Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  14
Side 2 av 2 FørstFørst 1 2
Viser resultater 26 til 35 av 35

Tråd: EGR-spøkelse

  1. #26
    Registrerte brukere jiha1968 sin avatar
    Medlem siden
    04. mars 2018
    Sted
    Bjugn
    Innlegg
    2.299
    Antall takk

    Standard

    Skjønner godt at du vurderer ny
    ETA
    /ASV ,
    for jeg er forundret over at kalibreringen går fint, siden feilkoden kommer tilbake igjen umiddelbart etter sletting.
    Dobbelsjekk at det fremdeles er
    ECM
    -9140 som dukker opp, og se om Biltemaleseren kan sjekke/slette feilkoden fra motorstyringen i standard
    OBDII
    -modus.

    Har strevd med "statiske spøkelses-feilkoder" i
    SRS
    og
    BCM
    som har oppført seg på tilsvarende vis,
    der det måtte gjøres omlasting av programvare/modulbytte for å bli kvitt feilmeldingene,
    der eneste teoretiske forklaring jeg har hatt var at modulen(e) har hatt ustabil tilkobling til den feilmeldte enheten i lang tid.
    (som f.eks ustabil kontakt til passasjersete har skapt en låst/statisk feilkode i
    SRS
    etter å ha blitt oversett av sjåføren i noen måneder)
    men bank i bordet, ingen
    ECM
    med slike symptomer ennå...

  2. Takk soulberg takket for denne posten
  3. #27
    Registrerte brukere jiha1968 sin avatar
    Medlem siden
    04. mars 2018
    Sted
    Bjugn
    Innlegg
    2.299
    Antall takk

    Standard

    dobbelpost...

  4. #28
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    21. sep. 2021
    Innlegg
    70
    Antall takk

    Standard

    Interessant!
    Jeg tok en kikk igjen i dag, mulig jeg gjorde noe feil under sletting (måtte bare av og på med tenninga og prøve igjen). Jeg får vekk «motorsystem» meldinga og bilen går fint. Så kommer den tilbake etterhvert (alt fra etter et kvarter eller neste dag).
    Går bilen i nødmodus så får jeg den fin igjen ved å bare «slette koder» med Biltema leseren, men da er fortsatt «motorsystem» synlig.
    Når jeg tar reset ecm i Vida så forsvinner «motorsystem» i dashbordet og på biltemaleseren forsvinner 9140 koden og 7700 checksum.
    Tenker nå å bare kjøpe et nytt spjeld. Det vrimler av brukte, men nye uoriginale er ikke så mye dyrere ser det ut til. Forresten på noen av spjelda på nett står det at de ikke passer min bil, men ser like ut og har samme
    OEM
    nr 8692720. Er det bare mangelfull liste hos selger eller har jeg oversett noe her? Jeg har motorkode D5244T7.


    Sent from my iPhone using Tapatalk

  5. #29
    Registrerte brukere jiha1968 sin avatar
    Medlem siden
    04. mars 2018
    Sted
    Bjugn
    Innlegg
    2.299
    Antall takk

    Standard

    8692720 er vel erstattet av 31216665, og du kan bruke begge nummer som referanse. (Samme del til D5244-T4/T5/T6/T7 , 2006+)
    Det at riktig delenummer "ikke passer" kan komme av at motortypen ikke er solgt i det geografiske område delen egentlig var tiltenkt å selges i.
    (som f.eks USA der de knapt har sett en personbil med Dieselmotor)
    Selv om en "vet bedre" enn nettbutikken i visse tilfeller, så kan man komme ut for at det blir verre å returnere eventuelle defekte produkt,
    siden man med vilje kjøpte noe som "ikke passer bilen".

    Ser ut til at du har en periodisk feil da ja, så gjenstår det å se om den skyldes spjeldet, eller om spøkelset har annet tilholdssted.

  6. Takk soulberg takket for denne posten
  7. #30
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    21. sep. 2021
    Innlegg
    70
    Antall takk

    Standard

    Da har jeg satt i et nytt (brukt) orginalspjeld. Men i dag kom søren meg ecm 9140 og 9190 tilbake og bilen i nødmodus. Det skjer ikke under kjøring, men som regel når jeg skrur på tenninga. Kan det være dårlig kontakt noe sted mon tro? Noe tips til hvor jeg kan lete?


    Sent from my iPhone using Tapatalk

  8. #31
    Registrerte brukere jiha1968 sin avatar
    Medlem siden
    04. mars 2018
    Sted
    Bjugn
    Innlegg
    2.299
    Antall takk

    Standard

    Det var jo kjedelige greier, men hvis det virkelig er
    ECM
    -9190 og ikke
    ECM
    -91A0, så har du fått en ny feilkode siden sist.

    ECM
    -9190 vil i så fall dreie seg om feil med strømforbruket i
    ETA
    , eller dårlig strømtilførsel/jording. (egentlig går denne feilkoden på biler med
    ETM
    , ikke
    ETA
    )

    Ved mistanke om kabelfeil så er det på steder med vibrasjon, bevegelse, varme eller fuktighet som man bør lete først, samtidig mens det måles spenning i enden (på
    ETA
    i dette tilfellet)
    Så der kabelmatta ligger an mot andre gjenstander, som f.eks kabelklips/strips er et yndet sted for gnagsår.

  9. Takk soulberg takket for denne posten
  10. #32
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    21. sep. 2021
    Innlegg
    70
    Antall takk

    Standard


    Tok av et hav med el. teip fram til ecm. Her har det vært folk før. Fant at 3 av ledningene til spjeldet er skjøta. Virker ikke å være noe brudd i dem da… vurderer å legge nye ledninger fra ecm til spjeldet. Kan man åpne kontakten til gasspjeldet og legge i nye ledninger eller er kontakten støpt sammen? Og samme med ecm-kontakten, lar det seg bytte enkeltledninger eller er man mer safe med å skjøte utenfor slik det er gjort før?


    Sent from my iPhone using Tapatalk

  11. #33
    Registrerte brukere locked sin avatar
    Medlem siden
    13. des. 2009
    Sted
    Stryn
    Innlegg
    3.000
    Antall takk

    Standard

    Desse skøytehylsene der (duraseal) er ofte feil montert/vanskeleg å få skikkeleg. Eg pleier å seie at om du finne slike under feilsøking så har du funne feilen. Stort sett treffe vel det 100%. Veldig ofte er dei skada ved pressing, og deretter varma så mykje at det vert hol i krympeslangen eller til og med varma så mykje at isolasjonen på ledningane går hol på utanfor skøyten.

    Ta dei vekk og tre på krympestrømpe med lim og lodd ledningane sammen.

    Utanom det så ser ikkje detta ledningsnettet bra ut, det ser herja ut. Har bilen vore gjennom en stor kollisjon eller eit motorbytte? Tvinninga på ledningane ser liksom ikkje ut så dei kjem frå fabrikken..
    2016 BMW 220d xDrive Gran Tourer
    2005 Volvo Horisont B12M

  12. Takk soulberg takket for denne posten
  13. #34
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    21. sep. 2021
    Innlegg
    70
    Antall takk

    Standard

    Yes, lodda og hadde på krympestrømper. Var to andre «random» kabler til ecm med slitte skjøter som vi gjorde det samme på. So far so good, tok en god tur nå. Får se hva som skjer når hverdagen kommer. Kollisjon eller motorbytte, ikke så vidt jeg vet. Men helt klart mye suspekt mekanikerarbeid fra en tidligere eier…


    Sent from my iPhone using Tapatalk

  14. #35
    Æresmedlem gaupe sin avatar
    Medlem siden
    10. des. 2009
    Sted
    Ørsta, Norway
    VCCN medlemsnummer
    1
    Innlegg
    10.732
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av locked Vis post
    Desse skøytehylsene der (duraseal) er ofte feil montert/vanskeleg å få skikkeleg. Eg pleier å seie at om du finne slike under feilsøking så har du funne feilen. Stort sett treffe vel det 100%. Veldig ofte er dei skada ved pressing, og deretter varma så mykje at det vert hol i krympeslangen eller til og med varma så mykje at isolasjonen på ledningane går hol på utanfor skøyten.

    Ta dei vekk og tre på krympestrømpe med lim og lodd ledningane sammen.

    Utanom det så ser ikkje detta ledningsnettet bra ut, det ser herja ut. Har bilen vore gjennom en stor kollisjon eller eit motorbytte? Tvinninga på ledningane ser liksom ikkje ut så dei kjem frå fabrikken..
    Er ikkje så veldig fin tvinninga på kablane som ligg framom torpedoveggen på XC90en vår heller, trur det er slik på desse bilane.
    2006 V70R AWD sonicama, 2007 XC90 Executive D5, 1992 244 Classic++
    x: 1992 244 Classic, 1982 244 Turbo, 2004 S80 AWD, 1983 245 tic, 92 240 classic, 2 x V70R AWD -00, 90 760 TIC , 78 245L

  15. Takk soulberg takket for denne posten
Side 2 av 2 FørstFørst 1 2

Lignende tråder

  1. motor problemer,,, er det ett spøkelse ?:P
    By wien in forum 700 / 900 / x90 -serien
    Svar: 16
    Siste post: 13/06/11, 14:12
  2. 940 spøkelse????
    By wien in forum Motor og gir
    Svar: 4
    Siste post: 18/04/11, 11:17

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •