Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  1
Viser resultater 1 til 20 av 20

Tråd: Xenon som ikke gjør det de skall.

  1. #1
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    28. april 2012
    Innlegg
    178
    Antall takk

    Standard Xenon som ikke gjør det de skall.

    Kjøpte en 2007/8 v70 nå nylig, oppdaget etter handel at xenon lysene lyste rett ned, løsningen ble etter noe feilsøking og hjelp på forumet her at jeg handlet 2 brukte på nett, koblet de på og alt virket som det skall, så skulle jeg koble på ekstralys og fremdeles virket alt som det skall men så tenkte jeg koble parklysene i ekstralysene og da gikk det galt :-(
    Målte meg frem til en ledning som hadde konstant strøm når lysene er på og den var helt tydelig feil for etter det går ikke Xenon lysene opp eller ned, de lyser men bare rett frem, går ikke opp og ned når bilen starter.
    Har feilkodeleser, iCarsoft Vol V2.0, men den finner etter bytte av lykter ikke feilkode på lyktene, men når jeg leser feilkoder med innebygget modul får jeg opp :
    ECM

    CEM

    CCM

    REM

    UEM
    .

    Etter å ha søkt lit på disse finner jeg at "
    CEM
    -8F12
    CEM
    Headlamp beam height control. Signal too low".
    Regner da med at det er koden som ligger i
    CEM
    , og siden den da ligger på høydekontroll regner jeg med den er skyldig at mine lykter ikke beveger seg som de skall.

    Mens jeg sitter å skriver her så kom jeg til å tenke på at det var jo det de gamle lyktene var flinke til, gå opp og ned, så om jeg kobler på de og de fremdeles går opp og så helt ned igjen så ligger feilen i lykta jeg kjøpte og da ødela ( og da kanskje i ballasten) men om de nå plutselig har roet seg ligger feilen nå i bilen...hmmmm

    Er det noen andre som har hvert borti dette og har en løsning på det?
    Sist endret av årnes; 19/02/22 kl 19:27

  2. #2
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    28. april 2012
    Innlegg
    178
    Antall takk

    Standard

    Ok, det løste noe seg litt selv ( om jeg ikke tenker hekt feil her) Koblet på den gamle lykte og den fant grunnposisjon sin men etter det sto den bare der å lyste rett frem samme hvor mye jeg skrudde av og på, de beveger seg når du skrur på fulltlys men nærlyset er problemet her. Tyder det da på at jeg har et brent relle eller noe et sted? og hvorfor får jeg ikke feilmeldinger på lysene ? for jeg vet jo ikke da en gang om det er "
    CEM
    -8F12
    CEM
    Headlamp beam height control. Signal too low". Den
    CEM
    melding står for... Hmmmm
    Sist endret av årnes; 19/02/22 kl 19:31

  3. #3
    Registrerte brukere jiha1968 sin avatar
    Medlem siden
    04. mars 2018
    Sted
    Bjugn
    Innlegg
    2.304
    Antall takk

    Standard

    Når du leser av feilkoder i bilens eget diagnosesystem (i displayet i
    DIM
    ) , står det at det er registrert feilkoder i modulene, eller er det bare "sjekken av dem" du ser?

    Hvis det ligger aktive eller ventende feilkoder i bilen, så skal iCarsoften din klare å lese ut disse,
    du kan også gå inn på hver enkelt modul i bilen for å se på verdier og kjøre aktivisering av modulens funksjoner.
    Verdier fra høydesensor i understell osv kan være verdt å sjekke, og det er verdt å merke seg at oppførselen på Xenonlysene med tanke på høydejustering i oppstart varierer med stillingen på lysbryteren (mener du ikke har "autodipp" i 0-posisjon/kjørelys/kl9, men skal vippe i PÅ-stilling/kl12)

    Når du kobler strøm i bil, så vil det være en fordel å laste ned et koblingsskjema for å gjøre deg kjent med hvor du finner de punktene du leter etter, (side 81) som f.eks P-lys istedenfor å måle i blinde og ende opp med å havne på Signal til stillmotor eller Xenon-status...

  4. #4
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    28. april 2012
    Innlegg
    178
    Antall takk

    Standard

    Kodene lest i dag:
    6663 og 6665 28d0 og 28b0- Lest på motor.
    0040- clima
    5F3E- varme ( webasto vifte var det vel)
    4F43 Parkeringsvarsler
    0004 sirene (alarm)

    Husker jeg ikke feil er 6663 og 6665 glødeplugger ( bestilt).
    28B0 er vel lamda 1, ( bestilt)
    28D0 er vel og lambda men tenker bytte først å se hva som skjer med koden.
    Tenker jekke opp å se på giveren bak en dag, leste og et sted at man burde se på rele boksen under rattet, er vist et ( langt?) rele der som kan brenne seg, så må ta ut det å se.
    Ja burde ha sjekka, brant meg ( og tydeligvis andre ting) der, er første gang jeg kobler ekstralys på en Xenon bil.
    Lysene lyser som de skal nå, unntagen at de ikke beveger seg ved oppstart,
    må stilles inn lit bedre men de virker. Leser rundt her at flere har fått godkjent bilen selv om lysene står stille ved oppstart så finner jeg ikke ut av dette så er det slik det er men vil jo helst ha alt til å virke slik de er tenkt.
    Sist endret av årnes; 20/02/22 kl 14:24

  5. #5
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    28. april 2012
    Innlegg
    178
    Antall takk

    Standard

    [QUOTE=jiha1968;1108496]Når du leser av feilkoder i bilens eget diagnosesystem (i displayet i
    DIM
    ) , står det at det er registrert feilkoder i modulene, eller er det bare "sjekken av dem" du ser?

    Ecm dtc set
    Cem dtc set
    Ccm dtc set
    Rem dtc set
    Uem dtc set

    Dette er de kodene jeg fikk med SET bak, resten var ikke lest eller ingen feil.

  6. #6
    Registrerte brukere jiha1968 sin avatar
    Medlem siden
    04. mars 2018
    Sted
    Bjugn
    Innlegg
    2.304
    Antall takk

    Standard

    Jekk opp bilen bak og se om lysene stiller seg inn til ny høyde ved påslag, slipp/tyng ned bilen og se om de følger etter, funker det så
    Autovippen ved oppstart er nok ikke så interessant for kontrolløren som det at lysene reagerer på last nei.

    REM
    -4F43, trøbbel relatert til park-sensor 2 (og kabel til den), sjekk også for korrosjon i
    PAM
    /kontakt (park-sensor modul)
    UEM
    -0004, syreskadet etter batterilekkasje eller utkoblet sirene (sikring på
    CEM
    )

    Ingen som kan alt på forhånd, og det å lære av sine feil er gull verdt, selv om det kan koste litt gull også

  7. Takk årnes takket for denne posten
  8. #7
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    28. april 2012
    Innlegg
    178
    Antall takk

    Standard

    Har montert mange ekstralys men som sakt aldri på Xenon, holdt meg unna elektronikken på nyere biler så lenge jeg kan da det er langt utenfor hva jeg kan, Når jeg begynte skru bil var det Taunus, Ascona og slikt det gikk i, 240 var for dyrt brukt da til at mann fikk prøvd seg på slike ting i begynnelsen. Ikke så mye sensorer og andre følsome ting og tenke på da, Fikk bilen bensin og gnist men ikke ville gå reint var det enten tenning eller gasseren som lavde krøll, nå er det 100 sensorer, ledninger, releer og følere mann må tenke på.
    Får se på dette neste helg, nå står det en fokus og venter på komplette fjærer foran, rensing av egr og bytte av Xenon-høyderegulator, så garasjen er full :-)
    Men på den andre siden så er mann aldri for gammel til å lære noe nytt :-)

  9. #8
    Registrerte brukere jiha1968 sin avatar
    Medlem siden
    04. mars 2018
    Sted
    Bjugn
    Innlegg
    2.304
    Antall takk

    Standard

    Ja, det var tider det, med kanskje hele 8 sikringer i el-anlegget.
    Men de kunne da skape hodebry da også, med slappe fjærer på sentrifugalregulringen i fordeleren, krater i stiftene, damplås i bensinpumpa, Stromberg forgassere med ut-eset membran pga feil olje, dårlig kontakt og varmgang i lysbrytere, men alt har sin sjarm

    Høres ut til at du har litt å kose deg med i garasjen da ja, så lykke til med prosjektene!

  10. #9
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    28. april 2012
    Innlegg
    178
    Antall takk

    Standard

    Vekter i fordeleren ja, de hadde jeg faktisk glemt
    Ja må ha noe å gjøre på fritiden så hvorfor ikke bruke penger på biler uten særlig salgsverdi ;-)
    Men takk, skriver her når jeg får prøvd litt på V70 igjen, kommer deler i løpet av uka så blir gøy å se om den går reinere med ny lambdaføler og glødeplugger :-)

  11. #10
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    28. april 2012
    Innlegg
    178
    Antall takk

    Standard

    Da er de fleste feilmeldingene borte, byttet lambdaføler og 2 glødeplugger så nå går den reinere, hoster og protesterer ikke over 2500 og ting ser lysere ut, dessverre får jeg ikke noen feilmeldinger på lyktene men de gjør fremdeles ikke som de skal. Kan det være balasten? har jo prøvd å bytte side på de men ser jo og att begge lampene oppfører seg likt, er det da slik at om ene ballasten ikke virker som den skal, altså ikke gir signaler om å heve/ senke lyset ved oppstart så gjelder det begge? Har jo fucka opp noe der men trur og at om det var noe feil andre veien ville det hvert sikringer som forhindret skade? Kanskje bestille meg en ballast og håpe det fikser det...

  12. #11
    Registrerte brukere jiha1968 sin avatar
    Medlem siden
    04. mars 2018
    Sted
    Bjugn
    Innlegg
    2.304
    Antall takk

    Standard

    Det er en annen mulig årsak, du fikk tak i et par lykter fra en litt eldre bil (fremdeles facelift) , og jeg har sett før at det er diverse ulikheter mellom tidlig og sein facelift på andre områder.
    Altså 2005-2006 utgavene, mot biler fra 2007 til tidlig 2008, alle med
    P2
    -chassis.
    Så der er en mulighet for kompatibilitetsfeil mellom ballast og
    CEM
    , som gir utslag i manglende oppstartsvipp, men ingen feilmelding da det ikke er noen kjent feiltilstand.

    Oppstartsvipp eller ikke, viktigst er vel om lyktene justerer seg slik de skal når du tynger ned bakenden på bilen...?

    En annen måte å komme videre er jo å finne ut hva som egentlig plager de originale lyktene,
    måle litt på mikrobryterne for reflektorvipp osv. og eventuelt sjekke ut ballaster til disse om nødvendig.

  13. #12
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    28. april 2012
    Innlegg
    178
    Antall takk

    Standard

    Da har jeg prøvd litt forskjellig i håp om å forstå mer. Prøvd å bytte til de gamle lyktene, før jeg tokk de ut var de slik at ved oppstart gikk de opp, ned så til grunnstilling også ned igjen, nå er de i grunnstilling og rører seg ikke der i fra, noe jeg tolker som at feilen ligger lengre bak i bilen, et rele eller noe som har takket for seg, noe som skulle gitt signaler til lykta om å ta testen ved oppstart. ingen av de beveger seg heller ikke om jeg jekker opp bilen bak, altså de følger fronten som blir lavere og lyser da lavere. Tar jeg ut kontakten på ene lykten går den andre i nødstilling, altså rett ned.
    Rare er at jeg ikke får noen feilmeldinger som har med lykter å gjøre.
    Så hvordan og hvor går jeg nå? tenker at om sikringer eller releer har tatt kvelden burde vel feilmeldinger kommet?
    er det et relle brett et sted jeg ikke har funnet som jeg kunne sjekket releer på? Leste noe at det ligger under rattet men der er det bare noen sikringer som jeg ikke klarer få ned så jeg får sjekket de.
    Sist endret av årnes; 07/03/22 kl 12:48

  14. #13
    Registrerte brukere jiha1968 sin avatar
    Medlem siden
    04. mars 2018
    Sted
    Bjugn
    Innlegg
    2.304
    Antall takk

    Standard

    Oppe under dashbordet sitter
    CEM
    , "hoved-datamaskinen" i bilen, som har noen sikringer på utsiden, og desto mere elektronikk på innsiden.
    Det er ikke sikringer på kommunikasjonsledningene mellom
    CEM
    og Ballastene.

    Så du mener at ingen av lyktene dine justerer seg selv ved heising/senking av bilen?

    Hver lykt har egen "status-kabel" direkte fra lykt (Ballast) til
    CEM
    , men felles sikring (
    CEM
    nr16) for driftstrøm til selve Ballasten og de utvendige stillmotorene.
    (Strøm til å drive Xenon-pærene kommer fra
    CEM
    på hver sin kurs, uten utvendig sikring.

    "Status-signalet" fra Ballasten til
    CEM
    skal normalt ha spenning lik Batteriet, ved nøkkel i posisjon I ,
    og batterispenning minus ca 1,5V ved nøkkel i posisjon II

    Siden den ene lykta stiller seg helt ned ved fjerning av den andre, så antar jeg at begge lykter har "kommunikasjon" med
    CEM
    ,
    men jeg kan ikke forklare hvorfor de ikke oppfører seg normalt (lastjustering/vipp), heller ikke hvorfor du ikke får feilkoder.

    Spørs om det kan ha skjedd noe med
    CEM
    når du hadde "skrytelyset" innkoblet på statuslinja, men det er ren spekulasjon.

    Et sted å begynne er å måle spenningen på statusledningene, eller så må du finne en velvillig sjel som tør å koble inn minst en av dine lykter i sin bil for å teste.
    (Venstre: grønn ledning fra lykta, som går over til Grå-hvit (pinne 5) , på høyre lykt er samme kabel grønn på begge sider av kontakten (p.5)

    Og det kan være en ide å sjekke verdier fra høydesensorene i understellet med
    VIDA
    , 0,5-4,5V for å se om disse oppfører seg normalt.
    (laveste spenning er helt sammentrykt fjæring)
    Om alt er normalt, utfør kalibrering av høydesensor(ene) i
    REM
    , og se hva du finner av aktiveringsmuligheter i
    CEM
    for å teste litt...
    Sist endret av jiha1968; 07/03/22 kl 19:35

  15. #14
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    28. april 2012
    Innlegg
    178
    Antall takk

    Standard

    Som nevnt tidligere så liker jeg ikke å drive så mye med elektronikken i dessa nyere bilene, Prøve å få ned det brettet under rattet å se om det viser noe spennende tegn på noe galt, måle de du tipset om her å om ikke det hjelper får jeg bite i det sure/dyre eple å be Volvo Jessheim om hjelp.
    Men det er tydelig at noe galt har det blitt, rare er at jeg koblet og " skrytelysene" på de gamle lyktene og brukte da samme ledning å hente stryrestrøm fra, de gikk jo for mye opp og ned selv med den koblet på, når jeg da kobler på de andre lysene så slutter plutselig alt å virke, til og med de som før gikk opp/ned osv.
    Kan det være så enkelt at noen innstillinger ble forvirret og trenger få instrukser om hvordan de skal oppføre seg? At bilen ikke selv klarer forstå at noe er galt så noen må fortelle den at dette er galt gjør sånn i stede? Bare tenker høyt her da jeg ikke er helt 100 på hvordan disse data greiene fungerer i bilene nå.

  16. #15
    Registrerte brukere jiha1968 sin avatar
    Medlem siden
    04. mars 2018
    Sted
    Bjugn
    Innlegg
    2.304
    Antall takk

    Standard

    Hvis du skal ned med
    CEM
    , så må du begynne med å ta bort vindusviskerne...
    Kan som sagt ikke med sikkerhet si hvor feilen ligger,
    da vi har noen usikkerhetsmoment med bl.a avvikende versjon Ballast, manglende feilkoder, inkl høydesensor og statuslinje-verdi.

    Så om det er programvaren eller elektronikk i
    CEM
    , eller noe annet som har fått skuddet vites ikke, men en kjapp måling av statusledningene burde nok gjøres uansett.

    Her er en beskrivelse på
    CEM
    -demontering, selv om jeg ikke tror det fører til så mye, for ligger feilen der, så vil jeg tro den ligger dypere begravd enn hva som er synlig utenpå.


    PS: desto mer man vet om noe, desto mer innser man hva man ikke vet
    Sist endret av jiha1968; 07/03/22 kl 20:20

  17. #16
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    28. april 2012
    Innlegg
    178
    Antall takk

    Standard

    Driver å leser litt rundt nå å ser at noen mener at det ikke nødvendigvis kommer feikoder selv om høydesensoren bak ikke funker 100% som tenkt så starter med den tenker jeg, enkleste er vel å ta den ut å ome den ( om mann finner hva verdiene skal være). Fant en annen på et engelsk forum som hadde samme problemet som meg med de gamle lyktene, volvo fant ut at lyktene måtte byttes da det var en del inni som ikke kunne byttes ut..
    Så måler de kablene du foreslo og ser litt på høydesensoren bak, finner jeg ikke ut noe da så blir det ei lita pause også får Volvo feilsøke litt på det.
    Men igjen, utrolig takknemlig for att du prøver :-)

  18. #17
    Registrerte brukere jiha1968 sin avatar
    Medlem siden
    04. mars 2018
    Sted
    Bjugn
    Innlegg
    2.304
    Antall takk

    Standard

    Hvis du skal måle spenning fra høydesensoren bak uten diagnoseutstyr, løft opp venstre sete bak, finn en grå 3-pinns kontakt, der skal du ha jord, +5V og en spenning som varierer med høyden på hjulopphenget bak (teoretisk 0,5-4,5 Volt, så forvent noe et sted i mellom, men varierende med fjæringsstillingen)

    Men før du måler så kan du jo ta en titt under og sjekke om i det minste at sensor-armen er på plass...

    Hyggelig å forhåpentligvis være til hjelp, lykke til med feilsøkingen


    PS: På kontakten til høydesensoren finner du:
    Ledningsfarger på bilsiden: Grønn-Rød , Grå , Brun-hvit
    Ledningsfarger på sensorsiden: Blå-Rød , Grå-hvit , Brun
    Sist endret av jiha1968; 08/03/22 kl 09:44

  19. #18
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    28. april 2012
    Innlegg
    178
    Antall takk

    Standard

    Da fikk jeg endelig tid til å se på dessa lysa, Rompa (på bilen) i været og løsna feste til høydesensoren å jaggu virka ikke lysa som de skulle da, så da anser jeg den saken som lukket, ferdig og over :-) Tenkte levere bilen på et lokalt verksted over påske, få de til å gå over alt under bilen, orker ikke lengre ligge med bilen på bukker å røske å rive i stag, betaler heller noen med løftebukk og ordentlig verktøy for å gjøre det. så neste på lista nå er å gjøre det også står dieselvarmer overhaling for tur, så ryggesensorer og da trur jeg bilen er ferdig jeg, ikke noe pen i lakken men ikke noe rust å finne, en sprekk i speilhuset og noen riper å småbulker her og der men så lenge alt virker så er jeg fornøyd jeg, hadde jeg sku valgt bil for å ha en folk sku snu seg etter å glana på så hadde vel ikke en 15 år gamel V70 hvert førstevalget åkkesom menn ;-)

  20. #19
    Registrerte brukere jiha1968 sin avatar
    Medlem siden
    04. mars 2018
    Sted
    Bjugn
    Innlegg
    2.304
    Antall takk

    Standard

    Det er en ganske så avslappende følelse å ha en bruksbil fremfor utstillingsobjekt, spesielt med tanke på om man må parkere der andre folk ferdes, for det kan ikke være spesielt hyggelig å finne million-bilen med nye riper og bulker etter annenhver tur til butikken.
    Så du får ha lykke til videre med bilen, den burde tjene deg godt med litt stell en gang i blant

  21. #20
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    28. april 2012
    Innlegg
    178
    Antall takk

    Standard

    Takk for det og igjen takk for gode råd :-)

Lignende tråder

  1. Gjør ikke talestyringsknappen noe som helst?
    By Mastiff in forum x60 / V70II / XC70II / S80II
    Svar: 5
    Siste post: 22/10/16, 09:24
  2. 86. 240 Skall selges.
    By E.Winjum in forum Biler selges / kjøpes
    Svar: 10
    Siste post: 28/08/12, 22:05
  3. motorbremsen funker ikke hva gjør man ???
    By VOL VO in forum Motor og gir
    Svar: 4
    Siste post: 16/07/11, 19:39
  4. 240 Skall
    By Amundsen T5r in forum 100 / 200 -serien
    Svar: 1
    Siste post: 05/04/11, 09:32
  5. xenon justerer ikke..
    By fremstad in forum S60 / V70N / S80 / XC70 / XC90
    Svar: 5
    Siste post: 24/03/11, 08:41

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •