Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  0
Viser resultater 1 til 7 av 7

Tråd: Varme i V70 II 2007 MOD.

  1. #1
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    27. des. 2016
    Innlegg
    27
    Antall takk

    Wink Varme i V70 II 2007 MOD.

    Er det klin umulig å få god varme i denne bilen uten dieselvarmeren? Varmeren min har røket og det blir ikke varmt i bilen lenger, blåser noenlunde varmt ved høyt turtall men ellers ikke, tempen er ok, står rett opp.
    I påvente av fiks på dieslevarmeren så prøver jeg å få litt varme i den, jeg mistenkte registeret siden den måtte ha turtall for å varme litt, byttet så til nytt register (forøvrig en helvetes drittjobb for en som ikke er så myk lenger) men det hjalp ingenting.
    Må den ha hjelp av sirkulasjonspumpa til varmeren for å sirkulere ordentlig eller er det en idee å bypasse varmeren inntil videre?

    Takknemlig for svar her da det er kaldt.

  2. #2
    Registrerte brukere jiha1968 sin avatar
    Medlem siden
    04. mars 2018
    Sted
    Bjugn
    Innlegg
    2.266
    Antall takk

    Standard

    Du kan kanskje får mer varme ut av motoren med å koble sirkulasjonspumpen til tenningsstyrt* strøm, det hjelper nok mer enn å koble bort pumpe/varmer.

    Sett inn "radiatortrekk" for å få ned luftgjennomstrømmingen inn til motorrommet.

    Hvilket fabrikat register byttet du til? (og forøvrig høres det ut som du er i feil forum, iallefall om du har mekanisk P-brems, Batteriet bak, og panserlåshaken på midten av fronten

    *her kan man jukse litt og midlertidig stjele strøm fra nærmeste tåkelys... (husk å ta bort pæren på andre siden også
    Sist endret av jiha1968; 30/11/21 kl 23:51

  3. #3
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    27. des. 2016
    Innlegg
    27
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av jiha1968 Vis post
    Du kan kanskje får mer varme ut av motoren med å koble sirkulasjonspumpen til tenningsstyrt* strøm, det hjelper nok mer enn å koble bort pumpe/varmer.

    Sett inn "radiatortrekk" for å få ned luftgjennomstrømmingen inn til motorrommet.

    Hvilket fabrikat register byttet du til? (og forøvrig høres det ut som du er i feil forum, iallefall om du har mekanisk P-brems, Batteriet bak, og panserlåshaken på midten av fronten

    *her kan man jukse litt og midlertidig stjele strøm fra nærmeste tåkelys... (husk å ta bort pæren på andre siden også
    Har det noe å si hvilken fabrikat registeret er? Jeg kjøpte det på skruvat. Å låne strøm fra tåkelyset var en god ide, takk for den. Men at jeg er i feil forum stiller jeg meg litt tvilende til siden dette forumet omhandler bla V70 fra 2006, jeg har 2007.

  4. #4
    Registrerte brukere jiha1968 sin avatar
    Medlem siden
    04. mars 2018
    Sted
    Bjugn
    Innlegg
    2.266
    Antall takk

    Standard

    Du har nok gått i forumfella, årstallet (2006) referer ikke til alle modellene i forumavdelingen, da de ikke ble sluppet samtidig på markedet.
    Din bil er bygd på
    P2
    -chassis
    , og hører dessverre ikke hjemme blant "Mondeo-bilene" som har P3-chassis, utstikkende dørhandtak, batteriet foran,ikke bak , elektrisk P-brems, osv...

    Men når det med hvilken type bil du har er avklart, så er min erfaring at kun register fra Behr/Hella/Mahle/Volvo kan garantere deg skikkelig varme. (det er Behr som lager alle 4)
    Joda du kan ha flaks med noname produkter om de er lagd som en blåkopi av Behr-registret, men det er vanskelig å vite på forhånd og til en hver tid.
    Selv f.eks Nissens som er en annen anerkjent produsent, lager ikke gode nok Volvo varmeapparat-registre til bruk i land med temperaturer under +5'C.

    Med fungerende dieselvarmer så blir nok ikke ulempene med "dårlig" register like åpenbart, pumpen alene kan nok også kompensere litt.
    Om du skulle få problemer med koking/overtemperatur i motor og fremdeles dårlig varme i kupéen,
    misstenkes det at noen har byttet vannpumpe på motoren ved reg.reimbytte til en med plastimpeller,
    der impelleren sprekker og faller av vannpumpen i biter = dårlig sirkulasjon på kjølevann.
    Sist endret av jiha1968; 01/12/21 kl 23:56

  5. #5
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    27. des. 2016
    Innlegg
    27
    Antall takk

    Standard

    Registerreima ble byttet hos Bilia sist, antar at de ikke bruker noe med dårlig kvalitet.

  6. #6
    Registrerte brukere locked sin avatar
    Medlem siden
    13. des. 2009
    Sted
    Stryn
    Innlegg
    3.000
    Antall takk

    Standard

    Varmeapparatregister frå Skruvat? Svært skeptisk.

    For å sjekke registeret, køyr bilen driftsvarm, slå deretter heilt av kupevifta og still temperaturen på max. Fortsett å køyre nokre kilometer og skru på kupevifta.

    Dersom det blir veldig varmt då, men berre ein kort periode er registeret defekt. Det er desverre ein designfeil på desse registera og når nokon lagar kopi av noko som er dårleg vert det sjeldan bedre.
    2016 BMW 220d xDrive Gran Tourer
    2005 Volvo Horisont B12M

  7. #7
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    27. des. 2016
    Innlegg
    27
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av locked Vis post
    Varmeapparatregister frå Skruvat? Svært skeptisk.

    For å sjekke registeret, køyr bilen driftsvarm, slå deretter heilt av kupevifta og still temperaturen på max. Fortsett å køyre nokre kilometer og skru på kupevifta.

    Dersom det blir veldig varmt då, men berre ein kort periode er registeret defekt. Det er desverre ein designfeil på desse registera og når nokon lagar kopi av noko som er dårleg vert det sjeldan bedre.

    Den var like kald med det originale volvoregistert som satt der, jeg byttet fordi jeg trodde det kunne være registeret som var i ferd med å bli tett, men som sagt så hjalp ikke det en dritt. Så at det er registeret jeg har kjøpt som er problemet tror jeg ikke noe særlig på.

Lignende tråder

  1. Varme og ABS
    By SnurrDass in forum S60 / V70N / S80 / XC70 / XC90
    Svar: 10
    Siste post: 01/12/16, 08:14
  2. Ikke varme i varmeapp, XC70 2007
    By Kenut88 in forum S60 / V70N / S80 / XC70 / XC90
    Svar: 10
    Siste post: 09/12/14, 12:34
  3. Bytte til sidespeil med varme, 940.+bytte bryter varme i speilene
    By mrsinder in forum 700 / 900 / x90 -serien
    Svar: 2
    Siste post: 31/10/13, 19:14
  4. varme s80
    By Alfs80 in forum S60 / V70N / S80 / XC70 / XC90
    Svar: 1
    Siste post: 18/02/13, 21:17

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •