Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  0
Viser resultater 1 til 4 av 4

Tråd: Bremsekloss løsnet og mistet på 2008 XC70 med elektrisk håndbrekk

  1. #1

    Medlem siden
    12. juli 2011
    VCCN medlemsnummer
    696
    Innlegg
    222
    Antall takk

    Standard Bremsekloss løsnet og mistet på 2008 XC70 med elektrisk håndbrekk

    Taj, dette er nok første gang jeg har opplevd men noen bil, skjønt jeg har nå hatt 2004 V70 tidligere, uten bremseproblemer. Hva pokker er grunn til at dette skjer. Byttet alt av klosser sist høst, hverken kjørelengde eller slitasje tilsier at noe slikt skal skje. Nå kan jeg ikke sånn uten videre si hviket fabrikat klosser vi snakker om. Det eneste jeg kan avlese på klossens metalldeksel er JP og en masse nummer. Fabrikasjonsfeil forekommer vel en gang i mellom. Det som er litt kjedelig er at elektrodelen/håndbrekkdelen av caliperen heller ikke fungerer. Har sjekket dette med batteri.

    Er det mulig å overhale elektrodelen selv, den hydrauliske delen av caliperen ser ut å fungere utmerket, men elektromotoren klarer ikke å dra inn stemplet i caliperen. Kan det være skruen om det nå finnes, som er gåen, d.v.s. den delen som drar inn stemplet? Koster ikke all verdens fra Auotodoc disse caliperne, ca 1500 kr stk. Tips mottas med takk!

  2. #2
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    18. juli 2011
    Sted
    Stavanger
    Innlegg
    501
    Antall takk

    Standard

    Nå forstår jeg ikke helt hva du skal fram til her.
    Motoren på park bremsen skal ikke dra stempelet bakover i det hele tatt.
    Stempelet går tilbake på samme måte som alle klippere gjør, nemlig ved hjelp av tettningsringen/o-ring inne i kalipperen som tetter rundt stempel.
    Det motoren gjør enkelt forklart er at den beveger på et "gjenge" stag på innsiden av kalipper. Når park bremsen blir aktivert presser dette staget på stempel på innsiden, når park brems blir deaktivert så går staget tilbake å kalipper blir bli presset 1-2mm tilbake ved hjelp av o-ringen rundt stempelet.
    Om du setter motoren i Service lage, altså kobler den til
    VIDA
    eller annet diagnose apparat som har denne funksjonen, så skrur motor gjenge staget helt tilbake men du må selv presse stempelet inn på akkurat samme måte alle andre kalippere må ( for utenom de som har park brems med wire rett i kalipper, disse må skrues inn, men dette gjelder ikke din bil)

    Om det ikke er lyd eller tegn til liv i motor så er saken annerledes, da må du kontrollere om det er motor eller kabler eller styreenhet. Enkelt og teste er å bare kjøre direkte strøm med et 9v batteri rett i motoren, bare sørg for at du ikke popper ut stempelet
    Sist endret av René Fredriksen; 10/01/22 kl 18:35
    Volvo V70 D5 2008 Summum 185hk med det meste krysset av på utstyrs listen
    Volvo XC90 D5 AWD 2009 R-Design
    Volvo <3
    Vision Of Life Very Observe

  3. #3

    Medlem siden
    12. juli 2011
    VCCN medlemsnummer
    696
    Innlegg
    222
    Antall takk

    Standard

    Takker for svar Rene. Kaliperne som er montert originalt på min, skal helt tydelig skrus tilbake. Da selve stempelet har uttak for tre stk klør i egnet verktøy. Så å presse stempelet tilbake uten å skru, vil etter min erfaring bare føre til at det stopper opp. D.v.s man får ikke stempelet ytterligere inn. Er ikke så aller verst kjent med virkning til ordinære kalipere, da jeg har overhalt en drøss. Likevel så kan jeg nok være på litt gyngende grunn med denne elmotoren som du antyder. Takker en gang til for svar.

  4. #4
    Registrerte brukere jiha1968 sin avatar
    Medlem siden
    04. mars 2018
    Sted
    Bjugn
    Innlegg
    2.299
    Antall takk

    Standard

    Det er nok i teorien mulig å skru inn stemplene i disse caliperne også, men normalt sett er det ingen grunn til det.
    Enten bruker man diagnoseutstyr til å sette P-bremsmotoren i servicestilling, eller så bruker man ekstern spenningskilde direkte på caliper-tilkoblingen for å kjøre motoren helt tilbake,
    i begge tilfeller klemmes deretter stemplet enkelt helt inn og man utfører resten av jobben.
    Motoren vil med andre ord ikke trekke tilbake stemplet helt inn, kun frigjøre press på bremsekloss, og gjøre det mulig å klemme (ikke skru) tilbake stemplet manuelt f.eks ved klossebytte.

    Om man bruker ekstern spenningskilde og skal ferdigstille jobben, kjør calipermotor/stempel ut til motoren har klemt sammen bremseklossene fullstendig mot skiva, snu motorretning i min. ett sekund, koble tilbake kabelen på calipermotor, operer P-brems 5-6 ganger med nedtrykt bremsepedal. (ikke nødvendig ved bruk av diagnoseutstyr, der kalibreres det på annen måte)

    Så til TS/Monsen sitt tilfelle, det er ikke bestandig det rekker med ett 9V batteri, finn en bedre strømkilde, eller i det minste flere 9V batteri i parallell, skal ikke mye treghet til før motoren ikke vil starte med en så anemisk strømkilde.
    Står motoren og klemmer på stemplet/klossen, eller noe går tregt, så er det ikke alltid at ett enkelt lite 9V batteri klarer å få igang en motor som vil ha 12V og en god dæsj med Ampere...

    Om caliperen uansett regnes som defekt, så kan man fjerne El-motoren og skru tilbake stempelpresseren med en Torx-bit, eventuelt ta ut stempelet for å finne ut hva som har skjedd med stempelpresseren.
    Sist endret av jiha1968; 14/01/22 kl 21:02

Lignende tråder

  1. Håndbrems XC70 - 2008 model elektrisk - manuell girkasse
    By Monsen in forum x60 / V70II / XC70II / S80II
    Svar: 1
    Siste post: 31/01/20, 09:33
  2. Håndbrems XC70 - 2008 model elektrisk - manuell girkasse
    By Monsen in forum S60 / V70N / S80 / XC70 / XC90
    Svar: 1
    Siste post: 30/01/20, 18:19
  3. Mistet" høytalere XC70 08-
    By gizzmo82 in forum x60 / V70II / XC70II / S80II
    Svar: 19
    Siste post: 02/02/17, 23:26
  4. Stramme håndbrekk - XC70 2006 AWD
    By xc70_awd in forum x60 / V70II / XC70II / S80II
    Svar: 6
    Siste post: 26/03/15, 11:24
  5. merkelig lyd etter bremsekloss bytte
    By morpheusbd in forum 850 / x70 -serien
    Svar: 3
    Siste post: 15/05/14, 09:22

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •