Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  3
Viser resultater 1 til 9 av 9

Tråd: Klimaanlegget blåser bare kaldluft (XC90 08)

  1. #1
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    01. aug. 2021
    Innlegg
    7
    Antall takk

    Standard Klimaanlegget blåser bare kaldluft (XC90 08)

    I påsken sluttet klimaanlegget og blåse varmluft. Når man skrur opp varmen på anlegget slutter det å blåse i de to midtre dysene (dette er vel vanlig?), mens dysene i front ved fører- og passasjersida blåser kaldt. Termostaten som viser motortemp. fungerer. Det er en aktiv feilkode på "air quality sensor internal fault", dog har denne vært aktiv siden før problemer oppstod. Noen som har noen tanker om hva det kan være?

  2. #2
    Registrerte brukere jiha1968 sin avatar
    Medlem siden
    04. mars 2018
    Sted
    Bjugn
    Innlegg
    2.268
    Antall takk

    Standard

    Kjenn på slangene til/fra varmeapparatregistret i motorrommet (varm motor), du kan ha blokkering i den sløyfen.
    (sløyfen går om dieselvarmer/sirk.pumpe før den går tilbake til motoren)
    Sjelden med helt tett varmeapp.register, mest vanlig med lekkasje mellom tur/retur inne i registret, men da får du som regel varme et kort øyeblikk ved start av kupevifte etter å ha stått med motoren i gang (og varm) uten å kjørt vifta de siste minuttene.

    Defekt
    AQS
    kan jamme
    LIN
    -bus, og sette det høyre temperatur-spjeldet, spjeld for defrost/frontrute, og resirkulasjonsspjeld ute av spill, men ikke begge temp-spjeld...
    (dette gjelder venstrestyrt bil)
    Om du ikke vil bruke et par-tre tusenlapper på
    AQS
    -sensor, ta bort vindusviskerne og plastdekslet over viskertrauet, stikk handa ned i luftinntaket til varmeapparatet, vri løs
    AQS
    -sensoren, løsne pluggen og strips fast kabelen enten utenpå sensoren (utilkoblet) eller i festehullet for sensoren i luftinntaket.

    Hvis setevarmemodulen (SHM) har tatt kveld på førersiden, vil også temp-spjeldet for samme side kunne bli påvirket av dette slik at spjeldets
    LIN
    -bus kan jammes.
    (samme med setevarme / temp.spjeld på passasjersiden)

    Det er også en sikring til spjeldmotorene og
    AQS
    -sensoren, men du burde ha flere feil i bilen om den var defekt. (Sikring 10 på
    CEM
    under dashbordet)

    Sjekk temperaturverdi på "kupé-temp.sensor" og gjerne evaporator-sensor for å se om de har normal verdier i forhold til omgivelsene.

    Demonter litt deksler nede på sidene av midtkonsoll og under dashbord, sjekk bevegelse/lyd fra de ulike spjeldmotorene ved betjening av klimaanlegget.
    Sist endret av jiha1968; 26/06/22 kl 21:23

  3. Takk LarsHolmen takket for denne posten
  4. #3
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    01. aug. 2021
    Innlegg
    7
    Antall takk

    Standard

    Etter å ha latt problemet ligger lenge, endte jeg til slutt med å bytte varmeregisteret. Problemet var nok at denne var defekt -- nå kommer det varmluft! Noe er fortsatt rart: Når blir går på lavt turtall/tomgang blir lufta vesentlig kaldere. Jo høyere turtall, jo varmere blir lufta. Man kjenner stor temperaturforskjell i løpet av få sekunder med økt turtall.

  5. #4
    Registrerte brukere jiha1968 sin avatar
    Medlem siden
    04. mars 2018
    Sted
    Bjugn
    Innlegg
    2.268
    Antall takk

    Standard

    Ikke så unormalt med mindre varme på lavt turtall siden mindre kjølevæske passerer gjennom v.registeret, som igjen avgir mindre varme til luften.

    Hvilket fabrikat register byttet du til?

    PS: symptomet kan bedres med å være litt kreativ med sirkulasjonspumpen for dieselvarmeren...
    Sjekk gjerne at det ikke har lagt seg til en liten luftlomme i registeret (sjokklufting under trykk) , og at ingen slanger mellom motor, register og dieselvarmer har kommet i klem )
    Sist endret av jiha1968; 30/10/23 kl 21:28

  6. Takk LarsHolmen takket for denne posten
  7. #5
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    01. aug. 2021
    Innlegg
    7
    Antall takk

    Standard

    Ny del er fra Vparts, så er vel proparts tenker jeg. Mtp. at symptomet minket etter en del kjøring tenker jeg kanskje det kan være luft. Bør jeg åpne korken på ekspansjonstanken med jevne mellomrom for å lufte i en periode?

  8. #6
    Registrerte brukere jiha1968 sin avatar
    Medlem siden
    04. mars 2018
    Sted
    Bjugn
    Innlegg
    2.268
    Antall takk

    Standard

    Min erfaring er at kun Behr/Mahle/Volvo (eksakt samme register) fungerer 100% på disse bilene.
    Nei, jeg har ikke har testet enhver kopi, men selv v.register fra en renommert produsent som "Nissens" er tilnærmet verdiløst når utetemperaturen går under 0'C, så det kan tenkes at effektiviteten på Vparts-registret ikke er helt på samme nivå som originalen , og det vil forsterke "lavturtalls-problemet".
    Virker som kopiene er laget for mildere klimasoner, der utetemp sjelden synker under 5 grader.
    (ikke umulig at det kan finnes unntak fra "regelen"...)

    Kjølesystemet er normalt sett selvluftende når det får bli helt avkjølt før neste oppvarming, uten å løsne på noe.
    Men i vanskelige tilfeller så kan man sjokklufte registeret ved varmkjørt motor/trykksatt kjølesystem, ved å løsne utgående/"øvre" slange fra registeret... (bruk passende verneutstyr!)
    Sist endret av jiha1968; 30/10/23 kl 21:52

  9. #7
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    18. juli 2011
    Sted
    Stavanger
    Innlegg
    501
    Antall takk

    Standard

    Jeg bare Backer Jiiha her, Eneste som duger er Behr/Mahle/Volvo, absolutt ingengting annet kommer i nærheten.

    Ta min Xc90 2009 r-design som et eksempel, denne skulle tilsynelatende ha flett nytt varmeregister, Når kulden nå kom merket jeg fort at det ikke ble stort mer en lunkent i kupén.
    Tok ut register og så det var et Nissen register, Nissen er generelt et ok merke, satt i Mahle register og målte etterpå 46°c i kupé ( Tortur test på vei hjem ifra jobb :P, ja jeg var kald den dagen xD )

    Dette er noe jeg har bevitnet mange ganger på kunde biler, Årsaker er at kanalene som er i endel uorginale register er for store, slik at varmen ikke får spredd seg utover og vannet bare "passerer".

    De 3 nevnte registerne som er å anbefale har en helt annen oppbygging og bredde på vannkanalene slik at varmen ifra vannet blir utnyttet maskimalt.
    Sist endret av René Fredriksen; 08/11/23 kl 20:12
    Volvo V70 D5 2008 Summum 185hk med det meste krysset av på utstyrs listen
    Volvo XC90 D5 AWD 2009 R-Design
    Volvo <3
    Vision Of Life Very Observe

  10. Takk PetterDale takket for denne posten
  11. #8
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    11. feb. 2024
    Innlegg
    1
    Antall takk

    Standard

    Hei
    Kjøpte nylig brukt xc90 og lærer fort at dette er en bil med mye elektronikk.
    Hadde tilsvarende problem i min XC90: feilkode på Air Quality sensor (
    AQS
    ) + lunken luft ved maks varme i hele bilen.
    Uten mye erfaring, kjøpte jeg ny
    AQS
    (sensor til ca. 1000,-), iCarsoft 3.0, og ny viftemotor. Alle tre fra Skruvat.no
    Skiftet
    AQS
    og slettet feilkode. Men da kom ny feilkode: "lin-bus 2 incorrect data". Ved kjøring fikk jeg varm luft på venstre side, og iskald på høyre.
    Er det noen kvikk fiks for å rette dette, eller burde jeg bare koble ut
    AQS
    og sende den i retur?


    Og skulle lest meg opp på varmeregisterne nevnt ovenfor før jeg handlet KJøpte modellen til Nissens

  12. #9
    Registrerte brukere jiha1968 sin avatar
    Medlem siden
    04. mars 2018
    Sted
    Bjugn
    Innlegg
    2.268
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av FredFlintstone Vis post
    Hei
    Kjøpte nylig brukt xc90 og lærer fort at dette er en bil med mye elektronikk.
    Hadde tilsvarende problem i min XC90: feilkode på Air Quality sensor (
    AQS
    ) + lunken luft ved maks varme i hele bilen.
    Uten mye erfaring, kjøpte jeg ny
    AQS
    (sensor til ca. 1000,-), iCarsoft 3.0, og ny viftemotor. Alle tre fra Skruvat.no
    Skiftet
    AQS
    og slettet feilkode. Men da kom ny feilkode: "lin-bus 2 incorrect data". Ved kjøring fikk jeg varm luft på venstre side, og iskald på høyre.
    Er det noen kvikk fiks for å rette dette, eller burde jeg bare koble ut
    AQS
    og sende den i retur?


    Og skulle lest meg opp på varmeregisterne nevnt ovenfor før jeg handlet KJøpte modellen til Nissens
    Hei, sannsynligvis feil versjon
    AQS
    (eller bare en normal ny-defekt Kina noname sensor) , så den kan du koble ut og se hva som dukker opp av koder etter sletting og et par omstarter.
    Hvis temperaturen på høyre side fortsatt er fraværende men noenlunde ok på venstre, så antar vi feil i spjeldmotoren.
    Det er vanligvis kun luft-resirkulasjon som må stilles manuelt av/på med Resirc.-knappen når
    AQS
    er borte.

    PS: for å kunne hjelpe deg best mulig trenger vi feilkodene som er lest ut, og helst hvilken modul kodene stammer fra (som f.eks:
    CCM
    -DD20) , årsmodell bil, motor og girkassetype i tillegg når vi først er i gang.

Lignende tråder

  1. XC90 tom. 2006.. kjøper man seg bare problemer?
    By ojo1208 in forum Øvrig Volvorelatert
    Svar: 16
    Siste post: 02/12/17, 19:49
  2. Bare kaldluft fra varmapperat
    By Arne94 in forum 700 / 900 / x90 -serien
    Svar: 2
    Siste post: 01/11/15, 14:03
  3. Bilen blåser varmt av og til bare
    By mannjern in forum 850 / x70 -serien
    Svar: 4
    Siste post: 21/01/13, 19:51
  4. Varmeapparat 740 B230k Blåser bare lunken luft ??
    By Tonhad in forum 700 / 900 / x90 -serien
    Svar: 5
    Siste post: 07/11/12, 09:37
  5. blåser bare varmt fra varmeapparatet
    By Bård in forum 100 / 200 -serien
    Svar: 1
    Siste post: 30/04/10, 23:56

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •