Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  0
Viser resultater 1 til 20 av 20

Tråd: Ulyd og vibrasjon i bilen XC70 2016 mod aut.

  1. #1
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    19. feb. 2011
    Innlegg
    176
    Antall takk

    Standard Ulyd og vibrasjon i bilen XC70 2016 mod aut.

    Hei.Som topic sladrer om så merker jeg ulyd og vibrasjon .Dette skjer når det jeg opplever som at bilen velger et for høyt gir.Turtallet blit da rett i overkant av 1000rpm.Får en "durelyd"og vibrasjon i bilen.Merkes best i lave hastigheter.Gearkassen er ikke flushet,km.st 75 000.Kan gearkasse programeres til å ikke velge så lavt turtall?Kan det være noe som er løst,slakt eller slitt?Takknemlig for svar

  2. #2
    Registrerte brukere jiha1968 sin avatar
    Medlem siden
    04. mars 2018
    Sted
    Bjugn
    Innlegg
    2.266
    Antall takk

    Standard

    Hei, har girkassen alltid hatt tendens til å velge "for høyt gir" ved samme kjøremønster/rute, eller har dette oppstått etter f.eks øko-kjøring i lengre tid?

    Girkassen (
    TCM
    ) kan ikke programmeres med normalt tilgjengelig utstyr, men du kan be Volvo om å laste inn nyeste SW for
    TCM
    og
    ECM
    , eller så får du i nødsfall dytte litt på girspaken...

    Dårlige motorfester kan forårsake at vibrasjoner forplanter seg inn i kupéen, samme med avvikende dyser. Men en 5-sylindret dieselmotor er ikke akkurat vibrasjonsfri i utgangspunktet, selv om din modell er adskillig mer raffinert enn grunnmotoren fra tidlig 2000-tall. (Regner med at du har en D5244Txx)

    Vibrasjon og ulyd-følsomhet er svært individuelt, og har vi først latt oss irritere over det, så vokser som regel det gnagsåret helt av seg selv. (jeg har ikke hørt hvor ille bilen din er)
    En ide kan være å prøvekjøre samme bilmodell om sjansen byr seg, da en 2015/16 med samme motor (samme Hk-antall for enkelhets skyld)

    Uten at det har noe med vibrasjonssymptomet å gjøre, så har bilen din en km-stand som er gunstig for å begynne med flushing av girkassen, deretter omtrentlig hvert 5år/60-90Kkm, for å øke levetiden på kassa...

  3. #3
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    19. feb. 2011
    Innlegg
    176
    Antall takk

    Standard

    Hei igen.Takk for svar.Nå har jeg hatt bilen kun fra ifjor høst,men har nok en rolig kjørestil.Som sagt merkes dette best i lave hastigheter.Typisk i bymiljø,hastighet ca 30km/t.Bilen velger da gjerne 3 gir med turtall rett i overkant av 1000 rpm,Merkes like godt med pådrag som ved delgass og uten gasspådrag.Skal ha bilen inn på service i juni,tenkte da å flushe girkassen og bytte på olje på viinkelkassen til 4 hjulsdrift.

  4. #4
    Registrerte brukere jiha1968 sin avatar
    Medlem siden
    04. mars 2018
    Sted
    Bjugn
    Innlegg
    2.266
    Antall takk

    Standard

    Så ulyd og vibrasjon er svært lite relatert til gasspådrag, men turtall og hastighet alene?
    Vibrerer, klirrer og rasler det i interiøret, eller høres ulyden(e) mest fra motorrommet?

    Ikke så mye mening i spørsmålene kanskje, for jeg tror det vil være vanskelig nok å finne årsaken selv for den som kan høre/føle dette direkte.
    Hvis en prøvekjøring/sjekk ikke ville gitt noen åpenbare ideer, så ville kanskje ha tatt en titt på Injektor-balanseringsverdier og sylinder-bidrag/hastighet/kompresjon. (krever spesialtilpasset/avansert diagnoseutstyr) Converter Lockup-problemer er også en mulighet, men dette er bare ville spekulasjoner...

    Hvis du skal ta full oljeservice, ikke glem Haldex og Diff bak.

  5. #5
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    19. feb. 2011
    Innlegg
    176
    Antall takk

    Standard

    Det er riktig at jeg opplever som om det ikke er relatert til gasspådrag,Det "durer"og vibererer i hele bilen.Har en magefølelse på at det er relatert til drivverk,men uten at jeg kan fastslå dette.Noen formening om hva et fullt oljeskifte koster,inkl flushing av girkasse?

  6. #6
    Registrerte brukere jiha1968 sin avatar
    Medlem siden
    04. mars 2018
    Sted
    Bjugn
    Innlegg
    2.266
    Antall takk

    Standard

    Klarer du å fremkalle symptomet med stillestående bil og holde motorturtallet rundt det område den vibrerer/durer mest ved kjøring?
    Eventuelt om du "power-bremser" ? (venstre for står på bremsen, med kassa i D/3, og gi gass)
    Og hva skjer om du vipper girspaken i fri (N) når bilen ruller i vibrasjon/dure-hastighet?
    Klarer du å fremprovosere symptomet i de andre girene , enten i tilnærmet samme hastighet, eller med annen hastighet men rundt samme turtall?
    Er det samme oppførsel med kald motor som ved varm?

    Mange spørsmål, men det kan kanskje hjelpe deg i å konkretisere symptomet til den som skal rette på saken...

  7. #7
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    19. feb. 2011
    Innlegg
    176
    Antall takk

    Standard

    Hei.Har nå testet litt.Med bilen i gir,håndbrekk på eller foten på brems.Når jeg gir litt gass slik at turtallet havner på litt i overkant av 1000rpm så merkes ulyd og vibrasjon.Setter jeg bilen i N for så å legge turtallet i samme område ,er det ingen vibrasjon og ulyd.Kan det være et motor eller girkassefeste?Fant ut at det å teste i fart ikke var så lett.I lav fart med rett turtall så kommer vibrasjonen,om jeg vipper bilen i N så endrer jo fart og turtall seg.Ingen forskjell om motor er varm eller kald.

  8. #8
    Registrerte brukere jiha1968 sin avatar
    Medlem siden
    04. mars 2018
    Sted
    Bjugn
    Innlegg
    2.266
    Antall takk

    Standard

    Motorfester er sannsynlig ja.
    Kan være en ide å få noen til å betjene gass/brems/gir, og ta en titt på hva motoren gjør, se om den flytter seg mye, og at momentfeste oppe ved ekspansjonstanken ikke har revnet i gummien.

  9. #9
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    19. feb. 2011
    Innlegg
    176
    Antall takk

    Standard

    Hei igjen.Var ute og tok noen bilder av momentfeste,men finner ikke ut hvordan jeg laster de opp her.Synes feste ser ut til å ha revnet.

  10. #10
    Registrerte brukere jiha1968 sin avatar
    Medlem siden
    04. mars 2018
    Sted
    Bjugn
    Innlegg
    2.266
    Antall takk

    Standard

    Du kan vurdere å bli betalende medlem, eller du kan laste opp bildene på en bildedelingstjeneste, og lime inn linken til bildet her, eller lag en Youtube-snutt av festet og lim inn linken her.
    Er det større revner/sprekker i gummien så er det ikke OK, selv om det ikke er sikkert at det er feste som forårsaker problemet.
    Du kan vurdere å skru løs festet fra bilen, for å kunne vri og dra i senteret for å sjekke hvordan det står til med det.
    (det bør være skikkelig revnet om det skulle gi lyd/vibrasjonsproblemer)

    Prøv som sagt å få noen til å betjene bilen mens du titter og lytter i motorrommet, eller sving innom et verksted og spør om å få låne en av reparatørenes ører og øyne et 5-minutt...

  11. #11
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    19. feb. 2011
    Innlegg
    176
    Antall takk

    Standard

    Har nå bestilt flushing av girkasse.Oljebytte på diff og bakaksel mente Bilia at det var litt tidlig med.Ellers så titta de litt på øvre motorfeste mens jeg la inn D og R med brekket på.Kunne ikke se noe galt da.Det bør nevnes at i vinter så var girkasse og motor ute av bilen.Dette for å utbedre en oljelekkasje i motorblokkdeling foran på høyre side.Det var Bilia som gjorde jobben.Kan ikke huske om bilen var slik som beskrevet før denne jobben ble gjort.
    Sist endret av tor-diesel; 21/05/22 kl 17:35

  12. #12
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    19. feb. 2011
    Innlegg
    176
    Antall takk

    Standard

    En liten oppdatering her.Hadde et ærend i Oslo idag.Svingte innom Gustavson & sønner på Storo.Traff en veldig hyggelig kar der.Etter en kort prøvetur er han av samme oppfatning som meg mht. til resonans og vibrasjon som tidliger beskrevet i denne tråden.Når han fikk vite at motor/girkasse hadde vært ute i vinter,så var hans teori at motor /girkasse kunne stå i spenn på motor/girkassefester.Han nevnte også fester i subframe.Noe han mener ble bekreftet etter en liten titt under panseret.Man ser at bolt i øvre motorfeste mot ekspansjonstank ikke sitter på samme sted som tidligerer.Tiltak kunne være å løsne på motorfester slik at motor/girkasse legger seg riktig uten at det står i spenn.Noen som har meninger rundt dette?

  13. #13
    Registrerte brukere jiha1968 sin avatar
    Medlem siden
    04. mars 2018
    Sted
    Bjugn
    Innlegg
    2.266
    Antall takk

    Standard

    Det koster jo ikke så mye å løsne et par-tre skruer og riste, hale og dra i motoren, for å se om det gjør utslag etterpå.
    Skjevplassert motor kan gi vibrasjoner i drivakslinger pga ugunstig vinkel (drivaksellinjering), men du har klart å fremkalle vibrasjonsfeilen ved stillestående bil, så drivakslinger utgår.
    Flere sammenfallende faktorer som Subframe-foringer, motorfester, skjevplassering osv kan kanskje gi problemer tilsammen, men det samme kan skje om f.eks en dyse eller to har begynt å skape seg. Så dette blir bare spekulasjoner...

  14. #14
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    19. feb. 2011
    Innlegg
    176
    Antall takk

    Standard

    Hei igjen.Takk for svar.Om en dyse eller to har feil,kan dette måles på noe vis?Vil det ryke unormalt fra eksos?

  15. #15
    Registrerte brukere jiha1968 sin avatar
    Medlem siden
    04. mars 2018
    Sted
    Bjugn
    Innlegg
    2.266
    Antall takk

    Standard

    Dysen(e) skal være temmelig dårlige før de lager noe ekstra eksosrøyk.
    Det går f.eks an å sjekke korreksjonsfaktoren på hver dyse, og se om stempelhastighet/relativ kompresjon er innenfor normalen med Vida/Dice, og måle hvor mye hver dyse "lekker" i hver sin returslange. Men ikke alltid at disse sjekkene gir noe definitivt svar, og dysene ble bare nevnt som et alternativ til årsak, ikke en absolutt forklaring.
    Spørmålet er om vibrasjonssymptomet var tilstede før motorreparasjonen, eller om den kom samtidig, sikkert ikke så enkelt å svare på da de fleste av oss spisser ørene og er ekstra på vakt etter noe er gjort med bilen.

  16. #16
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    19. feb. 2011
    Innlegg
    176
    Antall takk

    Standard

    Hei igjen.Takk for svar.Etter verkstedbesøk har de posisjonert øvre motorfeste på nytt.I tillegg ble girkassa flushet.Bilen ble marginalt bedre,men opplever fortsatt resonans/ vibrasjon når turtallet ligger rett i overkant av 1000 rpm.Noe den veldig ofte gjør både ved gass/ delgass eller motorbrems før girkassa løser ut,uavhengig av hastighet.De skal gjøre et nytt forsøk ved å løsne på flere motorfester.

  17. #17
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    19. feb. 2011
    Innlegg
    176
    Antall takk

    Standard

    Hei.Her kommer en oppdatering på ståa.Bilen har vært inne på service.Her ble ytterligere noen motorfester løsnet på,men med samme resultat.Samme during og resonans i bilen.Som tidligere nevnt har girkasse og motor vært ute av bilen i forbindelse med en oljelekk.Om bilen var sånn i forkant av dette kan jeg ikke med sikkerhet si,men er ganske sikker på at det var den ikke.Nå fant Bilia ut det lekker olje fra girkassa,mest sannsynlig en simmering mot motorsiden bak medbringer.Denne simmering ble byttet da kassa var ute av bilen,så jobben med å bytte den går på delegarantien til Bilia.Men girkassa må ut av bilen igjen.I tillegg så har kassa begynt å "slå" ganske kraftig når den girer ned,dette har skjedd noen ganger.Skvetter like mye hver gang.Nevnte dette for Bilia,der forteller da at de har brukt en uorginal olje på girkasse,en som var billigere.Den skulle visst ha de samme spesifikasjonene som den orginale.De hadde vært borti lignende tilfeller hvor problemet ble borte når de gikk tilbake til den orginale oljen.Når kassa skal ut for å bytte simmering så blir det fylt på igjen med orginalolje.Har også snakket med Gustavson i Oslo,de sier at det ligger en eksta flik i Vida,som beskriver feilsøk på noen plast tetteringer.De hadde byttet flere av disse under nybilgaranti.Om disse lekker vil kassa "slå" under nedgiring fra 5 til 4 gir.

  18. #18
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    19. feb. 2011
    Innlegg
    176
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av tor-diesel Vis post
    Hei.Her kommer en oppdatering på ståa.Bilen har vært inne på service.Her ble ytterligere noen motorfester løsnet på,men med samme resultat.Samme during og resonans i bilen.Som tidligere nevnt har girkasse og motor vært ute av bilen i forbindelse med en oljelekk.Om bilen var sånn i forkant av dette kan jeg ikke med sikkerhet si,men er ganske sikker på at det var den ikke.Nå fant Bilia ut det lekker olje fra girkassa,mest sannsynlig en simmering mot motorsiden bak medbringer.Denne simmering ble byttet da kassa var ute av bilen,så jobben med å bytte den går på delegarantien til Bilia.Men girkassa må ut av bilen igjen.I tillegg så har kassa begynt å "slå" ganske kraftig når den girer ned,dette har skjedd noen ganger.Skvetter like mye hver gang.Nevnte dette for Bilia,der forteller da at de har brukt en uorginal olje på girkasse,en som var billigere.Den skulle visst ha de samme spesifikasjonene som den orginale.De hadde vært borti lignende tilfeller hvor problemet ble borte når de gikk tilbake til den orginale oljen.Når kassa skal ut for å bytte simmering så blir det fylt på igjen med orginalolje.Har også snakket med Gustavson i Oslo,de sier at det ligger en eksta flik i Vida,som beskriver feilsøk på noen plast tetteringer.De hadde byttet flere av disse under nybilgaranti.Om disse lekker vil kassa "slå" under nedgiring fra 5 til 4 gir.
    Ny oppdatering.Bilen har nå vært inne for å utbedre oljelekk på simmering i gearkassa.Sjekket samtidig motor/gearkassefester,deriblant det oljefylte på gearkassa.Fant ingen feil på fester.Bilia mener nå at bilen er merkbart bedre med hensyn til resonans/vibrasjon i bilen.En oppfatning jeg ikke deler.Fikk beskjed om å kjøre en periode siden adapsjon ble nullstilt.

  19. #19
    Moderator Børge Vikebø sin avatar
    Medlem siden
    15. des. 2009
    Sted
    Nordhordland, Norway
    VCCN medlemsnummer
    438
    Innlegg
    2.569
    Antall takk

    Standard

    Leser jeg det riktig at vibrasjon/resonans kommer ved 1000-1100 omdreininger, og ved belastning?For meg så høres det nesten normalt ut siden den ligger såpass lavt på turtall og dermed er har høy belastning. Får du det i flere gir også?

    Man kan sjekke kompensering på dyser for å se om en/flere er ute av kurs, men jeg har lite tro på dette.

    Anbefaler å prøvekjøre tilsvarende bil.


    Sent from my iPhone using Tapatalk
    '17 V90 D4
    '18 VW Caravelle T6
    X - '11 V70D3
    X - '03 XC90 2,5T AWD
    '79 245 L
    '18 Adrian Adora 573PT

  20. #20
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    19. feb. 2011
    Innlegg
    176
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Børge Vikebø Vis post
    Leser jeg det riktig at vibrasjon/resonans kommer ved 1000-1100 omdreininger, og ved belastning?For meg så høres det nesten normalt ut siden den ligger såpass lavt på turtall og dermed er har høy belastning. Får du det i flere gir også?

    Man kan sjekke kompensering på dyser for å se om en/flere er ute av kurs, men jeg har lite tro på dette.

    Anbefaler å prøvekjøre tilsvarende bil.


    Sent from my iPhone using Tapatalk
    Hei igjen .Takk for innspill.Vibrasjon/resonans kommer uavhenig av gir og belastning/delgass/motorbrems/hastighet.Slik jeg opplever det er det utelukkende turtallet som er avgjørende.
    Bilen måtte nok engang inn på Bilia nylig.Dette fordi de oppdaget en oljelekk på simmering bak medbringer i automatkassa ,denne ble byttet da motor /girkasse var ute av bilen for en tid tilbake,grunnet oljelekk i motorblokkdeling.Dette gikk nå på delegaranti hos bilia.Når kassa vel var inne i bilen igjen ble adapsjon nullstilt.Mekaniker mente at det oljefylte feste på kassa ikke sto helt riktig i posisjon og alle de andre festene ble sjekket uten at feil på disse ble avdekket.Han mener nå at bilen fungeree som den skal og at jeg må kjøre en periode nå for at kassa skal lære seg min kjørestil.Sjekket også at softvare på girkassa ble oppdatert i 2018 og 2020

Lignende tråder

  1. 2016 mod XC70 ulyd kupevifte
    By tor-diesel in forum x60 / V70II / XC70II / S80II
    Svar: 20
    Siste post: 12/12/22, 17:44
  2. Ulyd og vibrasjon på v70 awd 05 mod
    By ovevolvo in forum S60 / V70N / S80 / XC70 / XC90
    Svar: 4
    Siste post: 02/04/21, 13:15
  3. B5244T/T5 ulyd og vibrasjon i generator-rem-spennrulle?
    By fogw in forum S60 / V70N / S80 / XC70 / XC90
    Svar: 9
    Siste post: 30/12/12, 12:26
  4. Mellomlager høyre drivaksling???Ulyd og vibrasjon
    By Hardangermannen in forum C30 / V40II / V40II CC / S40II / V50 / C70II
    Svar: 3
    Siste post: 23/08/12, 17:54
  5. Vibrasjon og ulyd v70
    By roar in forum S60 / V70N / S80 / XC70 / XC90
    Svar: 5
    Siste post: 07/08/11, 21:14

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •