Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  0
Viser resultater 1 til 4 av 4

Tråd: Høydejustering front lykt feiler V50

  1. #1
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    31. aug. 2010
    Innlegg
    6
    Antall takk

    Standard Høydejustering front lykt feiler V50

    Ventre frontlykt på vår V50 feiler på automatisk høydejustering. Dette ser man tydelig ved at denne lykta ikke selvjusterer når jeg slår på tenningen. Får også melding ved oppstart at det er feil på frontlykt og at den trenger service. I går byttet jeg om på front lyktene og feilen følger lykt og ikke posisjon.
    Vil tro at det er høydejusterings motor i lykta som feiler. Ser at noen andre bilder har denne lett tilgjengelig, men det ser ikke ut som er tilfelle her. Noen som har hvert borti om det går ann å få byttet denne motoren i disse lyktene?
    Bilen er fra 2010/2011 med vanlig Xenon.

  2. #2
    Registrerte brukere jiha1968 sin avatar
    Medlem siden
    04. mars 2018
    Sted
    Bjugn
    Innlegg
    2.266
    Antall takk

    Standard

    Har ikke sjekket på Xenon, men om justeringsmotoren ligner på Halogen så ser det ikke spesielt enkelt ut å få løsnet motoren uten å ta bort lykteglasset.
    Den sitter på et par glideskinner* som ser ut til å være for lange til at det går å hekte av motoren med innmaten i lykta på plass, og de to skruene som fester motoren til sleiden står lettere utilgjengelig og "feil vei", men det kan være en mulighet å få løsnet dem med med en torx-bits, tang og små fleksible hender.

    Anbefaler å få lest ut feilkode og ta en titt i lykta etter løse ledninger, korrosjon/fukt osv.

    *justeringsmotoren sitter på en sleide som beveges av den manuelle høydejusteringen, slik at kun motorstaget er direkte koblet til reflektorfestet.

  3. #3
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    31. aug. 2010
    Innlegg
    6
    Antall takk

    Standard

    Gjorde et forsøk til på å se om jeg kom til motor og kontroll enheten inne i lykta. Dessverre har xenon lykta enda mindre åpning bak der ballasten sitter enn, halogen. Fikk ikke ut linse/reflektor enheten en gang. Enden på visa ble at jeg kjøpte en brukt lykt og denne fikk jeg satt inn i dag. Nå er høyrejusteringen i orden igjen og feilmelding borte.
    Så at den nye lykta var litt høyere justert enn den gamle så prøvde meg på lykt justering. Jeg prøvde først på den defekte lykten, men det jeg stusser på er at det vinkeladaptere som gjør at man kan justere med 6mm pipe mens lykta står på plass, klarer ikke å rotere på justeringen uten at plast tannhjulet hopper over tenner men knepp. Så en på YouTube som bare skrudde i vei på disse lett som bare det.
    Det var helt lik oppførsel på den brukte lykta jeg kjøpte også. Måtte ta ut lykta og bruke umbrako inn fra siden for å få justert. Er det noe jeg gjør feil, at jeg trenger en bestemt teknikk eller har ting bare satt seg med årene?

  4. #4
    Registrerte brukere jiha1968 sin avatar
    Medlem siden
    04. mars 2018
    Sted
    Bjugn
    Innlegg
    2.266
    Antall takk

    Standard

    Justeringsvanskene skyldes nok tidens tann, så man kan prise seg lykkelig over feste-patenten på lyktene... (ett sjeldent men godt gullkorn fra Ford)

Lignende tråder

  1. Hvordan ta av front lykt s80
    By Alfs80 in forum S60 / V70N / S80 / XC70 / XC90
    Svar: 2
    Siste post: 30/12/17, 13:07
  2. Motor til høydejustering på lykt.
    By Viggo J in forum x60 / V70II / XC70II / S80II
    Svar: 0
    Siste post: 07/10/16, 16:55
  3. Hva feiler det 940'en?
    By kaldheim in forum 700 / 900 / x90 -serien
    Svar: 6
    Siste post: 31/07/13, 05:15

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •