Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  0
Viser resultater 1 til 16 av 16

Tråd: Xc70 2006 abs feil, igjen

  1. #1
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    30. sep. 2018
    Innlegg
    130
    Antall takk

    Standard Xc70 2006 abs feil, igjen

    Hei. Fant ikke igjen min gamle post her så skriver en ny. Har en 2006 xc70 som har hatt mye abs feil det siste året. Måtte bytte abs ring, noe som ikke var så lett da bolten inn på drivakselen satt noe vanvittig. Endte også med hjullager bytte. Fikk byttet denne så kom det ny abs feil, denne gangen sensor. Har byttet 3 sensorer, da feilen bare flytta seg fra side til side. For en stund siden kom det opp ny feil på abs, en mekanisk feil på abs. Icarsoft avleser viser
    ABS
    0012 Wheel sensor left front, Mechanical fault. Hva kan dette være?

  2. #2
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    30. sep. 2018
    Innlegg
    130
    Antall takk

    Standard

    Skal også sies at når bilen ble montert igjen, så ble nok de 2 boltene til djærbeinet glemt å skrues til ordentlig, så mistet en bolt under kjøring. Å fått feil rattstilling etter dette. Prøvd å justere dette, men rattet står fortsatt å svinger til høyre

  3. #3
    Registrerte brukere jiha1968 sin avatar
    Medlem siden
    04. mars 2018
    Sted
    Bjugn
    Innlegg
    2.298
    Antall takk

    Standard

    Når rattet står i høyresving, mens bilen går rett fram, er det justert for mye Camber på høyre hjul, eller mer sannsynlig for lite på venstre hjul, om vi forutsetter at ingen andre ting har endret seg enn akkurat Camberjusteringen på fjærbein/spindel.
    Andre årsaker: Løsnet på EDIT: bærearmer foran, byttet foringer, løsnet på subframe foran eller bak, endret på hjuloppheng bak, utsatt hjulspindel foran for veldig store krefter i en lagerpresse. (f.eks feil oppstøtting) , m.m.
    Du kan godt måle/justere Camber selv med vater/lodd og et skyvelær + en kalkulator (eller en god vinkelmåler), husk å vatre opp underlaget for bilen først.
    Så trenger du en hjulstillingskontroll og justering, så du ikke skrubber dekkene av bilen...

    ABS
    -feilen er normalt sett sprekk i
    ABS
    -ring eller løs drivakslebolt. (EDIT: signalet fra sensoren er ustabilt, og dårlig elektrisk kontakt mellom sensor og
    BCM
    er mest sannsynlig)
    Sist endret av jiha1968; 12/01/22 kl 03:10

  4. #4
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    30. sep. 2018
    Innlegg
    130
    Antall takk

    Standard

    Det var på førersiden at den øverste bolten ble borte. Å var på samme side jeg byttet abs ring som feilen har kommet nå

  5. #5
    Registrerte brukere jiha1968 sin avatar
    Medlem siden
    04. mars 2018
    Sted
    Bjugn
    Innlegg
    2.298
    Antall takk

    Standard

    Så vidt jeg forstår har du jobbet på begge sider av forstillingen, og begge vil påvirke stillingen på rattet, bare motsatt vei med "samme justering".
    I ditt tilfelle ville jeg ha kontrollmålt og eventuelt justert Camber på begge sider før sjekk av spissing og trust-vinkel (hjulstillingskontroll med andre ord)

    Hadde du kun jobbet på en side om gangen og testkjørt for å sjekke rattets stilling før du fortsatte med den andre siden , kunne du ha jukset litt og "justert deg inn" til at rattet sto rett.

    NÃ¥r det gjelder
    ABS
    -feilen så har jeg rettet det tidligere svaret mitt, med å legge til at
    BCM
    /
    ABS
    -modulen opplever ustabilt signal fra sensoren.
    Det kan altså være ustabil forbindelse til sensoren som f.eks korrosjon eller deformering av kontakt/pinner.
    Sjekk skjøtekontakt til sensor nøye og den store kontakten på
    BCM
    .
    Sjekk også at eventuell strømkabel til ekstralys eller lignende ikke ligger tett på og parallelt med sensorkabelen.
    Det er også en mulighet for ustabilitet internt i
    BCM
    -modulen, men det er svært uvanlig på disse. (I forhold til tidlig
    P2
    -chassis med
    ABS
    -modul)
    Sist endret av jiha1968; 12/01/22 kl 03:08

  6. #6
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    30. sep. 2018
    Innlegg
    130
    Antall takk

    Standard

    Er bare på førersiden det har blitt åpnet opp, når jeg byttet abs ringen og hjullager. På den andre siden har det bare blitt byttet abs sensor. Abs lampa lyser når man starter bilen å slokker når man begynner å kjøre. Å det kommer så fort man bremser.

  7. #7
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    30. sep. 2018
    Innlegg
    130
    Antall takk

    Standard

    Da har jeg tatt ut deivakslingen å sjekket abs ringen å den ser helt ut. Men det ble satt på strips på mansjetten, da drivknuta gikk i fra hverandre å måtte settes sammen igjen, så det har slynget ut masse fett som lå på ringen. Kan dette gi feilen?

  8. #8
    Registrerte brukere jiha1968 sin avatar
    Medlem siden
    04. mars 2018
    Sted
    Bjugn
    Innlegg
    2.298
    Antall takk

    Standard

    Hørtes litt søkt ut, forsåvidt så kan det feste seg metallskrap i fettet, men vil tro det slynges av lettere enn selve fettet.

    Husk at om rattet står skjevt i forhold til fartsretningen så påvirker det både
    ABS
    og Antispin/skrens.

    Hvis rattet sto riktig før arbeidet ble påbegynt, og det ikke er mulig å få rattet beint med å justere på fjærbeinsboltene, så må noe annet ha endret seg i forstillingen samtidig.
    (Skjevklemt hjulspindel eller styreledd, ihjelslått opphengskule, myke foringer, fester på støtdemper, feilmontert hjullager m.m)

  9. #9
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    30. sep. 2018
    Innlegg
    130
    Antall takk

    Standard

    Når allt ble demontert og satt sammen igjen, så fungerte allt og rattet stod riktig. Men den lverste bolten var nok ikke skrudd igjen ordentlig så den mistet jeg under kjøring. Å etter montering av ny bolt så stid rattet feil i forhold til kjøreretning. Er fler som har sett over alle delen i forstillinga uten å se noe som kan ha slått seg. Men mulig jeg ikke har fårt justert camberen ordentlig på boltene

  10. #10
    Registrerte brukere jiha1968 sin avatar
    Medlem siden
    04. mars 2018
    Sted
    Bjugn
    Innlegg
    2.298
    Antall takk

    Standard

    Hvis du ikke får rettet opp rattet (mot klokka) med å klemme venstre hjulspindel og fjærbein maks inn mot motoren,
    er det noe som er skadet/endret, siden rattet sto beint før bolt-uhellet.
    Ditt venstre hjul har teoretisk sett for lite camber nå og dermed fått mer toe out,
    som igjen medfører at rattet blir stående i høyresving ved kjøring rett frem.

    Men dette er spekulasjoner, så du bør få sjekket og målt tilstanden på Camber og dermed rettet på rattet, før du går videre med
    ABS
    -feilen.

    Ved bruk av kraftig muttertrekker, f.eks noe som ligner på en 1/2" Milwaukee,
    så er det ikke noe problem å skru fjærbeinsboltene så hardt at de strekker seg så mye at de ryker når som helst etterpå,
    og etter å ha kommet over en bil med manglende halvpart av den ene bolten, og litt forhøring av eieren,
    så jeg har testet fenomenet for å se hva som skjer om man er litt for triggerhappy... Det er grove bolter, men slettes ikke noe problem å skru dem ihjel.
    Så avhengig av arbeidsmetode har bolten du mistet enten vært for stram, eller for slakk.
    Sist endret av jiha1968; 14/01/22 kl 00:27

  11. #11
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    30. sep. 2018
    Innlegg
    130
    Antall takk

    Standard

    Det er nok at bolten ble glemt å skru igjen av meg desverre, men skal kikke litt mer på det i mårra

  12. #12
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    30. sep. 2018
    Innlegg
    130
    Antall takk

    Standard

    Da tror jeg feilen er funnet, den eine bolten på hjullageret var løs, strammet denne og satte på slangeklemme på mansjetten. Bilen er testet og ingen abs feil kom opp

  13. #13
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    30. sep. 2018
    Innlegg
    130
    Antall takk

    Standard

    Når man skal justere camberen, skal man løsne begge boltene, å dytte den øverste bolten helt inn mot motoren å stramme til? Får ikke justert noe på den nederste bolten?

  14. #14
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    30. sep. 2018
    Innlegg
    130
    Antall takk

    Standard

    Eneste feilen som kommer opp nå er antisladd erfordras (
    ABS
    0106 steering wheel. Wheel alignment. Incorrect steering or wheel alignment. Kan dette komme av at camber ikke er riktig?

  15. #15
    Registrerte brukere jiha1968 sin avatar
    Medlem siden
    04. mars 2018
    Sted
    Bjugn
    Innlegg
    2.298
    Antall takk

    Standard

    Du mener sannsynligvis
    BCM
    -0106, og den feilkoden kommer av at rattet ikke står riktig i forhold til fartsretningen.
    (kan selvfølgelig være
    SAS
    /
    SWM
    -feil, men i ditt tilfelle så...)
    Det finnes en kalibrering av
    SAS
    /
    SWM
    , men den skal ikke utføres før rattet står beint, og en vet at alle hjulvinkler er innenfor spesifikasjon.

    For å få maks Camber så løsnes begge bolter akkurat så mye at fjærbein og spindel holder posisjonen på egen hånd, dytter/kakker spindel innover mot motor/fjærbein, setter fast øvre bolt litt, strammer nedre, så øvre. Husk å gjør rent inn imellom spindel og fjærbein først...
    Man kan også sette på en tvinge over fjærbein og spindel om det gjør det lettere å holde presset før fastskruing.

    Det er ikke slik at maks Camber er riktig i alle tilfeller, men det er slik de fleste setter fjærbeinene, og ut av rattstillingen så er det den veien du trenger å justere.
    (siden rattet står svingt som i høyresving, når bilen kjører rett frem, og det kun er jobbet på førersiden)

    Både løs fjærbeinsbolt og hjullagerbolt, tja, spørs om du ikke må sjekke tilstanden på din egen skrue snart
    Sist endret av jiha1968; 14/01/22 kl 19:57

  16. #16
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    30. sep. 2018
    Innlegg
    130
    Antall takk

    Standard

    Ja hender det går litt fort for seg😆 meiner jeg strammet allt, men ble sikkert glemt noe.

Lignende tråder

  1. Xc70 2006 abs feil
    By Daniel87 in forum x60 / V70II / XC70II / S80II
    Svar: 63
    Siste post: 24/09/21, 14:00
  2. "Motorservice Efordras" Feil P0244 XC70 2006
    By jerognal in forum S60 / V70N / S80 / XC70 / XC90
    Svar: 25
    Siste post: 10/12/19, 00:56
  3. Feil på vindusvisker V70 2006 2.0t
    By Goofy in forum S60 / V70N / S80 / XC70 / XC90
    Svar: 2
    Siste post: 22/08/19, 14:42
  4. S60 2,5t, AWD, BSR ++ 2006 - lagt ut igjen
    By runeme in forum Biler selges / kjøpes
    Svar: 0
    Siste post: 14/08/18, 18:50
  5. Feil med styring av pasasjerdør bak og feil med setevarme bak XC70 2008
    By Stig-Arne in forum x60 / V70II / XC70II / S80II
    Svar: 2
    Siste post: 05/12/16, 00:23

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye trÃ¥der
  • Du kan ikke svare pÃ¥ innlegg / trÃ¥der
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •