Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 25 av 27

Tråd: P2458 og P0299 underboost

  1. #1
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2022
    Innlegg
    24
    Antall takk

    Standard P2458 og P0299 underboost

    Hei!
    Jeg har en Volvo V50 1,6 2010 modell. Det begynte med meldinger om tett dpf som kom og gikk. Slik er den fremdeles, og filteret er nok helt tett. I tillegg er tanken for eolys væske helt tom. En annen ting, var at oljenivået hadde stiget over max-merket, og slik kan jeg ha kjørt en god stund. Antakeligvis pga diesel i oljen pga tett dpf og feil med regenereringen? Og nå har bilen heller ingen turbo-effekt, med feilkode p0299 og p2458. Jeg finner ingen sprekker i slanger. Bilen ryker ikke fra eksosen. Turbinen på siden mot luftfilteret kjennes tight og fin ut. Er det mest sannsynlig at turboen har takket for seg? Kan et tett partikkelfilter hindre turboen i å slå inn?Jeg har virkelig lyst til å redde denne bilen, men vet nesten ikke hvor jeg skal begynne. Ny dpf og eolys kanskje?

  2. #2
    Registrerte brukere jiha1968 sin avatar
    Medlem siden
    04. mars 2018
    Sted
    Bjugn
    Innlegg
    2.268
    Antall takk

    Standard

    Hei, regenerering har blitt kjørt så ofte, slik at oljen har blitt tynnet ut av diesel som har rent nedover sylinderveggene ja, og du har vært heldig som har unngått Diesel-Runaway"...
    Det vil være en fordel om aktuell sjåfør lærer å kjenne igjen bilens oppførsel ved regenerering, slik at man kan angripe problemer som dette i tide før det blir veldig dyrt.
    Ett triks for den som ikke synes det er så lett å kjenne igjen lett rykking, sløvere motor og økt forbruk, kan være å montere en LED-pære i parallell med varmetrådene i bakruta, da de brukes til å belaste motoren ekstra ved regenerering, får man en "kontrollampe" for regen.

    Med utgangspunkt i at DPF er overmodent, ville jeg ha rensket DPF innvendig (kun til testing )
    blokkert "høytrykks"-uttaket til DPF-trykkføler på filteret, og koblet lavtrykksuttaket til DPF-følerens høytrykksinngang (følerens lavtrykksinngang står åpen)
    Alternativt blokkert begge trykkføleruttak på DPF, og koblet følerens lavtrykksinngang til ett sted mellom turbo og luftfilter for å få litt inntaksvakuum ved pådrag.

    Så blir det å sjekke om turboen våkner, eventuelt feilsøke videre der.
    Når Turbo er ok, rengjør EGR, på med nytt DPF og full tank med Eolys,
    nullstill DPF- og Eolys-teller, og prime EOLYS-pumpen (det er nødvendig med Volvotilpasset diagnoseutstyr)

    Alternativt avprogramert og fjernet DPF og EGR, optimert motorstyringen, selvfølgelig kun til testing av turbo før videre reparasjon av DPF/Eolys/EGR.
    Sist endret av jiha1968; 13/01/22 kl 01:18

  3. #3
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2022
    Innlegg
    24
    Antall takk

    Standard

    Tusen takk for svar jiha1968. Det høres ut som at du kan masse om disse bilene. Jeg tror ikke jeg er kyndig nok til å utføre disse endringene på dpf med sensorer for å teste på den måten. Jeg får nok heller finne en ny dpf å sette inn. En annen ting med bilen jeg har lagt merke til, er ganske mye olje som har kommet ut ved flensen mellom intercooler og til innsug. Tenker om olje finner vei ut her, så vil den kanskje suge falskluft på samme sted også. At det kan gi feilkoden for underboost?. Men slangen ser ut til å være festet godt med slangeklemmen. Og ville ikke sensorer i innsuget ("throttle body") gitt feilkoder på sensorer der om ikke nok luft passerte?

  4. #4
    Registrerte brukere jiha1968 sin avatar
    Medlem siden
    04. mars 2018
    Sted
    Bjugn
    Innlegg
    2.268
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av MK1717 Vis post
    Tusen takk for svar jiha1968. Det høres ut som at du kan masse om disse bilene. Jeg tror ikke jeg er kyndig nok til å utføre disse endringene på dpf med sensorer for å teste på den måten. Jeg får nok heller finne en ny dpf å sette inn. En annen ting med bilen jeg har lagt merke til, er ganske mye olje som har kommet ut ved flensen mellom intercooler og til innsug. Tenker om olje finner vei ut her, så vil den kanskje suge falskluft på samme sted også. At det kan gi feilkoden for underboost?. Men slangen ser ut til å være festet godt med slangeklemmen. Og ville ikke sensorer i innsuget ("throttle body") gitt feilkoder på sensorer der om ikke nok luft passerte?
    Ikke så uvanlig at den syltynne oljen som kommer fra veivhusventilasjonen finner veien ut i det fri gjennom de minste porer i plast/gummi/metall, og den sprer seg (kryper) svært godt, slik at det ser verre ut enn det er.
    Med hull i slangene mellom turbo og innsug på motoren vil du som regel få underboost- og
    MAF
    -koder ja, og som oftest blir det lett hørbare/følbare trykk-lekkasjer.


    Hvilken feilkodeleser bruker du? Jeg savner DPF-trykk feilkoder, eventuelt
    MAF
    -koder om EGR fjusker, og det er ikke alle lesere som viser alle kodene fra bilen, og du trenger som sagt mulighet til å nullstille DPF og Eolys-tellere når disse eventuelt ordnes.
    Og du bør sjekke tilstanden på DPF (trykkfallet) før du begynner å modifisere/bytte filter, det kan jo være att det kan reddes med noe så enkelt som Eolys-påfyll, og er Eolysjobben utenfor rekkevidde for øyeblikket kan du ta ca to spiseskjeer med EOLYS i hver fulle drivstofftank for å hjelpe på regenereringen (gjerne tvunget regen. med diagnoseutstyr i ditt tilfelle)
    Nærmeste Volvo/Peugeot/Ford-verksted burde ha en liten skvett til overs om du har med deg en passende flaske.

    PS: klarer du å bytte DPF, klar du nok å modifisere det gamle også. Siden det filteret har bøyde rør i hver ende får man bore ett hull i nederste ende for å stake opp forstoppelsen, og bare la hullet stå åpent under testingen (pass på at ikke noe grilles av eksosen) uten å bruke så mange kroner for å komme videre og å se om turboen kommer seg osv.

    KM-stand på bilen? Har det vært byttet DPF eller etterfylt EOLYS tidligere?
    Sist endret av jiha1968; 13/01/22 kl 13:08

  5. #5
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2022
    Innlegg
    24
    Antall takk

    Standard

    Jeg har bare et universalt diagnose-apparat fra biltema som har fungert greit til mine eldre biler. Skulle gjerne hatt Vida, men det koster vel flesk? Bilen min har nå et høyere turtall en vanlig. Pga falskluft? Eller kan det ha med tett dpf og defekt turbo å gjøre? Bilen har også et vesentlig høyere dieselforbuk en tideligere. I følge displayet 0,7 l pr mil. Bilen har gått 235.000 km. Den ble byttet på 120.000 servicen. Men i forhold til intervallet, så er den bare 5.000 km unna neste skift nå. Og uten eolys-væske det siste året, så er nok dette filteret ferdig kan jeg tenke meg. Jeg har kjørt nesten 40.000 km det siste året, og har 3,3 min én vei til jobb. Så korte turer får den nesten aldri.

  6. #6
    Registrerte brukere jiha1968 sin avatar
    Medlem siden
    04. mars 2018
    Sted
    Bjugn
    Innlegg
    2.268
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av MK1717 Vis post
    Jeg har bare et universalt diagnose-apparat fra biltema som har fungert greit til mine eldre biler. Skulle gjerne hatt Vida, men det koster vel flesk? Bilen min har nå et høyere turtall en vanlig. Pga falskluft? Eller kan det ha med tett dpf og defekt turbo å gjøre? Bilen har også et vesentlig høyere dieselforbuk en tideligere. I følge displayet 0,7 l pr mil. Bilen har gått 235.000 km. Den ble byttet på 120.000 servicen. Men i forhold til intervallet, så er den bare 5.000 km unna neste skift nå. Og uten eolys-væske det siste året, så er nok dette filteret ferdig kan jeg tenke meg. Jeg har kjørt nesten 40.000 km det siste året, og har 3,3 min én vei til jobb. Så korte turer får den nesten aldri.
    Feilkodeleseren din vil nok mangle mange interessante koder fra bilen din da ja.

    Høyt forbruk kommer bl.a. av konstant regenerering.

    Problemet med å kjøre uten Eolys er at det blir veldig mye vanskeligere for DPF å oppnå nødvendig "rensetemperatur" (EOLYS senker temperaturgrensen for regenerering)
    Og filtret blir vanskelig å få brent rent, uten å belaste motoren unormalt hardt under regenereringen.

    Falskluft på Diesel får ikke samme følger som på en bensinbil. Dieselmotoren jobber med luftoverskudd, og regulerer effektuttaket med drivstofftilførsel og eventuelt overtrykk fra turbo.
    Mest trolig kommer det høye tomgangsturtallet av at motoren sannsynligvis står i konstant regenerering.

    Bilen bruker å gi beskjed i kjørecomputeren når filtret er 80% tett så det spørs om vi kan være litt på villspor og at omtrentlig det eneste bilen mangler er Eolys for å få brent rent DPF skikkelig, selv om det ikke akkurat har hatt de beste levevilkår og nærmer seg pensjonsalderen.
    Verdier fra DPF-sensoren er nødvendig for å kunne bekrefte misstanken/ønsketenkningen.

    Turboen kan være ett frittstående problem... (ikke uvanlig med defekt turbo på 1.6D pga for lange oljeintervall og sot-skitten olje som tetter oljetilførselen til turbo)


    Det blir dessverre mye synsing og peking i alle retninger fra meg her uten å ha flere diagnosedata/motorverdier til å henge saken på.
    Sist endret av jiha1968; 13/01/22 kl 16:38

  7. #7
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2022
    Innlegg
    24
    Antall takk

    Standard

    Det forstår jeg. Bilen har i 2021 fått hele 4 skift med motorolje og nytt filter hver 10.000 km. Så akkurat det har jeg vært nøye med. Men det at oljenivået hadde steget så mye. Over maks-merket.., bekymrer meg. Da blir spørsmålet: Hvor mye diesel i oljen tåler motoren og turboen? Har tenkt tanken om at for dårlig smøring av turboen nettopp pga dette er årsaken til at den med stor sansynlighet har blitt deffekt. Eller er ikke dieselen i oljen så skadelig som jeg tenker?

    Jeg ringte Frydenbø her jeg bor i Bergen, da jeg tenkte det var det tryggeste i forhold til å få diagnositert bilen raskt og riktig. Der var det over 4 uker ventetid. Klarer de fleste verksteder som mekonomen, Snap drive osv å nullstille eolys-tanken? En tvungen regenerering etter påfyll hadde også vært bra. Jeg vet ikke om mange av medlemmene her inne er i besittelse av Vida-diagnose verktøy? Isåfall skulle jeg gjerne tatt imot hjelp av en som evnt bor i Bergensområdet

    Tusen takk for gode og utfyllende svar jiha1968

  8. #8
    Registrerte brukere jiha1968 sin avatar
    Medlem siden
    04. mars 2018
    Sted
    Bjugn
    Innlegg
    2.268
    Antall takk

    Standard

    Skal mye til før at diesel i oljen er noe umiddelbart problem, utover faren for Diesel runaway, som ikke skjer automatisk om oljen stiger litt over maks, men faren øker jo betraktelig.
    Oljens smøreevne minsker, men ikke på samme måte som om det var mye bensin i oljen.
    Og med 10.000 intervall, så har den neppe lidd noen større nød.

    De fleste "åpne" verksteder vil klare å fylle og nullstille EOLYS og eventuelt DPF, men spørs litt hvordan det går med tvungen regen. når turbofeilen er der samtidig.

    Håper noen kan hjelpe deg med avlesing av feilkoder med mer tilpasset utstyr, det må ikke absolutt være Vida/Dice, men vdash, icarsoft Vol-x eller til og med Biltemas Volvo-leser vil kunne gi mer fornuftige hint om hva som er galt enn en standard
    OBD
    -leser.

    Det kan faktisk være så enkelt at du har en trykklekkasje etter turbo, feil på EGR, MAP og
    MAF
    -sensor, som alle kan gi samme generiske feilkode på ladetrykket, og sannsynligvis forhindre fullføring av DPF-regen.(altså tilnærmet motsatt hendelsesforløp av tidligere antatt) så det må noen kontrollmålinger til for å luke ut synderen, symptomene peker og skylder på hverandre for øyeblikket...

    Så jeg er litt på vei bort ifra teorien om at DPF er så tett at det forhindrer bygging av ladetrykk i bilen din, og uten tilgang på riktige verktøy ville jeg kanskje ha tatt runden med å sprayrense
    MAF
    og MAP , rengjort EGR, klemt og dratt i slanger og rør mellom turbo, intercooler og motor på jakt etter sprekker, massert VNT-regulatoren på turboen litt, kanskje vurdert dra av slangene fra DPF-trykkmåler for å kjenne på om det er mye trykk før/etter DPF, klødd meg litt i hode og forsøkt å finne noen med bedre diagnoseutstyr, slik at jeg kunne se på ladetrykk,
    MAF
    -verdi og diff-trykk på DPF, før delebytteballetten starter...
    Sist endret av jiha1968; 13/01/22 kl 23:59

  9. #9
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2022
    Innlegg
    24
    Antall takk

    Standard

    I dag har jeg vært på Biltema og kjøpt et tilpasset diagnoseapparat for Volvo, slik at jeg kan lese av div verdier. Jeg husker jeg så etter et på Biltema for ca et halvt år siden, men da hadde de bare en som støttet opp til og med årgang 2007. Ihvertfall for V50. Kanskje den jeg kjøpte i dag er ny i år på BT? Den skal man også kunne kjøre regenerering av dpf med.
    Bilen har oppført seg fint i dag. Som en dieselbil uten turbo bare. Holder jeg den under 3000 omdreininger, så går det stort sett fint. Men da jeg presser den mere, gjerne med større belastninger som i motbakker, da kommer koden
    P2
    42F ash accumulation opp. På den gamle leseren.

    Her er koder og verdier fra den nye leseren:

    ECM
    -1507 Turbo Control

    ECM
    -2A40 Particulate Trap

    Additive pump activateted: No
    Level in additiv tank empty: No
    Level in additiv tank is full: Yes
    Level in additiv tank is low: No

    Intake air temperatur: 21C
    Air flow rate from mass air flow sensor: 9,60 g/s
    Fuel rail pressure: 26480 kpa
    Air mass/stroke (mg): 292,10
    Air pressure, Brake booster (kpa): 6140
    Air mass, desired Value (mg/s): 226,80
    Boost pressure, desired value (hpa): 957
    Current through fuel pressore regulator: 733
    EGR duty cycle: 78,60 %
    EGR Value: 100 %
    Engine coolant temperatur sensor: 78,06 C
    Engine speed sensor (rpm): 792
    Fuel pressure sensor (hpa): 256200
    Fuel temp sensor: 39,86
    Intake air temp (
    MAF
    ): 13,56
    Intake air temp sensor: 19,96
    Intake manifold pressure: 798
    Mass air flow sensor(kg/h): 27,60
    Pressure sensor particulate filter: 7
    Quiescent current avarage value: 139
    Temperatur sensor particulate trap: 262,76 C
    Turbo control valve dutycycle (%): 69,41

  10. #10
    Registrerte brukere jiha1968 sin avatar
    Medlem siden
    04. mars 2018
    Sted
    Bjugn
    Innlegg
    2.268
    Antall takk

    Standard

    Gratulerer med ny leser!
    ECM
    -1507 Aktuelt ladetrykk avviker fra ønsket ladetrykk
    Årsak: Dårlig kontakt i tilkoblinger på Vakuumsolenoider,
    ECM
    og følere. Luftlekkasjer i innsugssystem, lekkasjer/blokkeringer i vakuumsystem, defekt
    TCV
    -solenoid.
    NB: denne feilkoden kan lagres feilaktig pga bug i
    ECM
    -programvare på 2005-2010 modeller.

    ECM
    -2A40 er som du ser et overfylt DPF.
    Ta gjerne noen målinger av "Pressure sensor particulate filter" ved rusing til 2000rpm og 80kmh flat vei,
    ev. se hvor mye trykk som meldes når du får DPF-feilmelding med skikkelig pådrag.

    Ser ikke ut til at du er tom for Eolys, men jeg ville uansett ha etterfylt for å se hvor mye EOLYS bilen har brukt, og primet pumpen ikke mist for å høre at den fortsatt går.
    (fyllingen er som regel en skikkelig grisejobb, husk briller og hansker)
    deretter slettet feilkoder og kjørt tvungen regenerering for å se om det går å få renset DPF litt, før det byttes til slutt...
    Sist endret av jiha1968; 15/01/22 kl 01:37

  11. #11
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2022
    Innlegg
    24
    Antall takk

    Standard

    Takk for svar igjen jiha1968. Jeg setter veldig stor pris på det. Jeg skal forsøke å måle under kjøring som du foreslår.
    Jeg kjøpte denne bilen i januar for et år siden. Min aller første diesel-bil. Jeg hadde bilen inne på et verksted rett etter jeg kjøpte den for å bytte et tett dieselfilter. Der fortalte de meg at eolys-tanken var helt tom. Har aldri sjekket det selv. Så lite jeg visste da om diesel og partikkelfilter, så tenkte jeg at det sikkert ikke var så nøye. Siden forrige eier ikke har fylt på dette. At den kanskje var deaktivert eller noe. Rart at leseren sier at den er full, når verksted sa den var helt tom. Samtidig som pumpen ikke står som aktivert!? Er bare én ting å gjøre. Å krype under å sjekke selv

    Uten at jeg har så mye peiling på alle disse verdiene fra avlesningen, så har jeg sammenliknet med verdiene fra en annen som har lagt ut sine tidligere. Det ser ut for meg som om alle disse verdiene som omhandler lufttrykk, er vesentlig lavere på min. Noe som kanskje indikerer en større lekkasje? Hva tenker du jiha1968? Egr tallene. Og tallet 7 på dpf trykksensor? Hva sier dette tallet? Jeg fant en billig ny en fra England, så jeg bestilte liksågodt en for å få testet ut det. Turbo trykk sensoren (solenoiden) har jeg tatt av og sprayet med el cleaner spray. Trodde jeg kunne åpne den, men den var ikke av den typen. Håper bare jeg har koblet alle 3 slangene korrekt tilbake igjen. Var så dum at jeg ikke merket dem. Tror jeg har gjort rett, men er ikke 100% sikkert.

  12. #12
    Registrerte brukere jiha1968 sin avatar
    Medlem siden
    04. mars 2018
    Sted
    Bjugn
    Innlegg
    2.268
    Antall takk

    Standard

    Så du mener at verkstedet byttet ut et tett DPF, men gadd ikke fylle EOLYS,
    eller ga deg ikke klar beskjed om at dette må fylles snarest for å beholde levetiden på DPF?

    Eolys-tanken rekker som regel til 75000km muligens noe mere ved mye langkjøring/mindre med ugunstig kjøring/forbruk (fylles hver 60Kkm).
    EOLYS-pumpen går bare ett øyeblikk hver gang den aktiviseres.
    Aktivisering skjer etter at noen har åpnet tanklokket og fylt min 5L drivstoff, men ikke før bilen har nådd 40km/h .
    (oppnås ikke hastigheten, starter pumpen ved neste tenning på)

    ECM
    (motorstyringen) ønsket 957hpa "ladetrykk", men fikk bare 798hpa fra MAP-sensoren, her synes jeg avviket er forstyrrende.
    (1013hpa ved havoverflaten, og dine 957hpa tilsvarer lufttrykket ved ca 480moh, mens motorens 798hpa er ca 1970moh)
    Spørs om dette er et øyeblikkstall, eller vedvarende avvik.
    Du kan jo leke deg litt med vakuumslangene til
    TCV
    /turbo og se hva som skjer, men jeg ville ha konsentrert meg om DPF først og fremst, ikke godt å vite alt hva motorstyringen finner på for å klargjøre seg til regen.

    7-eren er litt høy trykkdifferanse over DPF på tomgang, men er "innafor" (0-15hpa) , derfor er det greit å se på verdier ved større belastning/turtall for å se om sensoren reagerer normalt og hvor tett filtret er.
    (sjekk at verdien er 0 med død motor, tenning på)
    Husker jeg ikke feil så er det 15-50 hPa ved rusing 2000rpm, og maks 200-300hPa ved full belastning og godt turtall.
    (ta verdiene med en klype salt)

  13. #13
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2022
    Innlegg
    24
    Antall takk

    Standard

    Partikkelfilteret ble byttet av forrige eier på 120.000 km servicen. Da jeg kjøpte bilen i januar I fjor, så hadde bilen gått 196.000. Så den kan godt ha vært fylt ved dpf byttet, men gått tom til den tid. Så stemmer det at tanken var tom som verkstedet fortalte meg, så har jeg nå kjørt ca 40.000 km uten EOLYS.

    Jeg har i dag noen nye tall angående DPF.

    2000 rpm rusing i nøytral: 43 hpa
    60 km/t flatmark: 120 hpa
    80km/t flatmark: 186 hpa
    3000 rpm i motbakke 3.gir: 175 hpa

    Jeg la ellers merke til at når motorstyringen ønsket ca 2000 i ladetrykk, så lå aktuell ladetrykk kun på 950 hpa.

  14. #14
    Registrerte brukere jiha1968 sin avatar
    Medlem siden
    04. mars 2018
    Sted
    Bjugn
    Innlegg
    2.268
    Antall takk

    Standard

    OK ser jeg klarte å lese dieselfilter som Dieselpartikkelfilter (Brain-fart?)
    Da er jeg jo heller positivt overrasket over at verkstedet hadde sjekket Eolys-nivået!

    DPF'en er ikke akkurat ny i følge tallene, men det er ikke potte tett heller, men når turboen våkner en vakker dag så blir det straks større trykkfall ved belastning, slik at bilen går i limp-mode, så største problemet nå er at turboen ikke lader.


    Kan være en ide å få sjekket reelt ladetrykk med en ekstern trykkmåler for å se om MAP-sensoren er ok , i verste fall bare bytte MAP-sensor om trykkmålingen med tenning på/motor av ikke stemmer noenlunde med høyden over havet der bilen står, men før du tar det steget, prøv det nedenfor her:

    Turboen er tilsynelatende helt død om MAP-sensoren faktisk rapporterer riktig ladetrykk, tror du skal sjekke vakuumslangene, eventuelt prøve å gi fult (direkte) vakuum til VNT-reguleringen og deretter uten vakuum for å se om turboen regagerer eller i det minste om VNT-reguleringen på den flytter seg kjapt med vakuum av/på. (Om du velger å testkjøre bilen med fast vakuum, hold ett øye på ladetrykket...)
    Du burde kunne høre turboen spole opp og kjenne at trykkslangene blir hardere med pumping på gasspedalen, og eventuelt sjekke om ladetrykket fra MAP-sensoren også endrer seg til det bedre med direkte vakuum av/på.
    Sist endret av jiha1968; 15/01/22 kl 17:45

  15. #15
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2022
    Innlegg
    24
    Antall takk

    Standard

    Takk for tipset. Men hvordan kobler jeg direkte vakuum til VNT-reguleringen? Du mener da til N-75 solenoiden? (Boost pressure regulator)?

  16. #16
    Registrerte brukere jiha1968 sin avatar
    Medlem siden
    04. mars 2018
    Sted
    Bjugn
    Innlegg
    2.268
    Antall takk

    Standard

    I utgangspunktet skal midterste uttak på VNT-solenoiden ("N-75") gå til vakuumklokka på turbo (VNT-justeringen) ,
    mens vakuumet fra vakuumpumpa (like over oljefilteret) , er koblet til uttaket på spissen av solenoiden
    via vakuumtanken nede bak på førersiden av motor, under startmotoren.
    Bakerste uttaket på solenoiden (nærmest midten av selve solenoiden) mener jeg går til filtrert friskluft i oppe på motoren. (har ikke noe sammenligningsobjekt her)

    Letteste måte å tjuvkoble vakuum på vil vel være å ta en passende slange fra avgreningen av bremseservo-vakuumet (den lille nippelen som går ned til vak.tanken bak på motor)
    direkte fram til VNT-klokka på turboen, eller koble om nede på
    TCV
    ("N75") om bilen står på løftebukk.


    PS: Når jeg i forrige post sa at turboen virker død, så kan du like så godt ha en skikkelig lekkasje mellom turbo og motorens innsug, men siden du ikke får feilmelding på
    MAF
    og heller ikke hører mye susing/hvesing når turboen skulle ha ladet, så finner jeg det mindre sannsynlig med lekkasje, men kan være at man bør ta en trykktest av rørsystemet etter turbo om ikke annen feilsøking fører fram.
    Sist endret av jiha1968; 15/01/22 kl 19:26

  17. #17
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2022
    Innlegg
    24
    Antall takk

    Standard

    Hei igjen.

    Her har det ikke vært mye framgang siden sist. Mye pga jeg ikke har tak å stå under. Jobb som tar tid. Tidlig mørkt, og skikkelig drittvær.
    Men det jeg ihvertfall har gjort, er å demontere egr-ventilen. Den var full av sot. Så selv om bilen ikke endret seg etterpå, så føltes det i det minste godt å vite at den er ren og fin nå

    Jeg har hatt bilen oppe på bukker på gårdsplassen , og trukket ny vacuumslange fra VNT-klokka på turboen og til solenoiden. Ingen forskjell der heller. Ellers har jeg sjekket intercooler-slangene for sprekker, men heller ikke noe galt å se der. Da ville nok også feilmeldinger ha kommet opp vil jeg tro.
    Har også hatt av alle sensorer som Maf, Map osv og renset de med spray.

    Siden bilen først startet med trøbbel fra DPF, så har jeg følelsen av at feilen ligger et sted der. DPF-trykk sensor, eller slangene fra sensoren til DPF.
    Skal jeg begynne å bruke kroner en plass, så blir det nok å erstatte disse for testing. Kanskje også en ny N-75 solenoid.

    Men aller først tror jeg at jeg må demontere varmedekselet over turbo for å sjekke eksossiden inn til turbo for å utelukke lekkasje her.
    Jeg kan ikke så mye om turbo, og lurer på om turbinhjulene i turboen på hver side sitter på samme aksling? Altså om den går lett rundt på den ene siden, så vil den gjøre det samme på andre?

  18. #18
    Registrerte brukere jiha1968 sin avatar
    Medlem siden
    04. mars 2018
    Sted
    Bjugn
    Innlegg
    2.268
    Antall takk

    Standard

    Hei igjen ja, verdiene fra DPF-differansetrykkmåleren virker normale for et godt brukt DPF, jeg tror ikke du har feil med den sensoren/slangene.
    Som regel kommer det "urimelige verdier" ved feil der. (Bilen har ikke feilmelding på DPF-trykk for øyeblikket, men underboost og regenereringstrøbbel)

    Turbinhjulet på eksossiden og kompressorhjulet på insugssiden er skrudd fast på samme aksel ja.
    Om du tar tak i akslingen på kompressorhjulet så kan det godt være litt radial (sideveis slakke) da turboen har oljesmurte lager, der oljen blir en del av lageret,
    men det bør ikke være noe aksial slakke utover noen få tiendels mm (lengdeveis)

    VNT-systemet på turboen er små finner inne i turbinhuset som dirigerer eksosen mer eller mindre direkte på turbinhjulet ved hjelp av den utvendige vakuumklokka som reguleres med
    TCV
    -solenoiden, og dermed regulerer hvor hurtig turboen spinner og hvor mye ladetrykk den skaper.

    Så det jeg ville ha gjort var å tvangskjøre turboen med å koble fult vakuum på turboens VNT-vakuumklokke (eventuelt fjernet vakuum på omvendt styrte turboer), for å se om den klarer å skape brukbart ladetrykk ved rusing/kjøring.
    Sist endret av jiha1968; 19/01/22 kl 17:09

  19. #19
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2022
    Innlegg
    24
    Antall takk

    Standard

    Takk for god forklaring angående turboen jiha1968.

    Jeg sliter nesten daglig med koden ecm-2a30, eller "ash acummulation" koden med det universale diagnoseapparatet, og bilen går i limp mode. Jeg sitter med diagnoseapparat koblet til mens jeg kjører, å sletter koden hver gang den dukker opp. Gjerne opp til 10 ganger. Som regel helt til bilen har blitt driftsvarm og den virker normalt igjen, bortsett fra ingen turbo-effekt.
    Men om det ikke er at DPF er potte tett. Noe tallene ikke tilsier at den er. Og om heller ikke DPF trykksensoren, eller tilhørende slanger er problemet. Hva annet kan gi denne koden?

    Og så er det det med olje på hver side av turboen i slangene. Om det kommer av regenereringsfeilen, og for mye olje i motor. Eller at baktrykk fra tett dpf kan ha "sprengt" lager/pakning der turboen skal holde på oljen!?

  20. #20
    Registrerte brukere jiha1968 sin avatar
    Medlem siden
    04. mars 2018
    Sted
    Bjugn
    Innlegg
    2.268
    Antall takk

    Standard

    Såpass ille da ja, hmm, vel, vi vet at DPF uansett er helt på slutten av levetiden, usikkert nivå på Eolys,
    og når motorstyringen ikke ser fornuftig respons på regenerering, eller ikke får gjennomført den pga temperatur/trykkverdier, og DPF-diff.trykket er rimelig høyt som nå,
    så vil den sannsynligvis anta at DPF er fult av aske (ikke sot) og sette feilkode på det. (
    ECM
    -2a30)

    Asken er restene av forbrent sot, og kan ikke fjernes fra DPF ved hjelp av (tvungen) regenerering, kun til en viss grad ved mekanisk vasking.

    Men om bilen ikke har fått oppdatert programvare i
    ECM
    og
    ADM
    siden bilen var ny, så kan feilkodene for Aske og ladetrykk trigges av bugs i programvaren. (kjent feil)


    Så nyeste anbefaling fra meg blir å bytte DPF, etterfylle Eolys, få programmert dette i
    ECM
    og
    ADM
    .
    Til slutt få lastet ny programvare til
    ECM
    og
    ADM
    hos Volvoverkstedet for å unngå eventuelle Zombie-feilkoder. (Verkstedet må ha abonnement på
    VIDA
    for å laste ny prog.vare)


    Oljesøl/svetting i og utenpå slangene til/fra turbo er som regel oljedamp fra veivhusventilasjon (PCV) som kondenserer i innsugsslangene.
    Denne oljen er så penetrerende at den som oftest leter seg vei ut gjennom mikroskopiske porer i metall/gummi og får det til å se ganske så ille ut med små mengder olje.
    Med mye diesel i oljen og høyt oljenivå blir det et enda større problem. (dette er forspillet til Diesel Runaway)
    Her er det også mulighet for at det kan være trøbbel med en membranventil i innsug/ventil-dekslet som kan forverre symptomet.

  21. #21
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2022
    Innlegg
    24
    Antall takk

    Standard

    Ja, sant det. Og jeg ser også at dysen helt til venstre nærmest oljepåfyllingen har oljegris i bunnen ved tetningen. Om dette er uhell ved tidligere oljepåfyll, eller om den lekker kan jeg ikke vite sikkert. Må få det reint først å se. Men om det er lekkasje her..., hva antyder det? Er dysen bare plug and play? Skru opp, og skru inn en ny?

  22. #22
    Registrerte brukere jiha1968 sin avatar
    Medlem siden
    04. mars 2018
    Sted
    Bjugn
    Innlegg
    2.268
    Antall takk

    Standard

    Om du har en lekkasje nede på tetningen av dysen mot topplokket (langt nede i hullet for dysen) så vil det komme opp seig tjærelignende guffe rundt dysekroppen, som regel lukter det eksos, eller bobler opp om du skumlegger. Er det tynn olje eller sand-/støv-blandet olje antar vi oljepåfyllingssøl eller lekkasje mellom ventildeksel og topp.

    Ved bekreftet lekkasje rundt dysen/dysespissen mot topplokk/forbrenningsrom, demonteres returslange, trykkrør, og festeskruer.
    Dyse og dysetettning (kobberring) fjernes, dysesete/anleggsflater renses, ved behov så freses ny anleggsflate på dysesete i topplokk,
    ny dysetettning på plass, remonter dyse med nye skruer og klembrakett.
    (det praktiseres mye gjenbruk av skruer og klembrakett, med varierende grad av suksess...)

  23. #23
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2022
    Innlegg
    24
    Antall takk

    Standard

    Dette ser ut som seig tjæreliknende guffe ja. Så antar at dette blir en jobb for et verksted å bytte for meg. Men kan du jiha1968 se noen kobling med dette og de andre feilene? Det jeg har hatt av problemer med bilen tidligere, er at jeg har slitt med å få start på den om den har stått parkert et døgn eller mere i bakker med fronten vendt oppover. Én gang var eneste mulighet å taue i gang bilen for å få den til å starte.

  24. #24
    Registrerte brukere jiha1968 sin avatar
    Medlem siden
    04. mars 2018
    Sted
    Bjugn
    Innlegg
    2.268
    Antall takk

    Standard

    Startvansker med fronten parkert øverst i bakken, skyldes ofte en "mikrolekkasje" et sted mellom HT-dieselpumpa på motoren og drivstofftanken som gjør at diesel renner tilbake til tanken og erstattes av luft, eller det suges inn luft pga gravitasjonen i tilførselsslangen lager nok mothold til at HT-dieselpumpen suger inn luft f.eks fra en dårlig tetning på dieselfilteret.
    Dette blir ekstra merkbart på disse bilene som ikke har matepumpe i tanken som på D5xxx-motorene, og HT pumpen må suge opp fra tanken på egen hånd.
    Beste rådet blir som du sikkert har funnet ut, parker med nesa nedover,
    eller lån noen deler fra en Peugeot med samme motor, de har nemlig en pumpebelg på returslangen,
    så du kan hjelpe til å "lufte" tilførselen til pumpen om uhellet skulle være ute. (+tomkjørt tank eller ved filterbytte)

    Den lille lekkasjen rundt dysa har svært liten betydning start/kjøreegenskaper.

    EDIT NB: se her angående potensielle problemer ved lekkasjer rundt dysene fra forbrenningskammer
    Sist endret av jiha1968; 25/01/22 kl 01:32

  25. #25
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2022
    Innlegg
    24
    Antall takk

    Standard

    Hei, jiha1968.

    Jeg lekte meg litt med diagnoseapparat på vei hjem fra jobb i dag, og fant noe jeg synes virket som interessante tall. "Relative throttle position" 100 %. På tomgang var den låst på 100%, før tallet plutselig droppet helt ned til 5,5 %. Der lå den i 30-60 sekunder, før den økte raskt opp til 100 % igjen. Det samme skjedde igjen 3 ganger til under kjøring. Da jeg kom hjem og skrudde av tenningen, så fløy tallene opp og ned helt til bilen kuttet strømmen og det ble mørkt i displayet på diagnoseapparatet. Høres dette normalt ut?

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •