Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  1
Viser resultater 1 til 8 av 8

Tråd: V50 1.6 D: tett dpf, limp mode, voldsom lyd under kjøring

  1. #1
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. des. 2021
    Innlegg
    3
    Antall takk

    Standard V50 1.6 D: tett dpf, limp mode, voldsom lyd under kjøring

    Hei, poster her i håp om at noen har gode råd om hva greia kan være med bilen min.

    Først og fremst: DPFen ble bytta for ca 35 000 km siden (i 2018), og additiv fylt samtidig. Bilen brukes ca 60/40 småkjøring i kø og korte turer / lengre turer på landevei.

    Problemer oppsto ved at bilen gikk i nødmodus her forleden ved oppstart, og sperrer nå på 3000rpm, dårlig motorkraft. Før dette skjedde hadde motorkraft vært helt normal.. Leste ut feilkode
    P2
    42F "Particulate Filter Restriction - Ash Accumulation Bank 1" og
    ECM
    -2A30/40 "Particulate Trap". Sletta begge, bilen starter i nødmodus likevel. Etter en kjøretur dukker motorlampe opp i dashen også.

    Prøvde å kjøre tvungen regen, men har bare et billig biltema diagnoseverktøy, og den klarte ikke å sette i gang prosessen. Bilen ryker forresten ikke svart av eksosen, den er helt klar.
    Jeg har også prøvd å ligge på 3000rpm i motbakke et godt strekk (målte temp i partikkelfilter samtidig, lå mellom 300-500), til ingen nytte.

    Har også sjekka slangene mellom trykksensor og dpf, de har ingen lekkasjer. Jeg tror ikke sensor har tatt kvelden, men har ikke fått konstatert det.

    I tillegg til dette har det vært en durende lyd som har blitt gradvis verre. Den oppsto i grunn en stund før bilen gikk i nødmodus, men er nå blitt enda verre. Først trodde jeg det måtte ligge i forstillinga, fordi lyden er avhengig av hastighet på bilen, og ikke turtall. Det vil si, hører så og si ingenting mellom 0-30 kmt, 30-50 relativt svak, og høyere hastigheter er lyden ganske så voldsom. Nå har jeg dog utelukka alt som er mulig å utelukke i forstillinga. Jeg har også vært inne på tanken med eksoslekkasje, utlukka det, og også lett og lett etter dårlige fester og løse deler. Alt ser fint ut. Kjører jeg motoren på tomgang høres ingen unormale lyder.

    Hadde ikke lyden vært der, ville jeg jo tenkt at dette rimelig enkelt var tett dpf, og bytta denne, og funnet ut hvorfor i alle dager det har tetta seg etter så få km. Men den lyden får meg til å lure på om det er så "enkelt" som dpf, har aldri vært borte i at det kommer noe lyd pga det, og ikke de jeg har snakka med heller. Verkstedet jeg bruker ville kjøre tvungen regen og rens av dpf pga feilkodene, før de feilsøkte noe annet, så jeg har bestilt time til det, men også de stussa over den lyden. Det frister ikke å punge ut et par lapper på en rens, eller i verste fall ny dpf, også viser det seg at problemet ikke ligger der engang. Neste steg i famlinga etter svaret er vel enkelt å demontere filteret og se om det er sota til, men jeg tenkte å høre her også før jeg setter det neste døgnet av til å pelle bilen fra hverandre.

    Er jeg heldig er kanskje lyden og dpfen to urelaterte problemer som tilfeldigvis kom ganske samtidig...

  2. #2
    Registrerte brukere jiha1968 sin avatar
    Medlem siden
    04. mars 2018
    Sted
    Bjugn
    Innlegg
    2.266
    Antall takk

    Standard

    Hei, først og fremst den durende ulyden: Når lyden følger veihastighet og ikke motorturtall,
    så forårsakes den sannsynligvis av "noe" et sted mellom underlaget du kjører på og differensialen i bilens girkasse.
    Det normale vil være et eller flere dårlige hjullager, og dårlige hjullager er ikke akkurat sjeldent på
    P1
    -chassis.

    Så til DPF-feilmeldingene:
    Her bør det leses av trykkverdier fra DPF-trykksensoren, med kun tenning på, tomgang, jevn fart 80kmh og fult pådrag (om mulig), eventuelt med rusing av motoren 1000-2000-3000rpm.
    Eller i det minste dra av slangene fra DPF-trykksensoren og kjenn om det er noe trykkforskjell i slangene når motoren går, på tomgang bør det ikke være mye ulikhet.
    Min misstanke ligger på DPF-trykksensoren.
    Sist endret av jiha1968; 12/12/21 kl 17:53

  3. #3
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. des. 2021
    Innlegg
    3
    Antall takk

    Standard

    Hei, tusen takk for svar!

    Hjullager ja, hadde slått fra meg tanken da jeg ikke merker noe særlig forskjell på lyden når jeg svinger, men var kanskje rask å avskrive det. Det skal jeg få sjekket. Ser ikke ut som det har blitt byttet på bilen tidligere, så med en km.stand på 167 000 er det vel på tide uansett.

    Når det gjelder sensoren, jeg har lest av verdier fra "Pressure Sensor Particulate Filter" under kjøring med det diagnoseverktøyet jeg har, er det disse verdiene du tenker på? Jeg får avlest i hPa, men litt usikker på hva jeg skulle se etter, så famlet litt i blinde. Eneste fornuftige jeg kan si er at den leste 55 hPa rett etter oppstart på tomgang, og under kjøring økte i takt med gasspådrag, til verdier over 200. Hva slags verdier ser en etter i forbindelse med en defekt sensor?
    Krysser fingrene for at det er den sensoren. Jeg leste forsåvidt en plass at sensoren kan feilsøkes ved å måle volt i ledningene og trykket i begge slangene, men har verken manometer eller multimeter der jeg befinner meg nå. Har derfor prøvd å ringe to andre verksted i dag for å høre om de kan feilsøke kun sensor i første omgang, men også de ønsket å kjøre regen før de gjorde noe annet, noe jeg syns er ganske merkelig, da de likevel innrømmer at det vel så greit kan være sensoren som forårsaker feilkode og nødmodus...

  4. #4
    Registrerte brukere jiha1968 sin avatar
    Medlem siden
    04. mars 2018
    Sted
    Bjugn
    Innlegg
    2.266
    Antall takk

    Standard

    Ikke bestandig at ulyd i hjullagre reagerer så mye på sideveis belastning nei. Sjekk også støttelageret for høyre drivaksel.

    55hPa ved tomgang er for høyt, og tyder på tett DPF. "Normalt" trykk ville være 3-15 (maks 20hPa) på tomgang, og 20-50 hPa ved rusing 2000rpm, og maks 200-300hPa ved full belastning og godt turtall.
    (verdiene er tatt fra hodet, ikke en Volvo-tabell)

    DPF kan i verste fall være for tett til at tvunget regenerering kan kjøres. (fare for at filtret vil smelte)

    Sjekk at DPF-trykket (trykkdifferansen) er 0 hPa ved tenning på (motor av)
    Ved avvik så går vi ut ifra at sensoren er defekt. (sjekk av sensorens driftspenning og jording er obligatorisk før bytte)
    Sist endret av jiha1968; 14/12/21 kl 13:29

  5. Takk luckyluke takket for denne posten
  6. #5
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. des. 2021
    Innlegg
    3
    Antall takk

    Standard

    Takk for svar igjen! Da har jeg litt å undersøke, ja.

    Var heldigvis såpass heldig at en bekjent hadde bestilt dpf til sin v50, men trengte ikke å bytte allikevel, så i verste fall får jeg kjøpe den til en billig penge.

  7. #6
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    14. des. 2021
    Innlegg
    6
    Antall takk

    Standard

    Luckyluke:

    Resatte du additiv tanken slik at pumpen virker? De må gjøres når du fyller på additiv. Den BT lesern tror ikke klarer det, da er det bedre med Vida som jeg har. Jeg fylte opp additiv nå nylig og resatte med VIDa. Min ICarsoft PRO+ klarte ikke dette. Jeg kan hjelpe til med Vida ift resett.. Bor rett ved Asker.

    Luckyluke skrev:
    "Først og fremst: DPFen ble bytta for ca 35 000 km siden (i 2018), og additiv fylt samtidig"
    Sist endret av Askerv50; 01/01/22 kl 16:04

  8. #7
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    18. juli 2011
    Sted
    Stavanger
    Innlegg
    501
    Antall takk

    Standard

    Min erfaring med disse er at uorginale DPF tetter seg fortere enn orginale. Samme om du har en lekkasje på en av turbo slangene så tetter DPF seg relativ fort på disse å.
    SOm nevnt over her må Addetiver nullstilles med
    VIDA
    for at bilen skal innse at tanken er fyllt. Men om dette ikke er blitt gjort så skal du ikke se vekk i fra at det nye filteret er klar for resirkulering igjen dessverre.

    Som Jiha1968 nevner så er ikke Hjullager på
    P1
    noe unormalt, faktisk beste måten og skjekke hjullager på disse er og løfte opp bilen og snurre på hjulet mens du har en hånd på fjæren, vibrerer fjæren når hjulet snurrer så er hjullager kaputt. Denne måten fungere fint bak som framme da fjør stålet tar lett til seg vibrasjoner.
    Volvo V70 D5 2008 Summum 185hk med det meste krysset av på utstyrs listen
    Volvo XC90 D5 AWD 2009 R-Design
    Volvo <3
    Vision Of Life Very Observe

  9. #8
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    14. des. 2021
    Innlegg
    6
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av René Fredriksen Vis post
    SOm nevnt over her må Addetiver nullstilles med
    VIDA
    for at bilen skal innse at tanken er fyllt. Men om dette ikke er blitt gjort så skal du ikke se vekk i fra at det nye filteret er klar for resirkulering igjen dessverre.
    Det er helt korrekt og jeg legger til at dette skjer via
    ADM
    (Additive Dosing Module) i
    VIDA
    . Det er en egen prosess på dette og kortversjon er "å klikke deg" frem til du får opp bilde av modulen på venstre side av skjermbildet og den skal du klikke på og da starter prosess med å nullstille og dermed aktivere pumpa... altså klikk på den knappen der det står "Reset the Tank Level" (hvis du har
    VIDA
    på engelsk) og så starter det.

Lignende tråder

  1. Til info: fant en lang engelsk tråd om D5'ere som går i limp mode.
    By Torsen67 in forum S60 / V70N / S80 / XC70 / XC90
    Svar: 2
    Siste post: 27/10/13, 12:47
  2. Limp mode!? spm
    By torss40 in forum S60 / V70N / S80 / XC70 / XC90
    Svar: 3
    Siste post: 01/06/13, 22:08
  3. Limp mode og andre problemer med min bil!
    By seppo in forum S60 / V70N / S80 / XC70 / XC90
    Svar: 8
    Siste post: 12/01/13, 17:34

Tagger for denne tråden

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •