Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  14
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 25 av 33

Tråd: Mye svart røyk!

  1. #1
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    21. sep. 2021
    Innlegg
    70
    Antall takk

    Standard Mye svart røyk!

    Hei,

    Min første post på forumet
    Har en 2007 v70 2,4d som går som ei kule, men ryker mye svart røyk når jeg gir på. Så mye at jeg ikke vil få den igjennom EU (testa hos en kompis).
    Jeg har skaffa
    VIDA
    og ser at turbotrykket er OK og lurer på om det kunne vært intercooleren. Er det noe måte å lese i
    VIDA
    om denne er gåen? Sensoren sier at ICen er veldig kald, men så vidt jeg skjønner grafen så kjøler den bare ned lufta med en grad eller to. Skal det være mye mer?

    Kjøpte bilen av en pensjonist og ante fred og ingen fare. Men den trekker jækla godt i 1 & 2 gir så den er sikkert remappa av en tidligere eier.
    Testa også å kjøre med virvelspjelda åpne, men ikke noe forskjell. Lukket derimot så reduserte røyken seg med sikkert 70% og går like godt. Men da går bilen gradvis i nødmodus...

    Alle tips er velkommen!
    Sist endret av volvoRsport; 10/10/21 kl 19:41 Begrunnelse: Flyttet til riktig underforum.

  2. #2
    Registrerte brukere jiha1968 sin avatar
    Medlem siden
    04. mars 2018
    Sted
    Bjugn
    Innlegg
    2.299
    Antall takk

    Standard

    Hei og velkommen til feil forumavdeling, vi får se om admin kan flytte posten til riktig forumavdeling
    Nei, du er slettes ikke alene om å poste i feil forum da din bil ofte betegnes som V70II andre steder enn i Norden, der den som oftest betegnes som V70N (+Facelift i ditt tilfelle)

    Ok, 2007 2.4D, tja, da har vi minst tre effektnivå å velge mellom, 126, 163 og 185 (D5) , hvilken av disse motorutgavene har bilen i følge vognkortet?

    1. og 2. gir på diesel-V70 er veldig lavt giret, så du får nok ting til å skje der.
    Om du misstenker at bilen er trimmet, mål aks gjennom 3. gir og sammenlign f.eks med tall fra BSR,
    eller prøv deg på 0-100 om du foretrekker det, og sammenlign med oppgitte optimisttider i bruksanvisningen.

    Ofte vil du se SW/sjekksum-feil i
    ECM
    ved trimming, men ikke i alle tilfeller. Mens fjusktrim som plugges inn mellom fuelrailsensor og
    ECM
    , er iallfall lett å se.

    Har du ok ladetrykk, så har du neppe nevneverdige problem med InterCooler. (ingen ekstra suse plystrelyder under belastning?)
    IC kjøler ladeluften ned mot utetemperatur, men hvor mye den klarer å kjøle avhenger av gjennomstrømming (motorturtall på diesel, turtall og spjeldåpning på bensin) , ladetrykk, lufttemp, luftfuktighet, bilens hastighet osv...

    Hva er et "OK ladetykk" i ditt tilfelle? (og ved hvilket turtall/belastning)
    Hvor kald er en "veldig kald" InterCooler i ditt tilfelle? (målt på tomgang eller langvarig tung belastning?)
    Virker virvelspjeldet som det skal?

    Byttet luftfilter?
    Hvor langt har bilen gått?
    Synes du motoren bråker/kakler mer enn andre av samme type?
    Ser du spor av at DPF kan være rensket for innmat?
    Går (ryker) bilen verre eller bedre med
    MAF
    utkoblet?

    Mange spørsmål, men symptomet kan skyldes så mangt...
    Sist endret av jiha1968; 08/10/21 kl 21:29

  3. Takk soulberg takket for denne posten
  4. #3
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    21. sep. 2021
    Innlegg
    70
    Antall takk

    Standard

    Heisann og takk for veldig bra svar!!

    Jeg har 126 varianten. Ja, jeg har sjekksum feil. DPF og EGR er fjerna (ante ikke hva det betydde når jeg handla). Så litt svartrøyk må det bli, men jeg har veldig mye akkurat nå. Jeg syns den suser litt, men har hørt nyere D5er langs veien som jeg også syns suser... Men det blir jo gjetting fra min side!
    Mener vi leste at selve intercooleren var -70 grader etter 20min kjøring. Målte lufttemp ved
    MAF
    og TMAP og hadde en forskjell på 3-4 grader ved pådrag langs motorveien. Virvelspjelda går litt trått, aktuatoren grynter/buzzer en del når jeg har stoppa bilen. Har handla nye pakninger til spjelda, men ble advart på engelsk forum om at det var noe dritt å ta ut injektorene og at det antaglig ikke hjalp i mitt tilfelle. Hører forskjell i bilen når jeg åpner spjelda manuelt, den får en hulere og åpen lyd. Så virker som selve spjelda åpner og lukker, men det er nok en del drit i de!

    Spørsmål; hvordan ser jeg fjusktrim?
    Jeg syns den har litt grom lyd, men noen tidligere eier har fjerna røret som går mellom luftfilter og grill. Antar det har noe med saken å gjøre.
    Bilen kommer til å runde 300 på neste tur

    Har ikke testet å ta ut
    MAF
    , skal gjøre det!
    Her ser du bilde av boosten ved fullt pådrag:
    https://www.flickr.com/photos/194008.../shares/15J7D0

  5. #4
    Registrerte brukere jiha1968 sin avatar
    Medlem siden
    04. mars 2018
    Sted
    Bjugn
    Innlegg
    2.299
    Antall takk

    Standard

    Med ca 1300hpa maks ladetrykk (1,3Bar) har du antagelig en trim som burde tilsvare rundt 180hk, og uten DPF så vil det kunne ryke litt mer ved full aks ja.

    Ser ikke noen tydelige tegn til trykklekkasje i boost-grafen din. (trykket speiler "ønsket trykk" greit, kollapser ikke)
    Men det går alltid an å lete etter lekkasje ved å lage seg endestykker til å plugge igjen trykkrør fra turbo, og i slangen ut fra intercooler for så å trykksette denne.
    (monter en dekkventil og trykkmåler i "endelokk" , bruk sykkelpumpe eller trykkluft med forsiktighet, holder det tett til 1,5Bar så er det tett nok)
    Lekkasjer mellom insugsdeksel og topplokk er litt verre å finne, men sprekker i innsugsdeksel er lette å se pga oljesøl,
    men som sagt så tror jeg ikke du har trykklekkasjer.

    Derimot hvis jeg forstår deg rett, så har du har lest av temperatur fra giveren på intercooleren til minus 70 grader, og isåfall skal du sjekke/bytte giveren.
    Motoren vil tro at den får iskald og svært oksygenrik luft ut fra intercooleren og inn i motoren, pøser på tilsvarende med diesel,
    og da ryker det nok ekstra mye når luften egentlig er 85 grader varmere... (normale intercoolere kan ikke levere kaldere luft enn omgivelsestemp)
    (eller mente du at IC kjøler ned luften fra Turbo med ca 70'C ? Det kommer an på så mye, men luften rett etter turbo ved drøye 1 Bar boost, kan godt oppnå 100'C før den passerer IC og blir kjølt ned)

    Lyden du hører fra swirl-motoren er nok kalibrering, altså normalt.
    Knepp løs swirl-armen fra motor og kjenn om spjeldene er veldig trege eller løper lett.
    Er de skikkelig trege, eller det lekker olje der swirl-akselen kommer ut av topplokket, så bytter man komplett swirlflaps, inkl pakningen til insugsdekslet og 5xkobberringer til dysene*.
    (skruer, festebraketter og høyttrykksrør til dysene skal egentlig byttes samtidig, men...)

    Fjusktrim kan sees ved at det er koblet en mellomkabel mellom trykksensor på fuelrail, og bilens egen kabel til denne.
    (kabelen går til fjusktrimboksen, som gjemmes på passende sted i motorrommet)

    Ny snorkel mellom luftfilterboks og kaldluftsinntaket over radiatoren finner du nok på et huggeri i nærheten.
    (snorkelen har også en temperaturstyrt ventil for å unngå frysing av luftfilter)



    Røyk kan også skyldes feil på dyser og ujevn kompresjon, dette kan til en viss grad sjekkes i
    VIDA
    , lekkasjetest gir også en pekepinn.
    Lekkasje i EGR og nedsoting av EGR/ASV-spjeld utgår pga EGR-delete sannsynligvis, men ta gjerne en titt om tidligere eier har fjusket med rensen av EGR/ASV-spjeld. Sotansamlig i toppens innsugskanaler er vanlig, men det skal veldig mye til før det blir merkbart.

    *Dysene kan sitte ubeskrivelig fast, men kjør varm motor, og begynn demontering med dyse nr 5 (førersiden) mens motoren er varm,
    om du skal bytte virvelspjeld
    Sist endret av jiha1968; 11/10/21 kl 22:32

  6. Takk soulberg takket for denne posten
  7. #5
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    21. sep. 2021
    Innlegg
    70
    Antall takk

    Standard

    Takk igjen!!
    Tok en ny kjøretur med
    VIDA
    . "Minus 70 grader" verdien kom når vi skrudde av tenninga, så må være det jeg så sist også...
    Ellers virker det som at intercooleren kjøler ned. Lambda viser ikke noe verdier. Her kan du se graf fra fartsøkningsfeltet.
    https://www.flickr.com/photos/194008...posted-public/

    Spjelda går ganske trått og det er litt oljesøl ved swirl akselen. Så de må vel byttes. Men jeg stusser over at bilen røyk mye mindre da jeg kjørte med dem lukket. Hva kan være årsaken til det tro?

    Fant ikke noe fjusktrim. Innsugsspjeld har jeg rengjort tidligere. Ikke noe lekkasje eller feil på dyser ifølge
    VIDA
    .
    EGR er blenda. Kan all røyken helt enkelt komme av dårlig trimming av tidligere eier?

  8. #6
    Registrerte brukere jiha1968 sin avatar
    Medlem siden
    04. mars 2018
    Sted
    Bjugn
    Innlegg
    2.299
    Antall takk

    Standard

    Hyggelig at du setter pris på svarene
    Lambda-sensoren og
    MAF
    'en brukes hovedsaklig når EGR er aktiv, eller når regenerering av DPF kjøres,
    og på din med EGR & DPF delete så blir verdiene neppe brukt aktivt.

    For meg ser kurvene i diagrammet normale ut.

    Er du helt sikker på hvilken stilling på Swirl-armen som gir stengte eller åpene virvelspjeld?
    Om den virkelig ryker mindre ved belastning med stengte virvelspjeld (armen trekt ut ifra motoren),
    så får det meg til å misstenke dårlige dyser, der den ekstra virveleffekten som skapes med halvparten av innsugskanalene avstengt,
    er med på å forbedre sammenblandingen av diesel og luft, (som er meningen med den konstruksjonen)
    helt til turtallet øker (over 2500-3000rpm) og motoren får noe åndenød og ryker mere igjen, om ikke spjeldene åpnes ved høyere turtall.

    Lekkasjetest på dysene er vanligvis måling av hvor mye diesel som hver enkelt injektor lekker ut i returslangene,
    (google "leak off test d5" eller "leak back test d5")
    I vida kan du sjekke korreksjonsfaktoren for hver enkelt injektor, og utføre kompresjonstest, kan være en idé å ta en titt på det.
    Dyse-lekkasje i ordets rette forstand er når dysen ikke klarer å stenge helt, altså en dryppert, som kan gi startvansker, soting, dårlig ytelse osv

    Er både luftfilter og dieselfilter "nye"? Og det har ikke flyttet inn ubudne gjester i den åpne luftfilterboksen?

    Kan være greit å spørre tidligere eier om hvem som har utført trimmingen,
    og eventuelt høre med trimmeren om deres synspunkter på symptomet, da de ofte har erfaring med svartrøyk
    Sist endret av jiha1968; 11/10/21 kl 23:45

  9. Takk soulberg takket for denne posten
  10. #7
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    21. sep. 2021
    Innlegg
    70
    Antall takk

    Standard

    Topp, takk igjen!
    Stemmer, med armen dratt ut fra motoren. Har sjekka korreksjonsfaktoren for injektorene og disse er innafor!
    Bytta luftfilter i går, ikke noe forskjell. Fant heller ingen ubudne gjester. Har bestilt et virvelspjeld kit nå og manner meg opp til den jobben.
    Trikset er altså å kjøre bilen skikkelig varm og begynne med injektor 5 som du sier. Er det noe andre tjuvtriks og verktøy som er bra å ha for å unngå at dette blir altfor dyrt?

  11. #8
    Registrerte brukere jiha1968 sin avatar
    Medlem siden
    04. mars 2018
    Sted
    Bjugn
    Innlegg
    2.299
    Antall takk

    Standard

    Du bør kanskje sjekke om TMAP-sensoren virkelig viser riktig trykk, (med en trykkmåler/annen TMAP-sensor)
    slik at den ikke bare lurer motorstyringen til å tro at ladetrykket er riktig. (overrapporterer)

    Utfordringen med dysene er at det korroderer på dysen og hullet den står i, helt til den sitter bom fast.
    Har ikke funnet noe rustløser eller lignende som virkelig hjelper mot fenomenet, annet enn diverse dyseuttrekkere (slagters)
    Men med varm motor er det større sjanse for at det løsner, og vi begynner med nr 5 da det er den dysen som oftest sitter fast.
    Får du ikke trekt dem direkte opp, men klarer å vri dem, så er det håp om å få dem ut uten spesialverktøy med å bruke rustløser og vridning/trekking til det løsner...
    Er de ikke mulig å vri, så må man trå til med tyngre verktøy, som f.eks her med undertegnede:
    (Beklager vertikal-video, men armene strakk ikke til ellers)

    Sist endret av jiha1968; 12/10/21 kl 12:20

  12. Takk soulberg takket for denne posten
  13. #9
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    21. sep. 2021
    Innlegg
    70
    Antall takk

    Standard

    God idé, jeg skal få sjekket TMAPen.

    Veldig bra video! Må ha føltes bra Jeg kan få lånt meg en glidehammer, men har du noe tips til hva jeg kan bruke som adapter på injektoren?
    Og er det noe jeg bør passe på når injectorene er ute, må de stå vertikalt eller noe sånt?

  14. #10
    Registrerte brukere jiha1968 sin avatar
    Medlem siden
    04. mars 2018
    Sted
    Bjugn
    Innlegg
    2.299
    Antall takk

    Standard

    Må for all del passe på å ikke overstige 10 graders hellevinkel på dysene, neida, hvis man tenker på at dyser kan sendes med vanlig pakkepost,
    så spiller det ingen rolle i min verden iallfall.
    Men man ønsker å jobbe så renslig som mulig for å unngå fremmedlegemer i trykkrørtilkobling og dyseåpninger.
    Da er det greit å lage seg et enkelt stativ for dysene, f.eks en pappeske med 5 nummererte hull i.

    Slagtersen i videoen er en type som krever demontering av dysen, og den skal derfor strengt tatt kasseres etter en slik uttrekking.
    Det finnes også en annen variant av denne som bruker luftmeiselhammer som drivkraft, og hydraulisk jekk, se f.eks denne tråden til "skrekk og advarsel")
    Vanlige karosseri-slagterser er som regel for lette til å ta gjenstridige dyser, men det skader ikke å prøve.
    Får man ikke tak i riktig utstyr til jobben, så kan det være en tanke å modifisere armene på en vanlig ters for så å koble sammen dette med slagtersen.
    Men det går an å ha flaks også, slik at alle dyser løsner lett... (bank i bordet)
    Sist endret av jiha1968; 12/10/21 kl 16:07

  15. #11
    cortinaterje sin avatar
    Medlem siden
    03. mars 2010
    Sted
    Kristiansand
    VCCN medlemsnummer
    1885
    Innlegg
    557
    Antall takk

    Standard

    Jeg kjørte 9 mil i helga med løse dysebolter før dyse nr4 løsnet. D5 euro3
    ble litt sjekte når den kom. ....og litt gris.
    ct

    Det er ikke bare Volvo som ruller
    V70 D5 2002

  16. Takk jiha1968, soulberg takket for denne posten
  17. #12
    Registrerte brukere jiha1968 sin avatar
    Medlem siden
    04. mars 2018
    Sted
    Bjugn
    Innlegg
    2.299
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av cortinaterje Vis post
    Jeg kjørte 9 mil i helga med løse dysebolter før dyse nr4 løsnet. D5 euro3
    ble litt sjekte når den kom. ....og litt gris.
    En ekte Redneck-løsning

  18. Takk soulberg takket for denne posten
  19. #13
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    21. sep. 2021
    Innlegg
    70
    Antall takk

    Standard

    Haha! Ja jeg har lest såvidt om den muligheten. Hvordan kom du deg hjem? Stramma du bare til injectoren igjen eller går de i stykker når man gjør sånt?

    Siden det fort tar noen uker før delene kommer i posten så er foreløpig plan å gå med CRC penetrating oil og spraye litt rundt alle 5 etter hver kjøretur. Kan kanskje hjelpe litt.
    Sist endret av soulberg; 13/10/21 kl 11:42

  20. #14
    cortinaterje sin avatar
    Medlem siden
    03. mars 2010
    Sted
    Kristiansand
    VCCN medlemsnummer
    1885
    Innlegg
    557
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av jiha1968 Vis post
    En ekte Redneck-løsning
    Ja, det kan du godt si, men strengt tatt gikk det pyntelig for seg. Når injectoren satt fast med varm motor tenkte jeg at jeg løsner litt og starter motoren. Injectoren løsna ikke da heller så jeg kjørte en liten tur. Stoppet og sjekket ofte og merket etterhvert at de boltene jeg løsnet festet seg og jeg løsnet dem igjen. Neste gang jeg sjekket var de fast igjen. Injectoren var på vei opp. På et tidspunkt byttet jeg til lengre bolter fordi jeg var redd for mindre inngrep på gjengene nedi der.
    Etter å ha kjørt 9 mil rundt i nabolaget løsnet injectoren. Da byttet jeg tilbake til orginalboltene og trakk injectoren ned igjen og kjørte det lille stykket hjem til garasjen der ny injector lå og ventet..
    Sist endret av cortinaterje; 14/10/21 kl 20:06
    ct

    Det er ikke bare Volvo som ruller
    V70 D5 2002

  21. Takk soulberg takket for denne posten
  22. #15
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    21. sep. 2021
    Innlegg
    70
    Antall takk

    Standard

    Veldig bra, takk for info! Hvor handler dere nye injektorer og hvor mye må man ut med pr stk? Ser det er en del ulike priser på nett.

    Ellers kan jeg få lånt meg en induksjonsvarmer (Biltema sin), kan det hjelpe meg noe mon tro?
    Sist endret av soulberg; 16/10/21 kl 13:22

  23. #16
    Registrerte brukere jiha1968 sin avatar
    Medlem siden
    04. mars 2018
    Sted
    Bjugn
    Innlegg
    2.299
    Antall takk

    Standard

    Induksjonsvarmeren kan du gjemme til plagsomme bremsenippler og styreledd, den får du ikke nytte av nå.
    Salgsted finner du nok på egen hånd.
    Lykke til med jobben, fortell oss gjerne hvordan det går.

    PS: Virvelspjeldet kommer neppe til å hjelpe mot røyken, men det er jo greit å slippe oljesøl og feilmeldinger.
    Nye/overhalte dyser vil nok gjøre mere for motoren.
    Sist endret av jiha1968; 17/10/21 kl 19:03

  24. Takk soulberg takket for denne posten
  25. #17
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    21. sep. 2021
    Innlegg
    70
    Antall takk

    Standard

    Da! Var endelig injectorene ute. Og det gikk med håndmakt. Her har det tydeligvis vært skruing tidligere.
    Noen av dem hadde dobbelt med kobberpakning og noen av dem er køl-svarte. Ser ikke helt bra ut eller?
    Hadde vært gull å få noen synspunkter på dem!
    Bilde her:
    https://flic.kr/p/2mVKeie

    Og dysespissene
    https://flic.kr/p/2mVJd8E
    https://flic.kr/p/2mVHCfT
    https://flic.kr/p/2mVHDM5

    Og her er spissene etter litt rengjøring:
    https://www.flickr.com/photos/194008...posted-public/
    Sist endret av soulberg; 07/01/22 kl 11:52

  26. #18
    Registrerte brukere Vatnehol sin avatar
    Medlem siden
    29. juni 2010
    Sted
    Ellingsøy, Møre og Romsdal
    Innlegg
    1.317
    Antall takk

    Standard

    Skal ikke være doble kobberinger. Regner med dysene som har det har blitt byttet og den som har gjort det har ikke fått ut den gamle fra hullet.
    Ut i fra bildene dine så ser det ut som første bilde av to dyser at dem har lekt litt. Sotrester på tuppen. beste er å fått ett diesel verktsted til å teste trykk og forstøving ut av dem og evt overhale og bytte dysespissene. Har bilen gått over 200k så ville jeg glatt byttet dem selv om dem kan gå myyye lenger, så er det veldig dårlig forstøving etter det.

    Husk at flaten i sylindertoppen må rengjøres før dyser blir montert igjen. Du får kjøpt rengjøring og frese kit til å gjøre dette. holder ikke med å trykke noe papir nedi. Kjøp kit så blir det garantert tett.
    Sist endret av Vatnehol; 08/01/22 kl 14:06
    Volvo xc70 2013 D5 Inscription

  27. Takk soulberg takket for denne posten
  28. #19
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    21. sep. 2021
    Innlegg
    70
    Antall takk

    Standard

    Takk for svar!
    Bilen har gått 300. Noe erfaring med å bytte dysespissene selv?
    Har fått tak i fres ja, så burde bli fresht og tight her nå!

  29. #20
    Registrerte brukere locked sin avatar
    Medlem siden
    13. des. 2009
    Sted
    Stryn
    Innlegg
    3.000
    Antall takk

    Standard

    https://www.volvoforums.org.uk/showthread.php?t=266997

    Mykje tydar vel på at det ikkje er nødvendig å kjøpe noko som helst, det er igrunn tid som er innsatsfaktoren.
    2016 BMW 220d xDrive Gran Tourer
    2005 Volvo Horisont B12M

  30. Takk soulberg takket for denne posten
  31. #21
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    21. sep. 2021
    Innlegg
    70
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av locked Vis post
    https://www.volvoforums.org.uk/showthread.php?t=266997

    Mykje tydar vel på at det ikkje er nødvendig å kjøpe noko som helst, det er igrunn tid som er innsatsfaktoren.
    Ja kikka på den! Gjorde det med en injektor nå, åpna spissen og blåste igjennom så alle hulla ble tydelige igjen. Blir spennende å se. Oppdaga at en av dyseklemmene var knekt så må få tak i en ny i morra.

  32. #22
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    21. sep. 2021
    Innlegg
    70
    Antall takk

    Standard

    Yes, nå snakker vi. Svartrøyken er så og si borte og samme gjelder lukta av gammel lastebil i hele nabolaget.
    Antar det var lekkasje i dysene som var hovedårsaken. Også hjelper det vel litt å vaske dysespisser, innsug og få i nye swirl flaps.

  33. #23
    Registrerte brukere locked sin avatar
    Medlem siden
    13. des. 2009
    Sted
    Stryn
    Innlegg
    3.000
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av soulberg Vis post
    Yes, nå snakker vi. Svartrøyken er så og si borte og samme gjelder lukta av gammel lastebil i hele nabolaget.
    Antar det var lekkasje i dysene som var hovedårsaken. Også hjelper det vel litt å vaske dysespisser, innsug og få i nye swirl flaps.
    Har du stort sett berre vaska dysespissane og gjort reint sete/nye kobberskiver og bøylar?
    2016 BMW 220d xDrive Gran Tourer
    2005 Volvo Horisont B12M

  34. #24
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    21. sep. 2021
    Innlegg
    70
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av locked Vis post
    Har du stort sett berre vaska dysespissane og gjort reint sete/nye kobberskiver og bøylar?
    Jepp. Den verste dysespissen åpna vi og rensa. Ellers freste vi dysesetene med et sånn kit fra Biltema. Og bytta én dyseklemme-bøyle (koster 400kr pr stk hos bilia for den lille bøyla) da den ene var sprekt. Den ene injektoren hadde to kobberpakninger og det er flere som visstnok har fått sinnsykt med svartrøyk bare av den grunn.

  35. Takk locked takket for denne posten
  36. #25
    Registrerte brukere locked sin avatar
    Medlem siden
    13. des. 2009
    Sted
    Stryn
    Innlegg
    3.000
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av soulberg Vis post
    Jepp. Den verste dysespissen åpna vi og rensa. Ellers freste vi dysesetene med et sånn kit fra Biltema. Og bytta én dyseklemme-bøyle (koster 400kr pr stk hos bilia for den lille bøyla) da den ene var sprekt. Den ene injektoren hadde to kobberpakninger og det er flere som visstnok har fått sinnsykt med svartrøyk bare av den grunn.
    https://www.biltema.no/bil---mc/bilv...ler-2000030630

    Detta? Samlar berre informasjonen her, så blir det lettare for andre å finne det seinare
    2016 BMW 220d xDrive Gran Tourer
    2005 Volvo Horisont B12M

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Lignende tråder

  1. volvo v70 D5 svart røyk
    By matsknudsen in forum S60 / V70N / S80 / XC70 / XC90
    Svar: 3
    Siste post: 23/09/16, 23:59
  2. Svart røyk fra eksos pluss diesel lukt ved stopp??
    By Lieber22 in forum 850 / x70 -serien
    Svar: 7
    Siste post: 18/04/13, 23:07
  3. svart røyk.. volvo 850 10v 95
    By kimmern in forum 850 / x70 -serien
    Svar: 25
    Siste post: 26/10/10, 21:40

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •