Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  2
Viser resultater 1 til 1 av 1

Tråd: Hva en gjør med gjenstridige bolthoder og vanskelige mutre?

  1. #1
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    13. juli 2012
    Innlegg
    2
    Antall takk

    Standard Hva en gjør med gjenstridige bolthoder og vanskelige mutre?

    En av de store utfordringene for de som skrur på understell, bremser og slike ting som er utsatt for vær og vind, er bolter og muttere som ruster fast og som dras runde.
    Jeg er akkurat nå i gang med ett 940 prosjekt og det meste under skal av, pusses opp eller byttes.
    Men ofte stopper mye opp med gjenstridige skruer, bolter og mutre.
    Og da gjør man følgende.

    Jeg deler dette i 2 typer:
    Der hvor du får på en pipe og der det bare passer med fast/ringnøkkel.
    Samme hva du skrur under en bil, sikre den godt med klosser ol og selvfølgelig er det best med bilen på en løftebukk som vi gamle ex mekanikere liker best.
    Og for de som har acetylen brenner, løsner det meste med varme.
    Men for alle som ikke har dette:--

    1. Først børst av all rust og dritt med en stålbørste.
    2. Så sprut på 556/WD40 ol.
    a. Har du god tid så ta på en liten sprut flere ganger om dagen i noen dager.

    3.Der du ikke får på en pipe pga plassen:
    a. Dunk litt på hodet med en hammer. Litt fra siden og litt rett på.
    b. Er hode fint på bolt/mutter så prøv deg først med en fastnøkkel (den lukka enden). Om det ikke glipper, ha på en forlenger. Glipper det/eller om den er rund så gjør følgende.
    c. Prøv først med en vannpumpe/rørtang/polygrip. Jeg bruker ofte rørtang om ikke bolten skal brukes igjen. Det meste går opp da, men rørtang er best på større bolter for eksempel casterstag.
    d. Til sist bruk ett lite meisel, lag ett hakk og slå opp med hammer.
    e. Går ikke dette er det enten å bore opp med bor og en grise**** som vi sa før, eller en slik skruuttrekker sett. Eller til slutt vinkelkutter.

    4. Der hvor du får på en pipe.

    a. Er hodet intakt, så bruk en slik kraftpipe. Først med skralle og så med T-håndtak/latmannsarm og en forlenger, og bruk evt hammer. Det meste går opp da om pipa sitter godt.
    b. Jeg bruker ofte ett ¾ toms sett til dette for du får mye mer makt. Alt i for/bakstillinga til en 240/740/940 løsner da +++. Husk og forlenger på skralle eller langt t-håndtak/leddhåndtak/latmannsarm. Jeg har lagd til en forlenger av ett rør, og alt går opp eller så knekker det. Men bolter i for eksempel for/bak stilling er skikkelig sterke og det skal mye til før de knekker.
    c. Er bolthodet rundt begynner problemene. Før brukte jeg som over: Rørtang, hammer og meisel, og til slutt skruuttrekker.
    d. Men nå sist gang på nedre bolter til calipter bak på en 940, kjøpte jeg ett avtrekkersett for skadde bolthoder på Biltema. Bare søk etter Art-nr: 19-1269. Husk at de er 3/8 tommer. Denne ordnet bremsene bak. Andre har og slike sett i diverse kvaliteter og priser.
    e. Dette er tips til de som har disse bilene med stiv bakaksel. Du får på pipe på den nedre bolten med forlenger gjennom fjæra(spiral) når den er slapp.
    f. Siste sjanse på de store boltene som sitter som besatt, type caster/panhard/bakstilling/bærebru, er å bruke vinkelkutter. Jeg har kutta flere slike med vinkelkutter.

    5. Når en herjer for mye med bolter i oppheng, styring, bremser ol, husk å kjøpe nye bolter. Bolter og mutre skal vel alltid skiftes når de er på kritiske steder.
    6. Noen sier og at du kan fryse ned bolthoder med slik isspray. Har prøvd det, men med dårlig resultat.
    7. Og til alle proffe hobbymekanikere som skal holde på med dette fremover. Har du egen garasjeplass, så invester i en hydraulisk sakseløfter eller løftebukk om du har takhøyde. Særlig om du driver med drifting, med skifte og justeringer i understell, er dette nødvendig. Jeg tok den investeringen til 22-23 tusen og har ikke angret.
    8. Og ang håndverktøy. Kjøp gjerne ett hakk større/sterkere enn du hadde tenkt. Har du lange leddhåndtak/latmannsarmer med ¾ toms kraftpiper, løsner alt.
    9. Og husk ved montering i forstilling ol at det er moment på alt, slike oversikter fins på nett.
    Sist endret av knupett; 12/11/21 kl 18:55 Begrunnelse: Stavefeil

  2. Takk gaupe, Øygard takket for denne posten

Lignende tråder

  1. tips til vanskelige handtak 940
    By visløff in forum 700 / 900 / x90 -serien
    Svar: 6
    Siste post: 26/07/16, 16:39
  2. senking av multilink 2 965 95, hva gjør man??
    By aakan in forum Dekk, felg, chassi og bremser
    Svar: 4
    Siste post: 31/01/12, 21:42
  3. Bremselyset gjør som det selv vil
    By muummi in forum x40 / 66 / 300 / 400 / -serien
    Svar: 2
    Siste post: 03/01/12, 20:57
  4. 270,000 km service! hva gjør de på den?
    By lyngen in forum 850 / x70 -serien
    Svar: 2
    Siste post: 16/03/10, 14:43

Tagger for denne tråden

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •