Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  0
Viser resultater 1 til 6 av 6

Tråd: Olje feed line turbo

  1. #1
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2022
    Innlegg
    24
    Antall takk

    Standard Olje feed line turbo

    Hei! Jeg ser på ebay at det selges en annen variant som påstås å være bedre enn den originale. Som skal være sikrere i forhold til lekkasje ved o-ringene. Dette er en slange istedenfor røret. Banjoboltene ser også ut til å være annerledes. Bør man montere uten filteret? Noen som har erfaringer?

  2. #2
    Registrerte brukere jiha1968 sin avatar
    Medlem siden
    04. mars 2018
    Sted
    Bjugn
    Innlegg
    2.267
    Antall takk

    Standard

    Lekker/svetter det olje rundt tilkoblingene på oljetilførselsrøret så får man enten bytte to O-ringer annenhvert skuddår,
    eller montere alternative løsninger med dobbelt så mange potensielle lekkasjepunkter.
    Nåja, bør vel være snill og si at jeg stoler mer på kobberpakninger og konus-tetninger enn O-ringer, men er det egentlig et problem?

    Angående turbo-filter så blir det vanskeligere, for det bør være der pga disse motorene er veldig skitne i oljesystemet, og trenger filteret av den grunn, men får turbo-havari pga tett filter til turbo...
    Rådet mitt er allikevel å montere filter som normalt (om ikke Volvo/PSA/Ford har kommet med annen info) og sjekk/bytt/rengjør det periodisk, spesielt viktig kort tid etter turboras-reparasjon (ikke spesielt lett tilgjengelig dessverre, men det finnes andre filterløsninger enn den originale) ,
    og bytt olje ved max 10.000km, ikke så sent som 30000km.

    En annen sak: Du spurte i en annen tråd om dyselekkasjen din kunne ha sammenheng med feilene motoren hadde, og jeg svarte avvisende,
    uten å tenke så veldig langt utover "Bakkestart" og DPF-problemet...
    For hvis det skulle vise seg at turboen har havarert, så kan dyseproblemet faktisk ha vært en sterkt medvirkende årsak om lekkasjen er ille nok,
    der sot fra forbrenningkammeret som er på vei forbi kobberpakningen og oppover dysekroppen, og etter hvert som det tetner seg lengre opp pga lavere temperatur, så trenger sot og koks seg inn igjennom tetningen rundt dysehullet mellom sylindertopplokk og ventildeksel , blander seg med oljen der inne og lager en fin suppe som tetter litt av hvert...
    Er du heldigere og turboen er ok, bør du nok få fikset dyselekkasjen før den gjør større innhogg i bankkontoen, selv om det er fult mulig å ha lekkasje uten at det automatisk gir turboras.


    Her er en veldig god beskrivelse på problemet med disse motorene (egentlig 1.6D/D4164T , men gjelder nok for D2/D4162T også)
    https://autotechnician.co.uk/worksho...he-real-cause/
    Og her er en lang og god tråd på "turbofilteret"
    Sist endret av jiha1968; 27/01/22 kl 20:19

  3. #3
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2022
    Innlegg
    24
    Antall takk

    Standard

    Takk. Leste hele linken, og det var mye nyttig informasjon der. Skjønner at denne dyselekkasjen er noe jeg må prioritere.

    Jeg tenker å ta ned bunnpanna på bilen, men finner ikke én plass der det står beskrevet. Det jeg lurer på, er om det er en rett frem jobb, uten å måtte demontere diverse ting. Ting som står i veien f.eks?

  4. #4
    Registrerte brukere jiha1968 sin avatar
    Medlem siden
    04. mars 2018
    Sted
    Bjugn
    Innlegg
    2.267
    Antall takk

    Standard

    Rett frem, stort sett bare eksosrøret som er litt i veien, men det ordner seg siden du skal ut med DPF så...

    Når du leter etter info på bilen/motoren så kan du tenke på at Ford Focus og Mazda 3 stort sett er samme bil,
    og motoren er et samarbeidsprosjekt mellom Peugeot, Ford og Volvo, men brukes i enda flere bilmerker...
    Så selv om ikke alt er 100% identisk, så kan du f.eks se fjerning av bunnpanna her.

    Du trenger en god RTV-silikon til bunnpannetettning (tilsvarende 1161771) , og en gjerne en momentnøkkel med 10Nm noenlunde i midten av skalaen, om du ikke har innebygd momentklikk i fingrene...

  5. #5
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2022
    Innlegg
    24
    Antall takk

    Standard

    Tusen takk, jiha1968. Dine svar er gull verdt. Etter min mening, så burde du fått betalt for å gjøre den jobben du gjør her inne

  6. #6
    Registrerte brukere jiha1968 sin avatar
    Medlem siden
    04. mars 2018
    Sted
    Bjugn
    Innlegg
    2.267
    Antall takk

    Standard

    Det er svært hyggelig å kunne være til hjelp , og det fine med forumet er at alle hjelper alle på ett eller annet vis.
    Rundt neste sving kan det være jeg som står fast i grøfta og trenger hjelp...

    Lykke til med videre feilsøking og reparasjon
    Sist endret av jiha1968; 29/01/22 kl 21:13

Lignende tråder

  1. 850 2.0 turbo bruker litt olje turbo som er gåen?
    By Bjørnstad in forum 850 / x70 -serien
    Svar: 3
    Siste post: 06/10/14, 22:34
  2. bytte av lt turbo til høytrykk turbo. problem med returrør av olje.
    By 1987_Turbo745 in forum 700 / 900 / x90 -serien
    Svar: 3
    Siste post: 29/05/12, 19:28
  3. Svar: 5
    Siste post: 02/05/12, 22:18
  4. The current news feed is unavailable
    By vccn in forum Volvo i media
    Svar: 1
    Siste post: 11/03/12, 07:37
  5. The current news feed is unavailable
    By vccn in forum Volvo i media
    Svar: 0
    Siste post: 19/03/10, 06:20

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •