Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  1
Viser resultater 1 til 7 av 7

Tråd: Register problem..

  1. #1
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    29. juli 2019
    Innlegg
    11
    Antall takk

    Standard Register problem..

    Holder på med å skifte dyser og register reim og virvelspjeld på en 2008 d5 185 hk.
    Oppdager at når jeg tar av å skal bytte reim har registret forflyttet seg...merkingen oppe på kammen ligger 4 tagger for langt medurs når merke er riktig på veiva...motoren sviver og jeg kan ikke se noen skader på kam eller ventiler, kan dette ha gått bra? Eller er det bare å bytte topp og Stempel?
    Det er kompresjon på alle sylindrer.

  2. #2
    Registrerte brukere jiha1968 sin avatar
    Medlem siden
    04. mars 2018
    Sted
    Bjugn
    Innlegg
    2.267
    Antall takk

    Standard

    Når det har oppstått usikkerhet om timingen er riktig eller ikke, så tar jeg ingen sjanser.
    Få lånt deg timingpinner (tolker) til motoren.

    Til timing av kamakseltannhulet (på girkassesiden) holder det med et 8mm bor og reimhjulet i front på kamaksel skal løsnes litt til reima henger på og er strammet ,
    men til veivakselen (Torx-plugg bak starteren) der må du ha "original-tolk" om du ikke har dreiebenk tilgjengelig.

    Om det er slik at kamakselen bare har dreid litt på seg under demontering/montering av reim, og timingmerkene stemte før dette skjedde, så er det ikke noe problem å bare dreie den tilbake til riktig posisjon og henge på den nye reima igjen, men er du i tvil så...

    Hadde det blitt kontakt mellom stempel og ventiler ville du garantert ha merket dette når veiva dras rundt under testing/reimstramming.
    Sist endret av jiha1968; 07/06/22 kl 22:26

  3. #3
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    29. juli 2019
    Innlegg
    11
    Antall takk

    Standard

    Takker for tilbakemelding, kjenner ingen motstand nå jeg snurrer motoren, men...når jeg setter gummitopper i dysehullene og sviver rundt så popper du ut alle med godt trykk unntatt sylinder 2 der er det tydeligvis ikke trykk nok.
    Kjenner desverre ikk historikken til motoren da jeg kjøpte bilen som et rep objekt.
    Har tilgang til en byttemotor så det er kanskje like greit å ta den veien.

  4. #4
    Registrerte brukere jiha1968 sin avatar
    Medlem siden
    04. mars 2018
    Sted
    Bjugn
    Innlegg
    2.267
    Antall takk

    Standard

    Jeg leste nok litt feil i farten, for hvis kamakselens reimhjul allerede sto 4 tenner feil før demontering av reim, så høres det ikke gunstig ut nei.
    Men tilnærmet null kompresjon på syl.2 burde det være mulig å se knekte ventilløftere/løse vippearmer der ,
    eller kjenne veldig stor slakke på løftere/vippearmer for den sylinderen. (om du tar av innsug/kamakseldeksel)
    I såfall at ventilsystemet er skadet kan du like godt forberede deg på å sette inn byttemotoren ja, er ventilsystem tilsynelatende ok har motoren antagelig fremdeles et kompresjonsproblem med samme medisin.

    PS: kamreimhjulet eller veivreimhjulet har egentlig forflyttet seg feil vei, forventer å se at merket på kamakselens reimhjul stå for langt tilbake (mot klokka) om reima har hoppet tenner under drift. Så her har nok noen skrudd på motoren før deg...
    Sist endret av jiha1968; 08/06/22 kl 20:21

  5. #5
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    29. juli 2019
    Innlegg
    11
    Antall takk

    Standard

    Heisan, ja tenker det samme om det med kamplassering så jeg har konkludert med motorbytte. Det høres ut som du vet en del om dette så jeg tilater meg og spørre om noen tips råd Bytter nå regreim, vannpumpe og multireimer før innsetting.
    Er det enklest å dele fra girkasse så jeg kan benytte den 6 trinns kassa som står i?
    Kan
    ECU
    som står i bilen benyttes eller skal man bytte denne også til den som følger donormotor eller sjønner resten av skrotten at den har nytt hjerte?
    EGR, er det lurt å blende denne først som sist?

  6. #6
    Registrerte brukere jiha1968 sin avatar
    Medlem siden
    04. mars 2018
    Sted
    Bjugn
    Innlegg
    2.267
    Antall takk

    Standard

    Angående reg.reimen, så er det selvfølelig mulig at veiva har mistet grepet på reg.reimen og rotert nesten en hel omdreining før den fikk tak igjen, og således står kamaksel noen tenner for "tidlig", (egentlig veldig seint) men det spiller liten rolle siden det neppe medfører mindre skader...

    ECM
    (
    ECU
    ) må stå i bilen den hører til, den er "inngiftet" med VIN/startsperre-kode for kun den bilen.
    Det er kun adapsjon av
    ETA
    ("gasspjeld"/Anti Shudder Valve) Virvelspjeldmotor og EGR som du trenger å sjekke etter bytte, motorstyringen ser ikke noe annet enn verdier fra sensorene, den vet ikke hvilken klump de er montert på.

    Du kan ikke bare blende EGR på Euro-4 motorene uten å få feilmelding, så den må i såfall programmeres bort, gjerne sammen med en bitteliten mapping for å skremme ut noen flere hester fra stallen. Min mening er enten å la EGR stå sammen med et fungerende DPF (DPF er til en viss grad avhengig av EGR ved regenerering) ,
    eller fjerne begge deler om du skal søke medlemskap i "Svarteper-klubben".

    Hvilken vei du tar ut motoren og om det er m/u girkasse, kommer an på arbeidsforholdene, men jeg vil tro du finner det enklest å ta ut motoren ovenfra. Henger girkassa på, må du tenke på oljesøl, i det minste tette drivakselhullene eller tappe ut oljen, lar du kassa stå igjen er det gjerne litt mer kranglete å skru sammen kasse og motor på bilen enn på garasjegulvet, men ikke noe større problem.
    Alternativet er å henge opp motor og kasse i verkstedkran, ta bort subframe, for så å senke motoren ned på gulvet, passer best om du har noen form for lift bilen kan løftes med, jobber du på gulvet, blir det å ta den ut ovenifra.

    Lykke til med skruingen

    PS: husk å inspisere clutchen nøye, ikke sikkert du har lyst til å ta samme jobben på en stund etter første runde

  7. Takk soulberg takket for denne posten
  8. #7
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    29. juli 2019
    Innlegg
    11
    Antall takk

    Standard

    Tusen tusen takk for kompetente svar og tips

Lignende tråder

  1. register og A kam.
    By oddmann in forum Motor og gir
    Svar: 13
    Siste post: 25/06/12, 22:02
  2. tiking fra register
    By micknutzen in forum 700 / 900 / x90 -serien
    Svar: 2
    Siste post: 14/09/11, 13:06
  3. register 960
    By skistav in forum 700 / 900 / x90 -serien
    Svar: 2
    Siste post: 07/09/10, 16:30

Tagger for denne tråden

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •