Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  0
Viser resultater 1 til 5 av 5

Tråd: Defekt turbo

  1. #1
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2022
    Innlegg
    24
    Antall takk

    Standard Defekt turbo

    Jeg byttet i går både turbo og partikkelfilter på bilen min. V50 1,6d 2010 mod. Jeg hadde problemer med å få partikkelfilteret på plass og det ble endel banking for å få det på, og jeg måtte hamre det inn på turboen for å få klemmen på. Det jeg ikke oppdaget, var at klemmen på undersiden ikke var ordentlig på. Så det ble mye lukt i bilen og turboen lagde rare lyder. Men jeg fikk turboen til å virke. Den varte bare et par mil, før den kuttet helt. Dro innom et verksted, som fortalte meg at filteret jeg hadde montert var Euro 5 filter, og ikke 4 som min bil bruker. I dag demonterte jeg filteret, og oppdaget at akslingen til turbinen på turboen var knekt. Hva kan ha forårsaket dette? Filteret? Stort spenn mellom filter og turbo? Turboen var helt nedsotet, og det luktet skikkelig brent olje. Sotingen er nok pga av at det ikke har vært tett nok. Er redd det samme skal skje igjen med en ny turbo

  2. #2
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2022
    Innlegg
    24
    Antall takk

    Standard

    Tok av oljerøret også nå, og oljen lukter forferdelig. Er oljen mest sannsynlig ødelagt? Har hatt ned bunnpanna for noen dager siden og gjort den ren. Byttet også pickupen. Er det mulig å gjøre noe feil her? Den var bare festet med 3 skruer, og var lett å montere. Er redd dette er noe alvorlig. Bilen gikk i går i kun 30 km timen i motbakker. Selv om den forrige turboen var defekt, så kunne jeg i det minste kjøre mere normalt. Det gikk ikke nå

  3. #3
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2022
    Innlegg
    24
    Antall takk

    Standard

    Jeg oppdaget nå at returslangen fra turbo var knusk tørr. Så der har ingen oljen passert. Men hvorfor ikke, vet jeg ikke.

  4. #4
    Registrerte brukere jiha1968 sin avatar
    Medlem siden
    04. mars 2018
    Sted
    Bjugn
    Innlegg
    2.268
    Antall takk

    Standard

    Auda, det som i utgangspunktet tar livet av turboen på disse motorene er gjenkokset oljesil i tilførselsrør til turbo.
    (tror du fikk en link til utvidet info på emnet tidligere)
    Og det er nok oljemangel som har knekt den nye også.

    Sjekk oljetilførsel til turbo...
    (Motoren kan du "testkjøre" med å tjuvkoble starteren, husk for all del å sette girkassa i fri, og lad batteriet...)

    Apropos motorolje, bytt den gjerne når du har fått orden på oljetilførselen til/fra turbo

  5. #5
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2022
    Innlegg
    24
    Antall takk

    Standard

    Hei igjen, jiha1968. Ja, det stemmer. Vi har vært litt innom dette temaet tidligere. Nå har jeg byttet tilbake til det originale partikkelfilteret og montert på igjen den gamle turboen. Satt et lite kar under oljereturen slik at jeg kunne se at oljen rant igjennom. Det gjorde det. Jeg brukte det gamle oljerøret på nytt da den "nye" turboen havarerte. For den nye jeg bestilte på nettet var ikke lik. Den var kortere. Men fant ut at jeg kunne legge den opp på en annen måte, isteden for rundt på baksiden av turboen. Altså den korteste veien til nedre banjobolten. Kanskje var det gamle røret synderen. Eller kanskje var det noe gammelt dritt i den brukte turboen jeg kjøpte som blokkerte oljen.. Etter jeg vasket det gamle filteret med ovnrens og spylte igjennom til det kom rent vann ut, så er jeg ihvertfall kvitt feilkodene jeg hadde. Ingen feilkoder lagret nå. Bilen er også enda sprekere enn før, til tross for at den gamle turboen er død. Med enda en ny turbo nå, så tror jeg at jeg er i mål

Lignende tråder

  1. Defekt CEM, what to do...?
    By stigm in forum S60 / V70N / S80 / XC70 / XC90
    Svar: 4
    Siste post: 12/03/15, 18:29
  2. XC70 turbo 98mod med defekt motor noen tips??
    By howdini in forum 850 / x70 -serien
    Svar: 4
    Siste post: 13/11/14, 18:00
  3. Defekt turbo til V50 2.0D
    By maartint in forum C30 / V40II / V40II CC / S40II / V50 / C70II
    Svar: 3
    Siste post: 27/04/13, 21:42
  4. Lekkasje fra Oljeretur på turbo 945? defekt pakning?
    By Revell in forum 700 / 900 / x90 -serien
    Svar: 4
    Siste post: 10/12/11, 11:17

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •