Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  3
Viser resultater 1 til 8 av 8

Tråd: Oljelekkasje/svetting underside av motor

  1. #1
    Registrerte brukere PetterDale sin avatar
    Medlem siden
    27. april 2010
    Innlegg
    218
    Antall takk

    Standard Oljelekkasje/svetting underside av motor

    Hei igjen. Jeg har en annen tråd gående, men dette er såpass urelatert at jeg tror det blir ryddigere å ha en egen tråd her.

    Min 2.0t V70 04 275.000km har begynt å svette/smålekke litt olje i underkant. Slik så det ut før jeg tørket opp:










    Jeg gjorde så rent, og noen dager etterpå så det slik ut etter at bilen hadde stått på bukk uten å bli startet:

    Det var kun her det var synlig at det var kommet ut olje. Et par dager senere kjørte jeg en liten tur og kikket igjen, uten at det var noe mer olje å se.

    Jeg etterfylte 2-3l olje for noen måneder tilbake, og jeg minnes at jeg sølte litt rundt oljelokket som kanskje kan ha havnet på undersiden? Oljenivået er på et av de øverste kryssa på peilepinnen, så har ikke mistet store mengder ila. de siste månedene.

    Setter pris på alle innspill.
    Sist endret av PetterDale; 08/05/22 kl 11:52

  2. #2
    Registrerte brukere jiha1968 sin avatar
    Medlem siden
    04. mars 2018
    Sted
    Bjugn
    Innlegg
    2.266
    Antall takk

    Standard

    Vil tro du trenger dette, og et par-tre timers arbeid. Da jeg misstenker at veivhusventilasjonen begynner å bli gjengrodd.
    Det er selvfølgelig fult mulig at svettingen kommer fra andre steder, men burde være mulig å se hvor langt opp på motoren sølet går, det vil kanskje gi en pekepinn på hvor det stammer fra...
    Mye av oljesølet er gammelt (innbakt med veistøv osv) , ser lite tegn til at det skulle være pga søling ved etterfylling av olje. Anbefaler en skikkelig motorvask og sjekk hvor det pipler ut etter hvert.

  3. #3
    Registrerte brukere PetterDale sin avatar
    Medlem siden
    27. april 2010
    Innlegg
    218
    Antall takk

    Standard

    Forsøkte å få bekreftet fra Vparts at linken jiha1968 delte er riktig del. De sa at de ikke fikk treff på chassisnr. Det står at veivhuskittet passer med Volvo V70N 03-07 Turbo (alla 5 cyl med turbo från och med chassinr 286000- eller motor nr 3138171-).. Min motor har numrene 6900979/3148747 -- skulle tro dette blir riktig da mtp. motor nr 3138171-? Bilen er registrert 2003-09-02.

  4. #4
    Registrerte brukere jiha1968 sin avatar
    Medlem siden
    04. mars 2018
    Sted
    Bjugn
    Innlegg
    2.266
    Antall takk

    Standard

    For å bli mer sikker, kontakt nærmeste Volvoverkstad/delelager og be om prisinfo på komplett PCV-sett til bilen din,
    som regel står delenumrene synlig i svaret...
    Det som skiller mellom PCV-settene for B52xxTx motorene er stort sett den korte vinkelslangen 30677388 (1271653 opp til motor 3138170) og det lange røret (f.eks 30650578) som går rundt hjørnet på motoren over til inntaksrøret foran turbo.

  5. Takk PetterDale takket for denne posten
  6. #5
    Registrerte brukere PetterDale sin avatar
    Medlem siden
    27. april 2010
    Innlegg
    218
    Antall takk

    Standard

    Da er jeg i gang med bytte av PCV. Oljegangen som går ned bunnpanna (som er koblet til nederste del av PCV-boksen) var potte tett -- klarer ikke blåse igjennom. Må derfor ned med oljepanna. Er det noe spesielt jeg må tenke på når denne skal ned, annet enn å ha et system på hvor alle skruene går? Er vel greit å bytte pakningene når man er i gang? Fant denne pakka på Vparts, men er det like greit å kjøpe på volvo så slipper man å vente en uke? Har også skjønt at det skal brukes en type anaerobisk pakning på bunnpanna, finnes det noen gode alternativer til volvo her? Ser en del misnøye på nettet over blodpris for Volvo sin egen, samtidig skriver mange et dette er den eneste som duger til disse motorene...

  7. #6
    Registrerte brukere jiha1968 sin avatar
    Medlem siden
    04. mars 2018
    Sted
    Bjugn
    Innlegg
    2.266
    Antall takk

    Standard

    Jeg synes Elring sin "DIRKO HT" RTV-silikon har fungert bra til mitt bruk, og finnes i flere farger for den som er opptatt av det...
    Tipper at eventuelle problemer med andre tettemidler enn den i Volvomerket tube, skyldes at den gamle tuben hadde ligget i garasjen et par år for lenge og egentlig burde kastes...

    Og ja, for all del bytt O-ringene, ikke så uvanlig at de sprekker opp og suger falskluft istedenfor olje...

  8. Takk LarsHolmen, PetterDale takket for denne posten
  9. #7
    Registrerte brukere PetterDale sin avatar
    Medlem siden
    27. april 2010
    Innlegg
    218
    Antall takk

    Standard

    Veivhuset ser ikke spesielt pent ut. Klarer vel ikke gjøre rent dette uten å ta ut veiva? Bare lukke øya og sette på bunnpanna igjen?

  10. #8
    Registrerte brukere jiha1968 sin avatar
    Medlem siden
    04. mars 2018
    Sted
    Bjugn
    Innlegg
    2.266
    Antall takk

    Standard

    Nei, den rensefesten kan du nok glemme, har svært liten betydning det der. (utvendig på veiv og i veivhus) men det gir antydning om oljeskiftintervall og oljetype, selv om synet er ganske normat på en turbomotor.
    Rengjør heller oljesilen godt + kanaler fra PCV og turboretur.

Lignende tråder

  1. 04' V70 II D5, Oljelekkasje mellom motor og gir
    By Flataas in forum S60 / V70N / S80 / XC70 / XC90
    Svar: 13
    Siste post: 26/11/21, 00:51
  2. Oljelekkasje nedre del av motor
    By qrius in forum 850 / x70 -serien
    Svar: 7
    Siste post: 07/11/13, 22:02
  3. Svar: 28
    Siste post: 02/10/13, 19:40
  4. Oljelekkasje bakkant motor B6304S
    By brekkjen in forum 700 / 900 / x90 -serien
    Svar: 3
    Siste post: 28/08/13, 20:01
  5. Hjelp, oljelekkasje fra motor b230fk
    By Volvo144 in forum 700 / 900 / x90 -serien
    Svar: 16
    Siste post: 04/07/11, 16:00

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •