Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  6
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 25 av 29

Tråd: Dårlig akselerasjon o/3000rpm og plystrelyd fra turbo

  1. #1
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    27. april 2022
    Innlegg
    13
    Antall takk

    Angry Dårlig akselerasjon o/3000rpm og plystrelyd fra turbo

    Hei! Nå begynner jeg å bli lei av feilsøking på bilen min.

    Det gjelder en Volvo V70 2008 modell 2,4D. Motorkode d5244t5.

    Hva er galt?

    Når jeg kjører bilen, så virker den først helt som den skal. Jeg har god akselerasjon og det er ingen lyder fra turboen.
    Underveis under kjøring, gjerne noen få minutter etter at jeg har begynt å kjøre, så kommer det en motorlampe opp, og bilen yter dårligere.
    Bilen akselererer svært dårlig, spesielt når jeg passerer 3000rpm. Og bilen sliter med å komme opp i høy fart på grunn av den dårlige akselerasjonen.
    Når jeg akselererer så er det en mye høyere plystrelyd fra turboen, og når jeg kommer opp i rundt 3000rpm så høres det ut som turboen lader og utlader seg selv hele tiden. Som at den ikke får bygget opp noe trykk

    Noen ganger så kan jeg bare stoppe og starte bilen, så forsvinner feilen i noen minutter. Andre ganger så kommer feilen med en gang igjen.
    Dette har pågått i snart 2 år, men feilen har kommet oftere de siste månedene.

    Hva har forsøkt for å fikse feilen?

    - Jeg sendte bilen inn på et volvo verksted for å feilsøke. De mente det var TMAP sensoren som var ødelagt. Jeg byttet denne, men det hjalp ikke noe.
    - Jeg sendte også bilen inn på et lokalt verksted for å feilsøke. De mente det var turbotrykk sensoren. De byttet den, uten at det hjalp.
    - Virvelspjeldet var ødelagt på bilen, så jeg har byttet virvelspjeldet i håp om at det ville fikse feilen. Det hjalp ikke.
    - Jeg har visuelt sjekket over slanger/rør som går mellom intercooler og turbo. Jeg har ikke funnet noen lekkasjer, men har ikke trykktestet det. Må eventuelt kjøpe et sett for å gjøre dette hvis det anbefales

    Feilkoder / Informasjon

    Jeg har brukt en feilkodeleser og Vida for å lese ut feilkodene på bilen. Begge to viser samme feilkoder. Det er de 3 som er merket på bildet.



    Jeg har også data fra da feilen oppsto sist gang



    Jeg trenger all hjelp og tips jeg kan få
    Sist endret av tss1410; 27/04/22 kl 22:08

  2. #2
    Registrerte brukere jiha1968 sin avatar
    Medlem siden
    04. mars 2018
    Sted
    Bjugn
    Innlegg
    2.267
    Antall takk

    Standard

    Hei,
    ECM
    -P023484 er motorstyringen som varsler om at aktuelt målt ladetrykk (fra TMAP) ikke stemmer med kalkulert ladetrykk. (algoritmer i
    ECM
    -programvaren)
    Normalt kommer dette avviket av feil i TMAP (som du har byttet) , skadet aktuator for VNT-regulering i turbo, skadet turbo.
    Vanligvis ville jeg misstenke VNT-systemet generelt, f.eks treg VNT-mekanisme inne i turbo pga sot. (jo, det er flere mulige årsaker)

    Men så har du
    ECM
    -P023800, som er en elektrisk feil, der
    ECM
    mener at signalledningen fra TMAP ligger kortsluttet til +12V batterispenning (5V eller høyere ) , eller sensor-jord mangler.
    P3-chassiet er velkjent for problem med kabelstamme fra
    ECM
    og ut i motorrommet, under eller ved siden av batterikassen, i tillegg ligger gjerne inntaksrøret fra luftfilter til turbo og gnisser på kabelstammen under inntaksrøret.

    ECM
    -P023468 er en ren informasjon-kode, forenklet sagt at ladetrykket ikke stemmer med forventet ladetrykk i forhold til
    ECM
    -algoritmer for denne motoren .


    Ut av disse feilkodene ville jeg først ha konsentrert meg om
    ECM
    -P023800 med å måle jording, og signalledningens spenning på TMAP-sensor
    (Back-probing direkte på sensorens kontakt, eller med nåle-prober i ledningene ved sensor under forsøk på å gjenskape feilkodene)

    Jeg ville deretter ha tatt en titt på "aktuelt ladetrykk" sett opp i mot "kalkulert ladetrykk", (du kan grafe dette i Vida) og ikke glem å kontroller om BARO-verdi (Atmospheric Press.) fra integrert sensor i
    ECM
    stemmer noenlunde med virkeligheten der bilen befinner seg, da den verdien brukes ved kalkulering av "forventet-verdiene" for ladetrykk.


    Når det gjelder
    CCM
    -B1A6115 (som du ikke har spurt om) , så sjekk at det ikke er korrosjonsskader på
    CCM
    -modulen i midtkonsollen pga søl/vannlekkasje.
    Signalledningen ( grønn-blå) fra kupé-temp.sensor har 0,4-4,8 Volt etter temperatur om den er i orden.
    Sist endret av jiha1968; 28/04/22 kl 18:58

  3. Takk tss1410, kospaang takket for denne posten
  4. #3
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    27. april 2022
    Innlegg
    13
    Antall takk

    Standard

    Tusen takk for svar. Jeg skal følge tipsene dine og legge ut resultatene her hvis jeg ikke finner feilen

  5. #4
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    27. april 2022
    Innlegg
    13
    Antall takk

    Cool

    Sitat Opprinnelig postet av jiha1968 Vis post
    Hei,
    ECM
    -P023484 er motorstyringen som varsler om at aktuelt målt ladetrykk (fra TMAP) ikke stemmer med kalkulert ladetrykk. (algoritmer i
    ECM
    -programvaren)
    Normalt kommer dette avviket av feil i TMAP (som du har byttet) , skadet aktuator for VNT-regulering i turbo, skadet turbo.
    Vanligvis ville jeg misstenke VNT-systemet generelt, f.eks treg VNT-mekanisme inne i turbo pga sot. (jo, det er flere mulige årsaker)

    Men så har du
    ECM
    -P023800, som er en elektrisk feil, der
    ECM
    mener at signalledningen fra TMAP ligger kortsluttet til +12V batterispenning (5V eller høyere ) , eller sensor-jord mangler.
    P3-chassiet er velkjent for problem med kabelstamme fra
    ECM
    og ut i motorrommet, under eller ved siden av batterikassen, i tillegg ligger gjerne inntaksrøret fra luftfilter til turbo og gnisser på kabelstammen under inntaksrøret.

    ECM
    -P023468 er en ren informasjon-kode, forenklet sagt at ladetrykket ikke stemmer med forventet ladetrykk i forhold til
    ECM
    -algoritmer for denne motoren .


    Ut av disse feilkodene ville jeg først ha konsentrert meg om
    ECM
    -P023800 med å måle jording, og signalledningens spenning på TMAP-sensor
    (Back-probing direkte på sensorens kontakt, eller med nåle-prober i ledningene ved sensor under forsøk på å gjenskape feilkodene)

    Jeg ville deretter ha tatt en titt på "aktuelt ladetrykk" sett opp i mot "kalkulert ladetrykk", (du kan grafe dette i Vida) og ikke glem å kontroller om BARO-verdi (Atmospheric Press.) fra integrert sensor i
    ECM
    stemmer noenlunde med virkeligheten der bilen befinner seg, da den verdien brukes ved kalkulering av "forventet-verdiene" for ladetrykk.


    Når det gjelder
    CCM
    -B1A6115 (som du ikke har spurt om) , så sjekk at det ikke er korrosjonsskader på
    CCM
    -modulen i midtkonsollen pga søl/vannlekkasje.
    Signalledningen ( grønn-blå) fra kupé-temp.sensor har 0,4-4,8 Volt etter temperatur om den er i orden.
    Hei. Nå har jeg vært ute og tatt noen målinger og testet litt.

    Jeg vet ikke hvilke pinner på pluggen til sensoren som er til hva, så jeg målte alle sammen både med og uten motoren på.



    Jeg tok også en liten kikk på ladetrykk, og forventet ladetrykk. Legger ved en video der jeg sjekket det.

    Her er video link. så ikke ut som videoen virket så bra

    https://www.youtube.com/shorts/_CiWW9fdVYY



    Blir du noe klokere av dette? for det gjør ikke jeg
    Sist endret av tss1410; 30/04/22 kl 16:46

  6. #5
    Registrerte brukere jiha1968 sin avatar
    Medlem siden
    04. mars 2018
    Sted
    Bjugn
    Innlegg
    2.267
    Antall takk

    Standard

    Flott, da har du fått tørrtrent litt i garasjen, og verdiene fra motoren ser ganske så normale* ut, men jeg forklarte ikke at målingene må gjøres med bilen i bevegelse samtidig med at du forsøker å framprovosere symptomet, da vi er interessert i å finne ut hva som skjer rundt det øyeblikket motorstyringen setter feilkode og bilen går i Limp-home.

    Verdiene på aktuelt og forventet ladetrykk kan du med fordel åpne i graf-funksjonen i Vida, slik at du lettere kan se om ladetrykket følger forventet trykk. (litt responstid er det)
    Det er den stor fordel om dere er to under testingen, en til å holde bilen på veien, og en til å holde øye med PC-en.

    Om du ikke har strømforsyning/batteri nok på PC-en til å kjøre tur med den, så kan du fremdeles måle spenningen fra TMAP med voltmeter.
    (TMAP-måling er også den mest interessante sett i forhold til feilmeldingene dine.)
    Ordne deg med provisorisk måle-skjøteledning fra sensoren og inn i kupéen til måling på Voltmeteret.
    Har du kun ett Voltmeter, så mål mellom pinne 4 på sensoren og jord inne i bilen (lighter-uttaket) men det er også interessant å kunne måle spenning mellom sensorens jord på pinne 1 og jord inne i bilen. (bruk gjerne en to-leder "skjøteledning" fra pinne 4 og 1, men ikke bruk sensorens jordledning som jord-referansepunkt til målinger, bruk annen ok jording, som f.eks lighter eller batterijord)

    Pinnene på TMAP:
    1: Jording, Hvit-Grønn
    2: Temperatur, Blå-Grønn
    3: +5 Volt, Blå
    4: Ladetrykk, Grønn-Brun

    *Det var lite med spenning på TMAP pinne 4, men ser at Vida registrerer ladetrykk ved rusing, så du skal kunne måle spenning relatert til ladetrykk der, men bare tomgangsmåling gir ikke nok informasjon. Som sagt, ta en kjøretur og se hva som skjer i det bilen går i Limp-home.

  7. Takk tss1410 takket for denne posten
  8. #6
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2010
    Sted
    Bergen
    Innlegg
    1.079
    Antall takk

    Standard

    Du har akkurat samme symtomene som min 2006 hadde en tid. Det var trege VNT. Prøvde mye forskjellig vidundermidler men eneste som virkelig fjernet problemet var denne:
    https://www.thansen.no/bil/olje-og-k...415/pn1155959/

    FJerne varmedeksel over turbo. Kjør bilen varm. Løsne eksosrør(trenger bare en glip for å få inn slangen fra sprayboksen). Spray turbo full av guffe. Ikke spar på stoffet. Det freser og spytter men ikke gi deg.... Etter 1 times tid skrur du alt sammen igjen. Voila! niks mer heng på turboen.

    Måtte gjenta en gang. Men nå har bilen gått uten feil i 2 år.
    Når solen går ned, kaster selv små menn lange skygger.
    xc60 D4 181 hk R-design 2014
    XC70 2006 D5 4C sumsum

  9. Takk tss1410 takket for denne posten
  10. #7
    Registrerte brukere jiha1968 sin avatar
    Medlem siden
    04. mars 2018
    Sted
    Bjugn
    Innlegg
    2.267
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av jerognal Vis post
    Du har akkurat samme symtomene som min 2006 hadde en tid. Det var trege VNT. Prøvde mye forskjellig vidundermidler men eneste som virkelig fjernet problemet var denne:
    https://www.thansen.no/bil/olje-og-k...415/pn1155959/
    FJerne varmedeksel over turbo. Kjør bilen varm. Løsne eksosrør(trenger bare en glip for å få inn slangen fra sprayboksen). Spray turbo full av guffe. Ikke spar på stoffet. Det freser og spytter men ikke gi deg.... Etter 1 times tid skrur du alt sammen igjen. Voila! niks mer heng på turboen.
    Måtte gjenta en gang. Men nå har bilen gått uten feil i 2 år.
    Godt råd, for vi skal ikke se bort ifra at en turborens gjør underverker for TS sin bil, og det kan godt være at kokset VNT er årsaken til et par av feilmeldingene (som nevnt i mitt første svar) , men har vansker med å se hvordan VNT-spjeldet skal få signalkabelen fra MAP til å bli høyere enn sensorens drivspenning, men det er selvfølgelig mulig at den feilkoden (
    ECM
    -P023800) er aktivert med andre kriterier enn de Volvo selv oppgir for denne koden.
    (som når kartet ikke stemmer med terrenget)

  11. Takk tss1410 takket for denne posten
  12. #8
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    27. april 2022
    Innlegg
    13
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av jiha1968 Vis post
    Godt råd, for vi skal ikke se bort ifra at en turborens gjør underverker for TS sin bil, og det kan godt være at kokset VNT er årsaken til et par av feilmeldingene (som nevnt i mitt første svar) , men har vansker med å se hvordan VNT-spjeldet skal få signalkabelen fra MAP til å bli høyere enn sensorens drivspenning, men det er selvfølgelig mulig at den feilkoden (
    ECM
    -P023800) er aktivert med andre kriterier enn de Volvo selv oppgir for denne koden.
    (som når kartet ikke stemmer med terrenget)
    EDIT: Jeg innså når jeg skrev denne posten at spenningen på tomgang på bildet lengre oppe på pinne 1-4 var 0v. Når bilen står på tomgang nå så måler jeg rundt 1,6v.
    Da har jeg målt med jordinga direkte på batteriet, og ikke på jordingen til sensoren. tips her?


    Hei! Nå har det blitt mye overtid og lite tid til feilsøking av bilen.

    Jeg har gjort som du sa. Jeg koblet på en "strømstjeler" på pinne 4 på kontakten og tok med meg måleinstrumentet og vida i bilen og tok meg en lang kjøretur.
    Men uansett hvor mye jeg prøvde så klarte jeg ikke å få frem feilen. Som regel kommer limp home etter 5 minutter, men nå hadde jeg bilen på en 40 minutters kjøretur uten at det kom noe limp home.
    Det er jo forsåvidt bra at feilen ikke kommer, men irriterende at det skal skje akkurat når jeg skal feilsøke. Kan det ha noe med at jeg har vært å gjort en jobb med den pluggen?

    Men uansett så tok jeg en video av kjøreturen med både vida og voltmeter. Se bort i fra de 6-7 minuttene der jeg innså at jeg hadde trykket på hold på voltmeteret.
    Jeg vet ikke om du blir noe klokere av videoen, men her er den uansett.
    https://www.youtube.com/watch?v=b40LE4gTc-Y

    Kan godt prøve turborens som jerognal, men de har den ikke på lager i nærheten så da må jeg vente noen dager før jeg forsøker det.

    Igjen, tusen takk for gode råd og tips
    Sist endret av tss1410; 11/05/22 kl 18:54

  13. #9
    Registrerte brukere jiha1968 sin avatar
    Medlem siden
    04. mars 2018
    Sted
    Bjugn
    Innlegg
    2.267
    Antall takk

    Standard

    Hvis du måler mellom pinne 4 og batterijord, så måler du "ladetrykket" , samme spenning som motorstyringen bruker til å registrere ladetrykket med.
    Det er den spenningen som feilkoden
    ECM
    -P023800 varsler om, og når feilkoden settes bør vi kunne se på voltmeteret at spenningen ligger over 4,9 Volt.
    Så målingen din er ok, men det vet du siden bilen ikke har feilkode på dette for øyeblikket.
    Årsaken til spenningsfeilen vil kunne være jordingsfeil til sensor, (derfor ønskelig med måling av pinne 1 til batterijord i tillegg) men mer sannsynlig kortslutning mellom ledningene i kabelmatten.

    Hvis vi antar periodisk feil i kabelmatten, så kan symptomet godt reagere på at du bøyer og tøyer litt på ledningen ja...

    Ut av videoen så ser jeg ingen problemer med turbo/ladetrykk for øyeblikket
    (kun ved 19.55-20.55 synes jeg turboen var treg til å reagere, men det høres ut som turtallet er veldig lavt da, så jeg tror det er ok allikevel)

    Ser i videoen at
    MAF
    ligger på fast verdi, går ut ifra at
    VIDA
    ikke oppdater den når den ikke er valgt i grafen.
    Skulle du få lyst til å lage flere videoer når symptomet kommer tilbake, legg gjerne
    MAF
    (eller turtall) i grafen så vi kan se mer av hva motoren gjør.

    Så du får nyte en symptomfri bil inntil videre, og være klar til nye målinger når den ombestemmer seg.
    Sist endret av jiha1968; 11/05/22 kl 22:57

  14. #10
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    27. april 2022
    Innlegg
    13
    Antall takk

    Standard

    Den gleden varte ikke lenge. Jeg koblet fra diagnose utstyret for å kjøre en tur til oslo. 5 min etter jeg begynte å kjøre så kom feilen igjen.

    Hva er det neste jeg burde sjekke i rekkefølge?

    Prøve på en ny video, og så måle jordledningen på pluggen til jord?

    Og hvorfor kan det ha seg at feilen kom veldig sjeldent for 2 år sien men kommer hver eneste kjøretur nå?
    Sist endret av tss1410; 14/05/22 kl 09:48

  15. #11
    Registrerte brukere jiha1968 sin avatar
    Medlem siden
    04. mars 2018
    Sted
    Bjugn
    Innlegg
    2.267
    Antall takk

    Standard

    Tingenes iboende djevelskap
    Fortsett med å måle sensorledningen (mellom pinne 4 og bilens jording) , gjerne samtidig med noe som kan vise ønsket og målt ladetrykk. (som i videoen din)

    Hvis spenningen på pinne 4 stiger langt over 5 Volt antar vi kortslutning mellom sensorledningen og en 12V-kabel i kabelstammen mellom
    ECM
    og sensoren.
    Er den omtrentlig lik 5 Volt når feilen kommer, antas kortslutning til 5 Volt i kabelstamme, eller brudd på jording til sensor, og da trengs det måling mellom pinne 1 og jord, for å se om manglende jording er årsaken.

  16. Takk tss1410 takket for denne posten
  17. #12
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    27. april 2022
    Innlegg
    13
    Antall takk

    Standard

    Hei! Da fikk jeg det endelig til på film. Når jeg sier "Der" 6 minutter inn i filmen, da merket jeg at feilen hadde kommet.
    I forkant av dette så prøvde jeg med noe kontaktspray i pluggen bare for å se om det ville hjelpe, men åpenbart så gjorde det ikke det :P

    Jeg ser at spenningen sakte men sikkert går opp til nesten 4,9V. Men det så da ikke ut som en kortslutning, da hadde jo spenningen gått momentant opp, og ikke gradvis som på videoen?
    Eller har du noen gode ideer?

    https://www.youtube.com/watch?v=jb3cC-q7_5o

  18. #13
    Registrerte brukere jiha1968 sin avatar
    Medlem siden
    04. mars 2018
    Sted
    Bjugn
    Innlegg
    2.267
    Antall takk

    Standard

    Hei, det går galt allerede ved 5:48-5:49 ca 10 Sek. før "Der-øyeblikket", og ser at spenningen (ladetrykket) fra T-MAP-sensoren blir for det meste liggende ca 0,7 Volt for høyt resten av turen etter feilen viste seg. (Ca 0,6 Bar avvik) Og i enkelte øyeblikk opptil 2 Volt (1,1Bar) over ønsket ladetrykk/spenning ved godt pådrag.

    Feilen på denne kjøreturen stemmer ikke med kriteriene for
    ECM
    -P023800 feilkoden (over 4,9V i mer enn 9 sek.) , men er midt i blinken for
    ECM
    -P023484 (ladetrykk-algoritmefeil)

    Neste måling blir å finne ut om jordingen til sensoren virkelig er ok, (når du får avvik/feil på ladetrykket) mål spenning fra karosseri/batteri-jord, til pinne 4 EDIT: Pinne 1 på T-MAP-sensoren (skal være 0 Volt +/- noen titalls millivolt avvik)
    Om denne målingen ikke gir resultat, kan det være fornuftig å koble inn en slik, for å kontrollere ladetrykket fysisk opp mot verdien fra T-MAP.
    En sjekk av spensten i kontaktene i pluggen til T-MAP er også ønskelig ("Drag-test"/"Pin-fitment")

    Symptomet ligner litt på treg/feilkalibrert VNT på turboen, men siden
    ECM
    kalibrerer VNT-justeringen selv ved hjelp av bl.a. T-MAP, så burde det komme feilkoder på urimelige verdier/strømtrekk-feil fra VNT-aktuator, men får holde eventuell feil med VNT som joker i ermet inntil videre, for å ikke springe for mye rundt i ring.
    Sist endret av jiha1968; 17/05/22 kl 10:33

  19. #14
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    27. april 2022
    Innlegg
    13
    Antall takk

    Standard

    Hei. Jeg tok en kjøretur nå for å sjekke spenningen som du sa.
    Jeg regner med du mente pinne 1 (jordingen på pluggen) til - på batteriet.

    Spenningen lå rundt 0.03-0.05mV hele turen. Det var et par ganger den var oppe i 0.06-0.07mV men det var kun et par ganger under kraftig akselerasjon. Jeg kunne ikke se noe forskjell før og etter motorfeilen kom.


    EDIT
    Her har du ny video
    https://youtu.be/9sWuYIPioic
    Sist endret av tss1410; 16/05/22 kl 22:43

  20. #15
    Registrerte brukere jiha1968 sin avatar
    Medlem siden
    04. mars 2018
    Sted
    Bjugn
    Innlegg
    2.267
    Antall takk

    Standard

    Du har helt rett, mente pinne 1 målt mot jord ja, ikke pinne 4

    Hmm, hadde håpet å se feil på jordingen... Men det er fremdeles mulighet for jordingsfeil eller feil på signalledning, men i såfall i pluggen til T-MAP, ikke lengre ut i ledningsnettet.
    Ikke så lett å måle dette, med annet enn en skjøtekabel for T-MAP, eller få bekreftet avviket mellom virkelig ladetrykk og det T-MAP tilsynelatende måler, med den tidligere nevnte turbotrykkmåleren. (eller lignende trykkmåler, som også kobles inn mellom turbo og innsugsmanifold)


    Ser at du skrev dette i det første innlegget:
    "De mente det var TMAP sensoren som var ødelagt. Jeg byttet denne, men det hjalp ikke noe.
    - Jeg sendte også bilen inn på et lokalt verksted for å feilsøke. De mente det var turbotrykk sensoren. De byttet den, uten at det hjalp."

    TMAP og Turbotrykk-sensor er ulikt navn på samme del, har du de gamle delene, eller delenumrene så vi er sikre på hva som er byttet?
    Sist endret av jiha1968; 16/05/22 kl 23:19

  21. #16
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    27. april 2022
    Innlegg
    13
    Antall takk

    Standard

    https://www.eurodel.no/sensor-ladetr...-0-261-230-295

    Denne har jeg byttet. Jeg regner med det er samme sensor som verkstedet også har byttet.

  22. #17
    Registrerte brukere jiha1968 sin avatar
    Medlem siden
    04. mars 2018
    Sted
    Bjugn
    Innlegg
    2.267
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av tss1410 Vis post
    https://www.eurodel.no/sensor-ladetr...-0-261-230-295

    Denne har jeg byttet. Jeg regner med det er samme sensor som verkstedet også har byttet.
    Det er en T-MAP, sensor for lade-trykk og temperatur ja, så da er samme del byttet to ganger på rad med andre ord...

    Hadde vært veldig kjekt å se om T-MAP virkelig rapporterer riktig ladetrykk når avviket er tilstede...
    (men det er ikke helt rett frem å koble inn separat ladetrykksmåler på denne motoren, må lage uttak på egnet sted selv)
    Sist endret av jiha1968; 16/05/22 kl 23:43

  23. #18
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    27. april 2022
    Innlegg
    13
    Antall takk

    Standard

    Gratulerer med dagen . Jeg kan se om jeg kan få handla en slik turbotrykkmåler. Men aller først tror jeg at jeg vil prøve ut den turborensen og se om det kan hjelpe. Må bare bestille den først. Hvis det er treg VNT som er årsaken, må hele turboen byttes da? Jeg tror ikke jeg ønsker å ta den fra hverandre for å rense hele innvendig
    Sist endret av tss1410; 17/05/22 kl 09:37

  24. #19
    Registrerte brukere jiha1968 sin avatar
    Medlem siden
    04. mars 2018
    Sted
    Bjugn
    Innlegg
    2.267
    Antall takk

    Standard

    Gratulerer med dagen ja

    Har sovet litt på saken, sjansen for kontaktfeil i pluggen til T-MAP er liten, og tror du gjør rett i å følge rådet til jerognal med å ta en kjemisk turborens nå.
    Hypotesen er at VNT-reguleringen "kjører seg fast" ,
    ECM
    gir kommando (PWM-styrespenning) for å flytte på VNT-motor/spjeld,
    ECM
    tror nå at VNT har flyttet seg til ønsket posisjon, men ser at ladetrykket har feil verdi, flytter litt til og setter feilkode for at ladetrykk fremdeles ikke stemmer med beregnet posisjon av VNT.
    (det er ingen egen VNT-posisjonssensor tilkoblet
    ECM
    , som f.eks på EGR, men VNT-motoren har integrert elektronikk for egen posisjonsberegning så vidt jeg vet)
    Ved tenning av/på så kjøres VNT-motoren til endes, og blir "kalibrert" slik at turbotrykk/VNT-posisjon blir riktig til det henger seg fast igjen.

    Hypotesen kan bekreftes ved rens av VNT, overhaling av hele VNT-systemet, eller ekstern kontrollmåling av ladetrykk, og da gir nok kjemisk rens mest for pengene ja.
    Som fotnote så er det minst en av feilkodene som ikke kan forklares med dagens hypotese, men det er jo mulig å ha (hatt) flere feil...


    Treg VNT blir som regel helt ok med rensing, kjemisk rens varer lenge, mekanisk/demonterings-rens varer lengre.
    Så man tar ofte en kjemisk rens først, blir VNT bra da, men feilen kommer tilbake i tidligste laget, så gjør man heller en demonterings-rens.
    Treghet/binding pga utslitt VNT- mekanisme betyr bytte av nødvendige små-deler eller komplett turbo, men bilen din har ikke rullet så langt at det burde være tema.
    Sist endret av jiha1968; 17/05/22 kl 10:53

  25. #20
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    27. april 2022
    Innlegg
    13
    Antall takk

    Standard

    Jeg spylte en slik flaske gjennom systemet nå. Har hatt den ute på en kjøretur, men uten resultater.
    https://www.mekster.no/promeister-tu...xoCEFwQAvD_BwE
    Det er kanskje ikke helt riktig produkt til formålet, men det var det jeg kunne finne på bensinstasjonen på 17.mai

    Skal prøve den fra thansen etter en liten ferie. (Skal på ferie fra torsdag-mandag så blir ikke noe feilsøking da)

    Hvis du kommer på noe annet før den tid så bare si i fra

  26. #21
    Registrerte brukere jiha1968 sin avatar
    Medlem siden
    04. mars 2018
    Sted
    Bjugn
    Innlegg
    2.267
    Antall takk

    Standard

    Den EGR-Turborensen er det tilsynelatende Motip som produserer for "ProMeister", og den sprayes vel inn i innsuget i håp om at dampen som kommer ut i eksosen skal rense turboen...
    Tror det må mange flasker til for å kunne rense VNT-spjeldene på den måten. (vet ikke hvordan denne egner seg for spraying rett i turbinhuset/VNT)

    Stekovnsrens alá MrMuscle kan brukes ved mangel på mer spesialtilpassede rensemidler. (selvfølgelig på egen risiko)
    Eksosrøret løsnes fra Turboen, og ovnsrensen sprayes inn i turbo, la det virke en god stund, om mulig bruk diagnoseutstyr for å kjøre VNT-aktuatoren fram og tilbake (eller demonter litt for å gjøre det for hånd) og du kan skylle med litt vann om du vil før montering/start. (ikke så mye vann/trykk at det kommer opp i eksosmanifolden og inn i sylindrene)
    NB: Husk personlig verneutstyr, du vil ikke ha ovnsrens o.l. hverken på hendene eller i øynene.

    Hvis det blir nødvendig å sjekke virkelig turbotrykk med ekstern måler, så vil det kreve montering av en nippel til måleren på f.eks plastrøret mellom EGR/ASV og innsugsmanifold, det finnes ikke noe ferdig uttak så vidt jeg vet.
    Bor hull i plastrøret, tre medfølgende T-stykke ut gjennom hullet innenfra og ut, lim fast med epoxy/Tec7 eller lignende, eller skru inn f.eks en bremseluftenippel i hullet med lim/fugemasse på gjengene, om du ikke like godt bare drar måleslangen inn i det trangborrede hullet i røret...
    Om du ikke vil kjøre rundt med dette til evig tid, så går det vel å få tak i et brukt rør til eksperimentet.
    (ja jeg vet dette er mye pes, men det er ikke bestandig så enkelt å leke bilmekaniker)

  27. #22
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    27. april 2022
    Innlegg
    13
    Antall takk

    Standard

    Sendte bilen inn på et verksted i dag for å kjøre en skikkelig turborens, så er jeg sikker på at det blir gjort skikkelig (Carfix Søgne)

    Skal gi en tilbakemelding om det hjalp når jeg kommer hjem fra jobb

  28. #23
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2010
    Sted
    Bergen
    Innlegg
    1.079
    Antall takk

    Standard

    Da fikk turboen min hikke på nytt. Så da kan vi konstantere at turborens inn på baksiden av turbo holder i 2 år. Så nå skal eg handle ny flaske og ta det opp igjen.
    Når solen går ned, kaster selv små menn lange skygger.
    xc60 D4 181 hk R-design 2014
    XC70 2006 D5 4C sumsum

  29. #24
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    27. april 2022
    Innlegg
    13
    Antall takk

    Standard

    Da kom den tilbake fra turborens, men problemet er der enda. Uten at de har feilsøkt noe videre, så trodde de at det kunne være en mekanisk feil. Får feilsøke mere etter ferien

  30. #25
    Registrerte brukere jiha1968 sin avatar
    Medlem siden
    04. mars 2018
    Sted
    Bjugn
    Innlegg
    2.267
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av tss1410 Vis post
    Da kom den tilbake fra turborens, men problemet er der enda. Uten at de har feilsøkt noe videre, så trodde de at det kunne være en mekanisk feil. Får feilsøke mere etter ferien
    Det var jo kjedelig at ikke feilen "løsnet".
    Det eneste vi vet så langt er at det blir en "offset" på verdien T-MAP rapporterer til
    ECM
    når feilen er aktiv, (tilnærmet fast avvik mellom ønsket og målt ladetrykk)
    kan skyldes feil i VNT-aktuatoren (egentlig en REA: Rotor Electric Actuator) , slitt VNT-mekanisme inne i turboen som låser seg fast og lager kalibreringsfeil i VNT-aktuator, eller som tidligere antatt; feil på ladetrykksrapporteringen fra T-MAP.

    Men det ligger en liten luring i
    ECM
    -programvaren, den kan finne på å vise en kalkulert verdi for "målt" ladetrykk i T-MAP istedenfor virkelig verdi når den går i feilmodus.
    ECM
    kan faktisk lyve, og sende oss i feil retning...
    En måte å sjekke om dette er tilfellet er å ta ut T-MAP fra intercooleren mens feilen er tilstede og motoren går, for så å se på hva som skjer med MAP-verdien i Vida, eller benytte ekstern turbotrykkmåler.
    En annen måte er å bruke standard
    OBD
    -avlesing av motordata fremfor "Volvo-tilpasset diagnoseutstyr".

    jerognal : det hørtes ikke usannsynlig ut nei

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Lignende tråder

  1. Plystrelyd i motoren??...
    By Engafan922 in forum 850 / x70 -serien
    Svar: 9
    Siste post: 19/11/15, 19:53
  2. B230fb turbo HJELP! Går ikke over 3000rpm.
    By horsepower in forum 700 / 900 / x90 -serien
    Svar: 1
    Siste post: 26/05/13, 23:47
  3. Voldsom plystrelyd ifra vifta?
    By Loggy in forum 700 / 900 / x90 -serien
    Svar: 8
    Siste post: 13/03/13, 15:50
  4. Plystrelyd når jeg skrur av motoren
    By vegartro in forum 850 / x70 -serien
    Svar: 13
    Siste post: 27/12/11, 21:45
  5. 740 tic går dårlig fra ca 1200 til 3000rpm
    By skistav in forum 700 / 900 / x90 -serien
    Svar: 2
    Siste post: 29/04/10, 15:58

Tagger for denne tråden

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •