Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  2
Viser resultater 1 til 16 av 16

Tråd: MOTOR-TEMP XC60

  1. #1
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    20. feb. 2021
    Innlegg
    62
    Antall takk

    Standard MOTOR-TEMP XC60

    Får bare ca 75-80 grader på motoren nå i 10 blå,
    selv med Webastoen på. Er dette normalt??

    Bilen, en XC 60 fra -11 med D3 motor mangler tempmåler, men leser
    ut av diagnosen med to forskjellige systemer og begge viser max 80.

  2. #2
    Registrerte brukere jiha1968 sin avatar
    Medlem siden
    04. mars 2018
    Sted
    Bjugn
    Innlegg
    2.267
    Antall takk

    Standard

    Mener det er 90' termostat på den motoren, så da spørs det hvor mye varme fruen krever på turen...
    Kan være feil på termostat, temp.sensor, eller at det hentes ut mer varme enn systemet kan avgi.

    PS: hvis hele øvre radiatorslange er god og varm allerede ved 75' , så misstenker jeg termostat.

  3. #3
    Registrerte brukere locked sin avatar
    Medlem siden
    13. des. 2009
    Sted
    Stryn
    Innlegg
    3.000
    Antall takk

    Standard

    Slå varmeapparatet heilt av når du nærmar deg 80 grader og sjå om det hjelpe. Akkurat under oppvarmingsfasen så vil ein dieselbil ha problemer med å levere nok varme raskt nok sjølv med webasto. Når kupeen er varm (vifta roar seg) så bør den klare rundt 85 utan problemer.

    Enklaste testen er å ta ein temperaturmåler med litt lang ledning på og teipe den fast i øvre radiatorslange og legge ledningen inn førerdøra og ta ein tur. Dersom det er åpenbart at det startar å strøyme varmt vatn til radiatoren før du har oppnådd driftstemperatur så er termostaten gåen. (Den bør holde tett til rundt 75-80grader.)

    Termostat er desverre ikkje uvanleg at feilar og så oppdagar ein det når det begynner å bli skikkeleg kaldt. Dersom den er berre delvis gåen risikerar du kraftig økt dieselforbruk sidan webastoen går for fult medan varmen går i radiatoren. Fyre for kråkene :-)
    2016 BMW 220d xDrive Gran Tourer
    2005 Volvo Horisont B12M

  4. Takk kospaang takket for denne posten
  5. #4
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    20. feb. 2021
    Innlegg
    62
    Antall takk

    Standard

    Fikk bare i underkant av 80 grader idag, etter 3 mil i 14 minus.
    Men øvre radiatorslange var ikke varm da jeg stoppa, så da er det vel grilltrekk neste? Eller kanskje ei papp-plate foran radiatoren? Noen med erfaring??

  6. #5
    Registrerte brukere locked sin avatar
    Medlem siden
    13. des. 2009
    Sted
    Stryn
    Innlegg
    3.000
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Klontis Vis post
    Fikk bare i underkant av 80 grader idag, etter 3 mil i 14 minus.
    Men øvre radiatorslange var ikke varm da jeg stoppa, så da er det vel grilltrekk neste? Eller kanskje ei papp-plate foran radiatoren? Noen med erfaring??
    Berre å dekke til. Eg har ein BMW der er det motoriserte spjeld bak grillen som stenger heilt av luftstrømmen når det er kaldt.

    Men det kan vere lurt å følge med litt på temperaturen plutseleg kjem du inn i ein lang tunnel med masse plussgrader eller anna vêromslag.
    2016 BMW 220d xDrive Gran Tourer
    2005 Volvo Horisont B12M

  7. #6
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. juni 2011
    Sted
    Oslo
    VCCN medlemsnummer
    2496
    Innlegg
    84
    Antall takk

    Standard

    Er bilen importert?
    Volvo S80 2.0T, 2001

  8. #7
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    20. feb. 2021
    Innlegg
    62
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Travellingman Vis post
    Er bilen importert?
    Bare fra Bergen

  9. Takk kospaang takket for denne posten
  10. #8
    Registrerte brukere Alfs80 sin avatar
    Medlem siden
    12. april 2011
    Sted
    osterøy
    VCCN medlemsnummer
    432
    Innlegg
    859
    Antall takk

    Standard

    Importert fra Bergen er gale nok
    Lusken Har Vida/Dice om du trenger hjelp
    Volvo S80 D3 2012 summum
    2019 Fendt Brilliant 700 sga

  11. #9
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    20. feb. 2021
    Innlegg
    62
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av jiha1968 Vis post
    Mener det er 90' termostat på den motoren, så da spørs det hvor mye varme fruen krever på turen...
    Kan være feil på termostat, temp.sensor, eller at det hentes ut mer varme enn systemet kan avgi.

    PS: hvis hele øvre radiatorslange er god og varm allerede ved 75' , så misstenker jeg termostat.
    Lagde til et skai-trekk som dekker hele fronten. Bra temp da, men helt opp i 98 grader opp noen seige kneiker på motorveien. Klipte hull så det går luft inn under støtfangern, men fortsatt 98 grader opp samme kneika. Hvor høy kan tempen være før det går drit og når slår de elektriske viftene inn?

  12. #10
    Registrerte brukere jiha1968 sin avatar
    Medlem siden
    04. mars 2018
    Sted
    Bjugn
    Innlegg
    2.267
    Antall takk

    Standard

    Når temperaturen når 110-120'C er det kritisk, men det hjelper litt å dra på full varme i kupéen.
    Har ikke tall på når kjølevifta skal slå inn, gjetter på rundt 100', men motorstyringen bruker flere parametere enn kjølevæske-temp. for når den skal starte ekstra kjøling.
    Du skal forøvrig kunne kjøre kjøleviften konstant med å la AirCon være påslått.

    Det finnes en original radiator-persienne, 31455706 som f.eks denne
    Men styringselektronikken (AGM) må nok ordnes på annen måte (f.eks termostat på nedre kjølevannsslange)


    PS: hadde vært hyggelig med et bilde av "ansiktsmasken"

  13. #11
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    20. feb. 2021
    Innlegg
    62
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av jiha1968 Vis post
    Når temperaturen når 110-120'C er det kritisk, men det hjelper litt å dra på full varme i kupéen.
    Har ikke tall på når kjølevifta skal slå inn, gjetter på rundt 100', men motorstyringen bruker flere parametere enn kjølevæske-temp. for når den skal starte ekstra kjøling.
    Du skal forøvrig kunne kjøre kjøleviften konstant med å la AirCon være påslått.

    Det finnes en original radiator-persienne, 31455706 som f.eks denne
    Men styringselektronikken (AGM) må nok ordnes på annen måte (f.eks termostat på nedre kjølevannsslange)


    PS: hadde vært hyggelig med et bilde av "ansiktsmasken"
    Mener du at kjølevifta går hele tida på vinteren når aircon er slått på? Så det lønner seg å trykke på knappen så lampa for aircon slukker? Jeg pleier å la varmen stå på 22 grader og klimaanlegget på auto... Da lyser aircon...
    Sist endret av Klontis; 01/01/22 kl 14:36

  14. #12
    Registrerte brukere jiha1968 sin avatar
    Medlem siden
    04. mars 2018
    Sted
    Bjugn
    Innlegg
    2.267
    Antall takk

    Standard

    Mulig jeg blander med
    P1
    -chassiet, men synes å huske at kjølevifta er svært ivrig på å gå i all slags vær så lenge det bygges opp trykk i AC'n ,
    men som regel står jeg jo innendørs og skrur når jeg er i nærheten av en P3 bil, så i tilfelle jeg er på jordet her,
    så håper jeg noen som har en lignende bil kan informere om når AC-kjølevifta går eller ikke...

  15. #13
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    20. feb. 2021
    Innlegg
    62
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av jiha1968 Vis post
    Mulig jeg blander med
    P1
    -chassiet, men synes å huske at kjølevifta er svært ivrig på å gå i all slags vær så lenge det bygges opp trykk i AC'n ,
    men som regel står jeg jo innendørs og skrur når jeg er i nærheten av en P3 bil, så i tilfelle jeg er på jordet her,
    så håper jeg noen som har en lignende bil kan informere om når AC-kjølevifta går eller ikke...
    Hva gir kjappest varme i kupeen, Ac av eller på?
    Hadde en Forester før og der mente Subaru at Ac skulle være på for å gi rask oppvarming av kupeen. Mente den ble kjørt motsatt,altså som varmer...

  16. #14
    Registrerte brukere jiha1968 sin avatar
    Medlem siden
    04. mars 2018
    Sted
    Bjugn
    Innlegg
    2.267
    Antall takk

    Standard

    Ikke vanlig med reverserbar Aircon ("varmepumpe") i fosilbiler. (ville nok kreve en del ekstra ventiler, rør, trykkfølere osv)
    Skulle ikke forundre meg om det er større forskjell på oppvarmingshastigheten om du kjører i mot/med-vind enn Aircon av/på når det er bikkjekalt ute...
    Men når det er fuktigere (litt varmere) luft ute, mener jeg at luften fra varmeapp. føles varmere uten aircon, da den er fuktigere uten AC og inneholder mer overførbar energi, men fremdeles små forskjeller.

    Det virker som du fremdeles sliter litt med varmen i bilen, men burde ikke være noe problem om man er så heldig at man kan varme opp bilen på forhånd med webastoen, og deretter innstille seg på at det ikke kan bli kokvarmt i bilen før hele bilen, alt i interiøret er gjennomvarmt.

    Men om du synes kupévarmen faller i det webastoen slutter å gå når du har kjørt en stund, kan det være en tanke å montere en tenningsstyrt bryter/relé til webasto-sirkulasjonspumpen (eller en ekstra pumpe), slik at den går selv om webastoen har sloknet, det burde øke vanngjennomstrømmingen i varmeapparatet, spesielt på en diesel som såvidt går over tomgangshastighet.
    Sist endret av jiha1968; 17/01/22 kl 22:51

  17. #15
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    20. feb. 2021
    Innlegg
    62
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av jiha1968 Vis post
    Ikke vanlig med reverserbar Aircon ("varmepumpe") i fosilbiler. (ville nok kreve en del ekstra ventiler, rør, trykkfølere osv)
    Skulle ikke forundre meg om det er større forskjell på oppvarmingshastigheten om du kjører i mot/med-vind enn Aircon av/på når det er bikkjekalt ute...
    Men når det er fuktigere (litt varmere) luft ute, mener jeg at luften fra varmeapp. føles varmere uten aircon, da den er fuktigere uten AC og inneholder mer overførbar energi, men fremdeles små forskjeller.

    Det virker som du fremdeles sliter litt med varmen i bilen, men burde ikke være noe problem om man er så heldig at man kan varme opp bilen på forhånd med webastoen, og deretter innstille seg på at det ikke kan bli kokvarmt i bilen før hele bilen er gjennomvarm.

    Men om du synes kupévarmen faller i det webastoen slutter å gå når du har kjørt en stund, kan det være en tanke å montere en tenningsstyrt bryter/relé til webasto-sirkulasjonspumpen (eller en ekstra pumpe), slik at den går selv om webastoen har sloknet, det burde øke vanngjennomstrømmingen i varmeapparatet, spesielt på en diesel som såvidt går over tomgangshastighet.
    Neida, jeg sliter ikke med varmen. Vil bare ha det optimalt. Xc60en starter og går jevnt i kulda og det blir fort en behagelig lunk. MYE bedre en Forestern på alle de nevnte punktene. Etter at jeg begynte med grilltrekk funker det enda bedre. Bare lurte på dette med Ac-en siden den kloples inn når jeg trykker på AUTO på klima-anlegget...

  18. #16
    Registrerte brukere jiha1968 sin avatar
    Medlem siden
    04. mars 2018
    Sted
    Bjugn
    Innlegg
    2.267
    Antall takk

    Standard

    Aha... Du kan nok bare fortsette å bruke auto, men det jeg finner som gir meg mer opplevd varme når det er skikkelig kaldt ute er å justere inn de to luftdysene på hver side av rattet slik at de treffer hendene på rattet og dermed litt mot resten av overkroppen,
    men holder selvfølgelig de dysene stengt med knappen på klimaanlegget til det kommer passe lunk fra varmeapparatet (resten på auto).
    Synes at jeg kjenner mer av varmen på den måten (lettlurt)
    (Har hverken rattvarme eller drivstoffvarmer, og ikke spesielt varme fingre på vinteren heller...)
    Sist endret av jiha1968; 18/01/22 kl 00:11

Lignende tråder

  1. farge på ledning/ koble motor temp måler 87 volvo 740 turbo
    By Bjørnstad in forum 700 / 900 / x90 -serien
    Svar: 8
    Siste post: 22/03/15, 21:26
  2. Motor til soltak XC60 2011
    By rohauge in forum x60 / V70II / XC70II / S80II
    Svar: 2
    Siste post: 10/02/14, 21:54
  3. problem med luft temp måler. 940 med ft motor
    By alekspp in forum 700 / 900 / x90 -serien
    Svar: 0
    Siste post: 24/03/12, 17:58
  4. Problemer med motor temp
    By Mr. RAH in forum S60 / V70N / S80 / XC70 / XC90
    Svar: 2
    Siste post: 11/01/11, 08:20
  5. temp problemer på B230K motor
    By sladdarnii in forum Motor og gir
    Svar: 1
    Siste post: 12/11/10, 03:17

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •