler som ble benyttet, og da er vel Forbrukerrådet og eventuelt deretter Forbrukertvistutvalget neste skritt.

    EDIT/PS: I den gamle
    VIDA
    -en jeg har tilgang til, så er det kun nevnt at montasjeflatene må være "rene og fri for fremmedlegemer" og at verktøy 9997174 brukes ved montering, mens smøring/montasje-fett er ikke nevnt. (ringen skal ikke kakkes inn, men presses inn med tersj for å unngå deformering av ringen)
    Ser dessverre ikke noe om veivrotasjon, hviletid osv, men det kan ha kommet andre instrukser siden 2014...
    Sist endret av jiha1968; 04/07/22 kl 19:21

  9. #8
    Registrerte brukere locked sin avatar
    Medlem siden
    13. des. 2009
    Sted
    Stryn
    Innlegg
    3.000
    Antall takk

    Standard

    Eg ville faktisk vore så frekk at eg bad dei skaffe ein orginal simring frå Volvo og montere den riktig. All den tid desse er forbedra mtp. mindre friksjon osv. Og du skal selvfølgeleg ikkje betale for å lære opp verkstaden.
    2016 BMW 220d xDrive Gran Tourer
    2005 Volvo Horisont B12M

  10. #9
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    11. april 2018
    Sted
    Trondheim
    Innlegg
    56
    Antall takk

    Standard

    Takk for svar begge to!

    Jeg prøver stadig å få Volvo til å bekrefte monteringsprosedyren, men har sålangt ikke lykkes med dette.. Har noen "bakveier" inn dit jeg skal forsøke, i håp om å finne et svar. En jeg fikk kontakt med mener at Volvo ikke bruker PTFE-ringer, men det vet jeg jo ikke stemmer, så ble litt overrasket over at vedkommende ikke visste det.

    Volvo, ved delelageret, har bekreftet at ringen passer, og at det finnes en ny type (den jeg fikk), og en eldre type, som de ikke lenger fører. Ingenting av dette er ukjent, men likevel greit å få det bekreftet.

    Får se hva verkstedet sier - jeg fikk tilbake bilen uten å betale noe, og de skulle ta kontakt i løpet av denne uka, etter å ha sjekket med Volvo selv. Mistenker at de kommer til å sjekke med Volvo i et annet land, men svaret burde uansett være det samme.

    To be continued...
    V70 2.4D 124 HK 2007 190 000km.
    Batteritralle - E-Golf 2016

  11. #10
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    28. april 2012
    Innlegg
    178
    Antall takk

    Standard

    Er det noe utvikling i saken?

  12. #11
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    11. april 2018
    Sted
    Trondheim
    Innlegg
    56
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av årnes Vis post
    Er det noe utvikling i saken?
    Takk for oppfølging Vel... verkstedet har ikke hørt av seg, og det har snart gått to uker.. *krysser fingrene*

    Fikk et halvpositivt svar fra en kar hos Volvo at simringen passer, og at den må monteres med riktig verktøy, og tørt. Har det liggende i argument-arsenalet, dersom det skulle bli nødvendig..
    V70 2.4D 124 HK 2007 190 000km.
    Batteritralle - E-Golf 2016

Lignende tråder

  1. Verdier etter 4 hjulskontroll v70N
    By Daruu in forum S60 / V70N / S80 / XC70 / XC90
    Svar: 13
    Siste post: 26/02/21, 23:58
  2. Harryhandel etter deler til v70n i Jonkoping, hva burde jeg se etter?
    By noxz in forum S60 / V70N / S80 / XC70 / XC90
    Svar: 1
    Siste post: 13/11/18, 11:05
  3. V70n dårlig selvoppretting etter hjulstillingskontroll
    By eris in forum S60 / V70N / S80 / XC70 / XC90
    Svar: 4
    Siste post: 01/05/15, 10:19
  4. Svar: 17
    Siste post: 12/05/13, 17:56
  5. Lekker etter bytte av Kjøleslanger
    By ThomasR in forum 850 / x70 -serien
    Svar: 5
    Siste post: 17/03/11, 20:26

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •