Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  1
Viser resultater 1 til 4 av 4

Tråd: Spørsmål om innpress (ET/offset) på V60

  1. #1
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    30. mars 2010
    Sted
    Trondheim
    Innlegg
    163
    Antall takk

    Standard Spørsmål om innpress (ET/offset) på V60

    Min 2018 V60 har 50 i innpress (ET/offset) i vognkortet. De fleste felgene (nye og brukte) som skal passe V60 har imidlertid 55 (noe som er litt merkelig). Det skal jo i utgangspunktet gå, men hjulene kommer litt nærmere innsiden av hjulbuen. Felgene jeg har lyst på synes å kreve utslagsbegrenser, med mindre bilen er levert fra fabrikk med dekk på 235 i bredde - min ble dessverre levert med 215. Er det noen som vet om det er nødvendig med utslagsbegrenser hvis jeg går fra 215/50-17 med 50 i innpress til 235/40-18 med 55 i innpress? Og er det noen som vet hvorfor (min) V60 har 50 i standard innpress når nesten alle felger har 55 som standard innpress?

  2. #2
    Registrerte brukere jiha1968 sin avatar
    Medlem siden
    04. mars 2018
    Sted
    Bjugn
    Innlegg
    2.267
    Antall takk

    Standard

    Bilen din ble registrert med 7x17" felger og 215/50R17 dekk) og originalfelgene til disse dekkene har 50mm innpress, derav 50mm i vognkortet, og du kan avvike +/-7mm fra dette.

    Volvos felger til V60:
    7" brede felger har 50mm innpress (16 og 17" felger)
    7,5" brede felger har 55mm innpress (17" felger)
    8" brede felger har 55mm innpress (17,18 og 19" felger)

    Som du ser får du 17" felger med 7, 7,5 og 8" bredde etter hvilken dekkbredde som skal brukes. (slik at dekksidene får riktig fasong)
    Volvo ønsker trolig at felgen skal bygge ca like mye ut i hjulåpningen, uansett felgbredde, derav varierende innpress etter felgbredde, helt til at det blir for trangt på innsiden mot fjærbein osv, men kan også være betinget av geometrien i forstillingen, altså felgenes påvirkning på styringen.
    Slik at 8" felg har fått samme innpress som 7,5 , sannsynligvis for at det begynner å bli trangt på innsiden, slik at 8" felgen da heller får bygge ca 6,4mm lengre ut enn 7,5" . (både på inn og utside)

    18" Uoriginale felger har stort sett 45-48 i innpress, så om du helst vil unngå utgiften/ulempen med utslagsbegrensere og programvare, så tror jeg disse går fint uten.

    Forklaring: Økning fra 215 til 235 bredde = 1cm bredere dekk på hver side av dekket,
    original 8" felg for dette 235-dekket bygger 5mm lengre innover enn original 7" felg til 215-dekket pga innpress, altså totalt 1,5cm totalt "innpress" på indre dekkside for hvert dekk i forhold til 215 på 7" felg, og da trengs det i følge Volvo utslagsbegrensere for ikke å subbe i karosseri.
    En uoriginal felg med ca 8" bredde og lavest mulig innpress, ca 45mm, vil 235-dekket kun bygge 0,5cm lengre inn i hjulhuset, og jeg vil tro det går helt fint uten behov for utslagsbegrensere da.
    Det burde være plass ut mot hjulbuen også, da jeg mener å ha sett nevnt 245/45R18 på 8" brede felger med 42mm innpress på senket bil uten nevneverdige problemer.
    (usikker om det er ulikheter pre/post facelift på dette)

    Med felger som har mindre innpress vil bilen som regel bli litt mer nervøs (mindre retningsstabil) på sporete underlag,
    men nå er de endringene vi snakker om her så små at det burde ikke bekymre, da dekk-type og bredde har nesten like mye påvirkning.

    Link gjerne til før og etter-bilder når du har fått orden på hjulene
    Sist endret av jiha1968; 21/05/22 kl 00:00

  3. Takk AndersE88 takket for denne posten
  4. #3
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    30. mars 2010
    Sted
    Trondheim
    Innlegg
    163
    Antall takk

    Standard

    Takk for grundig og godt svar!

    Jeg synes det er merkelig at Volvo leverer biler både med og uten behov for utslagsbegrenser på 18 tommer felger (hvis ikke biler som leveres fra fabrikk med 235 i dekkbredde har utslagsbegrensere montert fra fabrikk og at de dermed ikke har bedre plass i hjulbuen?).

    Jeg vil kun ha originale Volvo-felger, så uoriginalt er ikke et alternativ. Er heller ikke veldig ivrig på utslagsbegrensere, da svingradiusen ikke er bedre enn nødvendig. Tenker jeg kan sjekke om det er plass til gode på innsiden av hjulene ved fullt rattutslag og så eventuelt ta sjansen på at det ikke subber, ellers beholder jeg felgene jeg har i dag

  5. #4
    Registrerte brukere jiha1968 sin avatar
    Medlem siden
    04. mars 2018
    Sted
    Bjugn
    Innlegg
    2.267
    Antall takk

    Standard

    Biler som er bestilt med bredere felger som ny, har nok utslagsbegrensere montert.
    Felgdiameteren har nesten ingen betydning, det er felg-bredden og innpresset som er avgjørende for utslagsbegrenserne.

    Ikke godt å si hva som er bedre med en Borbet-felg med Volvo-merke på innsiden, enn en Borbet-felg uten...
    Det er forståelig at man helst vil kjøre 100% originalt, men husk å handle inn VOL-merkede dekk samtidig,
    og glem at man egentlig kjører rundt i en modifisert Ford
    Nei, nå var jeg slem... Flott at man vil bruke originalvarer!

Lignende tråder

  1. 49 innpress !
    By indy in forum 850 / x70 -serien
    Svar: 5
    Siste post: 15/05/16, 11:36
  2. Spørsmål vedr. felg / innpress osv. 2012 V70
    By Rebus in forum x60 / V70II / XC70II / S80II
    Svar: 4
    Siste post: 26/01/13, 21:43
  3. Svar: 0
    Siste post: 15/08/12, 13:40
  4. Passer S70 felger, 235/35-19" 8"bredde med +40 offset på 7/900?
    By tintin500 in forum Dekk, felg, chassi og bremser
    Svar: 18
    Siste post: 28/10/11, 19:23
  5. offset 60-2 trigger
    By ovlov in forum Motor og gir
    Svar: 8
    Siste post: 22/09/10, 22:09

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •