Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  3
Viser resultater 1 til 6 av 6

Tråd: Hvilken XC70 bør jeg velge?

  1. #1
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    15. jan. 2010
    Innlegg
    829
    Antall takk

    Standard Hvilken XC70 bør jeg velge?

    Er ute etter XC-70 fra 2010-2015, men lurer litt på hva jeg bør se etter av svakheter/årsmodell/motor. Budsjettet er på ca 200.000. Har hørt mye rart om virvelspjelda, haldex-pumpe og vinkeldrev som tar kvelden. Er det noen spesiell årsmodell jeg bør gå for/ ikke gå for? Forskjeller på utstyrsnivå, haldex, motorstyring osv?

    På forhånd Takk
    Sist endret av volvoRsport; 22/05/22 kl 11:40 Begrunnelse: Flyttet tråden til riktig underforum.
    Massey Ferguson - Alltid en snute foran

    Fader Turbo,
    du som snurrer, gi oss i dag bar på bar.
    Forlat oss våre slitne råder og toppakninger,
    som vi forlater bryet med service.
    Led oss ikke inn i teknisk kontroll, men fri oss fra TUV og godkjennelser.
    For momentet, ladetrykket og pop-offen er din i all evighet.
    Amen.

  2. #2
    Registrerte brukere jiha1968 sin avatar
    Medlem siden
    04. mars 2018
    Sted
    Bjugn
    Innlegg
    2.299
    Antall takk

    Standard

    Hei, du har nok feilparkert litt, i denne avdelingen finner du ikke nyere XC70 enn 2007 ,
    mens her finner du de bilene du ser etter: http://forum.vccn.no/forumdisplay.ph...I-XC70II-S80II

    Men uansett:
    Hopp over 2010, gå for 2011 eller nyere pga du får en nyere motor-generasjon med dobbelturbo fremfor VNT og Virvelspjeld, velg gjerne 205/215hk D5.
    Du får også en nyere utgave av Automatkassen (TF80 gen.2) fra 2011, hvis du ikke har tenkt å lete opp en sjelden manuell-bil da?

    Interiøret får et teknisk løft i 2012 med "Sensus Infoskjerm", mens du må opp på 2014 for å finne TFT-instrumentpanel ("Virtuelt speedometer")

    2013 og opp får en ny forenklet utgave av Haldex-systemet (Ver.5) men versjon 4 er å foretrekke når det gjelder stabilitet på f.eks sørpeføre


    Se etter lakkrust pga steinsprang, spesielt rett over frontrute, og gnagsår i lakk ved dørhandtak pga sand mellom handtak og dør, fremre foringer i bærearmer bak (ulyder eller dårlig retningsstabilitet) Slakke i indre styreledd, ulyd fra servopumpe/svak servovirkning på tomgang, kvittring/ulyd fra kupévifte på lav viftehastighet.
    Hvis Automat, ville jeg fortrekke at den oljen er byttet/flushet hver 60-90000km (står ikke i privat serviceplan, kun på taxi-serviceplan)


    Haldex-problem skyldes som oftest dårlig vedlikehold, slurver man ikke med rengjøring av pumpesil og bytte av filter+olje så holder Haldex-systemet som regel ut bilens levetid.
    Vinkeldrevproblem er som oftest feil på hylsekobling på tidligere
    AWD
    -Volvoer, ikke vanlig på de du ser etter.

    Utstyrsnivå: velg gjerne Summum, men du kan finne de "merkeligste" utstyrsvarianter der kunden har lagt til div. lekre utstyrspakker på f.eks en Kinetic-bil som i utgangspunktet er ganske trist.
    4C aktive/justerbare støtdempere kan friste mye om du ønsker å kunne gjøre bilen litt mer fast i fisken. (mer "sportslig" oppførsel på god vei, eller mykere demping til dårlig vei)
    Lydanlegget bør minimum være "High Performance" om du er interessert i det, gjerne "Premium Sound" om mulig.

    Lykke til med jakten på ny bil
    Sist endret av jiha1968; 17/05/22 kl 00:45

  3. Takk volvo2før, FroBe, gaupe takket for denne posten
  4. #3
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    15. jan. 2010
    Innlegg
    829
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av jiha1968 Vis post
    Hei, du har nok feilparkert litt, i denne avdelingen finner du ikke nyere XC70 enn 2007 ,
    mens her finner du de bilene du ser etter: http://forum.vccn.no/forumdisplay.ph...I-XC70II-S80II

    Men uansett:
    Hopp over 2010, gå for 2011 eller nyere pga du får en nyere motor-generasjon med dobbelturbo fremfor VNT og Virvelspjeld, velg gjerne 205/215hk D5.
    Du får også en nyere utgave av Automatkassen (TF80 gen.2) fra 2011, hvis du ikke har tenkt å lete opp en sjelden manuell-bil da?

    Interiøret får et teknisk løft i 2012 med "Sensus Infoskjerm", mens du må opp på 2014 for å finne TFT-instrumentpanel ("Virtuelt speedometer")

    2013 og opp får en ny forenklet utgave av Haldex-systemet (Ver.5) men versjon 4 er å foretrekke når det gjelder stabilitet på f.eks sørpeføre


    Se etter lakkrust pga steinsprang, spesielt rett over frontrute, og gnagsår i lakk ved dørhandtak pga sand mellom handtak og dør, fremre foringer i bærearmer bak (ulyder eller dårlig retningsstabilitet) Slakke i indre styreledd, ulyd fra servopumpe/svak servovirkning på tomgang, kvittring/ulyd fra kupévifte på lav viftehastighet.
    Hvis Automat, ville jeg fortrekke at den oljen er byttet/flushet hver 60-90000km (står ikke i privat serviceplan, kun på taxi-serviceplan)


    Haldex-problem skyldes som oftest dårlig vedlikehold, slurver man ikke med rengjøring av pumpesil og bytte av filter+olje så holder Haldex-systemet som regel ut bilens levetid.
    Vinkeldrevproblem er som oftest feil på hylsekobling på tidligere
    AWD
    -Volvoer, ikke vanlig på de du ser etter.

    Utstyrsnivå: velg gjerne Summum, men du kan finne de "merkeligste" utstyrsvarianter der kunden har lagt til div. lekre utstyrspakker på f.eks en Kinetic-bil som i utgangspunktet er ganske trist.
    4C aktive/justerbare støtdempere kan friste mye om du ønsker å kunne gjøre bilen litt mer fast i fisken. (mer "sportslig" oppførsel på god vei, eller mykere demping til dårlig vei)
    Lydanlegget bør minimum være "High Performance" om du er interessert i det, gjerne "Premium Sound" om mulig.

    Lykke til med jakten på ny bil


    Beklager at tråden min havnet feil, admin må gjerne flytte den🙂

    Takk for utfyllende svar! Dette var akuratt det jeg håpet på. Er faktisk ute etter manuell, siden den skal brukes noen få ganger i året til å dra (tung) henger, om ikke gen2 automaten er såpass mye bedre enn forgjengeren da og tåler dette? Har og hørt at man kan få ambulanse fjærer/dempere som er stivere og tåler mere last?

    Har sett på denne her, regner med den har "ny motoren" også: https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=258231119

    Men, i følge volvo forhandler så har det aldri vært byttet olje annet enn på motor siden ny, så da blir jeg litt skeptisk mtp gir, kardang og 4x4 system😣
    Sist endret av volvo2før; 17/05/22 kl 18:37
    Massey Ferguson - Alltid en snute foran

    Fader Turbo,
    du som snurrer, gi oss i dag bar på bar.
    Forlat oss våre slitne råder og toppakninger,
    som vi forlater bryet med service.
    Led oss ikke inn i teknisk kontroll, men fri oss fra TUV og godkjennelser.
    For momentet, ladetrykket og pop-offen er din i all evighet.
    Amen.

  5. #4
    Registrerte brukere jiha1968 sin avatar
    Medlem siden
    04. mars 2018
    Sted
    Bjugn
    Innlegg
    2.299
    Antall takk

    Standard

    Ser ut til at forrige eier har kjørt tettere motoroljebytte enn vanlig, på ca15000km, og det er bra!
    Og denne skal ha motor uten virvelspjeld ja, men har singel turbo med VNT så vidt jeg vet,
    mener det er kun 205/215hk som har dobbelturbo uten VNT-spjeld, ikke noen stor sak å henge seg opp i. (fordeler og ulemper på begge systemer)

    Det er ennå tid til å "redde" Haldex, krangle deg til en god pris på oljeservice av Haldex, diff, og vinkeldrev, om du ikke skrur selv.

    Gen.2 av TF80 har mindre feil enn den gamle, men begge kan godt dra tung last en gang i blant, men da bør du dytte girvelgeren til siden og gire manuelt for å holde turtallet oppe for best mulig kjøling av oljen, da det er der det største problemet ligger. (varm olje, ikke akkurat overdimensjonert oljekjølingsløsning som blir enda verre ved lavt turtall)

    Du bør kanskje heller se etter bil med Nivomat-dempere bak, enn å kjøre rundt med rumpen i været med alt for stive og ukomfortable fjærer bak...
    Nivomatene er selvjusterende under kjøring og holder bilen i riktig høyde bak "uansett last" etter en kilometer eller to. (ingen kompressor osv som tar kveld som f.eks på BMW)
    (ikke enkelt å ettermontere Nivomat på dette chassiet, det meste i bakhjulsopphenget er annerledes i forhold til standard dempere)
    Sist endret av jiha1968; 18/05/22 kl 00:13

  6. #5
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    15. jan. 2010
    Innlegg
    829
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av jiha1968 Vis post
    Ser ut til at forrige eier har kjørt tettere motoroljebytte enn vanlig, på ca15000km, og det er bra!
    Og denne skal ha motor uten virvelspjeld ja, men har singel turbo med VNT så vidt jeg vet,
    mener det er kun 205/215hk som har dobbelturbo uten VNT-spjeld, ikke noen stor sak å henge seg opp i. (fordeler og ulemper på begge systemer)

    Det er ennå tid til å "redde" Haldex, krangle deg til en god pris på oljeservice av Haldex, diff, og vinkeldrev, om du ikke skrur selv.

    Gen.2 av TF80 har mindre feil enn den gamle, men begge kan godt dra tung last en gang i blant, men da bør du dytte girvelgeren til siden og gire manuelt for å holde turtallet oppe for best mulig kjøling av oljen, da det er der det største problemet ligger. (varm olje, ikke akkurat overdimensjonert oljekjølingsløsning som blir enda verre ved lavt turtall)

    Du bør kanskje heller se etter bil med Nivomat-dempere bak, enn å kjøre rundt med rumpen i været med alt for stive og ukomfortable fjærer bak...
    Nivomatene er selvjusterende under kjøring og holder bilen i riktig høyde bak "uansett last" etter en kilometer eller to. (ingen kompressor osv som tar kveld som f.eks på BMW)
    (ikke enkelt å ettermontere Nivomat på dette chassiet, det meste i bakhjulsopphenget er annerledes i forhold til standard dempere)
    Takk igjen for raskt svar. Da skal jeg prøve meg på det, oljekjøler kan sikker oppgraderes her også som på forrige generasjon?
    Korriger meg om jeg tar feil, men når det er Nivomat-dempere så sitter det også tre knapper framfor girstanga der du kan justere stivheten?
    Massey Ferguson - Alltid en snute foran

    Fader Turbo,
    du som snurrer, gi oss i dag bar på bar.
    Forlat oss våre slitne råder og toppakninger,
    som vi forlater bryet med service.
    Led oss ikke inn i teknisk kontroll, men fri oss fra TUV og godkjennelser.
    For momentet, ladetrykket og pop-offen er din i all evighet.
    Amen.

  7. #6
    Registrerte brukere jiha1968 sin avatar
    Medlem siden
    04. mars 2018
    Sted
    Bjugn
    Innlegg
    2.299
    Antall takk

    Standard

    Oljekjøler med bypass-termostat kan ettermonteres ja, men det er ikke samme behovet for dette ved to turer i året med henger som ved to turer om dagen året rundt...
    (men ekstra oljekjøler har neppe noen negativ påvirkning på annet enn lommeboka)

    Knapper i midtkonsollen for støtdemperne finner du på biler med 4C-støtdempere der du justerer stivheten (dempingsevnen) på støtdemperne, ikke høyde.
    4C har ingen sammenheng med Nivomat, som er dempere med helautomatisk lastkompensasjon,
    tenk "automatiske hjelpefjærer" i støtdemperne.

    PS: ikke alle eiere/selgere som vet om bilen har NivoMat eller ikke, stikk hue under bilen ved bakhjulene,
    ser du en støtdemper som ser ut som en svart glatt sykkelpumpe, er det standard demper,
    har den gummibelg i nedre enden er det Nivomat.
    "Sykkelpumpe med utvekst og elektrisk ledning" er 4C, men der har du knappene inne i bilen som sladrer like godt.

    EDIT: På veldig tidlige P3-chassis så finnes det en annen utgave av Nivomat-demperen med stor gummibelg/støvdeksel øverst, og utvendig gassbeholder på demperen. Men den er ikke aktuell etter 2008 så vidt jeg vet.
    Sist endret av jiha1968; 19/05/22 kl 16:07

Lignende tråder

  1. Hvilken turbo burde jeg velge????????
    By Sondretrek in forum 100 / 200 -serien
    Svar: 3
    Siste post: 26/04/13, 15:49
  2. Hvilken chip/tuning bør man velge?
    By Christian85 in forum S60 / V70N / S80 / XC70 / XC90
    Svar: 11
    Siste post: 01/06/12, 22:55
  3. Hvilken girkasse bør jeg velge?
    By Sub in forum Motor og gir
    Svar: 4
    Siste post: 10/05/11, 14:11
  4. hvilken btr bør jeg velge?
    By gull pilen in forum Motor og gir
    Svar: 11
    Siste post: 16/11/10, 17:45
  5. Hvilken bensintrykksregulator skal jeg velge?
    By bondeknøl in forum 700 / 900 / x90 -serien
    Svar: 11
    Siste post: 04/08/10, 17:48

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye trÃ¥der
  • Du kan ikke svare pÃ¥ innlegg / trÃ¥der
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •