Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  3
Viser resultater 1 til 21 av 21

Tråd: 2016 mod XC70 ulyd kupevifte

  1. #1
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    19. feb. 2011
    Innlegg
    178
    Antall takk

    Standard 2016 mod XC70 ulyd kupevifte

    Hei.Som topic sladrer om har jeg fått en ulyd på kupevifta.Kommer som regel på lav viftehastighet.Oppleves som en liten plystrelyd.Lyden blir borte når vifta skrues av.Er denne vanskelig/dyr å bytte?Er det andre tiltak som kan gjøres?Bilen er en 2016 mod,km.st 73000.2,4 d.Aut.Takker for svar.

  2. #2
    Registrerte brukere Roy sin avatar
    Medlem siden
    15. des. 2009
    VCCN medlemsnummer
    220
    Innlegg
    333
    Antall takk

    Standard

    Kjent problem dessverre, har sett folk få prisar i overkant av 10k for skifte.
    Mykje demontering og bør ha eit spesialverktøy.

    https://www.youtube.com/watch?v=z-9SKu49LBE

    Garantien akkurat gått ut?
    2015 Volvo V60 D2 Ocean Race (Blå) - Konebilen
    2021 Volvo XC40 P8 Recharge (Svart Onyx)

  3. #3
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    19. feb. 2011
    Innlegg
    178
    Antall takk

    Standard

    Hei igjen.Takk for svar.Etter å ha sett på video som det var linket til, virket dette veldig lite skruvennlig.Mye demontering bare for å bytte denne vifta.Synes det er i overkant tidlig med tanke på årsmodell og km.st.Bilen er registrert første gang i november 2015 så garantien er gått ut.Er eneste utvei å bytte vifta?

  4. #4
    Registrerte brukere Roy sin avatar
    Medlem siden
    15. des. 2009
    VCCN medlemsnummer
    220
    Innlegg
    333
    Antall takk

    Standard

    Enig der, litt av eit prosjekt å få ut vifta.
    Det virkar som bytte er einaste utveg ja, på dei som får problem.
    Sikkert lagerhavari, det må derfor byttast.

    Min bil har gått klar hittil, 2013 modell med 210.000km
    2015 Volvo V60 D2 Ocean Race (Blå) - Konebilen
    2021 Volvo XC40 P8 Recharge (Svart Onyx)

  5. #5
    Registrerte brukere eab sin avatar
    Medlem siden
    27. nov. 2010
    Sted
    7036
    Innlegg
    1.468
    Antall takk

    Standard

    Vet ikke om jeg vil anbefale det, men her er det jeg gjorde:

    Plukka port plastikken under frontruta (på utsiden av bilen) og dusja på med smøremiddel. Du ser viftemotoren under plastdekslene der.

  6. Takk Vegard__ takket for denne posten
  7. #6
    Registrerte brukere jiha1968 sin avatar
    Medlem siden
    04. mars 2018
    Sted
    Bjugn
    Innlegg
    2.298
    Antall takk

    Standard

    Til den som vil utsette problemet med å følge smøretrikset fra eab,
    velg et smøremiddel du liker lukten av, for du skal ikke se bort ifra at det kan dufte litt en stund etterpå.
    Avisoler en passe lengde av en PN-strømledning eller lignende ("skjultanlegg-ledning") og bruk plastisolasjonen som et fleksibelt forlengelsesrør på sprayflasken,
    slik at det ikke blir like mye søl over alt, og kanskje har en sjans til å få smøremiddelet dit det trengs.

  8. Takk Vegard__ takket for denne posten
  9. #7
    Registrerte brukere Vegard__ sin avatar
    Medlem siden
    19. nov. 2013
    Innlegg
    351
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av eab Vis post
    Vet ikke om jeg vil anbefale det, men her er det jeg gjorde:

    Plukka port plastikken under frontruta (på utsiden av bilen) og dusja på med smøremiddel. Du ser viftemotoren under plastdekslene der.
    Hvordan får man av det dekselet?

    Er det snakk om hele det store som går fra nedre kant av frontruta til under panseret?

  10. #8
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    19. feb. 2011
    Innlegg
    178
    Antall takk

    Standard

    Hei.
    Snakket med Bilia idag.7600,- for vifta+jobb=22000,- !!!!!!!!!!
    Helt hinsides pris.Noen som har erfaring om andre alternativer?

  11. #9
    Registrerte brukere jiha1968 sin avatar
    Medlem siden
    04. mars 2018
    Sted
    Bjugn
    Innlegg
    2.298
    Antall takk

    Standard

    Høyt priset pga at de kanskje ikke ønsker å ta jobben, og at den er veldig tidkrevende.
    Om du ikke ønsker å kjøpe inn spesialverktøy og gjøre jobben selv, hør med noen frittstående verksted, som kanskje skrur litt på Volvo eller Ford.

    EDIT:
    Spesialverktøy 9997284 for vifte ca 1000kr
    Vifte 1500-3000 for uoriginal, og original 31291516 har du jo fått prisen på...
    I tillegg trengs det lange smidige hender, yoga-kurs, et par torx-jern og gjerne en medhjelper til å holde låsehaken for viften på førersiden mens du bruker spesialverktøyet på passasjersiden.
    Sist endret av jiha1968; 20/04/22 kl 10:15

  12. Takk FroBe takket for denne posten
  13. #10
    kospaang sin avatar
    Medlem siden
    28. mai 2012
    Sted
    Haugesund
    VCCN medlemsnummer
    2374
    Innlegg
    251
    Antall takk

    Standard

    Sjekke pris i Sverige kanskje (om du bor i 'gangavstand' ? - ev kombinere med en Harrytour.
    XC70 II D3 Polestar #1487 AWD SUMMUM AUT.
    XC70 '12 <-- V70 '98 <-- 245 GL '87 <-- 245 L '76 <-- 144 GL Aut. '73

  14. #11
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    19. feb. 2011
    Innlegg
    178
    Antall takk

    Standard

    Hei.Har tatt kontakt med Brandt bil i Strømstad 14700,-sek Turessons Bil i Årjeng 10200,- sek.Ganske stor forskjell fra Bilia her i Norge

  15. #12
    Registrerte brukere jiha1968 sin avatar
    Medlem siden
    04. mars 2018
    Sted
    Bjugn
    Innlegg
    2.298
    Antall takk

    Standard

    Turessons pris synes jeg var veldig "fordelaktig" ja
    De må ha kjappe teknikere! (såfremt pris er inkl mva, og med original vifte)

  16. #13
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    19. feb. 2011
    Innlegg
    178
    Antall takk

    Standard

    Etter å ha snakket med Bilia,forsøkte jeg å skru av AC.Ulyden ble borte.Så da er hovedmistenkte blitt manglende kjølemiddel på ac

  17. #14
    Registrerte brukere jiha1968 sin avatar
    Medlem siden
    04. mars 2018
    Sted
    Bjugn
    Innlegg
    2.298
    Antall takk

    Standard

    Det hørtes veldig interessant ut i forhold til beskrivelsen av det opprinnelige symptomet ("ulyd på kupevifta.Kommer som regel på lav viftehastighet.Oppleves som en liten plystrelyd")
    Symptomet var en klokkeklar beskrivelse på tørre lager/slitte børster i viftemotor, men for all del både TXV-ventil (ekspansjons-ventil) og kompressor kan lage div ulyder, men er normalt sett ikke relatert til viftehastighet. Så dette var en interessante utvikling

  18. #15
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    19. feb. 2011
    Innlegg
    178
    Antall takk

    Standard

    Hei igjen.Etter mere feilsøk ble det oppdaget at ac var tom for gass.Ac service og ny gass gjorde at plystrelyd ble borte.Når ac ble fylt med gass ble det også tilsatt sporstoff for å finne lekkasje.Har nå kjørt en stund,gassen minker og lyden er tilbake.Bilia sliter med å finne lekkasje.De misstenker nå at selve ac aggregate lekker.Er dette en kjent feil på disse?Km.st. 81 000 km

  19. #16
    Registrerte brukere jiha1968 sin avatar
    Medlem siden
    04. mars 2018
    Sted
    Bjugn
    Innlegg
    2.298
    Antall takk

    Standard

    Det normale er kondensoren ("radiatoren foran") ofte i ett av hjørnene , ellers overgang mellom alu-rør og gummislanger, eller Schrader-ventilene i servicetilkoblingene. (skjøter, koblinger, kompressor og følere er heller ikke untatt)
    Evaporatoren i varmeapparatet er heldigvis sjelden synderen.
    Om evaporatoren allikevel misstenkes, lar man bilen stå inne i noen timer/over natta, og sjekker med en gass-sniffer om det er antydning til gass i friskluftdysene de første sekundene med vifta på minimum, eller en mer usikker metode med endoskopsjekk for å se etter sporstoff om sniffer ikke er tilgjengelig.

  20. #17
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    18. juli 2011
    Sted
    Stavanger
    Innlegg
    501
    Antall takk

    Standard

    Merke forhandlere priser skifte av disse høy, er lagt inn veldig mye tid fra Volvo på å skifte disse, om det tar så lang tid i virkeligheten`? Kommer ann på hvem som tar jobben. Jeg bruker i utgangspunktet i snitt 1t 45m-2t 15m på en vifte jobb. ( sikkert skifet 100stk) Men er avhengig av en person nr 2 når det kommer til utdraging for å hindre at klipset som holder den knekker. Knekker det, så er du enkelt og greit fucked.. da må du demontere halve bilen og litt til for å sette i en skrue. Veldig lite kjekt :P

    Mekonomen selger verktøy til dette for 7-800,- Ikke bruk skandix for det! da du får toll og moms i samme slengen og det blir langt dyrere enn Mekonomen. Vifte selges på V-Parts eller Autodoc, bare sørg for at det er til venstre rattet bil om du bestiller der i fra eller så er bladene snudd motsatt vei og bruk en annerkjent leverandør.
    Volvo V70 D5 2008 Summum 185hk med det meste krysset av på utstyrs listen
    Volvo XC90 D5 AWD 2009 R-Design
    Volvo <3
    Vision Of Life Very Observe

  21. #18
    Registrerte brukere jiha1968 sin avatar
    Medlem siden
    04. mars 2018
    Sted
    Bjugn
    Innlegg
    2.298
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av René Fredriksen Vis post
    Merke forhandlere priser skifte av disse høy, er lagt inn veldig mye tid fra Volvo på å skifte disse, om det tar så lang tid i virkeligheten`? Kommer ann på hvem som tar jobben. Jeg bruker i utgangspunktet i snitt 1t 45m-2t 15m på en vifte jobb. ( sikkert skifet 100stk) Men er avhengig av en person nr 2 når det kommer til utdraging for å hindre at klipset som holder den knekker. Knekker det, så er du enkelt og greit fucked.. da må du demontere halve bilen og litt til for å sette i en skrue. Veldig lite kjekt :P

    Mekonomen selger verktøy til dette for 7-800,- Ikke bruk skandix for det! da du får toll og moms i samme slengen og det blir langt dyrere enn Mekonomen. Vifte selges på V-Parts eller Autodoc, bare sørg for at det er til venstre rattet bil om du bestiller der i fra eller så er bladene snudd motsatt vei og bruk en annerkjent leverandør.
    TS/tor-diesel fant vel ut at bilens ulyd skrev seg fra AC-delen av klimaanlegget, så han slipper vel unna viftebytte inntil videre.

    For de som skulle ha behov for å bytte vifte på P3-chassiet, så tror jeg René Fredriksen tenker på Mekster eller Bilxtra når det gjelder billig spesialverktøy til den jobben. (EDIT: Som René sier så finner du verktøyet hos Mekonomen også, bare jeg som ikke fant det i farten)
    For den som skal bytte vifte for første gang, beregn dobbel tid av Renés Ekorntempo.
    Og mister man en av skruene til resirkulasjonsspjeldet, eller til luftkanalen bak
    DIM
    , på ett eller annet utilgjengelig sted, så går iallfall tiden fort

    Når det gjelder vifta, så har jeg kun prøvd én fra Vparts, og den gikk i retur pga elendig passform, har før og etter det holdt meg til Behr/Hella/Mahle som ser ut til å være originalprodusent.
    Vifte Venstrestyrt bil: 31291516 (du vil ikke ha ----1517 som er til høyrestyrt bil)
    Og vifta er fult mulig å bytte alene (som jeg gjør) , men det er veldig mye enklere og raskere å få litt hjelp til låsehaken ja...
    Sist endret av jiha1968; 19/09/22 kl 00:12

  22. #19
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    18. juli 2011
    Sted
    Stavanger
    Innlegg
    501
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av jiha1968 Vis post
    TS/tor-diesel fant vel ut at bilens ulyd skrev seg fra AC-delen av klimaanlegget, så han slipper vel unna viftebytte inntil videre.

    For de som skulle ha behov for å bytte vifte på P3-chassiet, så tror jeg René Fredriksen tenker på Mekster eller Bilxtra når det gjelder billig spesialverktøy til den jobben.
    For den som skal bytte vifte for første gang, beregn dobbel tid av Renés Ekorntempo.
    Og mister man en av skruene til resirkulasjonsspjeldet, eller til luftkanalen bak
    DIM
    , på ett eller annet utilgjengelig sted, så går iallfall tiden fort

    Når det gjelder vifta, så har jeg kun prøvd én fra Vparts, og den gikk i retur pga elendig passform, har før og etter det holdt meg til Behr/Hella/Mahle som ser ut til å være originalprodusent.
    Vifte Venstrestyrt bil: 31291516 (du vil ikke ha ----1517 som er til høyrestyrt bil)
    Og vifta er fult mulig å bytte alene (som jeg gjør) , men det er veldig mye enklere og raskere å få litt hjelp til låsehaken ja...
    Sånn går det når man i all hast ikke leser hele tråden

    Angående skruene til resirk gitteret, mister du en av disse så er faktisk de 3 skruene som holder selve plast dekselet rundt vifte motoren identiske, Just saying, ikke spør hvordan jeg vet :P Om volvo har gjort dette med intensjon kan diskuteres

    Angående Verktøyet så ja billig og greit på Mekonomen https://www.mekonomen.no/spesialnokl...ister-14047703, ser dette har steget litt i pris siden sist jeg så på dette.

    Men men, Nå var tydeligvis ikke TS problem vifte så da er det døfødt uansett

    Håper evaporatoren er tett for TS sin del.. Får grøssninger nedover ryggen mtp den jobben :P ( Hater Dashbord jobber generelt)
    Volvo V70 D5 2008 Summum 185hk med det meste krysset av på utstyrs listen
    Volvo XC90 D5 AWD 2009 R-Design
    Volvo <3
    Vision Of Life Very Observe

  23. #20
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    19. feb. 2011
    Innlegg
    178
    Antall takk

    Standard

    Da var problemet løst.Ulyden viste seg å komme fra ac kompressor.I tilegg var det lekkasje på kondenser.Ble en dyr fiks dette.Bytte av kompressor og kondenser kom på 20 000,-

  24. #21
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    07. nov. 2021
    Sted
    5915 Hjelmås
    Innlegg
    11
    Antall takk

    Standard

    Er det ok å kjøpe kompressor og kondensor på autodoc f. Eks hvis en velger merke av kjente merker?
    Og de sjekker opp mot chassis nr?

Lignende tråder

  1. Kupévifte Xc70/v70 08-&gt;inkl utstyr selges
    By skogy in forum S: XC60 / V70II / XC70II / S80II
    Svar: 1
    Siste post: 08/03/17, 19:43
  2. S: 2016 Volvo XC70
    By kimove in forum Biler selges / kjøpes
    Svar: 0
    Siste post: 13/02/17, 12:39
  3. Øke effekten på en 2016 XC70
    By Xantius in forum Motor og gir
    Svar: 9
    Siste post: 02/09/15, 10:20
  4. LED interiørlys 2016 XC70
    By mahuns in forum Elektronikk og Strøm
    Svar: 0
    Siste post: 28/08/15, 07:05
  5. Irriterende ulyd fra kupevifte/spjeld ved oppstart
    By NKS in forum S60 / V70N / S80 / XC70 / XC90
    Svar: 1
    Siste post: 31/03/12, 12:55

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •