Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  1
Viser resultater 1 til 16 av 16

Tråd: Lade problem

  1. #1
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    07. nov. 2021
    Sted
    5915 Hjelmås
    Innlegg
    11
    Antall takk

    Standard Lade problem

    Volvo xc70 d4
    AWD
    2015 Summit.

    Nytt batteri i høst. Volvo batteri.

    Skiftet jording inkl den boksen på batteri minus. Skiftet og Dynamo.
    Skiftet reimer og strammer.

    Ved start lader den først ca 14.4 og så synker den forholdsvis kjapt til bare 12.1 eller 13.3. Dette variere mellom de to spenningene.. Har og sett den duppe i 1 sek til 5 eller 9v under kjøring.

    Etter start må jeg ta ut kontakten på minus boksen på batteriet og vente 10 sek for så å plugge til igjen. Da lader den 15.3 til 14.8V helt til bilen stoppes igjen.
    Må gjøres etter hver start for å få opp ladingen.

    Et annet alternativ oppdaget jeg i dag.. Dro ut releet I hjørnet av de 3 relene I sikringsboks motor, da stoppet seff bilen men å plugge det inn igjen og start, viste det 14.4 V en liten stund og så falt til 13.3V
    Testet dette flere ganger.. Byttet om på de 3 releene uten forskjell.

    Jeg fikk sjekket at den lader skikkelig ved 15v via icarsoft +
    Da ladet den ca 40 Amper på tomgang.. Og ved å sette på alt 120A

    Men nå kommer ikke Amper opp igjen i icarsoft.. Bare alt annet som Volt og alt annet på streaming.


    Hva er gale?

  2. #2
    Registrerte brukere jiha1968 sin avatar
    Medlem siden
    04. mars 2018
    Sted
    Bjugn
    Innlegg
    2.266
    Antall takk

    Standard

    Det som muligens er galt, ser ut til å være at du forventer "normal oppførsel" fra et BMS-ladesystem (Battery Monitoring System)
    Bortsett ifra at det at du i korte øyeblikk har målt 9 Volt eller lavere, det høres merkelig ut...

    På et BMS-ladesystem så diskuterer motorstyringen (
    ECM
    ) og hoveddatamaskinen (
    CEM
    ) om hvem som skal bestemme ladingen av batteriet, motorstyringen vil helst fullade batteriet raskest mulig på tradisjonell måte, mens er
    CEM
    er programmert til å spare energi og miljø med å vente med lading til det virkelig trengs, og gjerne lade "gratis" i nedoverbakker/bremsing osv for å holde utslippene fra motor lavest mulig. (forenklet sagt så informerer motorstyringen
    CEM
    om effektforbruk, og
    CEM
    tar avgjørelse om lading skal skje)

    Den generelle ladetilstanden på et BMS-system er drøye 85% av fulladet, med automatisk avsulfatering 3-4 ganger pr år, (rask lading til 100%) slik at batteriet ikke ødelegges for tidlig.
    Bilen bruker 4-6 timer på å kalkulere tilstand på batteriet, såfremt bilen får sove normalt, uten å bli forstyrret av tyvstrøm eller åpne dører/luker, og bilen må være låst.
    Batterispenningen (som ikke er det samme som modul-spenning) skal normalt ikke tillates gå under 12,5 Volt, og ved aktivering av "spenningsfølsomme" enheter som vifter, varmeelementer og tilhenger, forsøker bilen å holde ladespenningen mest mulig rolig like over et minimum på 13,2V.

    Ønsker du å tilleggslade batteriet, ligg unna batteriets minuspol. Laderes minusledning skal ikke kobles på batteriet, men i karosseriet.
    Hver gang du tar av ledningen til BMS (klumpen på jordkabelen) så nuller du ut den lagrede informasjonen om batteritilstand, og bilen må på nytt kalkulere tilstand, når bilen får sove tilstrekkelig.

    Fult mulig at bilen kan ha feil i programvaren for BMS-systemet, og i såfall vil en omlasting/oppdatering av programvare i
    CEM
    og
    ECM
    være noe å tenke på, men ut av beskrivelsen din virker det mere som at du har kommet i utakt med bilens BMS-system, bortsett ifra dropp til 9V som er mer bekymringsfullt, men forhåpentligvis skyldes det ustabil måling.

    Dette er ikke en fullverdig forklaring på BMS-systemet, men håper dette gir litt klarhet rundt funksjonen til systemet, eller gir deg mulighet til å presisere problem og symptom videre.
    Sist endret av jiha1968; 08/05/22 kl 11:14

  3. Takk kospaang takket for denne posten
  4. #3
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    07. nov. 2021
    Sted
    5915 Hjelmås
    Innlegg
    11
    Antall takk

    Standard

    Takk for svar. Og ny info.
    Da skal jeg roe meg litt og se litt da..
    Jeg målte fredag etter jeg fikk den igjen fra Frydenbø. Målte før start med tenning på.. 12.55V

    Dette med spenningsfall på 5 eller 9 v
    Har skjedd et par-tre ganger som jeg har fått med meg og kan jo skyldes at noe har startet.. AC eller noe.. Varte bare max 1 sek.

    Skal la være å røre noe og se det litt an..
    Kommer tilbake med referat om litt..
    Hvor lenge skal jeg se det litt an?

  5. #4
    Registrerte brukere jiha1968 sin avatar
    Medlem siden
    04. mars 2018
    Sted
    Bjugn
    Innlegg
    2.266
    Antall takk

    Standard

    Egentlig så tar det ca 120 dager for en hel syklus, men hold øye med batterispenningen fremover, og er trenden synkende (lavere og lavere hvilespenning) så er det bekymringsfullt.
    Holder hvilespenningen seg på rundt 12,6 så er det ok. Ladespenningen kan du nesten se bort ifra, den vil som sagt komme og gå i ulik verdi etter som hvordan bilen brukes.

    På vinterstid anbefales det ekstra lading, minst et par ganger pr. mnd, om ikke bilen går kun i langtransport. Men vår, sommer og høst burde fungere uten tilleggslading. Men har du ekstremt mye småkjøring og f.eks liker fult trøkk på AirCon om sommeren, så kan det være fornuftig med tilleggslading da også.
    (tenker på at bilen kanskje ikke får sjansen til å avsulfatere batteriet med for korte kjøreturer, slik at det blir dårlig før tiden)

    PS: spenningsfall ned til 9V er veldig mye, omtrentlig som et halvdårlig batteri ved start av en dieselmotor...
    Sist endret av jiha1968; 08/05/22 kl 13:31

  6. #5
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    07. nov. 2021
    Sted
    5915 Hjelmås
    Innlegg
    11
    Antall takk

    Standard

    Ja det fallet på 1 sek reagerte jeg på.. Tror ikke det skjer ofte.. Bruker Mobil lader med voltmeter så følger mye med der i det siste..
    Kjører 30-35 min hver vei til jobb om dagene.

    Kan dørlåser ha noe å si? Er slitte.. Måtte smøre med crc for at førerdør fungerte skikkelig.. Før smøring gikk knappen ned og litt oppigjen.. Tenker det var årsaken til alarm og tomt batteri en morgen, og da begynte strøm helvete

  7. #6
    Registrerte brukere jiha1968 sin avatar
    Medlem siden
    04. mars 2018
    Sted
    Bjugn
    Innlegg
    2.266
    Antall takk

    Standard

    Dørlåsene kan forhindre bilen i å sove ja, og dermed vil ikke batterimålingen gjennomføres, (BMS får ikke kalibrert)
    og det vil vekke/holde bilen mere våken, slik at den bruker mere strøm osv.
    Som regel er det el-motoren(e) i låsekista som som trenger overhaling eller bytte når dørlåsene krangler.
    Feil på mikrobrytere i låsekista er mere sjeldent, men kan godt skape krøll.
    (låser dørene normalt, blinklysene kvitterer for låst bil og interiørlyset slokker, så burde bilen sovne)

    Det kan være fornuftig å få avlest feilkoder med Volvo-tilpasset diagnoseutstyr, for å se om det er noen moduler som skaper ugagn periodisk.

  8. #7
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    07. nov. 2021
    Sted
    5915 Hjelmås
    Innlegg
    11
    Antall takk

    Standard

    Bilen stod i ro Søndag i går.
    Nå viste den 12.7 V før start.

  9. #8
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    07. nov. 2021
    Sted
    5915 Hjelmås
    Innlegg
    11
    Antall takk

    Standard

    Frydenbø slettet og satte oppigjen bilen sa de.

    Dørlåsmotorene, er de inni dørlåsene eller må en kjøpe de utenom?

  10. #9
    Registrerte brukere jiha1968 sin avatar
    Medlem siden
    04. mars 2018
    Sted
    Bjugn
    Innlegg
    2.266
    Antall takk

    Standard

    Hvilespenning på 12,7 Volt regnes som et helt fulladet batteri, i tillegg har du målt med delvis våken bil, så for øyeblikket kan man anta at batteri/lading/strømforbruk er 100% ok.

    Motorene sitter inne i låsekista, den svarte plastboksen inne i døra som også inneholder låsemekanismen. Skal ligge noen youtube-videoer på bytte av motorene, men de kan også renses og blir som oftest bra for en god stund så lenge ikke børstene er brent helt bort...

  11. #10
    kospaang sin avatar
    Medlem siden
    28. mai 2012
    Sted
    Haugesund
    VCCN medlemsnummer
    2374
    Innlegg
    251
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av jiha1968 Vis post
    På vinterstid anbefales det ekstra lading, minst et par ganger pr. mnd, om ikke bilen går kun i langtransport. Men vår, sommer og høst burde fungere uten tilleggslading. Men har du ekstremt mye småkjøring og f.eks liker fult trøkk på AirCon om sommeren, så kan det være fornuftig med tilleggslading da også.
    (tenker på at bilen kanskje ikke får sjansen til å avsulfatere batteriet med for korte kjøreturer, slik at det blir dårlig før tiden)
    Takk for god oppdatering på dagens lade-teknologi
    Med et par batterier minus, pga varmer og ekstremt kort vei til jobben, holder jeg nå godt øye med ladestatus vha. CTEK Battery Sense, og lader vel annenhver fredag om vinteren for å være ajour. Men, etterfyller av og til ellers også.

    /mvh
    XC70 II D3 Polestar #1487 AWD SUMMUM AUT.
    XC70 '12 <-- V70 '98 <-- 245 GL '87 <-- 245 L '76 <-- 144 GL Aut. '73

  12. #11
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    07. nov. 2021
    Sted
    5915 Hjelmås
    Innlegg
    11
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av jiha1968 Vis post
    Hvilespenning på 12,7 Volt regnes som et helt fulladet batteri, i tillegg har du målt med delvis våken bil, så for øyeblikket kan man anta at batteri/lading/strømforbruk er 100% ok.

    Motorene sitter inne i låsekista, den svarte plastboksen inne i døra som også inneholder låsemekanismen. Skal ligge noen youtube-videoer på bytte av motorene, men de kan også renses og blir som oftest bra for en god stund så lenge ikke børstene er brent helt bort...
    Ja.. Men jeg har en mobil lader som viser Volt. Og den er riktig.
    Ny dynamo
    NY jordkabel inkl overvåker.
    Vet dynamo er ok.. Da jeg skiftet den viste det 14.4 og fikk jeg målt via icarsoft i Ampere.. Men må viser ikke amper mer i icarsoft.. Rart.. Bare Volt..

    Tingen er at den ligg på 12.3v og av og til 13 og noe..
    Den lader ikke noe mer..
    Ved start en morgen viste det 12.3v da jeg slo på tenningen før start.
    Da nappet jeg ut over åkeren i 10 sek.
    Og har brukt å gjort det av og til må også.. Det er ingen forskjell før og etter frydenbø skiftet jordkabelen/overvåkeren selv om de sa den var årsaken.

    Snakket med et lokalt verksted..
    Jeg nemte dørlåsene jeg sprayet med crc så den virket skikkelig igjen.. De sa det gjerne var den som var årsaken.. De hadde skiftet noen slike..
    Er dere enige på det?

  13. #12
    Registrerte brukere jiha1968 sin avatar
    Medlem siden
    04. mars 2018
    Sted
    Bjugn
    Innlegg
    2.266
    Antall takk

    Standard

    Det at ladingen reagerer på at du bryter forbindelsen til batteri-sensoren, betyr i mine øyne at den fungerer.
    Akkurat om den funger helt riktig eller ikke, det kan sikkert diskuteres, men med tanke på at en ladesyklus tar 120 dager på disse bilene, så skal du være en tålmodig kar for å drive måling som viser sikre resultater.
    I tillegg starter 120 dagers tellingen på nytt hver gang du napper ut ledningen til sensoren

    12,3 Volt synes jeg er i laveste laget, men uansett hvor fin lightermåleren er, så måler du ikke på batteriet, men gjennom 2-3 sikringer og et Relé og en meter kabel eller tre. Er det lite strømtrekk på kursen blir målingen rimelig korrekt, men er det noe med litt strømtrekk på samme kurs, blir det spenningsfall mellom batteri og målepunkt, og målingen kan lett bli feil.

    Så spørs det om bilen virkelig for sove, gjør den ikke det ,kommer ikke BMS-systemet å fungere normalt, det bør måles hvilestrøm med alt lukket og låst for å sikre at bilen sover skikkelig.

    Vet ikke hvor du har sprayet dørlåsene, og ble de bedre så er det fint, men som sagt så er det vanligvis motoren(e) som er problemet, og de må demonteres for å få renset skikkelig, eller byttes, men det betyr ikke at dine låser ikke kan ha andre feil, som nå er borte etter rens/smøring.


    iCarsoft-problemet har jeg ingen anelse om, utover at jeg tror du burde finne BMS-info under
    CEM
    .

    For å få litt mer info på BMS-ladesymptomer, hadde det vært fint om noen andre med BMS-sensor kunne gjøre en enkel spenningsmåling nå og da på sin bil , men det er kanskje litt for mye å håpe på at noen gidder...?


    Du kan gjerne vurdere å legge fram dine måledata til Frydenbø for å høre hva de synes om spenningsverdiene, og gjerne få målt tilstanden på batteriet (indremotstand) med tanke på eventuell senere reklamasjon på batteri og utført arbeid.
    Sist endret av jiha1968; 30/05/22 kl 00:05

  14. #13
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    07. nov. 2021
    Sted
    5915 Hjelmås
    Innlegg
    11
    Antall takk

    Standard

    Jeg måler det samme med multimeter av god klasse.Også samme Volt på batteriet.
    120 dager? Da blir det vel tomt for strøm da sikkert, siden volten minker før start for hver dag som går.
    Til vinteren funker nok ikke dette.

    Forløbig har jeg pluggen liggende ute så nå lader det 14.4 hele tiden.
    Tenker jeg lar det være slik til jeg har fått skiftet dørlåsene fremme.
    Jeg Sprayet inni låsen via utside av dør og via nøkkellås. Så hva jeg traff da evnt vet jeg ikke.

    Frydenbø har fått vite alt.. Hjalp lite.
    Ikke fått svar eller synsing en gang.

    Jeg prøvde måle strømtrekk uten at bilen sov. Men gav meg med sikring 18 inni ved hanskerom som gav over 2 A strømtrekk..Altså uten at bilen var låst og sov. Hvordan skal det måles da..? Må en ikke låse og så sover den leeenge etterpå, utfra hva folk skriver?
    Ingen strømtrekk før den nr 18.

    Ja hadde vert kjekt hvis noen hadde giddet målt sin bil..

  15. #14
    Registrerte brukere jiha1968 sin avatar
    Medlem siden
    04. mars 2018
    Sted
    Bjugn
    Innlegg
    2.266
    Antall takk

    Standard

    Ved tyvstrømsmåling kan dører og panser godt stå åpne, men låsene må "låses" som om de var lukket, også panserlåsene og ev. baklukelås.
    Hvor lang tid det tar før bilen sover helt, kan variere ja. Og målingen skjer i første omgang med Amp.meter i serie med batteriet. Deretter gjere mV-måling av hver enkelt sikring for å finne synderen.

    Smøring av nøkkel-låsesylinder er kjekt, men det skal godt gjøres å få noe inn i låsekista derfra.
    Om det skal smøres inne i låsekista, så går det å skru ut tre Torx-skruer i enden på døra og spraye egnet smøremiddel (ikke wd40)
    Det blir ikke en fullverdig smøring, men man kan ha flaks.
    Problemet er som tidligere nevnt vanligvis ikke treghet i mekanikk, men låsemotorene som har mistet piffen...

    Flott at du har funnet en løsning på ladespenning inntil videre

  16. #15
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    07. nov. 2021
    Sted
    5915 Hjelmås
    Innlegg
    11
    Antall takk

    Standard

    Ja.. Var først litt skeptisk om det lot seg gjøre å ta den pluggen av overvåkeren.. Men via gruppe på Facebook så sa et par der, at joda de hadde hatt det slik i mamge år og da unngikk de problemene med diverse som lite strøm til varmeren osv..

  17. #16
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    07. nov. 2021
    Sted
    5915 Hjelmås
    Innlegg
    11
    Antall takk

    Standard

    Men takk for all hjelp hittil..

Lignende tråder

  1. Lade batteriet
    By xcrookie in forum S60 / V70N / S80 / XC70 / XC90
    Svar: 9
    Siste post: 20/03/19, 16:01
  2. Lade batteri
    By Løven in forum x60 / V70II / XC70II / S80II
    Svar: 10
    Siste post: 13/11/12, 23:58
  3. fusker ved lade trykk
    By Gegga01 in forum Motor og gir
    Svar: 15
    Siste post: 16/06/11, 16:50
  4. Lade problem??
    By LindskogRacing in forum 100 / 200 -serien
    Svar: 6
    Siste post: 12/10/10, 12:31
  5. vil ikke lade mere enn 0,4
    By session in forum 700 / 900 / x90 -serien
    Svar: 5
    Siste post: 18/07/10, 18:43

Tagger for denne tråden

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •